Daniel80 Skrevet November 28, 2018 Skrevet November 28, 2018 (endret) Starter en liten prosjekt trĂ„d da jeg ser at dette baller pĂ„ seg đ Har kjĂžpt meg en Estoril blĂ„ 2002 M3 Induvidual, Norsk Original bil med ikke alt for hĂžy km. Det meste av utstyr, med takluke, navigasjon, HK, elektrisk gardin, svart skinn, innfelbare speil, lyktespylere, climacomfort, kaldklima pakke +++ Ved kjĂžpet var jeg klar over at varsel lyset til Smg kassen lyste, sĂ„ planen var Ă„ utbedre dette.  Og slik starter fortellingen đ Planene endret seg litt siden jeg egentlig Ăžnsket en M3 med manuell gir, og fant en som kan bygge om Smg kassen for meg.. SĂ„ da blir det ombygging til manuell istedefor feilsĂžking đ (Regner egentlig med Ă„ finne feilen nĂ„r vi likevel demonterer alt.. Er gjerne slitt motor til smg pumpen, eller en gĂ„en sensor). Alle original delene blir tatt vare pĂ„. Og sĂ„ begynte planene: - Oppvarmet garasjeplass er leid, og bilen stĂ„r pĂ„ vinterlagring. - CSL bremser (Brakkerter har allerede kommet i posten fra ECS. Originale CSL bremseskiver er bestilt). - CSL felger er kjĂžpt og mottatt. - Michelin Pilot Sport 4S i 235/35-19 og 265/30-19 er bestilt (Flere mĂ„neder leveringstid). Disse skal pĂ„ CSL felgene. - De svarte GS hjulene som jeg ikke liker, er tatt av og erstattet med Orignale 18" hjul. Original hjulene sto utslitte gatesliks pĂ„, sĂ„ de ble skiftet ut med Piggdekk i 245/40-18 som jeg hadde liggende. (Greit med vinterdekk tilfelle jeg mĂ„ flytte bilen i forbindelse med ombyggingen av girkassen, siden det ikke er lov Ă„ skru der bilen er vinterlagret). - Full skinnrens av interiĂžret , (samt farging der skinner er slitt) er bestillt. - Originalt tĂ„rnstag jaktes pĂ„ (det mangler pĂ„ min). Jeg har enda ikke fĂ„tt full historikk av forrige eier som er vekkreist for tiden, sĂ„ nĂ„r jeg fĂ„r bilen pĂ„ bukk skal jeg sjekke om innfestingen til rammen bak er forsterket. Har bare sjekket med jekk i garasjen, og det ser bra ut uten skader/sprekker, men bilen er ogsĂ„ understellsbehandlet, sĂ„ det er ikke sĂ„ lett Ă„ fĂ„ kontrollert om det er forsterket nĂ„r jeg ikke er sĂ„ kjent med hva jeg skal se etter selv. Hvis den ikke allerede er forsterket er planen Ă„ demontere alt under i forbindelse med girkasse ombyggingen, slipe ned, LIME forsterkninger, og understellsbehandle pĂ„ nytt. (Har skjĂžnt at lim er mĂ„ten Ă„ gjĂžre det pĂ„ nĂ„ istedefor Ă„ sveise). Ellers tenker jeg Ă„ plukke ned bunnpannen og kontrollere tilstanden pĂ„ rĂ„delagrene nĂ„r jeg har bilen pĂ„ bukk ogsĂ„.. Greit Ă„ vite tilstanden. Er de dĂ„rlig er det bare Ă„ fĂ„ fikset fĂžr det skjĂŠrer seg. Kompressor kit er under vurdering hvis nĂ„r bilen blir i tipp topp stand. Vanos og ventiler virker bra, sĂ„ har ikke planlagt Ă„ gjĂžre noe med det i fĂžrste omgang. Ellers er det montert fullt Bilstein B12 understell pĂ„ bilen, CSL bakluke og diffusor. Original eksos og luftfilter blir forelĂžpi vĂŠrende fordi jeg ikke har lyst pĂ„ noe annet enn supersprint og CSL carbon innsug.. men det fĂ„r bli en drĂžm forelĂžpi đ Om jeg fĂ„r bilen i sĂ„ god stand som jeg tenker til sommeren sĂ„ blir det en tur til Nurburgring for Ă„ teste. Har aldri vĂŠrt der fĂžr, sĂ„ det mĂ„ prĂžves. Det er ogsĂ„ min fĂžrste M-bil , sĂ„ det er mye jeg mĂ„ finne ut underveis. Heldigvis har mange gjort alt dette fĂžr meg, sĂ„ det er alltid noen tips eller lĂžsninger tilgjengelig. Rop gjerne ut om dere har innspill, forslag eller meninger đ  Endret Mai 10, 2020 av Daniel80 BjornarHS, AlexHD, Radical og 4 andre reagerte pĂ„ dette 7
