Gå til innhold

5 serie E60 eller 7 serie E65! Hva er å anbefale?


Bimmer-1
 Share

Anbefalte innlegg

Tja... det er egentlig få ulemper med dieselrekkesekser, men hvis man har et begrenset budsjett og målet er en mest mulig ny bil kommer man veldig langt med en moderne 520d. 190 HK og 400 Nm er mer enn nok selv på Autobahn, men når Porschene og AMG'ene presser på er det selvfølgelig fristende å ha litt mer effekt. Utfordringen er at det alltid vil være biler som er hurtigere med mindre man f.eks har en Porsche 911 Turbo, 911 GT2 RS eller noe i den duren. Relativt alminnelige dieselbiler holder ikke i dette selskapet. 

Jeg tenker at ved nogenlunde alminnelige hastigheter (140-160 Km/t) på Autobahn eller f.eks franske motorveier glimrer 520d med sine 190 HK og 400 Nm. Motoren går like lett enten det går opp eller ned - og flyten man har er fantastisk. Jeg har kjørt en 2017 F30 320d Touring (med 6-trinns manuell gearkasse) på langtur over 5000 Km på kontinentet og motoren er definitivt fantastisk. Jeg var ikke så tilfreds med chassiset og understelet, men det er en annen historie.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme opplevelsen jeg har etter egen tur. En høyere marsjfart enn 160 km/t var ikke noe behagelig å holde - ikke på grunn av bilen, men på grunn av trafikken. Understellet var jeg godt fornøyd med da vi akkurat hadde byttet til ACS fjærer og normale (ikke RFT) dekk, det har nok hatt en del med din opplevelse å gjøre. Lå fint og plantet på veien og var en ypperlig autobahncruiser. Forbruket på denne turen var heller ikke verst - 0,62 l/mil i snitt og snittfart på 82 km/t over 4100 km må kunne sies å være OK tatt i betraktning at det var en del bykjøring og landeveiskjøring inni bildet også. Merker at dess mer jeg skriver om det, dess mer aktuelt kjenner jeg det blir med en B47 i neste bil også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstofforbruket på BMW's dieselrekkefirere har alltid vært relativt moderat i forhold til motorenes effekt. Forbruket øker heller ikke så mye selv om hastigheten er høy og nettopp dette fenomenet er der hvor BMW's dieselrekkefirere kanskje er å foretrekke fremfor en dieselrekkesekser.

Jeg er også ganske imponert over B47 motorens egenskaper på høyt turtall med belastning over ca. 3500 rpm (altså på Autobahn i hastigheter over 200 Km/t). Mange dieselrekkefirere mister litt pusten i dette området (bl.a PSA's BlueHDi motorer), men BMW's dieselrekkefirere bare fortsetter å presse kraftig på opp mot rødmerkingen. Det var f.eks relativt mer punch i dette området med vår tidligere M47D20 motor enn det var med bensinrekkesekseren M52B25 som vi hadde i en enda tidligere E36 323i. 323i'en var selvfølgelig hurtigere, men måten M47 motoren leverte den tilgjengelige kraften opp mot toppeffekten var relativt mer overbevisende.

Vedr. chassiset og understelet på F30 når modellen ikke E46 til knærne engang når det gjelder dynamiske egenskaper og feedback. F30'en jeg kjørte hadde adaptiv fjæring som gir bra egenskaper i høy hastighet på f.eks Autobahn, men på svingete franske landeveier var vår tidligere E46 med standard stålfjærer utrolig mye mer inspirerende og artig å kjøre. E46'en "levde" og kommuniserte med meg som sjåfør, mens F30'en bare lå "livløs" plantet på veien uansett hvordan jeg provoserte den. Smak & behag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎06‎.‎2019 den 19.19, Fredrik skrev:

 Rekkefirer vs. rekkesekser er den sedvanlige status snakken. Selvfølgelig er en dieselrekkesekser mer imponerende enn ditto dieselrekkefirer. På den annen side har BMW's dieselrekkefirere helt siden M47D20 på slutten av 90-tallet vært blandt de aller beste og ikke minst mest effektive. Jeg tenker at man objektivt skal ha et litt spesielt behov a la Fredrik 90 med relativt mange og lange turer på kontinentet før en dieselrekkesekser virkelig kan betale seg (altså utover kjekt å ha).

