Gå til innhold

Første inntrykk X5 45e


Ladern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første blogg noensinne, og jeg kommer nok ikke til å være hyperaktiv fremover heller. MEN, jeg er siden 10.10.19 den heldige eier av den nye BMW X5 hybriden, og jeg vil dele noen første inntrykk på temaer jeg ikke fant svar på før jeg selv fikk den i hendene.

Jeg har, i kronologisk rekkefølge, hatt følgende BMW’er opp gjennom årene, 525d xdrive, X3 2.0d, X5 3.0d, X5 40e. Har også 100.000 km i i3 ( nå nr 2). Da jeg mottok min forrige hybrid, var det umiddelbart et par ting som jeg savnet fra 3.0d, selv om den var en generasjon nyere. 1) Den var merbart tyngre i rumpa over fartsdumpene og måtte stå sportmodus for takle disse noenlunde bra, 2) selv om 313HK og elmotor ga bra med krefter og dreimomentet på elmotoren gav umiddelbar effekt, så manglet det litt på bånndraget, og 3) det var ikke mulig å få active steering på 40e ( i alle fall ikke da jeg bestilte).

Kort fortalt er dette rettet opp nå:-). Bilen fremstår mye lettere, på tross av batteri med 3x kapasitet. Den tar fartsdumper vesentlig bedre. Bunndraget når en nå har satt inn 3 litern, er klart bedre, selv dette selvfølgelig ikke er testet skikkelig ennå. Og sist, men ikke minst, med active steering er bilen en fryd å kjøre raskt gjennom rundkjøringer med. Ikke masse ratting. Bilen føles i det hele tatt mer lettbent. Når en så legger til hva som har skjedd på it fronten siden forrige modell, der X5 har tatt et langt steg i retning av hva Tesla gir, så gleder jeg meg til hver tur! 

0ACC4617-759D-48ED-B2A4-7B3BDFF5635F.jpeg

Endret av Ladern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker bil, håper de kommer med 45e på 5-serie også.. :) 

Hvis det mot formodning skulle være interessant så kan du enkelt få enda mer effekt i denne med en remap :)  (typ 20% mer fra bensinmotoren) Vet ikke om det er offisielt sluppet for 45e enda, men kommer sikkert snart hvis ikke https://www.protuningfreaks.com/collections/bootmod3/products/bootmod3-b58-bmw-fxx-gxx-140i-240i-340i-440i-540i-740i-x3-m40i-m240i-m140i-m340i

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre din erfaring med denne nye X5 hybriden, tror nok mange kommer til å kjøpe en slik. Selv så er jeg slik at en BMW skal ha rekkesekser i det minste, derfor har BMW sine hybrider vært uaktuelle. Dette blir jo langt mer aktuelt nå. Men utfordringen min er fortsatt det at jeg kjører en del langt, særlig nedover i Tyskland og Europa. Hvordan vil en hybrid klare dette med sin relativt korte elektriske rekkevidde og lille bensintank? Har du kjørt noen lengre turer med denne?

Jeg har funnet ut at elbil ikke er noe for meg, jeg liker forutsigbarheten og muligheten til å være spontan som en fossilbil gir. Men hybrid kan jeg derimot være åpen for, særlig nå som BMW kommer med rekkesekser i hybridene. Jeg sverger i dag til diesel, kjører i dag en 540d som er min tredje BMW med diesel. Spørsmålet mitt blir om jeg kan trives med en hybrid til mitt bruk etter så mange år med diesel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Flott å høre din erfaring med denne nye X5 hybriden, tror nok mange kommer til å kjøpe en slik. Selv så er jeg slik at en BMW skal ha rekkesekser i det minste, derfor har BMW sine hybrider vært uaktuelle. Dette blir jo langt mer aktuelt nå. Men utfordringen min er fortsatt det at jeg kjører en del langt, særlig nedover i Tyskland og Europa. Hvordan vil en hybrid klare dette med sin relativt korte elektriske rekkevidde og lille bensintank? Har du kjørt noen lengre turer med denne?

Jeg har funnet ut at elbil ikke er noe for meg, jeg liker forutsigbarheten og muligheten til å være spontan som en fossilbil gir. Men hybrid kan jeg derimot være åpen for, særlig nå som BMW kommer med rekkesekser i hybridene. Jeg sverger i dag til diesel, kjører i dag en 540d som er min tredje BMW med diesel. Spørsmålet mitt blir om jeg kan trives med en hybrid til mitt bruk etter så mange år med diesel?

I følge et par-tre kilder har den 69 liter tank, så den burde ha uproblematisk rekkevidde. 100mil kanskje? Jeg har 41l eller noe, og kommer meg hvertfall 60+ mil per tank.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, macrorain skrev:

Vakker bil, håper de kommer med 45e på 5-serie også.. :) 

Hvis det mot formodning skulle være interessant så kan du enkelt få enda mer effekt i denne med en remap :)  (typ 20% mer fra bensinmotoren) Vet ikke om det er offisielt sluppet for 45e enda, men kommer sikkert snart hvis ikke https://www.protuningfreaks.com/collections/bootmod3/products/bootmod3-b58-bmw-fxx-gxx-140i-240i-340i-440i-540i-740i-x3-m40i-m240i-m140i-m340i

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, macrorain skrev:

I følge et par-tre kilder har den 69 liter tank, så den burde ha uproblematisk rekkevidde. 100mil kanskje? Jeg har 41l eller noe, og kommer meg hvertfall 60+ mil per tank.

