Gå til innhold

Den store tråden: BMW N47/N57 Registerkjede


Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, FransEirik skrev:

Hørt om dette. At man ikke får kjøpt den gamle lenger. Den til høyre erstatter den. Gjelder alt av N57?

Hvis noen har de gamle på lager så får man kjøpt eldre typer. 

Om det hjelper mot at kjedet ryker eller hopper vet jeg ikke, men da vet jeg at strammeren er i orden i allefall.

  • 1 year later...
Skrevet

N57T 258 hk registrert i 2013 med nesten 350k km. Er N57T forbedret kanskje?

Antar N57D30O1, men den kom vel i 2011 på noen modeller.

https://www.finn.no/mobility/item/381570745?ci=2

I denne artikkelen fra 2023 står det jo at N57 er en av de beste motorene i historien, så da må man jo stole på det 😄

https://www.tyrcars.co.uk/blog/why-the-bmw-n57-engine-is-one-of-the-best-in-history

Skrevet
5 timer siden, teerex skrev:

N57T 258 hk registrert i 2013 med nesten 350k km. Er N57T forbedret kanskje?

Antar N57D30O1, men den kom vel i 2011 på noen modeller.

https://www.finn.no/mobility/item/381570745?ci=2

I denne artikkelen fra 2023 står det jo at N57 er en av de beste motorene i historien, så da må man jo stole på det 😄

https://www.tyrcars.co.uk/blog/why-the-bmw-n57-engine-is-one-of-the-best-in-history

T står jo for "Teknisk oppgradert" og N57 har vel aldri hatt samme trøbbel med register som første generasjon N47.

Skrevet
1 time siden, Øyvind L. skrev:

T står jo for "Teknisk oppgradert" og N57 har vel aldri hatt samme trøbbel med register som første generasjon N47.

N57 har jo hatt trøbbel med register også, men ikke i samme grad som N47, det hjelper nok på at det er sekser (mer stabil) samt ekstra olje, jeg ser jo at når jeg skifter olje så er det en del diesel i olja og det er jo pga ved regenerering så slipper jo litt diesel forbi stempelringer da det sprøytes inn mer, diesel smører jo dårlig så oftere oljeskift er en fordel.

Skrevet (endret)
1 time siden, Haug530D skrev:

N57 har jo hatt trøbbel med register også, men ikke i samme grad som N47, det hjelper nok på at det er sekser (mer stabil) samt ekstra olje, jeg ser jo at når jeg skifter olje så er det en del diesel i olja og det er jo pga ved regenerering så slipper jo litt diesel forbi stempelringer da det sprøytes inn mer, diesel smører jo dårlig så oftere oljeskift er en fordel.

Men da har jo M57 også trøbbel med register. Flere tilfeller at det ryker på de også. 🤷

Endret av Øyvind L.
Skrevet
3 timer siden, F25x3 skrev:

Jeg fikk pris på 2500kr for å sjekke regkjede hos Jæger, har det noen verdi? 

det er vell det 1 verkstedtime koster idag, så det er vell som forventet.

Skrevet
 

Jeg fikk pris på 2500kr for å sjekke regkjede hos Jæger, har det noen verdi? 

Betalte 1600 hos GS. Vil tro et vanlig verksted kan gjøre samme jobben, bare mekanikeren er kjent med problematikken og hva han skal se etter.

Skrevet
5 timer siden, Øyvind L. skrev:

Bavaria i Kristiansand tar 4000kr timer hørte jeg i dag.💸

bare for å være helt på den sikre siden at ingen skal ha rå til en bmw som er eldre enn 5 år uten å måtte skru selv :P

 

Skrevet
9 timer siden, Lysken skrev:

Betalte 1600 hos GS. Vil tro et vanlig verksted kan gjøre samme jobben, bare mekanikeren er kjent med problematikken og hva han skal se etter.

Men hvor ofte skal man sjekke dette? Et verksted jeg bruker sier det er antydning til ulyd fra registerkjede, senest i høst og en gang for 3 år siden. Fikk da bestilt en sjekk og alt var ok mente Jæger. 
Disse motorene er jo risikosport… bytter olje på 12.000km, krysser fingrene.

Skrevet (endret)

@F25x3

Denne inspeksjonen med kamera kan ikke avdekke ikke alle problemer med regkjede, ble jeg fortalt. Når du har ulyd og samtidig ser alt OK ut ved inspeksjon, så er det nærliggende å tenke at ulyden kommer fra et område utenfor inspeksjonens rekkevidde.

Andre som har bedre greie på detaljene kan kanskje svare på hva dette kan være. Og om det i ditt tilfelle kan være lurt å bytte regkjede og strammer preventivt. Årsmodell og km er sikkert greit å vite først.

Edit: Jeg hadde også en stygg ulyd. Viste seg å være et løst varmedeksel på motorblokka ...

Endret av Lysken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...