Gå til innhold

Daniels Estoril E46 M3 TIL SALGS!


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

Starter en liten prosjekt tråd da jeg ser at dette baller på seg 😅

Har kjøpt meg en Estoril blå 2002 M3 Induvidual, Norsk Original bil med ikke alt for høy km.
Det meste av utstyr, med takluke, navigasjon, HK, elektrisk gardin, svart skinn, innfelbare speil, lyktespylere, climacomfort, kaldklima pakke +++
Ved kjøpet var jeg klar over at varsel lyset til Smg kassen lyste, så planen var å utbedre dette.  

Og slik starter fortellingen 🙈
IMG_1739.thumb.jpeg.d38fc6aba4fc9dd37d34a8768f309641.jpeg

Planene endret seg litt siden jeg egentlig ønsket en M3 med manuell gir, og fant en som kan bygge om Smg kassen for meg.. Så da blir det ombygging til manuell istedefor feilsøking 😁
(Regner egentlig med å finne feilen når vi likevel demonterer alt.. Er gjerne slitt motor til smg pumpen, eller en gåen sensor). Alle original delene blir tatt vare på.

Og så begynte planene:

- Oppvarmet garasjeplass er leid, og bilen står på vinterlagring.

- CSL bremser (Brakkerter har allerede kommet i posten fra ECS. Originale CSL bremseskiver er bestilt).
- CSL felger er kjøpt og mottatt. 
- Michelin Pilot Sport 4S i 235/35-19 og 265/30-19 er bestilt (Flere måneder leveringstid). Disse skal på CSL felgene.
- De svarte GS hjulene som jeg ikke liker, er tatt av og erstattet med Orignale 18" hjul. Original hjulene sto utslitte gatesliks på, så de ble skiftet ut med Piggdekk i 245/40-18 som jeg hadde liggende. (Greit med vinterdekk tilfelle jeg må flytte bilen i forbindelse med ombyggingen av girkassen, siden det ikke er lov å skru der bilen er vinterlagret).
- Full skinnrens av interiøret , (samt farging der skinner er slitt) er bestillt.
- Originalt tårnstag jaktes på (det mangler på min).

Jeg har enda ikke fått full historikk av forrige eier som er vekkreist for tiden, så når jeg får bilen på bukk skal jeg sjekke om innfestingen til rammen bak er forsterket. Har bare sjekket med jekk i garasjen, og det ser bra ut uten skader/sprekker, men bilen er også understellsbehandlet, så det er ikke så lett å få kontrollert om det er forsterket når jeg ikke er så kjent med hva jeg skal se etter selv. 
Hvis den ikke allerede er forsterket er planen å demontere alt under i forbindelse med girkasse ombyggingen, slipe ned, LIME forsterkninger, og understellsbehandle på nytt. (Har skjønt at lim er måten å gjøre det på nå istedefor å sveise).

Ellers tenker jeg å plukke ned bunnpannen og kontrollere tilstanden på rådelagrene når jeg har bilen på bukk også.. Greit å vite tilstanden. Er de dårlig er det bare å få fikset før det skjærer seg. 
Kompressor kit er under vurdering hvis når bilen blir i tipp topp stand. 
Vanos og ventiler virker bra, så har ikke planlagt å gjøre noe med det i første omgang.

Ellers er det montert fullt Bilstein B12 understell på bilen, CSL bakluke og diffusor.
Original eksos og luftfilter blir foreløpi værende fordi jeg ikke har lyst på noe annet enn supersprint og CSL carbon innsug.. men det får bli en drøm foreløpi 😛 

Om jeg får bilen i så god stand som jeg tenker til sommeren så blir det en tur til Nurburgring for å teste. Har aldri vært der før, så det må prøves. Det er også min første M-bil , så det er mye jeg må finne ut underveis. Heldigvis har mange gjort alt dette før meg, så det er alltid noen tips eller løsninger tilgjengelig. 
Rop gjerne ut om dere har innspill, forslag eller meninger 👍




IMG_1830.jpeg.7819543bc2c0d99ea9866a4115821f8d.jpeg

 

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil! Kjøpte nylig lik selv, dog så har jeg litt sansen for det "snodige" ved SMG kassa men forstår at det ikke er for alle.

Jeg gjorde meg godt kjent med E46 og M3 sine svakheter før handling, og jeg fikk tak i en bil med TMS forsterkning ferdig innsveiset. I mine mange timer med google så kom jeg over Redish Automotive på youtube, et britisk verksted som har mye med dette å gjøre, og vil således nevne at ifølge dem er den eneste måten å avdekke mulige sprekker i traversfestet bak kun ved å pusse vekk all korrosjonsbeskyttelse slik at du får sett godt etter sprekkdannelser på metallet.

