Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 minutter siden, papertiger skrev:

På vår F11 Euro 6 fungerer den kun som kupévarmer.

Det kan enkelt kodes til å fungere som kjørevarmer

og den er likt satt opp som f-serie at dem varmer kun kupe når den brukes som parkvarmer.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Ingvaldsen said:

Det kan enkelt kodes til å fungere som kjørevarmer

Det må vel gjøres mekaniske endringer også, som den kjente 3-veisventilen?

Er jo et tankekors at Webastoene fra E70/E6x tida er velkjente for å feile, mens F-serie ikke kan sies å ha de samme problemene - har det med komponenter å gjøre, eller driftsmønsteret/logikken å gjøre?

Ps: bilen blir svært fort varm i kupé med dagens oppsett, og blir fortere varm i motor også grunnet mindre bruk av varme på kupé, men det beste for bilen hadde jo definitivt vært at webastoen varma motoren også før oppstart. Men det er en mye større kjølevannskrets som skal varmes.

Endret av papertiger
Skrevet (endret)
3 minutter siden, papertiger skrev:

Nei, 750’n jeg hadde var kodet som kjørevarmer, en kamerat kodet om sin f11 etter å sjekket kodingen på min

endringene du sikter til kreves om du skal varme opp motor ved parkvarme

3 minutter siden, papertiger skrev:

Er jo et tankekors at Webastoene fra E70/E6x tida er velkjente for å feile, mens F-serie ikke kan sies å ha de samme problemene - har det med komponenter å gjøre, eller driftsmønsteret/logikken å gjøre? 

E70 har samme thermotop v evo som f-serie har, det hadde e90 også. Mens e60 og e65 har thermotop C slik som eldre E serie

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
7 minutter siden, papertiger skrev:

Litt av en jobb du har gjort her, ingen puslejobb å installere Webasto. Slik jeg har forstått det, og leser her, er at Webasto fungerer som kjørevarmer i tillegg til forvarmer av blokka? 
På vår F11 Euro 6 fungerer den kun som kupévarmer.

Ja, montering av Webasto gjorde jeg også på min forrige bil, E61. Det hadde jeg kanskje fortrengt, for det var endel timer som gikk med ja.
På E7x så varmer ikke webasto blokka, når motoren er av. Ulikt E6x.

E7x har Thermotop V og ikke C/E som E6x.

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Kort oppsummert så er du nå eier av livets bil ?

Ja, jeg er meget fornøyd med X5 E70. Den er rett og slett en svært praktisk bil, som er meget flott å kjøre, passelig greit støynivå, god bakkeklaring, passelig sterk motor, ganske bra 4-trekk, god hengervekt, romslig nok.

Fremdeles er det eneste negative med bilen, som jeg har nevnt før, bakdører kan ikke åpnes mer enn 60 grader eller så, og den bruker kanskje litt mye drivstoff.

Skrevet
6 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg tror ikke at Webasto fra E7x er noe kjent svakhet, for den deler, som Ingvaldsen påpeker, modell med F-serien.

Skrevet
4 minutes ago, Ingvaldsen said:

Nei, 750’n jeg hadde var kodet som kjørevarmer, en kamerat kodet om sin f11 etter å sjekket kodingen på min

endringene du sikter til kreves om du skal varme opp motor ved parkvarme

Notert. Mulig dumt spørsmål, men om jeg i dag opplever at kupé er god og varm etter bruk av Webasto, og motor blir mye fortere varm etter bruk av Webasto, hva er da fordelen med å ha den som kjørevarmer? At motor skal bli enda fortere varm? For jeg har ikke merket at bilen plutselig blåser kaldt en stund etter igangkjøring, slik som andre har påpekt. Har til info 4-soners klima. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, papertiger skrev:

Notert. Mulig dumt spørsmål, men om jeg i dag opplever at kupé er god og varm etter bruk av Webasto, og motor blir mye fortere varm etter bruk av Webasto, hva er da fordelen med å ha den som kjørevarmer? At motor skal bli enda fortere varm? For jeg har ikke merket at bilen plutselig blåser kaldt en stund etter igangkjøring, slik som andre har påpekt. Har til info 4-soners klima. 

4 sona klimabil har varmekolbe, men forsket bittelitt på det med min forrige 550d at webasto går ut 30min syklus eller til oppnådd temp etter at den har gått som parkvarme. Men er ikke helt sikker, den var ikke kodet som kjørevarmer.

du merker nok ikke så godt at den går som kjørevarmer utenom når det er veldig kaldt, kom godt med på 750 når det bikker under 20 blå

men slik som min forrige e70 så holdt den 88 grader ig varm kupe i 35minus, men det er nok takket være varmekolba til tross for at alle e70 har feilkode på den.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Å ha den som kjørevarmer er supert for motoren, da den oppnår rett temperatur en god del fortere, enn å ikke ha det.

Om du også bruker webasto som park varmer og starter bilen, så vil jo litt kjølevann være allerede varmet opp, og dermed blir motoren fortere varm.

@Ingvaldsen

Du sier varmekolbe, men mener du den elektriske varmeren i klimaboksen?

Jeg skiftet min elektriske varmer for 4-5 år siden. Nais med varme etter 1 min oppstart.

Skrevet
3 minutter siden, Otis skrev:

Du sier varmekolbe, men mener du den elektriske varmeren i klimaboksen?

Jeg skiftet min elektriske varmer for 4-5 år siden. Nais med varme etter 1 min oppstart.

Stemmer, er nok feil formulert å si kolbe ja.

men jeg skal ikke være påståelig men e60 og e65 har vegge 3 veis ventilen så begge varmer kun kupe ved parkvarme.

mulig det er mulig å få kodet om noe der ?

til og med e39 kan varme kun kupe, selv om den ikke har 3veis ventil. Forrige e39 jeg hadde så fikk jeg somregel nåla over blått felt etter en syklus, men på den jeg har nå så står det 0 grader ved oppstart. Men den virker for å varme kupe veldig bra mot tidligere erfaringer.

er nok kodbart men jeg har ikke forstått hvordan vannventilen kan utelukke motor

Skrevet

E60 varmer ikke motor nei.

Angående eksisterende ledningsnett og gjennomføring i torpedo: Å plukke fra hverandre eksisterende bunt kan man bare glemme. Den er fylt med butyl i tillegg til mansjett og teip. Jeg har nå plukka ut noen ledninger på delebilen her (e61) og det tok fort 1 time å dra ut 3 ledninger som gikk gjennom torpedo. Å sette det sammen igjen blir i hvert fall ikke aktuelt. Derfor har E60/E61 to små ekstra gjennomføringer klare til ettermontering av utstyr. Klipp av tuppen på mansjett, trekk gjennom, fyll med butyl og teip igjen. Var rart å høre at E70 ikke hadde noe der.

Skrevet

Du ser det på det ene bildet, ingen plass å trekke noe som helst gjennom torpedovegg. Lette virkelig på førersiden. Mulig det finnes på passasjerside, men det blir altfor vanskelig. 

Jeg tok derimot å la en liten ekstra loop innenfor torpedovegg, i tilfelle panserwire skal skiftes. Da kan kabel kuttes og skjøtes, uten problemer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...