I denne diskusjonen, n47 vs m57n/n2 så er det ikke det minste tvil om at det ikke er en "status snakk", men det faktum at det havarerer i hauer og lass med n47. Enkelte BMW verksteder har hatt mekanikere som ikke skrur annet enn dette i perioder, og det er jo ikke slik at alla havner hos merkeverksted. Omfanget av havarerte motorer har man ikke sett før på BMW diesel.

Det er nesten mer et spørsmål om når kjedet ryker, ikke om. Det samme gjelder CP4 på disse. Begge er skader for over 100k om det skal utbedres av BMW.

Dette ville ikke stoppet meg fra å kjøpe en bil med n47, men for det første så skrur jeg slikt selv, for det andre så hadde uten tvil vært med i beregninga. Har man ikke et edruelig forhold til dette så vil man heller ikke kunne vurdere risiko riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig klar over at N47 motoren har problemer med registerkjedet og mitt poeng var derfor ikke å underslå dette. Mitt poeng var at i forhold til det temmelig store antallet som er solgt av denne motoren er det helt sikkert ganske mange der ute som ikke har problemer med motoren. BMW hadde på et tidspunkt et program for å utbedre en bestemt produksjonsserie av motoren (trolig perioden 2007-2009), men trakk dette senere tilbake.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2019 den 19.19, Fredrik skrev:

320d/520d har siden E90/E60 (samt langt på vei E46/E39) vært blandt de mest solgte modellene (og vi snakker derfor om temmelig mange biler) - så jeg er enig i at evt. problemer med den aktuelle motoren ofte blir litt blåst opp i forum som dette. På den annen side er det ingen tvil om at når problemer med f.eks registerkjedet eller f.eks turboras oppstår kan det fort bli veldig dyrt og da er det ikke så merkelig at negativ snakk om modellen/e oppstår. 

Rekkefirer vs. rekkesekser er den sedvanlige status snakken. Selvfølgelig er en dieselrekkesekser mer imponerende enn ditto dieselrekkefirer. På den annen side har BMW's dieselrekkefirere helt siden M47D20 på slutten av 90-tallet vært blandt de aller beste og ikke minst mest effektive. Jeg tenker at man objektivt skal ha et litt spesielt behov a la Fredrik 90 med relativt mange og lange turer på kontinentet før en dieselrekkesekser virkelig kan betale seg (altså utover kjekt å ha).

Dette var jo grunnen til at jeg publiserte denne artikkelen her, nettopp på grunn av at jeg ønsker meninger fra folk som har erfaringer fra disse bilene. 

 

Du har et godt poeng her: "320d/520d har siden E90/E60 (samt langt på vei E46/E39) vært blandt de mest solgte modellene (og vi snakker derfor om temmelig mange biler)" Det er som regel veldig få eller ingen som skryter over at de har en bra motor i sin bil, mens oppstår det et problem så går det fra munn til munn til å bli noe veldig stort, selv om man kanskje ikke eier en eller har erfaring med en så kan folk uttale seg og fortelle hvor dårlig de egentlig er (alt fra å ha hørt til å ha lest en artikkel)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, måten du konkluderer på er like ille som de som "har hørt om" eller "har lest om".

Det er et betydelig problem, og er ikke underkommunisert. Det som jeg og Fredrik nok er mer enige om enn det ser ut til er jo at dette i seg selv ikke er en grunn til å ikke kjøpe bilen.

Ellers er det gjort flere kampanjer på disse, og det var en utvidet garanti på 7år. Sistnevnte ble aldri kommunisert, og stort sett kun dekket på biler som kom inn med havari og kunde som klagde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

Vel, måten du konkluderer på er like ille som de som "har hørt om" eller "har lest om".

