Gå til innhold

M550d - erfaringer


 Share

Anbefalte innlegg

Hei forum!
En gammel og godt fornøyd Mercedes-mann vurderer overgang til Bmw, og har fattet interesse for M550d utgaven av F11.
Prisene på disse virker ikke avskrekkende sett i forhold til 530/535, ei heller enkelte av hva jeg vil kalle overprisede 520.

Så er spørsmålet om det er en hake? Tenker da først og fremst på utgifter knyttet til å eie disse bilene. Ser at det er en del gjentatte feil på F11, så som luftputer, forstillingsdeler, litt lekkasjer , kabler i bagasjeluke og noen med xdrive-trøbbel. Men foreløpig ikke funnet problemer som er virker større enn hva som er vanlig med andre biler.

Når det gjelder M550d ser jeg at noen har måtte bytte alle tre turboer, og kostnadene for dette er rapportert fra 60 000 og oppover. Er dette et vanlig problem, eller gjelder dette kun modeller som er kjørt langt og hardt? Er det noen tips på hva en skal se etter her? Vil bruktbilgarantier kunne dekke en slik kostnad? (hår dårlig erfaring med disse, da det ofte står at garantien gjelder alt, med unntak av følgende: så ramser en opp bortimot alt...)

Kjører ikke mer enn 12000 i året, de fleste dager maks 5-6 km. Blir derfor en del kaldkjøring, og det er vel neppe bra på diesel (Mine Mercer har ikke tatt skade av det, da...)

Er interessert i å få erfaringer fra folk som har eller har hatt denne bilen, eller personer som kjenner denne modellen gjennom arbeid på verksted etc. 

Spørsmålet er, vil en 2016-2017 modell med lav km (60-70`) være et trygt kjøp, eller kan det koste skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med modellen selv, men er enig med deg i det du sier om prisnivået. M550d virker billig sammenlignet med prisnivået på 530d.

Når det gjelder garanti ville jeg heller satset på å velge et forsikringsselskap som gir en god maskinsskadeforsikring. De fleste selskaper tilbyr dette fram til bilene blir 7 eller 8 år, men jeg vet at Codan tilbyr uavhengig av alder opp til 200 000km mens jeg tror IF gir deg opp til 12 år/200 000km. Mulig prispåslaget for dette i forsikringa er høyere for en 550d enn andre modeller, men potensiell besparelse er jo også større om noe skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, skal sjekke ulike selskap.
Er ikke lett på å bli klok på holdbarheten på disse motorene. Noen hevder de er trygge så banken all den tid service er fulgt, og glatt holder til 200`km. Andre har skiftet turboene etter 80`. Infoen stammer fra tyske BMW-forum. Antar jo at tyskimporterte har vært utsatt for mer belastning på Autobahn, samtidig som de har sluppet mye av elendige norske veier og klima. Med kreftene denne motoren yter fremstår det nok som særdeles fristende å trykke høyrefoten i bånn, med den slitasje det medfører på akslinger, kryss, foringer mv... Likefullt, det virker som en heftig doning, så litt må en jo godta ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både M550d og X5 50d, ikke hatt problemer med disse unntatt skifte av AGR ventil på M550d. Dette gikk på garantien selv om bilen var bruktimportert. Disse har som kjent kraftige motorer med heftig dreiemoment som innbyr til aktiv kjøring. Derfor er historikk og km stand viktig. Lykke til i søket etter M550d :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke eid 50d selv, men kjørt både M550d og X6 50d med litt km på nakken.

M550d'n hadde rullet beskjedne 212 000 km og denne hadde gått med tuning de siste 70 000 km. Bilen virket veldig tight og fin, ingen ulyder, klunker eller merkelige vibrasjoner. Girkassen var fantastisk! 

Det eneste eieren snakket om var at en drivknute hadde begynt å lage lyd ved pådrag i skarp sving.. Drivknuter ryker jo etter 150 000km på 520d X-drive også, så dette anser jeg som helt normalt vedlikehold av slitedeler.

Tror drivlinjen M550d er særdeles godt dimensjonert fort vekt og effekt..

