awt Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 Har sett dette på andre Alpina-modeller også, så om de har en bedre fordelingskasse eller om det er andre tekniske endringer er ikke godt å si.
papertiger Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 (endret) Dette er original dimensjon på Alpina D3/B3, kanskje @Robkill kan utdype her? Jeg ville kanskje valgt iht Alpina sitt oppsett når fordelingskassen helt sikkert er satt opp for det. Sjekket Alpina sine nettsider på valg av dekk, merking etc? Endret Februar 15 av papertiger uglefossen og Lars S reagerte på dette 2
Ingvaldsen Skrevet Februar 16 Skrevet Februar 16 Alpina har jo levert de nyeste bilene med dekk som har egen alpina merking. men vist man skal gå for noe annet en «fasiten» så er deg jo målbånd som gjelder, dekkkalkulator blir synsing så lenge du ikke kjøper noe som er originalmerket som feks stjernemerking
awt Skrevet Februar 16 Skrevet Februar 16 …men er stjernemerkede dekk det riktige for Alpina? Om den er satt opp med nevnte dimensjon vil jo fire (i praksis) like dekk bli like feil som ulike på en vanlig modell.
Robkill Skrevet Februar 16 Skrevet Februar 16 19 timer siden, papertiger skrev: Dette er original dimensjon på Alpina D3/B3, kanskje @Robkill kan utdype her? Jeg ville kanskje valgt iht Alpina sitt oppsett når fordelingskassen helt sikkert er satt opp for det. Sjekket Alpina sine nettsider på valg av dekk, merking etc? Må innrømme at dette er en problemstilling som ikke har vært i mine tanker. Sto forøvrig ingen info om det i manualen heller, kun advarsler mot automatisk vaskehall og kjettinger fupsaker reagerte på dette 1
///FredriK.S Skrevet Februar 16 Skrevet Februar 16 Har sendt en mail til Alpina nå, så da håper jeg å få noe svar ang fordelingskassen/software de bruker, stjernemerkinga og dekkdimensjonene. Hvis ikke jeg får noe fornuftig svar så blir det å bytte ut fra 245/30 til 235/35 på framhjulene. awt og Robkill reagerte på dette 2
papertiger Skrevet Februar 16 Skrevet Februar 16 Det jeg kan si etter å ha brukt alt for mye tid på dette med stjernemerking og søk etter dekk som har dette: jeg har aldri sett stjernemerkede dekk i dimensjonene Alpina beskriver, så at det er noe “muffens” her i forhold til software og fordelingskasse har jeg tro på. fupsaker reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Februar 16 Skrevet Februar 16 10 timer siden, awt skrev: …men er stjernemerkede dekk det riktige for Alpina? Om den er satt opp med nevnte dimensjon vil jo fire (i praksis) like dekk bli like feil som ulike på en vanlig modell. Ja, men siden det er en utradisjonell kombinasjon så kan det være at bilen ble levert my med egen dekkmodell. men virkemåten på fordelingskasse er jo lik uansett mtp at den ikke skal ha avvik på omkrets, med mindre den har forspinn som på traktor med at den har ulike utvekslinger på differ😂 kjøpt stjernemerket eller bruk målbånd
Skulebollen Skrevet Mai 26 Skrevet Mai 26 Hei! Har kjøpt en g31, som ikke har stjernemerkede dekk. Men har original dekkdimensjon. Dvs. 245/35/20 framme og 275/30/20 bak.. Her er ca. 16mm forskjell på rulleomkrets fremme og bak. Forrige eiger har kjørt en sesong med disse dekka, uten og merke problemer med fordelingskasse.. men forskjellen i diameter er jo altfor stor i forhold til Bmw sine marginer.. Frustrerende at Bmw velger feil dimensjon for sine stjernemerkede dekk. 245/35 bør pares med 285/30 for at diameter skal vere lik. Men forrige eiger har jo bare kjøpt dekk anbefalt fra dekkselger.. Dekka er tilnærma nye, så frister lite og bytte dekk siden forrige eiger faktisk har kjørt en liten sesong med dei uten og merke noe.. Men igjen, det er jo 16mm... Noen med formeninger her? Tenker xDelte må vere ett godt alternativ. Men koster jo litt det også, vs kjøpe nye dekk. Og er nå litt skeptisk til hele xDelete greia😅
