Gå til innhold

F10 / 11 girkasse svakhet?


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, ahj skrev:

Helt enig med deg @Otis når det kommer til standard diff. 

Siden jeg er på min andre bil med Quaife må jeg ha skift annenhvert år for at livstidsgarantien er opprett holdt. 

Hva er modifisert på din BMW siden du har en Quaife diff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 15.36, Otis skrev:

Diff olje har ganske lang holdbarhet, men kan sikkert skiftes rundt 100-150kkm.

Det er svært likt med 6hp og 8hp ang oljeskift.

Ok, vet du om BMW Norge bruker anbefalingen til ZF vedr. oljekvaliteten?
Ser på videoen jeg la ut at ZF anbefaler ''sin'' olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen har Bmw delenummer 83222289720, BMW kaller den for ATF 3+ .  Når man Googler ser det forøvrig ut til å være samme olja som "original"  ZF Lifeguard 8 eller Shell M-L 12108

Jeg kan ikke tenke meg at de fyller noe annet enn det som finnes fra før på girkassen, kanskje skal de bare etterfylle 1 liter etter en lekkasje eller ta et ufullstendig oljeskift og da må de være sikker på at de ikke blander 2 forskjellige oljer.

101423044_3.thumb.jpg.a0384351b0468a7699c6f6179a682676.jpg

lifeguard.jpg.a4ab3b7ad79c6f37a67f4fbf91ed8d6d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hpi skrev:

Oljen har Bmw delenummer 83222289720, BMW kaller den for ATF 3+ .  Når man Googler ser det forøvrig ut til å være samme olja som "original"  ZF Lifeguard 8 eller Shell M-L 12108

Jeg kan ikke tenke meg at de fyller noe annet enn det som finnes fra før på girkassen, kanskje skal de bare etterfylle 1 liter etter en lekkasje eller ta et ufullstendig oljeskift og da må de være sikker på at de ikke blander 2 forskjellige oljer.

101423044_3.thumb.jpg.a0384351b0468a7699c6f6179a682676.jpg

lifeguard.jpg.a4ab3b7ad79c6f37a67f4fbf91ed8d6d.jpg

Takk for input / svar,!
Saken er den at jeg liksom har mistet litt troen på nordmenns samvittighet  - & ærlighet etter at vi fant oljen, for drøyt en generasjon   siden.
Vi har gått fra å være et fattig,  ydmykt, høflig, forsiktig folk til å ha blitt ''ny-rike'' . Og slike vet man får et fokus som er mer eller mindre skruppelløst og egoistisk. Dvs. mest mulig penger + makt for meg.
Se på NAV saken nå......

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidlige utgavene av ZF8HP45 (2011-2014) sliter med dette problemet.

Symptomene kan identifiseres som en hvinelyd i revers (P3 planetgiret spinner med høyt turtall og produserer en høyfrekvent lyd).
P3 planetgir har unormalt mye klaring/slakk originalt, og dette fører til at planetgiret KAN havarere ved høy belastning/høy kilometerstand.
Havari er kritisk, da det fører til ekstremt mye spon i omløp i giret som samler seg i ventilhus, clutchpakker, converter, filter osv.
Det betyr i praksis full overhaling. Merkeverksteder velger i de aller fleste tilfeller å montere ny girkasse.

Alternativet er å bytte planetgiret før det ryker, men dette er også en omfattende jobb som krever at giret må utmonteres og demonteres. Det er også forholdsvis få verksteder i Norge som har kompetanse for å utføre denne jobben, deriblant Rats og Transtec f. eks som seriøse aktører for reparasjon av automatgir. ZF selger nå oppdaterte planetgir som ikke har samme klaringsproblematikk som det originale. Selve planetgiret er ikke spesielt kostbart, men det påløper jo en del andre kostnader i form av pakningssett, filter/bunnpanne, olje osv.

De bilene som er mest utsatt for dette er som nevnt F10/F11 525d med N57. Disse bilene er i grenseområdet for hvor mye effekt/moment ZF8HP45 utgaven tåler. 530d og høyere har som kjent ZF8HP70 som er en kraftigere utgave av 8-trinns serien fra ZF. 8HP45 finnes i midlertidig i svært mange andre modeller. Jeg hadde blant annet en F31 328i hvor jeg opplevde hvinelyd i revers.

Jeg vil på generell bakgrunn si at det lønner seg å skifte olje/filter hver 60.000 km.
Å trekke tyngre hengere er heller ikke anbefalt, man bør isåfall spesielt unngå for høy belastning i revers.

Mange biler har ulyd i revers, men etter min erfaring er det kun et fåtall som faktisk opplever fullt havari.
Allikevel er dette et bekymringsmoment, og kostnadene som påløper ved et eventuelt havari er jo som kjent store (50 000,- + mva. minimum).

Håper dette var oppklarende!

Med vennlig hilsen
Thomas Netlandet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Og enda vil folk chippe en girkasse med ZF8HP45. Clipictrail 😨

Hilsen en svært fornøyd eier av f10 525d, 3.0 liters motor, som forblir.. u-chippet!

Har også de som aldri opplever slike problemer som beskrevet over med tuning. Alle vet det er en risiko ved tuning og det å følge opp med vedlikehold er nok enda mer viktigere når bilen er tunet. Men jeg har kjørt en del 525d n57 med både uten tuning og med og alle har gått langt uten en eneste lyd fra girkassa.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...