Gå til innhold

Min E82 120D 2008


 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en tråd om en E82 120D 2008 i Sparkling Graphite Metallic, gått 57000km, som jeg kjøpte hos Autokompaniet i oktober 2017:

120d.thumb.jpg.4411121c05f09a4bf36e257bfb3c5b7f.jpg

120d-3.thumb.jpg.0cd8179914d012540617f1d626b836cf.jpg

Fikk ettermontert avtagbart hengerfeste siden jeg hadde satt et "krav" om at min neste bil måtte ha det - riktignok ikke mye man kan trekke med en slik bil, men kjekt å ha! :D

Utstyrsmessig er det standard m-sport, business cd med ettermontert autodab-enhet.

120d-2.thumb.jpg.6c906eae43486f93c92f7d8831d7d019.jpg

Under bruktbilgarantiperioden ble det byttet registerkjeder, skinner og tannhjul til oljepumpe. I tillegg ble også ABS styreenhet byttet på garanti etter å ha fått en 5e20-feilkode.

Når det kommer til modifiseringer så er det foreløpig ikke gjort annet enn å bytte til en Quaife LSD. Hele jobben med å bytte innmaten i diffen og installering ble utført av drivlinjespesialisten. Før jeg fikk byttet diff var jeg litt skuffet over at antispinn ofte slo inn når man kjørte ut av kryss o.l, men etter at LSD'en ble montert så har kjøreopplevelsen blitt vesentlig forbedret for min del.

quaife.jpg.e9934e15e2740fecb633267f7f746641.jpg

Når det kommer til fremtidsplaner for bilen, så vurderer jeg å oppgradere bremser - muligens til BMW Performance bremsesettet :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quaife er en av de beste oppgraderingene jeg har gjort på begge mine biler :) 

Angående bremsene kan du kjøpe fra 135i, de er samme som Performance bremsene men i fargen grå. Ligger en del på ebay til en grei penge :) Ellers fet bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj Takk for tipset! Skal se om jeg finner noe brukbart der :-)

@papertiger Quaife ble installert litt sent i vinter, så den har ikke sett noe snø ennå. Jeg har en bakke opp til huset vårt som jeg sleit med å komme opp enkelte ganger med en E46 touring jeg hadde før - blir spennende å se hvordan Quaife'en takler det på litt krevende føre :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering på bilen:

Sporet en oljelekkasje tilbake til simmeringen på veivaksel på baksiden av motoren.

Edit: Symptomene i dette tilfellet var at jeg så olje samle seg rundt startmotoren, og som tilsynelatende så ut til å komme fra noe mellom motor og girkasse. Usual suspects i slike tilfeller er visstnok simmeringen (som i dette tilfellet), eller at det lekker ved bunnpannepakningen som også går rett nedenfor simmeringen (kilde: diverse forum på internett :))

DSC_0159.thumb.JPG.b2c0eafb06c40708a02a50374fd1d81a.JPG

Nå er denne byttet, men før ting blir skrudd sammen igjen blir det også bytte av clutch i samme slengen. I tillegg endte jeg opp med å bestille nye bremser :!:  - så nå blir det forhåpentligvis litt tid til skruing de neste kveldene :D 

DSC_0165.thumb.JPG.4c553d00d76d0f02c7ef98fae1255b32.JPG

@danskiii wow, imponerende bra jobb med guide for CIC retrofit! :applause: Men er redd noe slikt kommer nok litt nedover på lista for min del - neste "prosjekt" blir nok å finne ut av camber på forstillingen, iom at jeg ser det slites litt mer på ytterkanten av dekkene foran.. :-k

Endret av Knekten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Knekten skrev:

 

@danskiii wow, imponerende bra jobb med guide for CIC retrofit! :applause: Men er redd noe slikt kommer nok litt nedover på lista for min del - neste "prosjekt" blir nok å finne ut av camber på forstillingen, iom at jeg ser det slites litt mer på ytterkanten av dekkene foran.. :-k

Takker :) var en grei jobb når en førstw satt i gang, bare holde tunga beint i munnen 😛

På forstillinga kan du knekke av en tapp som kommer opp i toppen av dempertårn. @awt har vel laget en liten DIY på dette mener jeg på. Så slipper du styre med camberplates osv osv.

