Gå til innhold

Dilemma...E46 eller E39??


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Shattered skrev:

Går an å kjøpe X5 E53 da, som er en blanding av begge to :P Får de med 4.4l v8 😉

Hvordan i all verden E53 kan være en blanding av E46 og E39 går over min forstand. Jeg vet at E53 og E39 var teknisk beslektet og de deler et par av motorene, men at den kan relateres til E46 forstår jeg ikke (utover et par av motorene). E53 veier f.eks over 600 Kg mer enn E46 og er en helt annen type bil. Faktisk er E53's nærmeste slektning Range Rover (L322) mrk.III. 

Jeg tenker at E39 først og fremst handler om mye mer komfort enn E46. Den er langt bedre lydisolert og har et chassis som i utgangspunktet er temmelig komfortinnrettet. E39 er imidlertid også en vesentlig større bil enn E46 og ca. 100 Kg tyngre så E46 har mer agile kjøreegenskaper. Legg også merke til at E39 kom med to forskjellige styrekonstruksjoner. De 4 og 6 sylindrede modellene kom med tannstang, mens V8 modellene kom med en mer gammeldags styresnekke fordi det ikke var plass til en tannstang ved siden av V8 motorene. 

Ergo så ender det hele opp med hva man primært skal bruke bilen til. E39 er nok en litt mer gjennomført konstruksjon enn E46 (den var mye dyrere så det skulle bare mangle), men E46 er uten tvil den beste kjøremaskinen hvis litt mer agile kjøreegenskaper er det du vil ha (f.eks 530i vs. 330i og begge med manuell gearkasse). E46 Touring har forresten (målt i antall liter og med baksetene i bruk) mer bagasjeplass enn E39 Touring. E46 Touring mangler imidlertid luftfjæringen bak som E39 Touring har (igjen et eksempel på komfortfokuset BMW hadde med E39).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært i tvil, gå for E39! Dette er definetivt blant de bedre BMWene noen sinne bygget. Jeg vil faktisk påstå at hvis du tar en 2019 5-serie, fjerne all teknologi som gjør deg som sjåfør overflødig, fjerner alle kameraer, fjerner en del plast og myker opp linjene litt så sitter du med en E39. Når det kommer til det å være en bil, å ta deg fra a til å så er det ingenting en E39 gjør dårligere enn en splitter ny 5-serie. Disse bilene var helt utrolige for sin tid, og de er det egentelig ennå. Finn deg en 528i eller 530i som ikke er plukka på, jeg gjentar...som ikke er plukka på av guttunger. En ryddig bil med god historikk, se etter en i Sverige eller Tyskland. I Norge så har disse ofte hatt 18 eiere og siden E39 er glad i å ruste, så har mange av dem begynt med dette. Styr unna V8erene, BMW har aldri hatt greie på V8ere og driftsikkerhet på disse. Men rekkesekser, det har dem holdt på med i snart 100 år så dette kan de. Ett godt E39 eierskap forutsetter at bilen er i stand, at understellet er i orden og at bilen har blitt passet på. En dårlig holdt E39 er ett helvette av klunkelyder, el feil og kjøleproblemer....derfor bør du styre laaangt unna biler eiet av guttunger. Har du en skikkelig E39 så har du en klassisk BMW som kjører og gir deg komfort du gjerne må betale 800 000 kr for. Du har en bil som er like stabil og lun i 180 km/t som i 80 km/t. Og du har en sikker bil, du har de viktigste og mest basic sikkerhets systemene. ABS, Antispinn/antiskrens, 8x airbag og renerelt en solid konstruksjon som tåler en smell. 