Det er et betydelig problem, og er ikke underkommunisert. Det som jeg og Fredrik nok er mer enige om enn det ser ut til er jo at dette i seg selv ikke er en grunn til å ikke kjøpe bilen.

Ellers er det gjort flere kampanjer på disse, og det var en utvidet garanti på 7år. Sistnevnte ble aldri kommunisert, og stort sett kun dekket på biler som kom inn med havari og kunde som klagde.

Hva er det jeg har konkludert?

Jeg har kun sagt at jeg ønsket info fra folk som har eller har hatt slike biler og deres erfaringer. Jeg kunne like godt ha søkt på google og fått opp masse svada om problemet, men det kan hende at det kanskje ikke er så ille som folk vil ha det til og derfor trakk jeg ut en setning som Fredrik skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TRF skrev:

Jeg beklager. Jeg har ikke n47 og skal derfor slutte å spre svada om denne motoren.

haha  

Jobber man på et verksted så er det jo klart at man ser mest problem biler / motorer av samme modell eller motorer som er av samme type i forskjellige modeller, men må trekke frem den fra Fredrik igjen, det må veies opp mot antall biler og da er kanskje problemet ikke så ille som man tror / vil ha det til. Sier ikke at du kommer med svada, som sagt så vil jeg selvfølgelig høre meninger fra alle og spesielt fra de som har hatt slike biler, det er som regel da man får "hele" historien på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmer-1 skrev:

vil jeg selvfølgelig høre meninger fra alle og spesielt fra de som har hatt slike biler, det er som regel da man får "hele" historien på plass..

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster kjøpte en e61 med n47 som nettopp hadde fått skiftet motor pga registerras. Den nye motoren var visstnok utbedret for problemet, men hun fikk registerras på nytt. Si til henne at det ikke er ett problem.

Tror hun er noe uenig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp cp4 pumpe havari. 100k i rep. Som trf sier, ingen problem å kjøpe n47 om man tar forhåndsregler og kan skru selv. Men for den vanlige mann i gata ville jeg aldri anbefalt risikosporten kostnadsmessig å eie en n47. Tråden søker råd og tips. Mitt tips er at du kan legge på litt i en m57 og komme bedre ut av det, vedlikeholsmessig, og i forhold til lyd og kraft, kontra n47.

Har også m47d20 i en e39 og denne er snart rulla 300.000km og mekanisk er den solid og god. Motor går hardere enn m57, men forbruket er bedre. Men bruker gledelig den desiliteren mer pga kjøreopplevelsen. Spesielt på langtur og med last. Men m47 motoren er liten å kvikk på småkjøring. Foretrekker heller den over m57 i det tilfellet.

Men n47, uff!

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower kan jeg spørre på hvilken bil du hadde CP4-pumpehavari? 

Jeg prøver, som @Fredrik, ikke å undergrave de problemene som har vært og er med N47, men med den mengden av disse som går rundt i det ganske land og i resten av verden kontra rekkesekseren (bare tenk på "storhetstiden" til diesel, automat, 4x4-komboen i Norge - den traff midt i lanseringen av N47, og bl.a. 320xDAT var jo en norgesbil så det holdt), så vil slike problemer ramme flere biler i antall enn om det samme hadde vært problemet for f.eks. N57 eller M57 som det går færre på dusinet av. Det gjør at jeg ikke ville frarådet noen å kjøpe en slik bil, men det er absolutt greit å vite om potensielle farer - enten det kommer fra tidligere eiere eller ikke. 

At det er et problem som må tas høyde for er det ingen tvil om - men litt av det jeg skrev til trådstarter var at mange av disse bilene har etterhvert begynt å gå et stykke (150-250k) og dersom det ikke har vært problemer innen denne tid anser jeg det at sjansen for at slike problemer skulle oppstå lengre frem i tid blir mindre og mindre etterhvert som km går. Da hadde jeg ventet mer på at turboen gikk. Dette er imidlertid en ren antagelse fra min side, og jeg har ingen fakta som understøtter dette. Denne svakheten har vel gjort seg gjeldende på relativt nye biler som har gått langt under 100k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...