Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, awt skrev:

Ingen dekk er i utgangspunktet stjernemerket, men flere dekktyper kan også leveres i stjernemerkede versjoner. Det finnes også andre "spesialversjoner" av kjente dekk som er tilpasset andre fabrikanters krav.

Har sett noen dekk hos dekkonline.com for eksempel, men finner ingen stjernemerkede Michelin Pilot Sport 4S. 

Skal innom nå å sjekke nærmeste dekkverkstedet å høre hva de har av andre typer enn Nokian Hakka Black 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra BMW Norge:

 

Sitér

 Vi anbefaler på det sterkeste å bruke stjernemerkede dekk. Skulle man av en eller annen grunn ikke ønske eller ville kjøpe det, så bør man i hvert fall kjøpe dekk fra en anerkjent dekkprodusent (dvs f.eks. Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli, Bridgestone eller Hankook som er leverandører BMW benytter), samt forhøre seg med forhandler. (Slik du har gjort.)
• Man må som et minimum kjøpe dekk av samme dimensjon og med samme hastighetsmerking og load index som de som satt på felgene originalt. Vi godkjenner aldri annet enn dimensjonene som er listet opp fra fabrikk for den enkelte bilmodell og fraråder +/- 5% toleranse i forhold til å bruke andre dekkdimensjoner enn de spesifiserte.
• Man må bytte begge dekk på samme aksel, men ideelt sett alle fire avhengig av hvor slitt dekkene er. Avviket i rulleomkrets kan ikke være mer enn 1%.
• Hvis man velger å kjøpe/bruke dekk som ikke er stjernemerket så kan det medføre at fordelerkassen begynner å "krangle", slik som du nevner.
Til info: Vi har hatt et tilfelle der en kunde kjøpte fire nye(!) Vredestein dekk i riktig dimensjon, men hvor det viste seg at avvikene i rulleomkrets var såpass store at fordelerkassen ble "lurt", begynte å krangle og til slutt måtte skiftes.
• Hvis man kjøper dekk som ikke er stjernemerket og i etterkant får problemer med fordelerkassen, så kan vi ikke automatisk forsvare å dekke ny fordelerkasse på garanti – altså er det her bortfallet av garanti kommer inn

Var vel ikke så veldig mye nytt dekk, men tolker det slik at hvis man ikke velger et stjernemerket dekk, men riktig dim ++ og godkjent merke så går det som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men som de selv skriver så forsvinner i praksis garanti på fordelingskassen om man velger ikke-stjernemerkede dekk.

Litt merkelig er det jo uansett, da jeg leser mellom linjene at det går "greit" å bytte to dekk, men ikke å kjøre med ikke-stjernemerkede dekk, selv om førstnevnte kan gi større forskjell i rulleomkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, awt skrev:

Velger du "BMW" hos Dekkonline får du kun opp stjernemerkede dekk.

Har valgt BMW 3 GT xDrive, men får ikke opp bare stjernemerkede dekk.

Kan du ta screenshot av det i så fall? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som skjer rent teknisk når fordelingskassene tar kveld?  Vet at de får slipp av og til pga overflaten på lamellene blir glassert og at lamellene kan maskineres på ny og med ny olje er de oppe å går igjen. Er det her snakk om totalhavari slik at hele transferkassen må byttes? Ser det ligger både lamellesett og lagersett for overhaling å få kjøpt for totalt 4000-5000 så jeg tenker om uhellet skulle være ute så må det ikke nødvendigvis koste 50000,- å få det reparert kan jeg skjønne. 

Bmw reparerer jo heller ikke automatkasser men konsekvent bytter de ut selv om en overhaling/reperasjon er fullt mulig og ofte rimeligere i tillegg til at man da kan få forbedra kjente svake punkt. 

Jeg tipper at et automatkasseverksted kan overhale disse for et levelig beløp i forhold til en fabrikkny transferkasse

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et eller annet sted (tror det var på Facebook, skrevet av en jeg hadde inntrykk av kunne litt om slikt (uten at jeg husker hvem det var nå)) at det er en sensor som først og fremst tar kvelden. Denne er støpt fast, og ikke løs (det var de tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Gorg skrev:

Fikk svar fra BMW Norge:

 

Var vel ikke så veldig mye nytt dekk, men tolker det slik at hvis man ikke velger et stjernemerket dekk, men riktig dim ++ og godkjent merke så går det som regel bra.

Da jeg kjøpte E91 min, var jeg totalt grønn på BMW. Viste ingenting om stjernemerking osv. Trodde også det var tull. Fyren hadde kjøpt nye dekk foran og dekkene bak var blankslitte. Jeg skulle i etterpåklokskapens navn ha gått fra handelen pågrunn av det. Uansett kjøpte jeg våren 2015 komplett sett me Conti sport contact 5 uten *. Trodde det skulle være nok, men bilen var overhode ikke fornøyd. X-driven koblet konstant inn og vist jeg slapp gassen i lav hastighet fikk jeg en klunk lyd når kassa koblet ut. Jeg turte ikke bruke nye 10k på stjerne merka dekk, og gikk for to nye felger og dekk. Bilen har vært fornøyd etter det. Og jeg har 3 sett felger til bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal kjøre ut denne sesongen med mine stjernedekk men må vel bytte til neste sommer da mine ikke er slitt men er fra 2014 så de er vel "gamle"

blir vel å kjøpe stjernedekk men tror jeg skal prøve noe annet enn continental, muligens goodyear da de skal være bedre på støy "teoretisk" sett. man får vel også håpe på ny fin asfalt men det ser ikke ut som det skjer..

i dag hadde det passet å sette på vinterdekkene da det er 4,5 grader og sne i luften :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Vianor nå, sjekket alle de godkjente merkene og fant bare Pirelli P Zero RFT i riktig dimensjon (ulik foran/bak).. Han skulle sjekke Bridgestone. Men ser ikke ut som at det er lett å finne stjernemerket dekk til min dim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gorg skrev:

Var innom Vianor nå, sjekket alle de godkjente merkene og fant bare Pirelli P Zero RFT i riktig dimensjon (ulik foran/bak).. Han skulle sjekke Bridgestone. Men ser ikke ut som at det er lett å finne stjernemerket dekk til min dim

Men trenger du å ha ulik bredde foran/bak? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...