Gå til innhold

Designer's E46 328i | WinterBeater | Solgt


Designer
 Share

Anbefalte innlegg

Hvert år sliter jeg med hva skal jeg ha som bruksbil på vinterstid og hva slags isbanebil skal jeg ha? 😂 

Hadde plan om å kjøre brukisen jeg hadde, en Audi B5 1.9tdi quattro. Ypperlig bil som går billig og 4x4. Men så tenkte jeg at jeg ikke gidder å ha en isbanebil og en bruksbil, samt at 335i'n står. Så for å spare kostnadene så solgte jeg Audi'n og kjøpte heller denne. Så har jeg sprek nok bil til isbanekjøring, og kjempegod bruksbil som blir noe fortere varm om morran enn en 4cyl VAG diesel. :P 

Vi har nemlig et lite tjern kalt Trytetjern og hver vinter lager vi istand en ca 1,2km lang isbane på dette tjernet. Her har jeg nå i flere år kjørt med forskjellige biler. Første året en utrolig morsom Subaru GL 2.0, denne gikk jeg all in med siden den skulle vrakes når Mars og årsavgift kom. Ufattelig morsom selv med snaut 100hk og Hakka 5 piggs. Påfølgende år hadde jeg en S4 B5, denne med 330hk og ishjul, morsom sak som gikk bra! De to sesongene etter dette har vært bare møkk. Gjennom to sesonger hadde jeg en veldig sprek 740 med masse motoroppgraderinger, benket til 286 på hjula og 500nm på 8ventilern. Men før oppgraderingene så var det bare vært tull, havari på havari hver helg av type toppakning, IC slanger, Turbo ras etc... Så dette førte til motorbytte, gikk som styggen etter det men da solgte jeg den å. Kjøpte også i fjor en Subaru GT med ca 250hk i motor. På denne glapp alltid IC slangen og null trykk. Når jeg endelig fikk laget en bra nok patent på at denne holdt trykk, nei da...rasa motoren.... Der og da bestemte jeg nemlig å gå for sugemotor neste år, og helst da fra vår kjære avdeling. Nok historie.

 

Her er min nye Winter Beater, E46 328i manuell! :D 

Denne skal som sagt kun være brukis, men vil bli stelt med til den grad at den lett tar meg gjennom vinteren med et stort smil!

Planer og ting som må utbedres:

  • Utbedre feil fra EU: bremselanger foran, ytre endeledd begge sider, dårlig håndbrekk og indre endeledd v.s
  • Subframe disaster på ene traversfeste bak
  • Foringer i bakstilling
  • Rust sjåførdør - no rush for me
  • Frontfanger knust - like greit, blir sikkert ikke bedre på isbanen
  • Sote alle rutene
  • Fikse eksos - lekker...
  • Matte lykteglass
  • Oljeskift
  • Generelt pleie

Rød = ikke bestilt/gjort        Blå = Bestilt        Grønn = Gjort

_1071169651.thumb.jpg.3471c99d440a424029d906577614ba79.jpg

_1543819118.thumb.jpg.893d56caf6cfcf759b7bb7f22ed438c2.jpg

_733114569.thumb.jpg.315d4a04d4149371f67b8cc1fee1f315.jpg

 

Endret av Designer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bil :).

Disse er kule og nå fortjener disse også en tilværelse som bruksbil.

Så jeg håper at du selv skal piske den ,at den for ligg stell men det så jeg jo at du skulle.

Fader enda en tråd jeg må følge med på :).

Nesten ikke tid til noe annet nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Grattis med bil :).

Disse er kule og nå fortjener disse også en tilværelse som bruksbil.

Så jeg håper at du selv skal piske den ,at den for ligg stell men det så jeg jo at du skulle.

Fader enda en tråd jeg må følge med på :).

Nesten ikke tid til noe annet nå :)

 

Takk @sveigis!

Hehe ja blir noen timer inne her :P 
Denne kommer nok til å bli pisket ja, må bare sørge for at den liker å bli pisket først. 😅 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg liker å gjøre med ny bil på tunet er å vaske og støvsuge de inni. Det trengtes her...