Har du noen planer annet enn inspeksjon av rådelager? For en ordentlig titt så kan du jo likesågjerne bytte først som sist når du har gravd deg så langt inn i S54 sitt hjerte. Jeg har en liten tanke om samme operasjon men bytter antageligvis ut til BE bearings og antageligvis en ny oljepumpe.

Uten å ødelegge min egen sagtegående byggetråd, men hvorfor mener du CSL innsug kun skal være med drømmen? Jeg mener nå det er høvelig oppnåelig (famous last words)...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mr.Wreckless skrev:

 

Uten å ødelegge min egen sagtegående byggetråd, men hvorfor mener du CSL innsug kun skal være med drømmen? Jeg mener nå det er høvelig oppnåelig (famous last words)...

Hehe, først og fremst fordi det koster sinnsykt mye. Pluss at hvis kompressorkitt blir realitet så krasjer det jo helt med CSL innsug.  Så det blir en vurdering jeg tar underveis.. 

 

 

2 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Har du noen planer annet enn inspeksjon av rådelager? For en ordentlig titt så kan du jo likesågjerne bytte først som sist når du har gravd deg så langt inn i S54 sitt hjerte. Jeg har en liten tanke om samme operasjon men bytter antageligvis ut til BE bearings og antageligvis en ny oljepumpe.

Jeg har ingen annen "plan" enn inspeksjon akkurat nå, men av erfaring vet jeg jo at når ballen først ruller så stopper den ikke før den er langt ute i horisonten 😂
Når det gjelder bytte av rådelager osv så overlater jeg vurderingene til motorgutta som har peiling på det. Eneste jeg har bestemt meg for er at motoren må være i så god stand at jeg kan montere kompressorkitt og banke runder på bane uten å trenge å bekymre meg for havari osv.. (og allerede der er det vel en rød tråd som leder rett til komplett motor-renovering 😬 )


Studentbudsjettet er sprengt, men i hverste fall må det vente til jeg får meg jobb igjen om 4ish år.. Har egentlig ikke dårlig tid, for halve planen med bilen var å ha en god gammeldags bensinbil for å vise guttungen på 2 år hvordan skikkelige biler var før, når han skal ta lappen om 16år (hvis man fremdeles får kjøre selv da).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter helt naturlig i mine ører. Originalt CSL koster skjorta ja, men du får tak i gode replika-lignende kit som absolutt ikke gjør skam på hverken konstruksjon, funksjon eller det kosmetiske til litt mer spiselige priser. Har en turbomotor i en annen bil, så for min del tenker jeg beholde min M3 med sugemotor så da var det greit, men skjønner deg godt om du skal ha på presse, da er det (nesten) bortkastede penger.

Hva gjelder rådelager så har jeg (uten å kunne påberope meg ekspertstatus, og kun med hjelp av google så må såklart tas med en klype salt ) sett at det stort sett finnes 2 grupper der, den ene mener materialet er feil, den andre at toleransen er feil, sikkert også hjulpet av V8 og V10 som har enda større rykte på seg for et klareringsproblem. Det leder til at av de fleste rådelager der ute enten skryter på seg et "belegg" for materialforbedring, og en annen som har en overflatebehandling, som adresserer toleransen. 

Personlig støtter jeg meg på toleranseteorien og BE lagrene har en behandling som ikke endrer klaringen slik som de som har et belegg gjør. I tillegg tenker jeg det er en god ide å oppgradere oljepumpa så man får enda bedre smøring. Om du skal kjøre hardt på bane så kan du jo også kikke på tørrsump, eller ihvertfall baffle sumppanna så du ikke risikerer å tørrkjøre oljepumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får bli min lille blogg, så putter inn litt fra min hverdag, uavhengi om det er interressant eller ikke :P

Unboxing:
IMG_1907.thumb.jpeg.06ca2e03cac2822883cbc28659903daa.jpeg

Jeg har en stund ønsket å oppgradere bremsene fordi jeg ikke har vært helt fornøyd med de, og valgte å gå får CSL bremser framfor andre BBK. Litt for å beholde illusjonen av originalitet, pluss at det er vel den rimeligeste bremseoppgraderingen.

Søkte lenge på løsninger, og fant ut at det var egne brakkerter til original calipperene for å flytte festet til calipperen lenger ut og få plass til 345mm bremseskiver istedefor de originale 328mm skivene.  Kjøpte brakkert fra ECS Tuning, og totalkostanden kom på 2800,- inkl frakt , mva og toll.   Fant derretter ut at det egentlig bare er CSL bremseklaver, som også kan kjøpes originalt fra bmw.   Der koster de da 3200,- pr stykk, så totalkostnaden hadde blitt 6400,- for klavene.
Klavene fra ECS virker bra, men er enda ikke prøvemontert. Jeg kommer til å kjøpe Originale CSL bremseskiver fra Bmw.

