Gå til innhold

Kjøp av BMW 530d F11


Sarevok
 Share

Anbefalte innlegg

Tok en telefon til forhandler i dag. Spurte litt om servicehistorikk og serviceintervall. At det var gult mente han kanskje kunne ha med at det var utført service ved ett ikke-autorisert BMW-verksted, eller at det var bremsevæske osv, siden det ble gjort service bare 2.000km etter denne.

Han sa også at serviceintervall var hver 20.000 - 25.000km, altså ikke noe eksakt regel på 15.000km. For jeg spørte hvorfor det hadde gått 14mnd og typ 20.000km mellom to av de servicene. Hva er egentlig rett ? Når man blander inn forsikringer ved evt havari, SKAL det være 15.000km serviceintervaller ? Ble usikker når forhandler mener noe annet 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Sarevok skrev:

https://www.bmwofspringfield.com/service/service-intervals.htm 

Fant noe her, vet ikke om det er oppdatert. 15.000 -mile service

This is called the "Safety & Oil Service" that BMW usually recommends that you do every 15,000 miles or 12 months.

 

Dette tilsvarer ca 25000 km. eller hver år, hva som nås først.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sarevok skrev:

Tok en telefon til forhandler i dag. Spurte litt om servicehistorikk og serviceintervall. At det var gult mente han kanskje kunne ha med at det var utført service ved ett ikke-autorisert BMW-verksted, eller at det var bremsevæske osv, siden det ble gjort service bare 2.000km etter denne.

Han sa også at serviceintervall var hver 20.000 - 25.000km, altså ikke noe eksakt regel på 15.000km. For jeg spørte hvorfor det hadde gått 14mnd og typ 20.000km mellom to av de servicene. Hva er egentlig rett ? Når man blander inn forsikringer ved evt havari, SKAL det være 15.000km serviceintervaller ? Ble usikker når forhandler mener noe annet 🥴

Gul 'ok' er overskredet km eller tid. Hvis dette er en olje' eller hovedservice er ikke dette bra. Her kan også 12 års rustgaranti spille inn hvis hovedservice er overskredet. 

Ikke autorisert verksted er kode 00000 (den servicen som er tatt på km 71515 )

Det går an å trykke seg inn på hver service som er logget i iDrive - her ser du hvilken service som er gjort. 

Oljeservice er 2år / 30.000km (det som inntreffer først). Bilen vil kalkulere km selv ut fra bruk. Kan da ende på alt mellom 20-40.000 km

Bremsevæske er 2 år

Hovedservice er 4 år / 60.000 km (km er som forklart over)

14 mnd og 20.000 km mellom 2 servicer er ikke unormalt

Merkelig at ikke forhandler skjønner dette her. Antar han spiller dum og at det er en olje- eller hovedservice som er overskredet.

Edit: Det skal være servicer tatt før den eldste du ser på bildet også. Be om å få en oversikt over disse også.

Endret av Jarod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått undersøkt litt mere ang servicehistorikk på denne bilen jeg har tekstet om de siste postene @Jarod

 

OK 18.06.2020  81990KM

- Engine Oil 

- Microfilter

OK 07.08.2019 71515KM 

- Brake fluid 

- vehicle inspection 

OK 25.06.2018  52555KM

- Front brake pads

- Rear brake pads

OK 15.05.2018  50799KM

Engine oil (carried out late: 4000km) 

- Vehicle check (carried out late: 4000km) 

- Microfilter (carried out late: 4000km) 

- Air cleaner element (carried out late: 4000km) 

OK  26.06.2017  37000KM

- Brake luid 

OK  13.06.2016  16314KM 

- Engine oil

- Microfilter

 

Noen som har noe innspill på denne oversikten? Er det slik at fleste av dere her ville latt denne gå mtp historikk ?

Ser det er byttet motorolje på 16k og ikke byttet før 2år og ca 34.000km etter. 

Det blir en del mas fra min sin side, men håper noen tar seg tid til å se på :) 

 

Endret av Sarevok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er sikkert bra, men jeg hadde holdt meg unna pga servicehistorikken. Hvis d skjer noe med bilen og du skal bruke garantien/forsikringen risikerer du at de ber om historikken og de vil da se at den har kjørt 4.000 km over grensa for olje- og hovedservice. Det kan resultere i problemer. 

Jeg hadde forventet 100% historikk på en bil til denne prisen og årsmodell. 

Ser de skriver i annonsen at de garanterer at bilen har fulgt serviceprogrammet... Hva annet tar de for lett på også? Skadehistorikk?