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en på F10/11 Norge gruppen som nettopp passerte 270.000km med sin M550d. 

Alle tre turboer og fordelingskassen var originale, kun byttet DPF én gang. 

Men man hører jo og om de som har kjørt mye kortere men likevel har måtte byttet turboer osv. 

Tror bruken (småkjøring vs langkjøring) og vedlikehold spiller en rolle her. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaring med Mercedes sine Active Body Control og Airmaic. Begge fantastiske systemer, men dyre å vedlikeholde. Er det noen som har erfaringer med kostnadsnivået på Adaptive drive, søm jeg forstår er BMWs svar på MB sitt justerbare understell. Dyrt og styr unna, eller et må ha uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, På Utkikk skrev:

Har litt erfaring med Mercedes sine Active Body Control og Airmaic. Begge fantastiske systemer, men dyre å vedlikeholde. Er det noen som har erfaringer med kostnadsnivået på Adaptive drive, søm jeg forstår er BMWs svar på MB sitt justerbare understell. Dyrt og styr unna, eller et må ha uansett?

EDC dempere som er på alle m550d er dyre å bytte ut, men det er enn "engangsutgit" på cirka 8k kr per stk.
 

 

du har ikke noe justerbart understell på annen måte en hardhet på dempere og nivå reg bak, ingen hev og senk som du finner på mercedes og audi.

gå gjerne inn på Koed.no å sjekk ut prisen på det som kan måtte byttest.

 

tar man først seg råd til så dyr så mener jeg at ingenting bør være avskrekkende dyrt å bytte sålenge du har maskinskadeforsikring for å ta det som er svindyrt og som kommer uanmeldt. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så har vel M550d med N57S motoren vist seg å holde ganske bra. Dette er jo en kruttpakke av en motor, den har ytelser som en ekte performance motor, så dette tatt i betraktning så vil jeg mene bilen er trygg. Alle biler har jo feil, men noen har mer enn andre. Nå over tid så har F10/11 generasjonen vist seg å holde ganske bra kvalitet. Tyske ADAC, Europas største bileier organisasjon rater F10/11 til en av klassens mest feilfrie bruktbiler. Mercedes E klasse W212 kommer langt bak, så der er ikke ting som det en gang var. 

Noe annet som er en stor fordel med BMW er at delepriser faktisk ikke er så gale. Mye er dyrt, men det er ikke så dyrt om du forsøker å kjøpe samme delen til en Audi eller Mercedes. 

Jeg kjørte en F10 530d med Adaptivt understell i fire år, veldig fornøyd med dette. Mindre komplisert enn luftunderstell og billigere å fikse om noe ryker. Men stort sett så holder det seg bra, komforten og allsidigheten her helt suveren. 

Lykke til i jakten på BMW, på tide å komme seg over på den lyse siden. Du vil ikke lengte tilbake til *kremt* drosje *kremt* igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, På Utkikk skrev:

Hehe, i min alder blir en mer og mer opptatt av comfort 😉

da kommer du til å glede deg stort over komfårsetene som kan fåes i disse, mercedes er ikke nærheten av disse setene på det tidspunktet disse var nye.

men vist komfår står i høysete så kan jo det være like greit å gå for en 750xd med mindre du trenger bagasjeplass.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174572575

m550d er jo tross alt en "M-bil" , og med dette har den da sportslig og stivere understell enn andre 5 serie med xdrive og msport.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, På Utkikk skrev:

Du satte meg på en tanke, der :-)

@Saltkjelen  har både f11 og f01 og kan sikkert utdype forskjellene mellom disse :)

selv liker jeg en sportslig og smidig 5 serie da den fint kan kjøre aktiv på en bane osv, hadde komfår vært hovedfokus hadde jeg uten vil eid 7- serie.  

den jeg linket er jo absolutt en perfekt bil med nappaskinn overalt, B&O lyd anlegg som ser veldig bra ut samtidig som det ser bra ut, fin fargekombinasjon og en kraftpakke av motor :) så med mindre du må ha elektrisk baksete og alt det andre f01 kan by på så er det absolutt et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...