6EF3A2B0-BBCB-437A-BB09-D0A32FDB51D5.thumb.jpeg.ef1b7b67d6315223c7bb0f253f956cee.jpeg

41FEC358-4412-43BE-B6AD-DED294026460.thumb.jpeg.96b9a49d5f3e1e64d17cf3aa2aee2001.jpeg

91E3DF15-AF46-43F3-85EB-C21FE5733C7F.thumb.jpeg.eb822ff11a35964e2428e73192f47736.jpeg

B378BA86-A030-4D1D-A9CE-88D7F6CAA611.thumb.jpeg.fd4276d20dcb68fbf2b7e2b000c4c2ac.jpeg

Uuuuuu money! 😁

CF52BE89-146B-4B7D-889D-28F8533AB731.thumb.jpeg.5723c5ac8758507f3fa887591ebe0a54.jpeg

 

Ble straks mye triveligere! 👌

F89D4C9F-1B65-4C6F-B436-EC907D64182A.thumb.jpeg.4055af40c0a15988ca4975e89e54fda2.jpeg

2C85E788-A72C-420D-B833-1E10E666DB2D.thumb.jpeg.4d7d028cdca746a9c67c7bed97de577a.jpeg

E8C12741-AC21-4E1C-BD20-41364BD798E3.thumb.jpeg.cc4b7dc3d212965595a589db1e10ff0c.jpeg

 

Så videre ut til en kompis for å få den opp i været å sjekke ståa. Bad news...

BBD0D94D-675C-43D5-B3C0-1B0740D6366A.thumb.jpeg.5fb37d86aee86992ba694194745152d3.jpeg

58BC8A10-AAFB-4852-8813-81ABF6AFB9FD.thumb.jpeg.f9b260162fd5ffa4731e79c21f4d8b63.jpeg

Subframe disaster på venstre side og begynner å skje ting på høyre. Så her kommer jeg til å bestille forsterkningskit fra GS. Tror også jeg klinket til med nye polyforinger samtidig. Ser egentlig ut som en grei jobb, bare litt tidkrevende. 😅

Resten av EU punktene så greit ut, easy fixes.

Også de flotte matte lampene da 🙈

FAB5CAEC-CD04-4671-B65D-6F5058A33B0C.thumb.jpeg.e75609620cdbf789ceffb575e27935fa.jpeg

3978BD45-5DE8-49A8-9882-7F51619D2DB9.thumb.jpeg.296698fc535166a2310f16a206daeda0.jpeg

Endret av Designer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Designer skrev:

Subframe disaster på venstre side og begynner å skje ting på høyre. Så her kommer jeg til å bestille forsterkningskit fra GS. Tror også jeg klinket til med nye polyforinger samtidig. Ser egentlig ut som en grei jobb, bare litt tidkrevende. 😅

Gratulerer med en kurant bil, ser faktisk ganske bra ut. Liker E46'ere!!

Håper du tar deg tid til litt bilder når du installerer forsterkningskitet fra GS, nysgjerrig på omfanget av jobben!

Denne tråden skal følges!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! 😄

Jada kjempefornøyd med å få tak i en av de kvassere E46ene. Så for meg at det ble en 320i 2.2l. 😅 Ja jo altså det finnes bedre, men mye verre å. Er jo ikke allverden til arbeid før denna er et greit eksemplar igjen! Så ser lyst på det 😄

Skal prøve å dokumentere så mye som mulig. Men just so u know, ligger guide med bilder å alt på produktsiden til GS. Under kittet ligger det en PDF med forklaringer og bilder på jobben. Men de hadde et bedre utgangspunkt enn meg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Forrige helg tok jeg og en god venn av meg Stian fart på alt som skulle gjøres.

IMG_5232.thumb.jpeg.398d9199eb12c1c22e9d24f0f7515961.jpeg

Dette var da følgende:
- Fikse subframe disaster / oppheng bakstilling
- Eksos raslet fremre
- Oljeskift
- Bremseslanger foran
- Stabstag foran 
- Indre endeledd v.f.

Første vi for morro prøvde var å våtslipe de utrolige matte lyktene. Våtslipte og polerte opp igjen med 2-stegs fra min Rupes DA-maskin. Det ga resultater! 

IMG_5249.thumb.jpeg.6cbfee3cba2b992ce8624eead1c5feda.jpeg

IMG_5255.thumb.jpeg.71c448e6f9cbc972a012b7bacf50f78b.jpeg

IMG_5259.thumb.jpeg.b284b21351578039f6c5d8b29540aa32.jpeg

La oss ikke bli revet med her! Resulatet er ikke krystall, mer enn nok til at jeg ikke gidder å bytte lamper. 😎

En ting jeg ikke hadde handlet inn var kupéfilter, dette må det invisteres i for mitt var tett!

