Gå til innhold

En merkelig historie med BMW-verksted - stadig nye feil, nå 102.000kr i rep kostnader

noldus
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Fikk tips om å poste i dette forumet her, da jeg selv ikke har særskilt peiling på bil - noe dere her åpenbart har. 

Min far har en BMW 1 serie hatchback fra sent 2000-tall. Bilen har gåt ca 90.000km.

For et par mndr siden, i mai en gang, indikerte et orange lys på dashbordet at noe var i veien med motoren. Den ble så levert inn på verksted (merkeverksted), hvor det skal ha blitt sjekket grundig og kommet fram til at bytte av tennplugger og coil og NOX-sensor var tilstrekkelig. 

Bilen hadde så service i Juni, hvor det ble byttet noen bremseklosser.

Et par uker etter denne servicen låner jeg bilen og bilen varsler rødt oljetegn på dashbordet når motoren blir varm etter litt god kjøring. Lavt oljetrykk-lampen. Bilen gikk helt fint, ingen ulyd og alt føltes i orden.

Bilen ble levert inn til samme verksted, som nå skal ha den svimlende sum av: 102.000kr! for å reparere:

Drivstofflekkasje

Katalysator

Registerreim

m.m

Vi sitter her litt perpleks og skjønner ikke at disse feielene/manglende kan ha gått uoppdaget hen ved de to turene som bilen nylig har hatt innom verkstedet. Heller ikke skjønner vi at slike alvorlige feil kan ha oppstått simultant, i så kort tid siden bilen var sjekket og funnet i god stand. 

Kan verkstedet ha gjort noen feil som har ført til at alle disse problemene har oppstått i ettertid av motorsjekk og service? Bilen har jo kjørt som en klokke hele veien fram til dette, og aldri hatt feil tidligere. 

Kan det å kjøre med "dårlig" coil og tennplugger ha fremprovosert alle disse manglene simultant?

For meg fremstår det som at verkstedet har gjort noe galt, altså, jeg kan ikke se at så mange mangler oppstår helt brått. Sjekker man ikke for slikt på service? Hvorfor må registerreimen plutselig byttes (slikt må vel byttes ved jevne intervaller (80.000km?) men hvorfor ble dette ikke nevnt på service? Og hva har katalysatoren (19000kr + arbeid) med det øvrige å gjøre?

Setter stor pris på innspill hvis noen har noen tanker om dette! Det er et ganske frustrerende scenarie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør fortell eksakt hvilken 1-serie det gjelder og motortype. På enkelte modeller har det vært problemer med registerkjedet. Det er dyrt å reparere registerkjede, tror motoren må ut for å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det var registerkjede min far mente, ja! Kun snakket med han via SMS, og han har igjen kun snakket med verksted via telefon, da han er på ferie.

Hadde vært best å ha det skriftlig fra deres side, litt mye å holde styr på.

2008 modell, Maxmek! E87 5 dørs 1.6liters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, noldus skrev:

Bilen ble kjørt ca 700-800m hjem til parkering med rød oljelampe, ja. 

offff. aldri kjør motoren med rød olje lampe, skru av motoren umiddelbart. Motoren er nesten helt sikkert rasa og klar for kast. Sorry å måtte si det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! 15-25000 høres langt mindre problematisk ut enn 102.000! 

Ja, høres ikke helt bra ut det. Selv om oljenivå var på max og alt så kan det jo ha vært oljepumpen som har streiket, noe jeg har forstått at kan skje ved høy temperatur. Men rart de ikke har nevnt den på verksted.

Er det noen andre umiddelbare årsaker som kan medføre lavt oljetrykk i en motor nå den er varm? 

Skrudde den på igjen et par dager etterpå og da var det ingen oljelampe-ikon på dashbord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tillegsspørsmål, hvilken verdi vil dere si bilen har slik den står i dag? Om det er slik at man kan få ny motor til 15-25k, så er det jo mulighet for at den kan selges. 

Setter pris på svarene, takk til dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, noldus skrev:

Et tillegsspørsmål, hvilken verdi vil dere si bilen har slik den står i dag? Om det er slik at man kan få ny motor til 15-25k, så er det jo mulighet for at den kan selges. 

Setter pris på svarene, takk til dere! 

På finn ligger disse bilene på ca 80.000,- med ny motor og arbeid til ca 35.000,- så sitter du igjen med en verdi på ca 50.000,- vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...