Hardtop Skrevet Januar 8, 2020 Skrevet Januar 8, 2020 Etter et par år uten BMW-prosjekt, fikk jeg endelig napp på en bil som fremkalte den motivasjonen og arbeidslysten jeg har savnet. Da er det på tide å lage en byggetråd igjen, for å dokumentere det som blir gjort, for å få råd og tips av dere som vanker her, og ikke minst for å få skryt av middelmådig arbeid! Solgte denne her til en kollega/venn i Stavanger høsten 2017. Var veldig gøy å jobbe med den bilen, og synes selv jeg var temmelig heldig med lakkering og det hele. Var allikevel temmelig lei etter såpass mye jobb, og orket egentlig ikke tanken på å begynne på en så stor jobb igjen, med all rustsveising, skraping av understellsmasse, inngrodd møkk og olje overalt. Tok derfor fri et par år fra bil, og pusset opp båt i stedet. Kjøpte en sliten gammel Polar 22 som fikk et malingstrøk, og nytt overbygg i ekte kryssfinèr med mahognybeis. Så dukket denne skjønnheten opp på FB. En voksen kar fra Siljan skulle selge bilen han hadde hatt i 36 år, og hatt som hobbyprosjekt de siste 15 årene. All rust var tatt, og bilen var påbegynt ombygd til gruppe 2. Karosseriet er forsterket på samme måte som cabrioletmodellene, med ekstra stivere i kanalene og vangene foran. Utbyggerne er fra 02-depån, og går under navnet svineskinker, eller Schweineschinken som gutta sier i rennwagenland. Planen er å kose meg i garasjen med denne så lenge som mulig, med masse kaffe og sjokolade! Har pr i dag landet på at jeg skal bygge den om til pre -73 utseende, med runde baklys og gammel front, og lakkere den som en Alpina Gr.2 i Colorado/silkematt svart. Om jeg klarer det gjenstår å se, men nå er i hvertfall tråden startet. StigJ, Eddy`s, wSax og 16 andre reagerte på dette 19
Gabz Skrevet Januar 8, 2020 Skrevet Januar 8, 2020 Oooh, spennende! Dette blir bra Hardtop reagerte på dette 1
RF91 Skrevet Januar 8, 2020 Skrevet Januar 8, 2020 Kjekt at du laga tråd på nye prosjektet! Likte veldig godt arbeidet og resultatet du hadde med E9'en 😁 Her skal da følgast med 😎 Hardtop reagerte på dette 1
NA Skrevet Januar 8, 2020 Skrevet Januar 8, 2020 Så gøy. Har kost meg stort med de forrige trådene dine, så dette blir meget spennende. Veldig sansen for hva du skal lage her, de bilene er tøffe 😎👍 Hardtop reagerte på dette 1
Tony Soprano Skrevet Januar 8, 2020 Skrevet Januar 8, 2020 Herlige biler og en helt nydelig båt 👏 Polar Classic / Fjord Terne er bare helt utrolig flotte 😊 Hardtop reagerte på dette 1
Hardtop Skrevet Januar 8, 2020 Forfatter Skrevet Januar 8, 2020 Hyggelig å se igjen dere gode gamle gutta. Skal prøve å legge ut mye bilder av alle slag underveis, det er det jeg liker å se i andres tråder. Fikk etter en grundig vask bilen inn i garasjen, sammen med min trofaste (vel...) engelskmann. Den engelske skulle egentlig få litt TLC i vinter, men den tåler å skrangle/lekke/ryke et par år til. Barnslig som jeg er, måtte jeg selvfølgelig bestille klistremerker med en gang. Og da de kom, var det viktig å sjekke at størrelsen på de ulike merkene er omtrent rktige. Det var de ikke, men da vet jeg hva jeg skal bestille neste gang. Etter å ha forvist englenderen til et kaldt og mørkt lager, var det bare å begynne på tyskeren. Det var trolig benyttet en eller annen en-komponent lakk da den ble lakkert rød. Denne kan jeg ikke ha som underlag, hvis jeg skal være sikker på å unngå koking når jeg legger på to-komponent grunning osv senere. Kjørte derfor på med malingfjerner. Lot det virke over natten, så var det bare å skrape seg ned til mer solid underlag. Når det verste var fjernet på denne måten, klosseslipte jeg ned til jeg traff bart metall. Brukte også ganske mange timer på å sparkle opp svineskinkene, ettersom finishen ikke hadde vært hovedprioritet hos støperen denne dagen. Valgte samtidig å støpe opp litt tykkelse langs kanten av hjulbuene, slik at jeg kunne lage en avrundet fasong. Opprinnelig var hjulåpningene saget opp med stikksag, og hadde derfor en skarp kant. Etter å ha slipt og pusset noen uker, la jeg på Wurth rustmelk på alt bart metall, deretter syregrunning, før jeg endelig kunne få bilen ensfarget med epoxyprimer. Det er så tilfredstillende å gjøre det, ettersom linjer og totalbilde kommer fem på en helt annen måte enn når bilen er i alle mulige kulører. Først rustmelk, alt bart metall blir sort. Deretter et tynt strøk syregrunning. Viktigst på bart metall, men hjelper visstnok også til å sikre at neste strøk grunning ikke reagerer med gammelt underlag. Epoxyprimer til slutt. Innvendig, i motorrom, bagasjerom, og under, var det malt med Rustoleum. Det egner seg heller ikke godt som underlag for 2K billakk. Derfor var bare å bøtte på med mer malingsfjerner, og skrubbe det bort. Da begynner det å nærme seg samme grunningsprosedyre innvendig, men det er noen små sveisejobber som må tas først. Forrige eier har gjort en veldig bra jobb her viser det seg, men har funnet noen få steder hvor det er fordelaktig å bytte ut litt stål. Eddy`s, R Andersen, Mathiseen og 5 andre reagerte på dette 8
e30 tic Skrevet Januar 8, 2020 Skrevet Januar 8, 2020 gjør imponerende mye selv, du gjør liksom alt som jeg har satt bort med tanke på karosseri pussing å lakk.. Hva maskineri skal du ha?