mr.Wreckless Skrevet November 28, 2018 Skrevet November 28, 2018 Flott bil! KjÞpte nylig lik selv, dog sÄ har jeg litt sansen for det "snodige" ved SMG kassa men forstÄr at det ikke er for alle. Jeg gjorde meg godt kjent med E46 og M3 sine svakheter fÞr handling, og jeg fikk tak i en bil med TMS forsterkning ferdig innsveiset. I mine mange timer med google sÄ kom jeg over Redish Automotive pÄ youtube, et britisk verksted som har mye med dette Ä gjÞre, og vil sÄledes nevne at ifÞlge dem er den eneste mÄten Ä avdekke mulige sprekker i traversfestet bak kun ved Ä pusse vekk all korrosjonsbeskyttelse slik at du fÄr sett godt etter sprekkdannelser pÄ metallet. Har du noen planer annet enn inspeksjon av rÄdelager? For en ordentlig titt sÄ kan du jo likesÄgjerne bytte fÞrst som sist nÄr du har gravd deg sÄ langt inn i S54 sitt hjerte. Jeg har en liten tanke om samme operasjon men bytter antageligvis ut til BE bearings og antageligvis en ny oljepumpe. Uten Ä Þdelegge min egen sagtegÄende byggetrÄd, men hvorfor mener du CSL innsug kun skal vÊre med drÞmmen? Jeg mener nÄ det er hÞvelig oppnÄelig (famous last words)...   23732 reagerte pÄ dette 1
Daniel80 Skrevet November 28, 2018 Forfatter Skrevet November 28, 2018 1 minutt siden, mr.Wreckless skrev:  Uten Ă„ Ăždelegge min egen sagtegĂ„ende byggetrĂ„d, men hvorfor mener du CSL innsug kun skal vĂŠre med drĂžmmen? Jeg mener nĂ„ det er hĂžvelig oppnĂ„elig (famous last words)... Hehe, fĂžrst og fremst fordi det koster sinnsykt mye. Pluss at hvis kompressorkitt blir realitet sĂ„ krasjer det jo helt med CSL innsug. SĂ„ det blir en vurdering jeg tar underveis..   2 minutter siden, mr.Wreckless skrev: Har du noen planer annet enn inspeksjon av rĂ„delager? For en ordentlig titt sĂ„ kan du jo likesĂ„gjerne bytte fĂžrst som sist nĂ„r du har gravd deg sĂ„ langt inn i S54 sitt hjerte. Jeg har en liten tanke om samme operasjon men bytter antageligvis ut til BE bearings og antageligvis en ny oljepumpe. Jeg har ingen annen "plan" enn inspeksjon akkurat nĂ„, men av erfaring vet jeg jo at nĂ„r ballen fĂžrst ruller sĂ„ stopper den ikke fĂžr den er langt ute i horisonten đ NĂ„r det gjelder bytte av rĂ„delager osv sĂ„ overlater jeg vurderingene til motorgutta som har peiling pĂ„ det. Eneste jeg har bestemt meg for er at motoren mĂ„ vĂŠre i sĂ„ god stand at jeg kan montere kompressorkitt og banke runder pĂ„ bane uten Ă„ trenge Ă„ bekymre meg for havari osv.. (og allerede der er det vel en rĂžd trĂ„d som leder rett til komplett motor-renovering đŹÂ ) Studentbudsjettet er sprengt, men i hverste fall mĂ„ det vente til jeg fĂ„r meg jobb igjen om 4ish Ă„r.. Har egentlig ikke dĂ„rlig tid, for halve planen med bilen var Ă„ ha en god gammeldags bensinbil for Ă„ vise guttungen pĂ„ 2 Ă„r hvordan skikkelige biler var fĂžr, nĂ„r han skal ta lappen om 16Ă„r (hvis man fremdeles fĂ„r kjĂžre selv da). Â
mr.Wreckless Skrevet November 28, 2018 Skrevet November 28, 2018 LÄter helt naturlig i mine Þrer. Originalt CSL koster skjorta ja, men du fÄr tak i gode replika-lignende kit som absolutt ikke gjÞr skam pÄ hverken konstruksjon, funksjon eller det kosmetiske til litt mer spiselige priser. Har en turbomotor i en annen bil, sÄ for min del tenker jeg beholde min M3 med sugemotor sÄ da var det greit, men skjÞnner deg godt om du skal ha pÄ presse, da er det (nesten) bortkastede penger. Hva gjelder rÄdelager sÄ har jeg (uten Ä kunne pÄberope meg ekspertstatus, og kun med