Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Min E34 er jo litt sånn. Den var leasingbil når den var ny, med typisk 520i automat leasing motorisering. Men han kryssa av for Executive pakka, den innebar lakkerte kanalskjørter, sort skinn med midtarmlene, trelister og tre eiket sportsratt i skinn. Også av alle ting så velger han det kompliserte og den gang dyre automatiske klimaanlegget. Men han valgte ikke cruisecontroll, heller ikke elvinduer bak... Skulle vært så artig å høre hva som gjorde at han valgte den sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Min E34 er jo litt sånn. Den var leasingbil når den var ny, med typisk 520i automat leasing motorisering. Men han kryssa av for Executive pakka, den innebar lakkerte kanalskjørter, sort skinn med midtarmlene, trelister og tre eiket sportsratt i skinn. Også av alle ting så velger han det kompliserte og den gang dyre automatiske klimaanlegget. Men han valgte ikke cruisecontroll, heller ikke elvinduer bak... Skulle vært så artig å høre hva som gjorde at han valgte den sånn.

Nei det er mye merkelige løsninger på utstyret på eldre Bmwer ,veldig personlig hvertfall 😀.

Ser på min e34 den er jo spekket med det meste ,men likevel ikke diffbrems.

Det forundrer meg igjen ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går og e30 består 😀

Blir fremdeles mye farting med den og i helga intet unntak.

Måtte kjøre datter og venninner på party og e30 ble brukt selvsagt .

Men merker at fire stk i denne er ikke optimalt ,var folk mindre på 80 tallet?😀

Sitter som sild i tønne bak hvertfall.

Nå etter tre uker med skilt og snart 1600 km ,ser man og finner ut hva som bør utbedres på sikt .

Og lurer på om jeg skal kjøpe absolutt alt nytt til forstillingen på den .

Noe er byttet ,men alt er jo så enkelt og delene er og billige på Koed .

En halv dag så er jo alt byttet på den 😀

Dette er ikke noe jeg må gjøre nå ,men blir prioritert etterhvert .

Så var det dette med trekk og interiør:

99E3661F-ACF0-4B60-9BED-9195CFE865AB.thumb.jpeg.5cc1de5c282f9056c573e533d6849615.jpeg

Jeg må nok desverre finne en ny førerstol til den ,det er fordi disse trekkene gjør at den er veldig statisk og ubehagelig når man tar på ting.

Får skikkelig støt .

Så førerstol og sittedelen bak må skaffes .

Bortsett fra disse småtingene som egentlig ikke er noe ,så leverer den bra til mitt bruk fremdeles .😀

Et par formiddagsbilder :

EE75BAA2-2E91-4EC4-AFD4-328577F2B618.thumb.jpeg.96e1b9669f90ada3fbd8e101bcda1ccc.jpeg
 

FC108139-45FF-4A2D-9DD5-D6890B3E17C5.thumb.jpeg.313b70756e0b66085948e6a34cf5a922.jpeg

Nå blir det litt skruing straks da jeg skal ha opp dysene og bytte O ringene på de.

Satser på en litt mer startvillig m40 da ved varm motor .😀

Altså den er jo blitt veldig mye bedre ,men mangler de siste 20 % for å være hundre .

Om alt går veien ,så tenkte jeg meg en tur oppi Telemark i helga .

Der er jo all slags veier og diverse så det må jo være fint for denne tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Shattered skrev:

Regner med du kjører den på lagring i vinter, eller blir dette en vinterbil også? 

Denne skal brukes hele året for å erstatte alle de andre .

Denne er så godt konservert overalt nå at det går bare godt 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bagateller blir irritasjon.

Nå har det gått noen uker med denne bilen og etterhvert ønsker man og utbedre småting som var bagateller i vår .

Noe som er irritrende er en bensinlampe som lyser konstant ,det være seg 10 L på tank eller 50 L.

Lest masse om dette nå i det siste og prøvde det enkleste først.