IMG_5253.thumb.jpeg.227edfd021b7bbccdb3e84973e4e07a8.jpeg

Fikk hvertfall nytt luftfilter.

IMG_5251.thumb.jpeg.ae502a39d251d257114283d55b13acdb.jpeg

Begynte med å demontere grenrør, disse skurene satt trangt, ikke lett å se hvor man jobber. Grunnen til at det raslet var at den en katalysatoren hadde delt seg i to. Se video!

Kattene kappet vi vekk og sveiste inn nye rør. Det merket man lett på effekten for å si det sånn, i likhet med andre servicepunkter som ble utført.

Begynte så med subframe disaster.

IMG_5267.thumb.jpeg.3be6ba8c546baddc364295f727e1e4fc.jpeg

Vi senket ned bakstilling så langt det gikk. (pga bremseslanger etc.)
I stedet for å kjøpe kit fra GS, gjorde vi det enkelt med å kun kappe ut det ene ødelagte feste. Ja skulle vel tatt de andre å, men dette tok sin tid og å ta ned bakstillingen gikk forholdsvis fort så kan fint ta dette når den tid kommer, om den kommer i min tid.

IMG_5269.thumb.jpeg.721b23975b46ffbaf4c90bb73b661fab.jpeg

IMG_5271.thumb.jpeg.2ade1c4ec11c831fbd47f2d3725c4409.jpeg

IMG_5284.thumb.jpeg.a9b8cae6bf98d6c4d3978ec3625ffdff.jpeg

Ble bra! :D Dette ble lakkert med understellslakk etterpå.

Det som ikke ble byttet var altså:
- Bremseslanger / gadd ikke mer akkurat da
- Indre endeledd / gadd ikke mer akkurat da
- Stabstag / Bestilte originale men her var det supersport sine egne 20mm stabstag som satt, så må kjøpe nye. Så at GS hadde slike.

Skal også bytte foringer i bakstilling da det klunker en del.
Skal også bytte foringer i giroverføring da det er som å røre i ja.... ](*,)


Vurdere også å bytte clutch, klarte jo ikke å svi litt gummi en gang, måtte begynne på grusen. 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 17.11.2018 den 20.01, sveigis skrev:

Ja Designer ,hvordan går det med e46en her ?

Hadde jo vært gøy å sett hva som skjer og hvordan det går med den .:)

Denne har det fint, alt som var feil mtp. EU og klunkinga i bakstillingen er tatt hånd om. Så nå er det godkjent for 2 nye år. :D 

 

16 timer siden, Carlsius skrev:

Morsom lesing og så ut som litt av en jobb med den bakstillingen :) 

Ha en 328i som winterbeater er absolutt ikke dårlig! Fin motor med nok av krefter vil jeg tro. 

Kjører du isbanedekk med pigger på isen eller vanlige dekk? 

Ja det var litt jobb, men gikk overraskende greit. Tok litt tid selvfølgelig men nå er bakstillinga på topp, med det nye feste og fikk bytta bakre diff-foring så var alt mye bedre bak der. Var et jævla knot uten presse verktøy, så ble litt pigging og borring for å få den ut. Og litt reodor felgen løsning på å få den inn igjen, men det gikk! :P  

Ja det er ikke feil, selv om jeg er for godt vant med de dobbelt så mange hestene i E92'n :P Men såklart den går vesentlig bedre enn de slappe 2.0 literne. På isen så kjører jeg med  ispigg/rallydekk med 6mm pigg? om jeg ikke husker feil. :) 

 

11 timer siden, Gabz skrev:

Ble bra det :D

Gjorde susen :D 

 

Neste på planen er å få sotet rutene, og få bytta litt foringer i giroverføringa da den er så slarkete som ei gammal...ja :P  Skal få tatt et bilde men er jo ikke noe snø enda, bare salt og regn. Så bilde-vær er det ikke, ei heller blir denne vasket så ofte. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En ting som irriterer meg med denne er hvor lang tid den bruker på å gi litt varme til en stakkar. 😰

Nå med -20 og nedover på graderstokken er det godt med varm bil, det får jeg ikke. Jeg har en 20minutts reisevei til jobb, starter bilen som regel 15min før avreise. Alikevel får jeg ikke engang lunk før jeg er på jobb, da begynner det smått å bli litt varme som kommer.

Er det slik det skal være eller er termostat/et eller annet fackd? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...