hjelp av google sÄ mÄ sÄklart tas med en klype salt ) sett at det stort sett finnes 2 grupper der, den ene mener materialet er feil, den andre at toleransen er feil, sikkert ogsÄ hjulpet av V8 og V10 som har enda stÞrre rykte pÄ seg for et klareringsproblem. Det leder til at av de fleste rÄdelager der ute enten skryter pÄ seg et "belegg" for materialforbedring, og en annen som har en overflatebehandling, som adresserer toleransen. Personlig stÞtter jeg meg pÄ toleranseteorien og BE lagrene har en behandling som ikke endrer klaringen slik som de som har et belegg gjÞr. I tillegg tenker jeg det er en god ide Ä oppgradere oljepumpa sÄ man fÄr enda bedre smÞring. Om du skal kjÞre hardt pÄ bane sÄ kan du jo ogsÄ kikke pÄ tÞrrsump, eller ihvertfall baffle sumppanna sÄ du ikke risikerer Ä tÞrrkjÞre oljepumpa. Daniel80 reagerte pÄ dette 1
papertiger Skrevet November 28, 2018 Skrevet November 28, 2018 (endret) Gratulerer med herlig bil! OgsĂ„ i EstorilblĂ„!tar du godt vare pĂ„ denne, sĂ„ fĂžlger jeg med her đ Endret November 28, 2018 av papertiger
Daniel80 Skrevet Desember 1, 2018 Forfatter Skrevet Desember 1, 2018 M3 Individual đ Marius2002, Daniel. og Mathiseen reagerte pĂ„ dette 3
Daniel80 Skrevet Desember 1, 2018 Forfatter Skrevet Desember 1, 2018 (endret) Dette fÄr bli min lille blogg, sÄ putter inn litt fra min hverdag, uavhengi om det er interressant eller ikke Unboxing: Jeg har en stund Þnsket Ä oppgradere bremsene fordi jeg ikke har vÊrt helt fornÞyd med de, og valgte Ä gÄ fÄr CSL bremser framfor andre BBK. Litt for Ä beholde illusjonen av originalitet, pluss at det er vel den rimeligeste bremseoppgraderingen. SÞkte lenge pÄ lÞsninger, og fant ut at det var egne brakkerter til original calipperene for Ä flytte festet til calipperen lenger ut og fÄ plass til 345mm bremseskiver istedefor de originale 328mm skivene. KjÞpte brakkert fra ECS Tuning, og totalkostanden kom pÄ 2800,- inkl frakt , mva og toll.  Fant derretter ut at det egentlig bare er CSL bremseklaver, som ogsÄ kan kjÞpes originalt fra bmw.  Der koster de da 3200,- pr stykk, sÄ totalkostnaden hadde blitt 6400,- for klavene. Klavene fra ECS virker bra, men er enda ikke prÞvemontert. Jeg kommer til Ä kjÞpe Originale CSL bremseskiver fra Bmw.  Det var dagens fremgang..   Endret Desember 1, 2018 av Daniel80 skrivefeil volvobrage reagerte pÄ dette 1
Daniel80 Skrevet Desember 2, 2018 Forfatter Skrevet Desember 2, 2018 Som nevnt blir det CSL bremseskiver pĂ„ M3`en, men jeg vurderer mye frem og tilbake hvilke bremseklosser jeg skal bruke. Bilen kommer til Ă„ bli brukt pĂ„ en og annen finvĂŠrsdag, samt antagelig kjĂžrt hele veien til Nurburgring for Ă„ ta noen runder der. Jeg har ikke mye kjĂžreerfaring fra bane eller herjing ellers, sĂ„ selv om jeg kommer til Ă„ sĂžrge for at bilen er Ă„ god stand til Ă„ tĂ„le hard banekjĂžring over tid, sĂ„ vil antagligvis min "harde" banekjĂžring regnes som en sĂžndagstur for mere rutinerte sjĂ„fĂžrer  Jeg tenker forelĂžpi Ă„ kjĂžre Redstuff klosser hele veien rundt. Litt fordi jeg Ăžnsker bedre bremse effekt ved banekjĂžring enn original klossene tilbyr, Litt for slippe bremsestĂžv, og litt fordi jeg har lest meg fram til at de fungerer greit pĂ„ vanlig vei, og bra pĂ„ bane. Yellowstuff har jeg tenkt Ä styre unna fordi de visstnok er sĂ„ myke at det gir dĂ„rlig kontakt/fĂžlelse mellom bremsepedalen og hvor mye som faktisk bremses, samt mere bremseskrik , mere bremsestĂžv og at de fort blir brukt opp i forhold til andre klosser. Greanstuff er visst berregnet pĂ„ mindre motoriserte biler đ€·ââïž Men som sagt har jeg aldri prĂžvd noen av disse selv, sĂ„ jeg tar gjerne imot andre vurderinger, meninger og forslag Â