Koplet av kontakt bak ved armatur ,da skal jo normalt sett alt være dødt ,men det eneste som forsvant ,var selve tankmåler .

Lampen lyste like forbasket .

Leste at mest sannsynelig da så er det enten instrumentet som tuller ,eller noe med ledningsnettet .

Og jeg mener å huske at når det gamle instrumentet som var brent stod i,så lyste ikke lampen ,men her kan jeg ta feil .

Og skal jeg begynne å feilsøke på ledningsnettet igjen ,må de fleste ledninger taes opp igjen fra stikk bak instrument og følge slavisk for å se om der noe muffens.

Dette gidder jeg ikke nå ,så tok en veldig kvikkfiks,nappet ut pæren :

C004A559-8691-4671-B789-BAA98DD4EC00.thumb.jpeg.cca3389bfcef908a4c390f7e370a21ef.jpeg
 

Nå har jeg ikke lys ved lite bensin ,men det går fint .😀

Skal heller sørge for å ha ei kanne bak i,og bensin på tanken .

Mest sannsynelig er dette bare en filleting ,men kan ikke bruke for mye tid på sånt nå,spesielt om jeg må splitte ledninger igjen .

Så litt detaljer .

Dette rustete og fæle askebegeret har gjort jobben sin:

E7BA344A-AEC2-45EB-84DA-9D75DD855744.thumb.jpeg.dbe2787fb08f6a49a537ed9cfee61fa5.jpeg

Hadde et fint et liggende :

C620A9C4-CF2C-40DD-84D5-389F614C211F.thumb.jpeg.1f437893694d6bc0d83e9de164e3e751.jpeg
 

Dette ble satt i og det ble mye finere 😀.

Dette er detaljer som gjør helhetsinntrykket til det bedre synes jeg.

Som jeg nevnte ,så må jeg ta en dyse service på den og da bestiller jeg og alt av nye pakninger til innsug og områdene rundt .

For det er tungvindt for jentene om de skal bruke den når den er sånn .

Altså litt ruskete ved kald motor og og noe treg å få igang når den er varm .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi,

Morro å se fremgangen her, liker å følge med litt på prosjektforumet men kommenterer sjeldent.

Alltid gøy å møte sånne som som deg etter veien (les; de som gidder/har interesse av å legge litt resurser på og holde litt eldre biler i normal drift og faktisk gjennomfører det) :applause:

Med tanke på tungstartet motor og dyser. Har du innvendig lekkasje vil dysa/dysene dryppe litt så lenge trykket står i railen og du får "rå" motor.

Hvilke O-ringer på dysene tenker du å skifte? De utvendige i hver ende står seg som regel bra og er nok ikke noe problem med mindre de nedre er så dårlige at du drar falskluft. Mulig jeg husker feil men det er vel som regel ett sete av messing dysenåla presser mot for å stenge og det er vel her lekkasjen gjerne oppstår innvendig.   Feel free to arrest me😄

Fint med detaljer som rent askebeger! Slipp noen dråper med WD-40 eller 6-66 på flekkene på stålet så har du konservert det også 😊 Ser frem til fortsettelsen!

Mvh Olav

 

 

 

Endret av Blaamann
Minimal men irriterende skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blaamann skrev:

Ohoi,

Morro å se fremgangen her, liker å følge med litt på prosjektforumet men kommenterer sjeldent.

Alltid gøy å møte sånne som som deg etter veien (les; de som gidder/har interesse av å legge litt resurser på og holde litt eldre biler i normal drift og faktisk gjennomfører det) :applause:

Med tanke på tungstartet motor og dyser. Har du innvendig lekkasje vil dysa/dysene dryppe litt så lenge trykket står i railen og du får "rå" motor.