Ingvaldsen Skrevet Mai 26 Skrevet Mai 26 8 minutter siden, Skulebollen skrev: Hei! Har kjøpt en g31, som ikke har stjernemerkede dekk. Men har original dekkdimensjon. Dvs. 245/35/20 framme og 275/30/20 bak.. Her er ca. 16mm forskjell på rulleomkrets fremme og bak. Forrige eiger har kjørt en sesong med disse dekka, uten og merke problemer med fordelingskasse.. men forskjellen i diameter er jo altfor stor i forhold til Bmw sine marginer.. Frustrerende at Bmw velger feil dimensjon for sine stjernemerkede dekk. 245/35 bør pares med 285/30 for at diameter skal vere lik. Men forrige eiger har jo bare kjøpt dekk anbefalt fra dekkselger.. Dekka er tilnærma nye, så frister lite og bytte dekk siden forrige eiger faktisk har kjørt en liten sesong med dei uten og merke noe.. Men igjen, det er jo 16mm... Noen med formeninger her? Tenker xDelte må vere ett godt alternativ. Men koster jo litt det også, vs kjøpe nye dekk. Og er nå litt skeptisk til hele xDelete greia😅 du har i praksis xdelete når du rulle med lite pådrag, det er jo bare programvare som aldri kobler inn framhjulstrekken. du kan jo også bytte ut kun bakdekk. viktigeste er jo å få bytte olje på fordelingskasse før den mister egenskapene sine, det er jo da det blir trøbbel!... men da er det jo morsomt med de nye bilene uten tappeplugg
Skulebollen Skrevet Mai 26 Skrevet Mai 26 Har vurdert bytte av bakdekk ja, men er jo litt "bingo" om diameter blir lik nok uansett.. dessuten står bilen på nankangdekk, så vil helst slite dem litt til og bytte alle 4 til noe skjikkelig. Evt. Bytte felger. Så er vel egentlig bare en løsning for 2025 sesongen jeg ser etter. Men mulig xdelete er veien og gå da
Ingvaldsen Skrevet Mai 26 Skrevet Mai 26 1 time siden, Skulebollen skrev: Har vurdert bytte av bakdekk ja, men er jo litt "bingo" om diameter blir lik nok uansett.. dessuten står bilen på nankangdekk, så vil helst slite dem litt til og bytte alle 4 til noe skjikkelig. Evt. Bytte felger. Så er vel egentlig bare en løsning for 2025 sesongen jeg ser etter. Men mulig xdelete er veien og gå da ja de er jo fantastiske å kjøre på... da blir det dumt å kjøpe 2 dekk. ivertfall ingen bakdeler å bruke x-delete i et slik tilfelle
Skulebollen Skrevet Mai 26 Skrevet Mai 26 (endret) Enda ikke prøvd og kjøre på dem😅 men "frustrerende" og vite at dim er feil. Forrige eiger har kjørt og storkost seg med akkurat disse dekkene uten å ofre fordelingskassen en tanke 🙈 Må ha en OBD sak da ser jeg🤔 xdelete har ikke denne inne på lager. Haster og få på sommerhjul😅 Edit: klarer heller ikke finne goodyear stjernemerkede uten runflat bak.. runflat er uaktuelt og kjøre på🤔 Endret Mai 26 av Skulebollen
Ingvaldsen Skrevet Mai 26 Skrevet Mai 26 43 minutter siden, Skulebollen skrev: Enda ikke prøvd og kjøre på dem😅 men "frustrerende" og vite at dim er feil. Forrige eiger har kjørt og storkost seg med akkurat disse dekkene uten å ofre fordelingskassen en tanke 🙈 Må ha en OBD sak da ser jeg🤔 xdelete har ikke denne inne på lager. Haster og få på sommerhjul😅 Edit: klarer heller ikke finne goodyear stjernemerkede uten runflat bak.. runflat er uaktuelt og kjøre på🤔 michelin har alternativer uten runflat, om ikke så er det jo å finne 245 å 285 noen her vet at stemmer i henhold til teorien. eller om det er på lager i norge så det kan måle før kjøp. mulig @ehaugsnes kan kontrollmåle før salg. har hinsides bra erfaring med conty sport 7 i nyere tid, ser ut til å trappe seg mindre en michelin. vist det har blitt kjørt med avvik over lengere tid så hadde jeg nok engasjert meg litt i oljebytte på fordelingskassa på sikt. xdelete kan legges inn med flere forskjellige adaptere, listen er lang. jeg brukte mhd sin adapter på f-serie. Skulebollen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå