Gå til innhold

BMW x5, hvilken syns dere jeg burde velge?


yozzy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter i disse dager og vurderer ny bil. Har falt veldig for X5. Hvilke modeller synes dere det er lurt å satse på?

Har prøvekjørt en E70 3.0D og var egentlig positivt overrasket over den. Foruten alle feila på akkurat den.

Men har nå tenkt litt over E53 hva har dere å si om denne? Tenker helst faceliften

Bensin eller diesel? Utstyr, ting og passe på osv.. 

Sitter og ser litt på disse falt litt for den på bensinern:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173823658

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173487585

 

Kan legge til at jeg har eid min del av e39 alt fra 523 til 540i og liker veldig godt bensin motorene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett om du velger e53 ell e70 så er det greit å finne en med komfårseter, kanskje litt sjeldent på e53 men det finst.  begge er gamle biler så du må regne med en understellsjobb vist ikke blir enn allerede dyr dekkøkonomi dyrere :P 

på e53 så ser det også ut for at alle m57 biler har webasto slik som på e39, disse sitter skånsomt til å har en større sjans til å bringe glede inn i fremtiden.

e53 kom også med luft både framme å bak, sjeldent å se på noe annet en 4.8is.

vist man i det heletatt vurderer bensin i en slik bil er det bare å gå for v8 med en gang, forbruksmessig kan jeg ikke se for meg at det er mye å spare framfor å kjøre lat m54b30. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175989384

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

uansett om du velger e53 ell e70 så er det greit å finne en med komfårseter, kanskje litt sjeldent på e53 men det finst.  begge er gamle biler så du må regne med en understellsjobb vist ikke blir enn allerede dyr dekkøkonomi dyrere :P 

på e53 så ser det også ut for at alle m57 biler har webasto slik som på e39, disse sitter skånsomt til å har en større sjans til å bringe glede inn i fremtiden.

e53 kom også med luft både framme å bak, sjeldent å se på noe annet en 4.8is.

vist man i det heletatt vurderer bensin i en slik bil er det bare å gå for v8 med en gang, forbruksmessig kan jeg ikke se for meg at det er mye å spare framfor å kjøre lat m54b30. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175989384

 

Enig, skal man først ha bensin, velg noe morsomt. Forbruket og kosten er dyr uansett, dessuten er V8’ern i disse E53 blant de med bedre lyd i, skikkelig gromt. Så 4.4l, eller 4.6is eller 4.8is, eller let opp le mans versjonen med V12 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg har en E70 med 4,8i og bilene er helt utrolig like å kjøre. Merker at det er mer effekt i 4,8i, men en justert 235hk er ikke  dårlig til daglig bruk. Når man kommer opp i fart, så merkes ingen av motorene så dermed forsvinner forskjellene, utenom på forbruket.

Jeg vil si at fra sånn ca 60 km/t så vises forskjellene mellom diesel og bensin i E70 ihvertfall.

Men herregud for en deilig lyd det er i den V8! Det er skikkelig grom lyd, synes nå jeg da. på WOT så har den et meget flott lydbilde. Eksoslyden er sånn passelig når man gir på. Inne i kupèen merker man dog ikke eksoslyd, kun motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

le mans versjonen med V12 🥰

Litt off-topic men tenker det kan være greit å ta med for de som liker litt sånt.

e53 var, i motsetning til z3, noe M gmbh spurte om å bearbeide. De ble ganske blankt avfeid, trolig grunnet image hensyn. Etter noen runder modererte M seg, og lovte å kun gjøre en proof of concept. Først fikk de nei (hvis jeg husker riktig, dette er fra et gammelt intervju), og til slutt fikk de lov med ettertrykkelig presisering av at bilen aldri skulle vises, og aldri skulle på vegen, det skulle kun være et internt prosjekt. Vel, M gmbh bygget bilen og gjorde det motsatte. Den ble filmet på et lokalt biltreff/bakkeløp/ ett eller annet såvel som pr stuntet med Stuck på ringen hvor de kjørte fortere/like fort med denne som e46 m3.

Det åpenbare er jo at den har v12 motoren fra lemans bilen på over 700hk. Manuell gir, bakjulstrekk. Den har også skikkelig hjul (men 18", jeg tror de satte rundetidene med slicks), og bilen er senket ytterligere 30mm . Det er gjort litt med aerodynamikk (se på kjølepakka), og det er satt inn bur rundt førerstolen. Men utover det er bilen ganske tro mot standard e53. Det er i stor grad helt standard hjuloppheng, men foringene er byttet ut med kuler for bedre presisjon.