Hvilke O-ringer på dysene tenker du å skifte? De utvendige i hver ende står seg som regel bra og er nok ikke noe problem med mindre de nedre er så dårlige at du drar falskluft. Mulig jeg husker feil men det er vel som regel ett sete av messing dysenåla presser mot for å stenge og det er vel her lekkasjen gjerne oppstår innvendig.   Feel free to arrest me😄

Fint med detaljer som rent askebeger! Slipp noen dråper med WD-40 eller 6-66 på flekkene på stålet så har du konservert det også 😊 Ser frem til fortsettelsen!

Mvh Olav

 

 

 

Tusen takk for fin kommentar og at legger fra deg en kommentar ,det setter jeg pris på .😀

Ja nå er jeg støpt i den formen at begynner jeg på noe ,fullfører jeg det sånn at det faktisk kommer dit det skal ,nemlig på veien og brukes.

Er forskjellige årsaker til ting ,men skjønner meg ikke helt på disse som kjøper biler på biler ,så blir det bare stående og tilslutt råtner bort eller blir delebil .

Mine biler er ikke Oslo motorshow biler ,men går helt fint å reise på treff samtidig brukes noe som er min intensjon .

Angående dyser ,så har du helt rett her .

Hadde O ringer vært ødelagte så hadde den nok sugd falsk luft osv.

For snakket med en som jobber på Bosch verksted og han sa akkurat det du nevner her .

Er innvendig lekkasje ,så nye dyser må på plass ,eller brukte som er iorden ,noe jeg skal komme med litt lengre nede her 😀

Angående detaljer ,så er jeg veldig opptatt av det i og med jeg utrolig nok fikk den såpass ren og ryddig innvendig og da kan man gjøre sånne ting som dette .

Og er stadig mer som jeg skal ta nå i tiden fremover .

Takk for tips angående wd40 ,det blir gjort nå etterpå før en kjøretur 😀

Ja det blir stadig oppdateringer og gøy du er med .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man ta en sånn liten oppdatering her igjen .

Bil blir brukt for det den er verdt hele tiden og stadig like morro 😀

Den er nå blitt en fullverdig medlem her og funker som den skal .

Aller beste er å ha en gammel bil som ser grei ut som man likevel ikke trenger å være redd for å bruke uansett vær .

E28en den liker jeg ikke å bruke ved regn og grått vær ,ja dere leser riktig .

Likevel så er det noe jeg nå må få iorden litt fort og det er det med startproblematikken ...

Fra å funke greit ,blir den nå verre og igår skjedde der et vendepunkt som jeg må nevne 😀

Når jeg hadde x5 på EU kontroll ,nevnte jeg dette til han ene som jobber der oppe som og forøvrig er en godt bekjent av meg.

Han sa han hadde mange dyser liggende til forskjellige Bmwer ,men så sier han :

Forresten jeg har en e36 med komplett m43motor som starter og går hundre prosent .

Den motoren kan du få da denne skal bli driftebil .

Hæ sa jeg ?😀😀

Den er jo helt komplett og tror det meste er likt som dyser osv .

Og sjekket typiske slitasjedeler som dyser osv og Joda det er likt alt sammen .

Så dvs at jeg nå etterhvert vil få hjem en komplett delemotor med ALT av deler som er kjekt å til min ,noe som er veldig gøy 😀

Denne ribber jeg totalt ,så ryker topp og motor i søpla tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye bedre og bytte ut hele motoren? Det må være en av de lettere byttene som er.

Nå har jeg ikke skrudd veldig mye M40/M43 men ved og studere ETK så ser det ut som at bunnpannen, gearkassen, motorfestene og pickupen til oljepumpen er lik og da bør det være et rimelig greit bytte.

Da får du jo en motor som alle de innebygde svakhetene på M40 er fikset på og du slipper og hele tiden være redd for at remma ryker. M43 er jo en evighetsmaskin i forhold. Har du skrudd opp og sett på tilstanden på kamakselen din? Hvis du må bytte kam og vippearmer så er det nok like billig og bytte motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Er det ikke mye bedre og bytte ut hele motoren? Det må være en av de lettere byttene som er.