Du skal jo selge den videre en dag også og vil da kanskje oppleve slike bekymringer fra sære folk som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 100% historikk på bilen, men bilens serviceprogram er ikke fulgt. Ca 34500km mellom første og andre oljeskift var drøyt mye. I tillegg er vehicle check utført 4000km over grensa, noe som kan skape problemer ved bruk av rustgaranti. Men ingenting er sikkert. Er det verdt å ta kontakt med din lokale BMW-forhandler og høre hvordan de stiller seg i slike saker? I tillegg så har du jo det med forsikringssaker som nevnes over. Et forferdelig vanskelig valg når det er snakk om en så fin bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Jeg må si jeg blir litt skeptisk når det er som dere sier, såpass ny bil og til den prisen, så bør man kanskje forvente at serviceprogrammet skal være innenfor serviceintervallene. 

Har sendt mail til BMW Sulland i Trondheim og en annen leverandør lokalt her hvor jeg bor, så får jeg høre hva de evt mener om slike saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at du ikke får noe klart svar fra forhandler. I alle fall ikke et svar som sier at det er greit med 4000km over. Så jeg er enig med dem som sier at du bør holde deg unna bilen på grunn av servicehistorikken. Synd, siden bilen sikkert er i bra stand.

Edit: Når det gjelder motor, så er det vel ikke fabrikksgaranti på denne lenger? Da er det forsikringsselskapet som betaler ved et motorhavari. Jeg ville presentert servicehsitorikken for forsikringsselskapet og spurt dem om de kan gi deg full dekning med den servicehistorikken.

Du står fortsatt igjen med problemet med rustgarantien, men der må det vel kunne argumenteres for at en sen vehicle check ikke påvirker rust i stor grad? Du kan også be om å få gjort en ny vehicle check før du kjøper bilen, så har du full status på rust.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jarod skrev:

Ser de skriver i annonsen at de garanterer at bilen har fulgt serviceprogrammet... Hva annet tar de for lett på også? Skadehistorikk?

Skriver de egentlig det? Jeg ser i farta bare "komplett historikk"? Det er ganske vanlig blant bruktbilforhandlere. Gir inntrykk av at alle servicer er fulgt, men strengt tatt betyr det bare at de har liste over alle servicer som er utført.

Samme gjelder "servicehefte" eller "komplett servicehefte" i en annonse. Uklare begrep som er laget for å "lure" oss amatører til å tro at alt er i orden.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter svar fra Bavaria så vil ikke en sen vehicle check påvirke rustgarantien hos de i hvert fall. 

Det den personen jeg pratet med har erfart er at forsikringselskap ser på sist oljeskift og ikke at den har kjørt 15% over for 2-3 år siden. Men de kunne selvfølgelig ikke uttale seg på vegne av forsikringselskapet.

Har sendt de mail for å høre hva de har å si. Sist jeg spurte i "chat" inne på forsikringselskapets sider, skjønte de nesten ikke hva jeg pratet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2020 den 10.31, Sarevok skrev:

Etter svar fra Bavaria så vil ikke en sen vehicle check påvirke rustgarantien hos de i hvert fall. 

Det den personen jeg pratet med har erfart er at forsikringselskap ser på sist oljeskift og ikke at den har kjørt 15% over for 2-3 år siden. Men de kunne selvfølgelig ikke uttale seg på vegne av forsikringselskapet.

Har sendt de mail for å høre hva de har å si. Sist jeg spurte i "chat" inne på forsikringselskapets sider, skjønte de nesten ikke hva jeg pratet om. 

Viktig å få sånne ting skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2020 den 10.31, Sarevok skrev:

Etter svar fra Bavaria så vil ikke en sen vehicle check påvirke rustgarantien hos de i hvert fall. 

Det den personen jeg pratet med har erfart er at forsikringselskap ser på sist oljeskift og ikke at den har kjørt 15% over for 2-3 år siden. Men de kunne selvfølgelig ikke uttale seg på vegne av forsikringselskapet.

Har sendt de mail for å høre hva de har å si. Sist jeg spurte i "chat" inne på forsikringselskapets sider, skjønte de nesten ikke hva jeg pratet om. 

den mail'en må du kopiere, sikkerhetskopiere, laminere og sette inn i ramme ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke når folk kjøper biler som 535d så burde de være over middels interessert i bil. Men man bytter likevel ikke olje før etter nesten 40.000km. Om jeg hadde hatt så dyr og ny bil hadde jeg skiftet olje hver 10k og fått det dokumentert hos bavaria og forsikringsselskapet. Nå har jeg bare gamle biler, men er like nøye der. Generelt på finn, det å finne en entusiast bil med oljeskift hver 10k som jeg mener også n57 serie F11 må ha for å holde, finnes nesten ikke.

Veldig bra at du tar opp problemstillingen, verksteder og forsikringsselskap har rett til å avslå erstatning om det mangler en service. Du får bare lete videre til du finner en som er bedre passet på :) Dette er også litt av grunnen til at jeg kjøper 10år+ gamle biler. Servicehistorikk har ingenting å bety da garantier er gått ut for lengst uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...