Men må understreke hvor viktig det er med førermiljø når man er ute på langtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, stoltbmwelsker said:

Tappet olja å sett om kom ut på den "naturlige" måten?

Den var allerede tom for olje, men er kanskje verdt et forsøk å helle gjennom den gamle olja før man evt. går til neste steg? Eller er det litt risikosport hvis den gamle oljen skulle inneholde partikler av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En kort oppdatering etter bilen er skrudd sammen igjen. Som nevnt over, så ble det byttet clutch når girkassen først var nede. Jeg installerte et LUK RepSet med trykkplate og friksjonsplate (lite slitasje og slakke på svinghjulet, så jeg gjenbrukte det).

La forøvrig merke til at designet på den nye friksjonsplaten fra LUK var forskjellig fra den originale:

Gammel type:

clutch_old.jpg.e04a50f002363b6cee0f1853b170eb2e.jpg

og her er den nye:

clutch_new.thumb.jpg.2da8e51869a413a93dbf159049d9bd37.jpg

Den gamle friksjonsplaten har ingen bevegelige deler, men den nye fra LUK har en slags fjærbelastet plate (nesten litt dobbelmasse-aktig??). Resultatet ble uansett positivt. Luggingen jeg tidligere har hatt i 1. gir, og revers, når motoren har vært kald, er nå tilsyntelatende helt borte. Forhåpentligvis fortsetter det slik etter clutchen har kjørt seg inn også [-o< Vurderer også å fjerne CDV'en, men det blir nok ikke før clutchen er innkjørt. Tenker det er greit å ikke endre på så mange variabler akkurat nå :) 

Ellers endte jeg også med å ta ned bunnpannen for å plukke ut bomullsdotten :rolleyes: Dette var heldigvis ikke så stor jobb som jeg trodde i utgangspunktet. Bilen stod allerede på bukk, så det som måtte gjøres var å senke traversen / (subframe?) foran. I mitt tilfelle var det nok å løsne to kontakter på styresnekken og frigjøre denne kabelen, samt at den nedre styrespindelen måtte løsnes fra snekken (èn skrue). Denne kan nå "dyttes inn" i rattstammen, slik at den blir frigjort fra styresnekken. Så var det bare å sette jekken under jekkepunktet, løsne de 6 boltene og senke traversen rolig ned, ca 10cm. Da var den nok klaring til at jeg kunne løsne alle boltene på bunnpanna, samt komme til med momentnøkkelen ved montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg omsider mulighet til å montere performance-bremsene! Monteringen gikk relativt smertefritt - den største utfordringene var i grunn å få løsnet de gamle skivene bak.

performancebrakes.jpg.b361d8c1fd2237f8f0a5859a1921ad7e.jpg

I følge dokumentene som følger med dette bremsekit'et, så står det at bremsene krever koding. Jeg kjørte de første turene uten koding, så førsteinntrykket mitt av disse bremsene var litt "meh", og føltes ikke stort bedre enn de gamle, egentlig. I tillegg måtte jeg være unormalt tung på foten for at bremsene skulle ta godt nok. Etter litt googling, så fant jeg instrukser på hvordan bremsene kodes:

Med NCS Expert, legg til +SPBR (sport brakes) til FA (fahrzeugauftrag), og skriv endringer til både CAS og NFRM-modulene (med FA_WRITE). Deretter flash DSC-modulen på nytt, med en tom fil (SG_CODIEREN).

Disse endringene gjør tydeligvis ting med systemet på bilen; jeg kan nå bremse med normal tyngde på foten, og bremsene tar nå myye bedre enn de gamle! Virker som kraften fra bremsepedalen må ha fått en skikkelig boost, men bremsene føles fortsatt svært jevne og presise.

Bortsett fra at kaliperne bak ikke var lakkert, som førte til at jeg måtte få disse lakkert i phoenix yellow før montering, så er jeg, så langt, ganske fornøyd med dette kit'et. Og til andre som oppgraderer til store bremser, så kan det være greit å gjøre ECU-modulene oppmerksom på at det nå er større bremser på plass :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...