Gå til innhold

Bmw e39 540i/6 Touring Svenskimport!


William Skagen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Tenkte det ville være gøy å lage en tråd nå som jeg endelig har noe artig parkert utenfor 😊 BMW frelsingen min startet faktisk for kort tid siden med en gjennomrusta og sliten E39 525i. Jeg ble utrolig glad i bilen så den "logiske" oppgradering ble for meg en vassere versjon av samme modelltype. 

Kravet var manuelt gir (da jeg er ung og må kunne imponere damene), tørst bensinmotor og tolererbar utstyrsliste. Etter å ha funnet lite interessante biler her til lands falt det på en lovende 540i fra sverige. Nå som vi slipper engangsavgift på 2000 modeller var det jo bare å utnytte dette til det fulleste, så jeg dro med meg noen kompiser og kjørte gode 7 timer til Oskarshamn for å hente en bil jeg knapt hadde sett 8 bilder av. Da jeg omsider var fremme på den ellers tomme havna ble vi vinket inn av to menn i arbeidsklær til et mørkt mursteins-belagt varehus. Litt tidlig å dø allerede nå tenkte jeg, men jeg var veldig gira på 540 så jeg bevegde meg modig innover. Det viste seg heldigvis å være to superhyggelige folk der eieren entusiastisk viste meg bilen og hva som hadde blitt gjort i hans eie. Kort tid etterpå var jeg solt eier av en Tysk V8 stasjonsvogn med manuell girkasse! 🤩 

Det har dog ikke bare vært enkelt.. Etter 10 kjørte kilometer begynte bilen å riste svakt på motorveien. Dette utviklet seg brått til å bli en voldelig risting og jeg endte opp med nødlys på veikanten mens vi febrilsk feilsøkte bilen i bekmørkt pissregn... Det falt nå på meg at jeg skulle kjøre 600km hjemover i dette været med en ukjent bil som hadde sommerdekk av tvilsom kvalitet tidlig i februar måned 😬 Både selger og mekaniker-kompis kom med tips, og etter å ha sjekket deler av for/bakstilling regnet vi med at felgene som ble satt på før salg måtte være ujevne. Med gyldige prøveskilt ut dagen bestemte vi oss for å kjøre forsiktig videre. Siden bilen ikke ristet under 80km/t tok vi en svingete landeveis-omvei for å slippe 110 sone. Dette endte opp med å bli en av mine desidert beste kjøreopplevelser noensinne mens jeg jagde kompisene mine på tomme og åpne landeveier. På mirakuløst vis gjorde dette at bilen "myknet" helt opp etter det som må ha vært en tærende vinterlagring. De resterende 400 kilometerne gikk som en drøm selv i sunne hastigheter, og på Svinesund tollstasjon gikk fortollingen heldigvis helt smertefritt så jeg rakk (omtrent) helt hjem før prøveskiltet løp ut! 😀  

Alt var dessverre ikke nirvana enda, da jeg dagen etter la om til mine shabby men rette RC090 felger, og merket at høyre jekkfeste bak ikke var helt oppe å nikket. Før jeg rakk å senke bilen sa det knæsj, og jekken bevegde seg sakte opp i kanalen 😍 Typegodkjenning virket nå litt håpløst, men av ren trass bestilte jeg time. Mulig han som jobbet der likte bilen, men han mente at siden rust kun var isolert til ytre kanal var det ikke trafikkfarlig, og siden bilen ble kjøpt ferdig EU godkjent gikk den jaggu gjennom 🤗

Etter dette rabalderet har jeg fokusert mest på å nyte bilen mens det har vært fint vær, så lite har blitt gjort. Utstyrsliste ser du her. Foreløpige feil utenom ovennevnte er:

  • Mindre rustblemmer/shabby lakk her og der og rust rundt glassbaklukerammen (umulig å få tak i rustfri brukt tydeligvis..) 
  • Litt overflate rust under bilen som tyder på et salt liv helt uten tektyl e.l.
  • Pikselfeil i speedometer
  • Tror justeringspinner til lykter har ryket.
  • Hydraulisk bakluke er treg
  • Radiomodul er defekt og jeg klarte å ødelegge kassettspilleren med en tape-AUX kassett på vei hjem fra Sverige så har 0 tilgang til musikk
  • Det som foreløpig plager meg mest: vandring i styring (svinger svakt til høyre og venstre av seg selv på motorvei). Dette er vist et problem flere har hatt med e39, men som ender opp med å være alt fra traversforing bak til styresnekkejustering foran.. 

