Gå til innhold

Innesperret i bilen, F15


Grobian
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var på en lengre kjøretur med vår '15 F15 nylig på tidvis krevende føre. Periodevis nullføre, saltet vei og tett snøvær. Mellom - 2 og -16 grader celsius. 

På et tissestopp hørte vi at dørene skrapte i noe, det lå et lite lag is oppå stigtrinnene. Jeg skrapte det overflatiske vekk, og sprayet på raust med avisningsvæske, samt spadde ut så mye som mulig fra hjulbuene, der var det også mye slaps og is. 

Ved neste stopp gikk ikke dørene opp i det hele tatt. Dermed ble det 40 mil uten å gå ut av bilen. Vi hadde med litt bagasje, så å gå ut bakluken var ikke et stort alternativ. Vel fremme hadde velkomstkomiteen hårføner og skjøteledning parat.. Og ut kom vi etter gode 30 minutter med defrosting. 

Noen som har gode tips for å unngå denne typen oppbygging av is?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er produsert etter april. Jeg tror ikke dørlåsen var problemet, men den 4cm høye kanten med klink is som lå oppå stigtrinnene/running boards og fysisk låste døren. 

Kan det hjelpe å smøre et par pakker vaselin oppå trinnet?

Det blir selvfølgelig noe dritt å få på klær og gulv atter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grobian skrev:

Bilen er produsert etter april. Jeg tror ikke dørlåsen var problemet, men den 4cm høye kanten med klink is som lå oppå stigtrinnene/running boards og fysisk låste døren. 

Kan det hjelpe å smøre et par pakker vaselin oppå trinnet?

Det blir selvfølgelig noe dritt å få på klær og gulv atter.. 

Dørlåsene produseres før bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grobian skrev:

Men ville dørlåsen ha fjernet is på stigtrinnene? Hmm. Skal det være varmetråder i stigtrinnene? 

Stigtrinnene er vel bare mekaniske, er ikke varme i disse meg bekjent? Faktisk aldri hørt om noen som har det?

Vanskelig å gardere seg mot slikt, men er vel kanskje sjelden slike ekstreme tilfeller skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres dog litt rart ut at man ikke skulle klart å presse opp døren, selv om man har noe is på stigtrinn. 

Det er dog heller ikke avklart av trådstsrter om problemet var null reaksjon fra håndtaket inni bilen, eller om det var låst og ikke ville bevege seg. Kanskje @lagunilla kan si noe om hvordan man opplever nevnte problem med dørlåsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Otis skrev:

Det høres dog litt rart ut at man ikke skulle klart å presse opp døren, selv om man har noe is på stigtrinn. 

Det er dog heller ikke avklart av trådstsrter om problemet var null reaksjon fra håndtaket inni bilen, eller om det var låst og ikke ville bevege seg. Kanskje @lagunilla kan si noe om hvordan man opplever nevnte problem med dørlåsen? 

Håndtaket reagerer verken fra innsiden eller utsiden. Vært tilfeller der døra åpner av seg selv under kjøring. Gjelder forøvrig også 2-serie AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ingen problem med dørlåsen. Hvis så sammenfalt det helt med isproblemet på samtlige fire dører. Aldri hatt andre problemer med dørene. Døren reagerte på bruk av hendlene. 

Mulig skvettlapper må vurderes. 

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke. Falsene ligger jo på innersiden av ytre del. I tillegg så kan jeg ikke se for ny at dette problemet oppstår så  veldig ofte, da det må klaffe med nok minus i lufta og rett type vått på bakken.

Men negativ kan man være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye gørr i den isen, den var gråbrun. Det fristet ikke å gni dørkanten mot den. Jeg dyttet så hardt i døren som jeg følte at var forsvarlig. Døren bøyde seg utover, men da bare øvre del. Jeg tror ikke det var lurt å ta i hardere, med mindre det var en nødsituasjon. Første gangen jeg merket isen skrapet den greit i dørkanten, og uten at så mye is forsvant. Stigtrinnene har gummiknotter som gjør at isen får godt feste. 

Jeg tok en tur til nærmeste CirkleK for å spyle bilen, men fikk bare bort det verste fra hjulbuene. Men i morgen venter 7 plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle tatt bilder av dette og spurt bmw om de har utviklet modellen i gode nok arktiske forhold. Høres jo ikke bra ut. Ser ikke hvordan skvettlapper kan hindre is på stigtrinn. Dagens skvettlapper er jo nesten bare til pynt og ikke store nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...