Selv kjører jeg en E34 520i fra 1994, fordi jeg liker Old School looken og at E34en er og føles analog. Denne bilen kjører jeg hele året, kjører til Tyskland, kjører på fjellet og generelt rundt forbi. Min E34 må vel også nå være blant svært få igjen i landet som ikke er stylet eller rørt på. Skikkelig tidskapsel som aldri byr på problemer og som er billig å holde på veien...slitedeler er enkelt å bytte selv. Men, jeg har forståelse for at mange nå synes at E34 føles for gammel og at folk ønsker litt mer elektronikk i form av antispinn/skrens, bra orignalt stereo og fjernstyrt sentral lås. Det er derfor jeg liker E34, den minner meg om barndommen min og hvordan bilene var da. Men igjen, E39 er ypperlige biler som kommer til å få klassiker status om ikke lenge.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Hvordan i all verden E53 kan være en blanding av E46 og E39 går over min forstand. Jeg vet at E53 og E39 var teknisk beslektet og de deler et par av motorene, men at den kan relateres til E46 forstår jeg ikke (utover et par av motorene). E53 veier f.eks over 600 Kg mer enn E46 og er en helt annen type bil. Faktisk er E53's nærmeste slektning Range Rover (L322) mrk.III. 

Jeg tenker at E39 først og fremst handler om mye mer komfort enn E46. Den er langt bedre lydisolert og har et chassis som i utgangspunktet er temmelig komfortinnrettet. E39 er imidlertid også en vesentlig større bil enn E46 og ca. 100 Kg tyngre så E46 har mer agile kjøreegenskaper. Legg også merke til at E39 kom med to forskjellige styrekonstruksjoner. De 4 og 6 sylindrede modellene kom med tannstang, mens V8 modellene kom med en mer gammeldags styresnekke fordi det ikke var plass til en tannstang ved siden av V8 motorene. 

Ergo så ender det hele opp med hva man primært skal bruke bilen til. E39 er nok en litt mer gjennomført konstruksjon enn E46 (den var mye dyrere så det skulle bare mangle), men E46 er uten tvil den beste kjøremaskinen hvis litt mer agile kjøreegenskaper er det du vil ha (f.eks 530i vs. 330i og begge med manuell gearkasse). E46 Touring har forresten (målt i antall liter og med baksetene i bruk) mer bagasjeplass enn E39 Touring. E46 Touring mangler imidlertid luftfjæringen bak som E39 Touring har (igjen et eksempel på komfortfokuset BMW hadde med E39).

Du sier altså at du ikke ser noen likhet i det hele tatt mellom disse? 

BMW_E46_Touring_front_20071203.thumb.jpg.9dbdfc2e983ffed0b9882432ba2fb452.jpg483852132_BMW_X5_(E53_Facelift)__Frontansicht_12._Juni_2011_Dsseldorf.thumb.jpg.ba212c19bf040ab244f0ca406dbea81c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Shattered Det er selvfølgelig designlikheter (de er jo BMW'er fra den samme tidsperioden), men dette betyr ikke at bilene ellers kan sammenlignes. De er teknisk og kjøremessig helt forskjellige og E53 er definitivt ikke en slags mellomting mellom E46 og E39... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Shattered skrev:

Går an å kjøpe X5 E53 da, som er en blanding av begge to :P Får de med 4.4l v8 😉

Hehe blanding av de to?? Om du ser litt under skallet på E53 så er det basically en E39 med modifiserte bærearmer, travers og nytt karosseri gjort plass til fremre diff. Plattformen er E39. Alt er så å si likt, bremsesystem, hjullagre, drivstoffsystem, bussystem etc. Drivlinjen på E46 er upåklagelig men det er litt skuff å skru på ift E39. Mer spinkelt alt sammen fra bærearmer etc. Men ikke la noen si E46 er en dårlig bil, det er gode biler. :)

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39. Uten tvil. Virker lettere å finne et bra (god stand og riktig motor) eksemplar der også. For all del. E46 var en kjempebil. Kompakt, tøff, og kjempefin å kjøre, men E39 virker rett og slett bedre bygget, uten noen åpenbare svakheter. Faceliften virker ikke å ruste så ille heller.

 

E53 er nok "stylet" mer mot E46 enn E39, men den tekniske basisen er utelukkende E39.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...