Bilen var heldigvis billig nok til at disse skavankene kan svelges, og med kun 200ish produsert i hele verden (?) i konfigurasjon 540i touring med manuell kasse og facelift er den overraskende sjelden også!

90554177_209237743750371_5786113850214449152_n.jpg

87800656_200318018042203_8405724977977884672_n (1).jpg

 

 

90549964_142878697122024_1097935752735490048_n.jpg

Endret av William Skagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en artig historie, ser ut som det endte sånn passe bra da. Den ubalansen du fikk var nok bare en uskyldig "flat spot" på hjula etter vinterlagring, dette forsvinner som du merket etter litt kjøring. 

Selv om du har en liten liste med ting så kan du bare nyte å tenke på at alt det du putter i bilen av penger og arbeid vil lønne seg. Dette er en sjelden bil og holder du bilen pen og original så kommer prisen til å holde seg veldig bra 😀

Ellers så må jo dette være en sen 2000 modell, siden den har faceliften. Jeg merker at jeg har veldig lyst på E39 igjen, helst med V8er. Sist jeg hadde E39 så kunne de jo betraktes som "nyere" biler, det begynner å bli en stund siden nå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ellers så må jo dette være en sen 2000 modell, siden den har faceliften. Jeg merker at jeg har veldig lyst på E39 igjen, helst med V8er. Sist jeg hadde E39 så kunne de jo betraktes som "nyere" biler, det begynner å bli en stund siden nå 😉

Stemmer at dette er en sen 00 modell, og ja E39 med V8 er utrolig morro. Spesielt gøy er det å se folk som tester bilen glise når de starter den 😄 De fleste tror det er en 520i/d eller lignende før hører motor!

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Før du kludrer med snekka, sjekk hjelpesnekke, paralellstag og endeledd nøye!

Gratulerer med drømmebil!

 

Får jeg spørre hvor mye avgifter du måtte ut med? Jeg er litt nysgjerrig.

Takk for tips 👍Kom på rundt 14000 i moms og ellers 2400kr i vrakpant og 120kr for norske skilt. Typegodkjenning var gratis siden bilen var E1 merket og engangsavgift slapp jeg siden bilen er "veteran". Regnet på hva bilen ville kostet meg dersom den skulle vært produsert 3 måneder senere, og endte opp på 70.000 i engangsavgift :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, William Skagen skrev:

Takk for tips 👍Kom på rundt 14000 i moms og ellers 2400kr i vrakpant og 120kr for norske skilt. Typegodkjenning var gratis siden bilen var E1 merket og engangsavgift slapp jeg siden bilen er "veteran". Regnet på hva bilen ville kostet meg dersom den skulle vært produsert 3 måneder senere, og endte opp på 70.000 i engangsavgift :P 

Perfekt! 2400kr og 120kr er jo utrolig bra. Mva. Er jo greit nok. Mon tro om jeg gjør det samme om noen år.

Du beholdt vognkortet, hva gjorde selger for å bevise eksporten og avregistrering hos söta bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Perfekt! 2400kr og 120kr er jo utrolig bra. Mva. Er jo greit nok. Mon tro om jeg gjør det samme om noen år.

Du beholdt vognkortet, hva gjorde selger for å bevise eksporten og avregistrering hos söta bror?

Beholdt begge vognkortene ja. Sendte han kopi av toll/godkjennings-papirer og det funka fint. Hele prosessen gikk overraskende glatt så kan bare anbefale. Ved neste import ville jeg nok hentet bil litt nærmere Norge og evt. bestilt forsikring til de svenske skiltene som sto på bilen. (Man har lov til å kjøre med disse i Norge i 30 dager) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Artig historie og flott bil! E39-frelst selv og har eid alt for mange av de, så her må det følges med. Spennende med E39-tråd, og spesielt med manuell 540i :) Så meget fin ut. Du får poste noe interiørbilder også. Heldig med skiltene også, fikk du komme med ønske om "fine" skilter eller var det tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...