Hardtop Skrevet Januar 9, 2020 Forfatter Skrevet Januar 9, 2020 7 timer siden, e30 tic skrev: gjør imponerende mye selv, du gjør liksom alt som jeg har satt bort med tanke på karosseri pussing å lakk.. Hva maskineri skal du ha? Det er der moroa ligger for meg, og derfor er det bra jeg ikke har en original 2002 Turbo! 😀 jeg fikk med en bråte motordeler, og har i tillegg kjøpt på meg mer i etterkant, så jeg kommer nok til å bygge en M10 med to doble/Dr.Schrick++ til å begynne med. Fulgte også med tettsteget dogleg 235 kasse, så det kan bli en fin kombo. 😊
R Andersen Skrevet Januar 9, 2020 Skrevet Januar 9, 2020 Dette blir moro å følge med på. Du er dyktig! Og blir nok ferdig før meg... Hardtop reagerte på dette 1
Hardtop Skrevet Januar 9, 2020 Forfatter Skrevet Januar 9, 2020 1 time siden, R Andersen skrev: Dette blir moro å følge med på. Du er dyktig! Og blir nok ferdig før meg... Siste der er nok mest sant! 😂 R Andersen reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet Januar 11, 2020 Skrevet Januar 11, 2020 Du er en tusenkunstner uten like! Herlig prosjekttråd på e9 og denne ser ut til å bli like bra! Nydelig båt også! Hardtop reagerte på dette 1
hsd Skrevet Januar 11, 2020 Skrevet Januar 11, 2020 De trådene dine er rett og slett gull. Både i form av måten det dokumenteres men også alt det du gjør.
sveigis Skrevet Januar 11, 2020 Skrevet Januar 11, 2020 Jeg fulgte jo med da du bygde den flotte e9en og dette er jo like bra og mer til . Lærerrikt og for oss som leser her😀. Gleder meg til å se fortsettelsen .😀 Hardtop reagerte på dette 1
Gabz Skrevet Januar 11, 2020 Skrevet Januar 11, 2020 Imponerende innsats og arbeid! Artig Hardtop reagerte på dette 1
Hardtop Skrevet Januar 12, 2020 Forfatter Skrevet Januar 12, 2020 Noen ganger er man heldig! Det var avertert en hjemmelaget karosserivippe på en gruppe på FB, og den kjøpte jeg usett. Da vi kom til denne hyggelige karen for å hente vippa, viste det seg at han hadde litt av hvert liggende. og hadde solgt bilen. På spørsmål om han ville selge rubbel og bit, var svaret "Kom med et skambud". Det gjorde jeg. Budet mitt syntes han var i høyeste laget, så det prutet han ned, og dermed var det å fylle hengeren med overhalt motorblokk, overhalt topp med Dr Schrick 304 kam, doble 45mm Webere, masse nye deler fra W&N, nytt triggerhjul til datasprut +++ Da har jeg fire blokker med ulike stempler (Tii og hemisfæriske Mahle bl.a), 8-10 topplokk av forskjellige typer, 4 ulike kammer (300 Tisa, 2 stk 304 Dr. Schrick, 316 Dr. Schrick, 2x45 Webere m innsug, 2x45 Dellort m innsug, vanlig grenrør, turbogrenrør+++ som gjør det til en skikkelig tankesmie å finne ut hva jeg skal gå for! Eddy`s, Skulebollen og JE reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå