Jump to content

Kjøp av M5 E39


Marcus99
 Share

Recommended Posts

De kom bare i manuell, så den delen blir enkel. :)

 

Ellers...se over interiør og eksteriør. Du ser fort hvilken type eiere den har hatt der. Lytt etter ulyder på motor (vanos, kjederassling osv), når du tar en tur, se at den girer fint og om det nøkker/dunker i diff. 

Kontroller spesielt jekkepunktene og gulv for rust, så langt det lar seg gjøre. 

Se over servicehstorikk og kvitteringer. Det er mange sensorer og de er svinedyre. :P Bonus om mye slikt er tatt i nyere tid. Bremser er også dyre, så sjekk hvordan de ligger an. 

Ellers er de dyre i drift og bruk, og plutselig får du en stor utgift. Bare vær klar over at de er gamle og at ting ryker her og der, og er ofte dyrere å fikse enn vanlige 5-serier. Disse er absolutt for spesielt interesserte. Alltid noe å ta tak i, enten det er slitedeler eller slitte deler/kosmetisk. 

Link to comment
Share on other sites

på m5 produsert før mai år 2000 (preface) så er ovalesylindre og dårlig komp en gjenganger, regras gjelder alle m/s62.

motor og infotainment system er mye bedre på facelift m5

totalt 8-9 facelift på skilt i norge imotsetning til 40-50 preface, så det er langt enklere å finne preface men den kan også ha sine utfordringer og ulemper

 

Edited by Ingvaldsen
Link to comment
Share on other sites

Sjekk at syncro mellom 1. Og 2. gir er i orden. Sjekk at rådelagre er byttet. Preface motorer sliter med oljeforbruk. Sjekk at vanos ikke tikker eller bråker. 

Rust er jo gjenganger på e39. I bunn av dører, bakluke og kanaler. 

Sjekk du har gode avtaler med alt av bensinstasjoner for det kommer du til å trenge. Grisedyre i drift hvis du skal ha en som daily. Jeg lå på det værste på 2.5l på mila. Fylte mer enn jeg kjørte. 

Kjempe morsomme biler men du merker at de ikke er moderne lenger. Krenger voldsomt, dårlig bremser og treg styring grunnet snekke og ikke tannstang. 

Lykke til! 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

 

Kjempe morsomme biler men du merker at de ikke er moderne lenger. Krenger voldsomt, dårlig bremser og treg styring grunnet snekke og ikke tannstang. 

Lykke til! 

treg styring og dårlige bremser er bare tullprat! 

langt bedre styring på m5 enn alle andre e39 modeller, orginale semiflytende bremser fungerer utmerket og tåler mye varme.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Ingvaldsen skrev:

treg styring og dårlige bremser er bare tullprat! 

langt bedre styring på m5 enn alle andre e39 modeller, orginale semiflytende bremser fungerer utmerket og tåler mye varme.

Da har vi ulik oppfatning. Jeg synes ikke de orginale bremsene holdt mål. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Marcus99 skrev:

Tusen takk for svar😃 

jeg trodde M5’en var noe av det bedre BMW hadde laget jeg men🤔

Nå må du huske på at bilen er +/- 20 år gammel. De fleste andre biler blir jo ikke så gamle engang før de blir hogd.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Marcus99 skrev:

Tusen takk for svar😃 

jeg trodde M5’en var noe av det bedre BMW hadde laget jeg men🤔

Ja, det er det. Men husk dette gamle biler, som veldig ofte kjøres hardt og brukes som en M bil skal brukes. De trenger oppfølging og pleie. Ett orginalt eksemplar trenger nødvendigvis ikke være noe bedre enn ett ombygd eksemplar. En ombygd bil kan være plukket ned til tomt karroseri og bygget opp og fått byttet deler underveis. Mens en orginalbil kan være fullstendig urørt. Kan være greit å se på litt ulike biler før du bestemmer deg.

Edited by Slavearbeider'n
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Marcus99 skrev:

 

jeg trodde M5’en var noe av det bedre BMW hadde laget jeg men🤔

Var nok det den gangen, men husk at det er 20år siden som nevnt.

Link to comment
Share on other sites

M5 E39 er veldig morsomme biler ja . Veldig elegant, og overraskende komfortable.

Jeg synes at de er noe av det bedre fra Bmw, selv nå når de er  ca.20 år gamle.

Sjekk for rust, ulyder fra vanos (rasling/ "diesel" lyd), klutsj, bremser, dekk.

Sjekk at alt elektrisk virker og at det ikke er noen feilmeldinger.

Ved pen langkjøring kan de kjøres på ca.1 liter pr.mil.

Prøv en bil for å se hva dette er for noe, men kan lett bli hekta etter prøvekjøring.

Jeg ville nok prøvde å få tak i en godt holdt original M5, det er nok på disse at prisen vil holde seg eller gå opp.  :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, E39 er kanskje den beste 5 serien som er laget, samtidig er denne modellen av M5 også noe av det mest analoge, men samtidig moderne nok til at den kan appellere til mange den dag i dag.
Kanskje den mest populære fra 5 serie og M avdelingen, men husk - den er et par tiår. Slike biler tåler mye, men ikke ikke alt - fra alle. Ville sjekket historikken nøye, sjekket under og fått med deg en kjenner om du ikke har tilstrekkelig kunnskap selv. Her kan lidenskap fort bli et mareritt, eller lidenskapen kan nå nye og uante høyder.

Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

på m5 produsert før mai år 2000 (preface) så er ovalesylindre og dårlig komp en gjenganger, regras gjelder alle m/s62.

motor og infotainment system er mye bedre på facelift m5

totalt 8-9 facelift på skilt i norge imotsetning til 40-50 preface, så det er langt enklere å finne preface men den kan også ha sine utfordringer og ulemper

 

Hadde S62 forskjellige sylinder opp gjennom tiden? Trodde den bare kom i en versjon gjennom hele livsløpet. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, quandt1960 skrev:

Hadde S62 forskjellige sylinder opp gjennom tiden? Trodde den bare kom i en versjon gjennom hele livsløpet. 

problemer med nikkasilbehandling på preface, har sett mange tilfeller i norge bare i 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...