Hei Fredrik, har ingen lengre turer ennå, men vil tippe rundt 850-900 km rekkevidde i Norge. Gjenstår å se hvordan forbruket er vs 2 literen, men tipper at den ikke bruker mer på langtur. Kanskje mindre. Bykjøringssnittet blir jo vesentlig bedre nå som el rekkevidden faktisk holder til/fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nydelig ny bil! Det er alltid kjekt å ta ut en helt ny bil, også når en ser at de «innvendingene» en har hatt mot forrige utgave har blitt adressert. Følger gjerne med på denne tråden med de erfaringer du gjør deg med denne bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst gratulerer med ny G05, denne samt E70 er de beste X5’ene hittil i min bok. Del gjerne med deg av erfaring/problemer med dine 3 eierskap av X5, spesielt 40e vs 45e.

Gratulerer igjen og nyt bilene, kombinasjonen X5 og i3 er noe nær en perfekt miks fra BMW. 👍🏻😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige meldinger. Skal dele mer etterhvert som erfaringen kommer. Når der gjelder i3 så kjørte jeg 55000 med første generasjon og har nå 50000 i andre generasjon. I og med at den er såpass god å kjøre også på langtur, så er det faktisk kjekt med ekstra km. blir litt trist at den går ut neste år (såvidt jeg forstår). Veldig glad i bilen på tross av dustete bakdørskonsept (Passasjerdørene) Det er ikke så ofte det sitter noen bak, så det går greit. Siste i3’en har kjørt Atlanterhavsveien og to fjelloverganger, så det går med litt planlegging og noen 15 min hurtigladestopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder erfaring med 40e så er den god når det gjelder driftsikkerhet. Hadde tidlig et problem med tanklokket krever trykkutligning før åpning. Etter dette har det ikke vært noen problemer. Hadde den 3 år og 45000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også dele litt erfaringer med ekstrautstyr som er valgt. Både forrige hybrid og den nye var/er godt utstyrt. Et par opsjoner jeg tok vekk på den nye var infrarødt kamera og skinndash. Infrarødt kamera med spotbelysning av folk og dyr langs veien var mer morsomt enn relevant da varselet kom sent. Viktigere med godt lys. Vanskeligere å fjerne skinndash, da jeg synes det var meget pent, men fikk noen riper i det så det er litt mer følsomt. Har valgt Sensatech i den nye og om en ikke er ekstrem, så fungerer det som et veldig godt alternativ. Ser bra ut. 

har valgt laser lys på den nye, så det blir spennende å se utover høsten/vinteren hva det gir. Også spent på hvor bra selvstyringen er blitt. Den hadde begrenset verdi på 40e med motorvei og maks 60 km/t som begrensning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, macrorain skrev:

I følge et par-tre kilder har den 69 liter tank, så den burde ha uproblematisk rekkevidde. 100mil kanskje? Jeg har 41l eller noe, og kommer meg hvertfall 60+ mil per tank.

Det er jo i såfall en stor forbedring. Men når man kjører langt så går jo stort sett bensinmotoren konstant, da med ett vesentlig høyere forbruk. Skal uansett bli artig å se og hvordan man erfaringene blir.

10 timer siden, Ladern skrev:

Hei Fredrik, har ingen lengre turer ennå, men vil tippe rundt 850-900 km rekkevidde i Norge. Gjenstår å se hvordan forbruket er vs 2 literen, men tipper at den ikke bruker mer på langtur. Kanskje mindre. Bykjøringssnittet blir jo vesentlig bedre nå som el rekkevidden faktisk holder til/fra jobb.

Jeg kommer til å følge denne, jeg håper jo drivlinjen du har etterhvert kan finne veien til 5-serien 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er jo i såfall en stor forbedring. Men når man kjører langt så går jo stort sett bensinmotoren konstant, da med ett vesentlig høyere forbruk. Skal uansett bli artig å se og hvordan man erfaringene blir.

Jeg kommer til å følge denne, jeg håper jo drivlinjen du har etterhvert kan finne veien til 5-serien 😀

Nå er jo X5 selvfølgelig en større bil (og B58 en større motor), men jeg har på det beste kjørt ~60 mil (Oslo-Bergen) på 0.58l/mil eller hva det var (under 0.6 hvertfall), og siden elmotoren går tom etter typ 2 mil, så er altså det meste på ren bensin og/eller regenerert el. Så si at X5 gjør 0.7 da kanskje? 
 

Ellers enig, en 5-serie 45e hadde vært høyt på lista!

EDIT: Ser X5 40i (altså ren bensin) er oppgitt til rett under literen på mila på langkjøring, så mulig jeg er optimistisk :) 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringen med x5 40e var rundt 0,85 på langtur, som nevnt over med neglisjerbar effekt av 20 km elrekkevidde på 600 km tur. Som sagt vil jeg tippe tilsvarende bensinforbruk på 3 literen, men med 75 km elrekkevidde og en «kortere langtur», så vi det jo få en effekt på forbruket per mil.

Ellers vil jeg vel si at om du har 800 eller 1000 km rekkevidde så er det ikke et vesentlig problem med den tilgangen til bensinstasjoner du har i Europa. Og når det gjelder driftskostnaden så blir forbruket tilnærmet irrelevant i forhold til prisfallet på bilen. Jeg tapte 450.000,- på 45.000 km på 40e, dvs 10,-/km.. med andre ord ca 10 ganger så dyrt som drivstoff. Jeg prøver å glemme det, og se fremover... til neste elendige bilregnestykke... :-) Da er det i hvertfall viktig å trives med bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...