mr.Wreckless Skrevet Desember 9, 2018 Skrevet Desember 9, 2018 Ikke ekspert pÄ klosser, men Ferrodo (tror stavelsen er slik) fÄr skryt, samt sÄ kan du sÞke opp Hawk, dog usikker pÄ om de leverer til E46 M3. Daniel80 reagerte pÄ dette 1
hsd Skrevet Desember 9, 2018 Skrevet Desember 9, 2018 (endret) Performance friction. Dem har ogsÄ skiver ivertfall fremme til std E46 M3 i langt hÞyere kvalitet enn bmw sine. prismessig er det ca likt. Endret Desember 9, 2018 av hsd
Daniel80 Skrevet Desember 9, 2018 Forfatter Skrevet Desember 9, 2018 44 minutter siden, hsd skrev: Performance frictionï»ż. Dem har ogsĂ„ skiver ivertfall fremme til std E46 M3 i langt hĂžyere kvalitet enn bmw sine. prismessig er det ca likt. Ser ikke ut som de har CSL bremseskiver (345mm). Kun standard M3 stĂžrrelse (328mm).
Daniel. Skrevet Desember 9, 2018 Skrevet Desember 9, 2018 Gratulerer med kul bil E46 kler EstorilblÄ veldig godt! Blir nok enda bedre med manuell
hsd Skrevet Desember 9, 2018 Skrevet Desember 9, 2018 (endret) 3 hours ago, Daniel80 said: Ser ikke ut som de har CSL bremseskiver (345mm). Kun standard M3 stÞrrelse (328mm). https://www.bimmerworld.com/Brakes/PFC-Direct-Drive-Rotors/PFC-Direct-Drive-V3-Rotor-E46-M3-CSL-Front-Left_2.html Var litt vanskelig Ä finne info, og ser ut som dem blir levert i 341mm istedet for 345m. uansett sÊrdeles flotte skiver, har v3 til E36 M3 selv etter anbefalinger fra en som har kjÞrt skeive 2 sett med org bmw e46 m3 328mm skiver pÄ bane. Jeg har ikke fÄtt testet mine enda, men han ble ivertfall kvitt alle problemer nÄr han bytta til pfc skiver ogsÄ. TRF pÄ forumet er forhandler av PFC. Ville ivertfall kjÞpt pfc klosser forran og bak, det er noe helt annet enn de ebc greiene. Syns bÄde klossene og skivene til ebc virker rett og slett jalla selv. SÞker du litt rundt, sÄ kommer det farlig mye dÄrlig om ebc. sprekker i skiver, bremsebelegg som river seg, bremsebelegg som skiller seg fra kloss o.l. Alle produsenter har dÄrlige reviews, men akkurat ebc kommer det opp latterlig mye pÄ google. Ville heller gÄtt for oem BMW klosser selv evt endless eller ferrodo. Endret Desember 9, 2018 av hsd TRF og Daniel80 reagerte pÄ dette 2
Daniel80 Skrevet Desember 13, 2018 Forfatter Skrevet Desember 13, 2018 PrÞvde noen gamle senterkopper jeg hadde liggende, men det ble ikke fint pÄ CSL felgene. Nye senterkopper fra Bmw har endret litt design (men samme varenummer), sÄ de ble stikkende litt ut, sÄ jeg venter nÄ pÄ gamle typen senterkopper som jeg fant pÄ Ebay. De har ligget 14dager i singapore ifÞlge pakkesporingen, sÄ lurer litt pÄ hva som er greien med det, siden jeg kjÞpte de fra en fyr i Frankrike  hehe. Alltid spennende Ä kjÞpe ting pÄ Ebay. Felgene er forresten 8,5x19 ET38 og 9,5x19 ET 27. Ikke Originale Bmw felger, men kvaliteten virker bra. Flowforged, men ikke smidde. NÄr jeg fÄr pÄ dekkene skal jeg prÞvemontere felgene for Ä se om jeg skal ha spacere i tillegg.. Regner med 10mm spacer forran og 12mm bak, men har sett andre M3`er med samme ET og 20mm spacere forran og bak. Da blir det enten subbing eller sÄ mÄ det heftig camber til tror jeg isÄfall, og det vil jeg ikke ha. Som nevnt venter jeg fremdeles pÄ dekkene som skal vÊre Michelin Pilot Sport 4S i 235/35-19 og 265/30-19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