IMG_1914.thumb.jpeg.f7d7d12f6779cc7788d1af9376034b99.jpeg

 

Det var dagens fremgang..

 

 

Endret av Daniel80
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt blir det CSL bremseskiver på M3`en, men jeg vurderer mye frem og tilbake hvilke bremseklosser jeg skal bruke.
Bilen kommer til å bli brukt på en og annen finværsdag, samt antagelig kjørt hele veien til Nurburgring for å ta noen runder der. 
Jeg har ikke mye kjøreerfaring fra bane eller herjing ellers, så selv om jeg kommer til å sørge for at bilen er å god stand til å tåle hard banekjøring over tid, så vil antagligvis min "harde" banekjøring regnes som en søndagstur for mere rutinerte sjåfører :P 
Jeg tenker foreløpi å kjøre Redstuff klosser hele veien rundt. Litt fordi jeg ønsker bedre bremse effekt ved banekjøring enn original klossene tilbyr, Litt for slippe bremsestøv, og litt fordi jeg har lest meg fram til at de fungerer greit på vanlig vei, og bra på bane. 
Yellowstuff har jeg tenkt å styre unna fordi de visstnok er så myke at det gir dårlig kontakt/følelse mellom bremsepedalen og hvor mye som faktisk bremses, samt mere bremseskrik , mere bremsestøv og at de fort blir brukt opp i forhold til andre klosser.
Greanstuff er visst berregnet på mindre motoriserte biler 🤷‍♂️

Men som sagt har jeg aldri prøvd noen av disse selv, så jeg tar gjerne imot andre vurderinger, meninger og forslag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, hsd skrev:

Performance friction. Dem har også skiver ivertfall fremme til std E46 M3 i langt høyere kvalitet enn bmw sine. prismessig er det ca likt. 

Ser ikke ut som de har CSL bremseskiver (345mm). Kun standard M3 størrelse (328mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Daniel80 said:

Ser ikke ut som de har CSL bremseskiver (345mm). Kun standard M3 størrelse (328mm).

https://www.bimmerworld.com/Brakes/PFC-Direct-Drive-Rotors/PFC-Direct-Drive-V3-Rotor-E46-M3-CSL-Front-Left_2.html

Var litt vanskelig å finne info, og ser ut som dem blir levert i 341mm istedet for 345m. uansett særdeles flotte skiver, har v3 til E36 M3 selv etter anbefalinger fra en som har kjørt skeive 2 sett med org bmw e46 m3 328mm skiver på bane. Jeg har ikke fått testet mine enda, men han ble ivertfall kvitt alle problemer når han bytta til pfc skiver også. TRF på forumet er forhandler av PFC. 

Ville ivertfall kjøpt pfc klosser forran og bak, det er noe helt annet enn de ebc greiene. Syns både klossene og skivene til ebc virker rett og slett jalla selv. Søker du litt rundt, så kommer det farlig mye dårlig om ebc. sprekker i skiver, bremsebelegg som river seg, bremsebelegg som skiller seg fra kloss o.l. Alle produsenter har dårlige reviews, men akkurat ebc kommer det opp latterlig mye på google. Ville heller gått for oem BMW klosser selv :) evt endless eller ferrodo. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1975.thumb.jpeg.c72f8d836e2c34ad622a91c92670317c.jpeg
Prøvde noen gamle senterkopper jeg hadde liggende, men det ble ikke fint på CSL felgene. Nye senterkopper fra Bmw har endret litt design (men samme varenummer), så de ble stikkende litt ut, så jeg venter nå på gamle typen senterkopper som jeg fant på Ebay. De har ligget 14dager i singapore ifølge pakkesporingen, så lurer litt på hva som er greien med det, siden jeg kjøpte de fra en fyr i Frankrike :P hehe.  Alltid spennende å kjøpe ting på Ebay.

Felgene er forresten 8,5x19 ET38 og 9,5x19 ET 27. Ikke Originale Bmw felger, men kvaliteten virker bra. Flowforged, men ikke smidde.
Når jeg får på dekkene skal jeg prøvemontere felgene for å se om jeg skal ha spacere i tillegg.. Regner med 10mm spacer forran og 12mm bak, men har sett andre M3`er med samme ET og 20mm spacere forran og bak. Da blir det enten subbing eller så må det heftig camber til tror jeg isåfall, og det vil jeg ikke ha. 

Som nevnt venter jeg fremdeles på dekkene som skal være 
Michelin Pilot Sport 4S i 235/35-19 og 265/30-19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...