Det er såvidt jeg skjønner dette prosjektet som banet veg for "x5m" konseptet vi kjenner fra "is" versjonene og for alvor med e70 x5m/x6m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Litt off-topic men tenker det kan være greit å ta med for de som liker litt sånt.

e53 var, i motsetning til z3, noe M gmbh spurte om å bearbeide. De ble ganske blankt avfeid, trolig grunnet image hensyn. Etter noen runder modererte M seg, og lovte å kun gjøre en proof of concept. Først fikk de nei (hvis jeg husker riktig, dette er fra et gammelt intervju), og til slutt fikk de lov med ettertrykkelig presisering av at bilen aldri skulle vises, og aldri skulle på vegen, det skulle kun være et internt prosjekt. Vel, M gmbh bygget bilen og gjorde det motsatte. Den ble filmet på et lokalt biltreff/bakkeløp/ ett eller annet såvel som pr stuntet med Stuck på ringen hvor de kjørte fortere/like fort med denne som e46 m3.

Det åpenbare er jo at den har v12 motoren fra lemans bilen på over 700hk. Manuell gir, bakjulstrekk. Den har også skikkelig hjul (men 18", jeg tror de satte rundetidene med slicks), og bilen er senket ytterligere 30mm . Det er gjort litt med aerodynamikk (se på kjølepakka), og det er satt inn bur rundt førerstolen. Men utover det er bilen ganske tro mot standard e53. Det er i stor grad helt standard hjuloppheng, men foringene er byttet ut med kuler for bedre presisjon.

Det er såvidt jeg skjønner dette prosjektet som banet veg for "x5m" konseptet vi kjenner fra "is" versjonene og for alvor med e70 x5m/x6m.

Lyden av denne Tolveren, får selv S54 med Carbon innsug til å stille seg i skammekroken! Stuck med skjev caps på et tjafsete hår og et lite glis gjør at nettopp denne videoen har brent seg i mitt minne.

 Men nå beveger vi oss langt på viddene, men ifht E53, hvorfor ikke prøve den utmerkede 3.0d? Har du prøvd den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yozzy skrev:

https://www.finn.no/157507065

Hva med denne da? 

Den ligger sånn passe nærme meg

personlig hadde jeg kjøpt dyr facelift e53 framfor billig preface e70 uten at jeg har noe større kunnskap om disse, men er må man egentlig ta en å en bil i betraktning.. det som ikke finst kvittering på må somregel gjørest ganske snart.  på den du linka så er den også så gammel at den har mindre bra CCC idrive og den har også liten stereo.  

09 mod fikk CIC som er da bmw fikk satt standarden på hvordan et infotainment system skal være slik vi kjenner den på fleste nyere biler, får du da samtidig hifi professional 677 så begynner det å hjelpe.  fordelen med e70 er at den ruster langt mindre enn e53 meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fra 2010 CIC kom. LCI fikk den. Fordelen med det er at man rimelig kurant kan ettermontere CIC om man vil. For de som liker å sysle med slikt.

Ellers hadde du helt rett i dine kommentarer, @Ingvaldsen!

Når det gjelder en LCI E53 kontra pre-LCI E70, så vinner ihvertfall E70 lett for min del. Men det er jo en subjektiv vurdering. E53 synes jeg svært gammel ut bakfra, og spesielt interiøret. Det er jo nesten antikvarisk å regne! Men det er fullt ut funksjonelt og praktisk.

677 er ellers nesten et must i E70, nesten alle har det. Noen har 676, men jeg har aldri sett noen uten oppgradert stereo.

Hvis du har dårlige veier du skal kjøre, så ville jeg ha droppet sport understell, det er altfor hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, humpfy skrev:

Hvordan er disse bensin 8’erne å leve med, egentlig? Sett bort fra forbruk. Kunne tenkt meg en slik i garasjen, for gøy.

Har absolutt 0 kunnskap/kjennskap til disse. Noen andre som har?

4.8i har N62 motoren som har sine kjente problemer.

Ventiltetninger, kjølevæske transferpipe og diverse dumme pakninger som blir dårlige. Blant annet en til dynamobrakett (om jeg husker rett). Billig pakning, men plasseringen gjør dette til en litt dyrere jobb.

De to førstnevnte mener jeg finnes ettermarkedløsninger til som skal være bedre enn OEM, og for transferpipe så skal de være enklere å montere og dermed spare arbeidstid.

Finner nok mer nyttig info rundt disse motorene på Google.

Om du har råd til det, og er forberedt på det som KAN skje med de, så kan de nok fint leves med :)

Riktig nok ganske lenge siden men har kjørt en E70 med 4,8i motoren og kan ikke akkurat si at jeg fikk inntrykk av at den var noe betydelig raskere enn en dieselutgavene. Disse kan man jo og hente ut mer effekt uten noe problem.

Men skal sies at det var digg å høre bensin åtteren når man ga på :D

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er vant med e39 så vil du føle deg godt hjemme i e53. Den dieselen du linka til var jo uberstrøken! Kunne tenkt meg den selv om jeg skulle hatt bil nå :) Lagret den annonsen for et par dager siden. Skal mye til å finne bedre e53 enn den tror jeg.

E70 der er det jo greit å velge før 2008, pre lci, så man slipper den "dårlige" motoren. Synd for, lci e70 er nydelig å se på.

På e70 så er jo uansett 30sd eller 40d det som passer bilen best mener jeg. Prøv å finn en 5 seter. Bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...