Nå har jeg ikke skrudd veldig mye M40/M43 men ved og studere ETK så ser det ut som at bunnpannen, gearkassen, motorfestene og pickupen til oljepumpen er lik og da bør det være et rimelig greit bytte.

Da får du jo en motor som alle de innebygde svakhetene på M40 er fikset på og du slipper og hele tiden være redd for at remma ryker. M43 er jo en evighetsmaskin i forhold. Har du skrudd opp og sett på tilstanden på kamakselen din? Hvis du må bytte kam og vippearmer så er det nok like billig og bytte motor.

Angående det å bytte motor så er kanskje det en ide ,men orker ikke tanken nå.

I og med denne ikke har tikking og går silkemykt ,så ser jeg ikke nødvendigheten i det enda.

Men var en igår som sa at jeg ikke måtte finne på å hive motor da denne var grei å ha mtp det du nevner .

Så et dysebytte er det som skjer først .

Samtidig kommer jeg og til kabelstokk lett som ligger under innsug da og får studert alt av ledninger der.

Disse er en svakhet visstnok ifølge diverse e30 sider på nett.

Ledninger ser hele ut men så fort man åpner der ledninger ligger ,så er de porøse og ødelagte .

Kan jo og være dette ,men der jeg har åpnet så langt ,ser dette helt ut .

Men jo m43 er jo motoren som du sier har ordnet svakhetene som m40 har ,men tar det enkleste først nå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sveigis skrev:

I og med denne ikke har tikking og går silkemykt ,så ser jeg ikke nødvendigheten i det enda.

Bare en liten oppklaring. M40 motoren vil aldri tikke slik som M20 og M30 gjør hvis kamakselen er slitt. Dette fordi M40 har hydrauliske ventilløftere som kompenserer for slitasjen. Men når kamakselen begynner og bli slitt så vil ventilene åpne mindre og man vil få lavere effekt. Den eneste måten og undersøke det på er og ta av toppdekselet og se. Man vil også merke det på at man får store problemer med og passere en 3-4000 rpm under belastning hvis slitasjen begynner og bli stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Bare en liten oppklaring. M40 motoren vil aldri tikke slik som M20 og M30 gjør hvis kamakselen er slitt. Dette fordi M40 har hydrauliske ventilløftere som kompenserer for slitasjen. Men når kamakselen begynner og bli slitt så vil ventilene åpne mindre og man vil få lavere effekt. Den eneste måten og undersøke det på er og ta av toppdekselet og se. Man vil også merke det på at man får store problemer med og passere en 3-4000 rpm under belastning hvis slitasjen begynner og bli stor.

Aha .

Har hvertfall ingen problemer med å dra bil opp til 5500 til nå og har ikke prøvd høyere ,men skal for ordens skyld ta det opp og se .

Jeg vil ta det opp og se uansett nå,ble nysgjerrig ,men satser på godt vær .

Den funker jo så fint at .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta det opp og låse kammen for og bytte registerremmen så du kan jo vente til du gjør det.

Jeg er ingen ekspert men grunnen til at det slites er en liten feilberegning. Det var noe med feil løftehøyde på kammen som ikke stemte overens med styrken på ventilfjærene. Resultatet blir at kammen klemmer for hardt på ventilløfterne og det slites for fort. M43 har montert noen ruller på ventilløfterne så slitasjen blir jevnere fordelt. M70 motoren har forøvrig noe av de samme svakhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at M43 er en bunnsolid motor. I mitt hode er det beste å bare hive den oppi når du får tid og lyst. M40 er en problem motor med reg-reim og kammer som slites uforholdsmessig raskt. Dette var i sin tid en beryktet problem-motor for BMW. Det var to ting man hørte om blant ikke-kyndige folk. Det var M40 som spiser kammer og M30 som sprekker topper.

M43 hadde min mor i sin E36 og den skifta vi olje på. Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...