Gå til innhold

5 serie E60 eller 7 serie E65! Hva er å anbefale?


Bimmer-1
 Share

Anbefalte innlegg

På 29.5.2019 den 13.52, *MrB* skrev:

E60 kan (som regel) legge ned baksetene. Det er det ingen E65 som kan såvidt meg bekjent. Noen komponenter er vel felles (ettersom E60 har E65-basis), men de delene som er E65-spesifikke er nærmest garantert dyrere. E65 er jevnt over spekkede biler, mens for E60 er det litt mer variabelt. Med mindre du er personlig svak for E65, så vil jeg si at E60 er det beste valget.

 

Komfortstoler er ikke bedre enn sportsstoler synes jeg, men det er det sikkert flere meninger om.

Har egentlig sans for begge typene, ville derfor se hva andre som kanskje har eller har hatt begge sier om de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Evopower skrev:

En annen ting; facelift kom i 2007, men fra 2009 så fikk e60 oppgradert naviskjerm og idrive kontrollenhet. De fleste med skinninteriør har dakota skinn, men det føles billig (har det selv) Nappa eller merinoskinn er veien å gå. Men nå snakker vi kun søken etter det beste, og hvor budskjett ikke er et tema 😛

hvor legger du deg prismessig, og hvor gammel er du?

 

Touring facelift

https://www.finn.no/148469995

 

Sedan med sportsgirkassa 

https://www.finn.no/124186152

 

Pre facelift touring men med Individual pakken, som du kanskje vet er den pakken med egne farger, skinn og utstyr.

https://www.finn.no/126117160

 

E60 og BMW generelt er liksom ingenting uten utstyr. En bmw uten utstyr kan man like gjerne erstatte med en nyere Kia Optima eller noe (kjempebil med alt utstyr inkludert) utstyret skaper bilen, og hos bmw står man fritt til å velge det meste. Lite er standard. 

Utstyrlister og utstyrskoder er en liten jungel om man ikke kjenner til det, og man må ha personlige ønsker når man velger bmw utstyrsmessig.

Selv er jeg svak for individual samt litt spreke farger.

Bra med mye info. Jeg er enig i det med utsyr, er opptatt at det skal være bra med utstyr, ser jeg en bil som f.eks ikke har sport stoler så svitsjer jeg bare videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Ok.

komfårstolene er 10 ganger bedre enn sportstolene og den dagen du vil selge bilen igjen så kommer det godt med at bilen har komfårstoler.. ser de med sportstoler står leeeeenge på finn, som er et vanlig fenomen med alle typer og generasjoner bmw. så med mindre du er vant med hiace så styr unna sportstoler :) 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sportstolene i en preface 520ia og nå komfortstolene i facelift 530xd. Synes ikke sportstolene var så halvgalne. Du sitter godt på plass dersom du har rette fasongen til det setet.

Komfortstolene har mer støtte overalt, du kan f.eks regulere vinkel på øvre del av seterygg separat fra resten av ryggen, justere sidevangene tett eller løst mot sideflesket, og nakkeputene kan reguleres opp og ned elektrisk, samt brettes rundt hodet. Men som et rent sportssete for å holde deg på plass i svinger, så gjør sportsetene en like god jobb. 

Motormessig er det bare en ting å si; skjønner ikke hva jeg drev med når jeg skulle ha 520ia. M54b22. Det gikk ikke på fram nesten. Men nydelig motorgange da ;) m57b30 er 3 ganger mer torqy, og forbruket er gj.snitt 0.63 vs literen på bensineren. Har prøvd en 272hk 3 liter bensin på e60. Først da var det "nok" krefter, og bensinforbruket likt som 2.2 literen. Men som du også sier, diesel er veien å gå på disse.

Opplevd kvalitetsfølelse er mye bedre på facelift. Det var mye småfeil på prefacen, virka ikke skikkelig sammenskrudd. Men nå var dette første årgang jeg hadde også, som kan ha noe å bety.  Den lci'en vi har nå har ikke hatt noen elektriske bugs eller andre feil. Kun et foldespeil som tullet, men som nå har ordna seg selv.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2019 den 17.41, Evopower skrev:

Har hatt sportstolene i en preface 520ia og nå komfortstolene i facelift 530xd. Synes ikke sportstolene var så halvgalne. Du sitter godt på plass dersom du har rette fasongen til det setet.

Komfortstolene har mer støtte overalt, du kan f.eks regulere vinkel på øvre del av seterygg separat fra resten av ryggen, justere sidevangene tett eller løst mot sideflesket, og nakkeputene kan reguleres opp og ned elektrisk, samt brettes rundt hodet. Men som et rent sportssete for å holde deg på plass i svinger, så gjør sportsetene en like god jobb. 

Motormessig er det bare en ting å si; skjønner ikke hva jeg drev med når jeg skulle ha 520ia. M54b22. Det gikk ikke på fram nesten. Men nydelig motorgange da ;) m57b30 er 3 ganger mer torqy, og forbruket er gj.snitt 0.63 vs literen på bensineren. Har prøvd en 272hk 3 liter bensin på e60. Først da var det "nok" krefter, og bensinforbruket likt som 2.2 literen. Men som du også sier, diesel er veien å gå på disse.

Opplevd kvalitetsfølelse er mye bedre på facelift. Det var mye småfeil på prefacen, virka ikke skikkelig sammenskrudd. Men nå var dette første årgang jeg hadde også, som kan ha noe å bety.  Den lci'en vi har nå har ikke hatt noen elektriske bugs eller andre feil. Kun et foldespeil som tullet, men som nå har ordna seg selv.

 

Du skriver alltid veldig utfyllende 👍👍 

Visste ikke at det var så stor forskjell på de setene, trodde først og fremst det var den puten på enden av sete som man ser med det første, men skjønner nå at det ikke bare er det som er forskjellen.

 

Har jo lyst på 530D men de holder seg ganske bra i pris, for å få en som har gått mindre enn 200 000 km så må man høyt opp i pris og da blir det stor pris sprik mellom en 520D på 177hk kontra 530D på 235hk og en masse nm at jeg blir veldig usikker på om det er verdt pengene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta mellom modellen da, 525d. Den duger fint den å. At girkassen er svakere betyr ingenting om du ikke får dårlig tuning på motor.

Når det gjelder komfortseter kontra sport, så synes jeg selv at komfortseter er vesentlig bedre å sitte i. Mykere i stoppen, samt bedre justeringsmuligheter. Men om du har LCI nakkeputer og minne på setene så hjelper det bra på.

En annen ting er at du fint kan bytte fra sportsseter til komfortseter. Det er bare å skru ut å skru inn. Samt litt koding. Men har du aktiv kjøling og aktive seter så er det litt mer arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bimmer-1 skrev:

Du skriver alltid veldig utfyllende 👍👍 

Visste ikke at det var så stor forskjell på de setene, trodde først og fremst det var den puten på enden av sete som man ser med det første, men skjønner nå at det ikke bare er det som er forskjellen.

 

Har jo lyst på 530D men de holder seg ganske bra i pris, for å få en som har gått mindre enn 200 000 km så må man høyt opp i pris og da blir det stor pris sprik mellom en 520D på 177hk kontra 530D på 235hk og en masse nm at jeg blir veldig usikker på om det er verdt pengene.. 

Prøver å svare så godt en kan :) kjekt å hjelpe.

ja men husk at prisforskjellen på en 177hk 520d n47 og 235hk m57 fort blir spist opp hvis du får registertrøbbel på n47 motoren. I tillegg hat du høyere salgspris igjen på 3 literen.

Godt tips at du kan få en billig bil uten komfortseter for deretter montere dem inn selv etterpå.

Har du et maksbudskjett?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

Ta mellom modellen da, 525d. Den duger fint den å. At girkassen er svakere betyr ingenting om du ikke får dårlig tuning på motor.

Når det gjelder komfortseter kontra sport, så synes jeg selv at komfortseter er vesentlig bedre å sitte i. Mykere i stoppen, samt bedre justeringsmuligheter. Men om du har LCI nakkeputer og minne på setene så hjelper det bra på.

En annen ting er at du fint kan bytte fra sportsseter til komfortseter. Det er bare å skru ut å skru inn. Samt litt koding. Men har du aktiv kjøling og aktive seter så er det litt mer arbeid.

Alt vurderes, vi får se hva det blir.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Evopower skrev:

Prøver å svare så godt en kan :) kjekt å hjelpe.

ja men husk at prisforskjellen på en 177hk 520d n47 og 235hk m57 fort blir spist opp hvis du får registertrøbbel på n47 motoren. I tillegg hat du høyere salgspris igjen på 3 literen.

Godt tips at du kan få en billig bil uten komfortseter for deretter montere dem inn selv etterpå.

Har du et maksbudskjett?

 

Det er bra det!

 

Når prisforskjellen er på 100.000kr så er jeg i tvil.. Men på en annen side så ser jeg den HVIS man får trøbbel, ikke bare at det koster, man blir uten bil også..  

 

Altså budsjettet har jeg satt på 100.000 da jeg ser man fint kan kjøpe et godt eksemplar som er godt utstyrt under 100.000,- vi får se, mulig jeg legger det på is en stund fremover og ser om ikke jeg kan gå for en 3.0 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem lci. På maks 100.000kr er du i pre-facelift området, og da kan du fint kjøpe 520d som er m47 163hk. God motor, rimelig i drift. Men de fleste her er manuell, så om du skal ha automat, kan du se på 525da som er 177hk m57 diesel. Shattered her på forumet har en slik for salg :)

Noen ok 530d 218hk m57 finnes nok også på finn til under 100.000 kr

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evopower skrev:

Glem lci. På maks 100.000kr er du i pre-facelift området, og da kan du fint kjøpe 520d som er m47 163hk. God motor, rimelig i drift. Men de fleste her er manuell, så om du skal ha automat, kan du se på 525da som er 177hk m57 diesel. Shattered her på forumet har en slik for salg :)

Noen ok 530d 218hk m57 finnes nok også på finn til under 100.000 kr

 

 

Vet ikke om du har vært inne på finn, men per dags dato så er det 46 stk under 100 000kr av facelift utgaven, litt forskjellig å velge mellom, litt tålmodighet så dukker det opp en som er passe for meg..

Shattered har nevnt det for meg men er interessert i facelift utg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daniel. skrev:

Kan nok klare å finne 525d lci til rundt 100k, men da må du regne med å få en bil som nærmer seg 200.000km, eller er dårlig utstyrt.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_from=197&engine_fuel=0%2F2&make=0.749&model=1.749.2131&sort=2&year_from=2007&year_to=2010

Vurderer også 520d, de kan vel ikke være så dårlige at de ryker i hytt og pine, når det gjelder futt (177hk) er mer enn nok, skal ikke brukes på bane.. Ja, 235hk er mye bedre men det er 507hk (M5) også 😁  Har jo selvfølgelig lyst på en rekke 6 diesel da jeg vet de tåler en god del mer, men med litt tålmodighet tror jeg det dukker opp en eller annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...