Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Vedr. maksimale g-krefter i svingene er dette en verdi som egentlig ikke forteller så veldig mye om hvordan bilen ellers kjører. Et ganske kjent eksempel er Citroën Xantia Activa som allerede i 1994 med hydraulisk fjæring (Hydractive II) klarte hele 1,2g. Svenske Teknikens Värld gjennomførte den såkalte "elgtesten" der poenget er å unngå en elg mens man kjører i 85 Km/t og samtidig beholde kontrollen over bilen. Xantia klarte dette uten problemer og kom foran med en høyere hastighet enn f.eks Porsche 911 (996 og 997) og Audi R8.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Vedr. maksimale g-krefter i svingene er dette en verdi som egentlig ikke forteller så veldig mye om hvordan bilen ellers kjører. Et ganske kjent eksempel er Citroën Xantia Activa som allerede i 1994 med hydraulisk fjæring (Hydractive II) klarte hele 1,2g. Svenske Teknikens Värld gjennomførte den såkalte "elgtesten" der poenget er å unngå en elg mens man kjører i 85 Km/t og samtidig beholde kontrollen over bilen. Xantia klarte dette uten problemer og kom foran med en høyere hastighet enn f.eks Porsche 911 (996 og 997) og Audi R8.  

Du det har jeg merket, på vei opp i svingene fra Adenau til Nurburgring kom jeg bak en slik Xantia for noen år siden. Jeg kjørte da min F10 530d og ville kjøre på litt opp de svingene der, så jeg pressa på den Citroënen litt for å få ham til å enten slippe meg forbi eller gi på litt. Han valgte det siste…. Min 530d hadde 300 hester, Adaptivt understell med Dynamic Drive og Pilot Super Sport dekk. Jeg måtte gi alt jeg hadde, absolutt alt jeg maktet for å henge på den i de tighte svingene hvor motoreffekten min ikke kunne utnyttes. Det er noe av det mest overraskende jeg har opplevd, tenkte først bilen var modifisert på noe vis men så fant jeg ut hva dette dreide seg om, mektig imponert ble jeg 😅 Vet ikke noe om motoriseringen, men på strekkene hadde han ikke mye å stille opp med, men herrejesus…når svingene kom 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Citroën Xantia Activa kom med tre forskjellige bensinmotorer på 132 og 150 HK (begge 2,0 rekkefirere) og en 3,0 V6 motor på 190 HK. I tillegg var det to dieselalternativer (2,1 og 2,0 rekkefirere) på 110 HK. Jeg har hatt begge dieselmotorene og de var for sin tid veldig fine - også i relasjon til den litt senere M47D20 motoren jeg hadde i min E46 318d Touring som ytet 116 HK.

Xantia Activa 3,0i V6 gikk ganske bra for sin tid med 0-100 Km/t på 8,2 sekunder og en topphastighet på 230 Km/t. Den samtidige BMW E34 530i (V8) med 218 HK klarte 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og hadde en topphastighet på 235 Km/t.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Haroni skrev:

Høres lovende ut. Da var det kanskje innstillinger på HK anlegget som det skortet på under min prøvekjøring.

 

Så han sier at det er bedre i Tesla M3, men sier også at det kan sammenlignes med high-end fra Porche, Audi og Bentley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka akkurat med min selger om kvoter... I følge han gjelder kvotene for landet og styres av BMW Norge. Dvs at det kun er dato du bestilte som har noe å si for hvor i køen du havner. Ikke hvor du bestilte. Så det er jo gode nyheter for meg som kjøper i Oslo ihf :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Haroni said:

Høres lovende ut. Da var det kanskje innstillinger på HK anlegget som det skortet på under min prøvekjøring.

 

Jeg blei også litt skuffa over anlegget da jeg prøvekjørte. Men jeg syntes det var for mye lyd i front høytalere og svært lite bass. Jeg prøvde ikke å juster på noe som helst og hadde bare på stereo'en en liten stund, så jeg regner med det var noe med instillingene i demobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zappod skrev:

Snakka akkurat med min selger om kvoter... I følge han gjelder kvotene for landet og styres av BMW Norge. Dvs at det kun er dato du bestilte som har noe å si for hvor i køen du havner. Ikke hvor du bestilte. Så det er jo gode nyheter for meg som kjøper i Oslo ihf :-)

Kan ikke si for mye, men det var ikke slik det var for noen få uker siden.

Forhandleren min fikk litt tyn for at de fikk for mange produksjoner i forhold til mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Iver92 said:

Kan ikke si for mye, men det var ikke slik det var for noen få uker siden.

Forhandleren min fikk litt tyn for at de fikk for mange produksjoner i forhold til mange andre.

Hmmm.. kanskje en mail til BMW Norge er på sin plass :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Iver92 skrev:

Så han sier at det er bedre i Tesla M3, men sier også at det kan sammenlignes med high-end fra Porche, Audi og Bentley.

Han er nok en Tesla fanboy uten tvil. I kommentarfeltet under klippet, så var det en som påpekte at samme dude kom frem til at Tesla hadde bedre støynivå i kupéen når han testet i4 i en annen video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

13 minutter siden, Haroni skrev:

Han er nok en Tesla fanboy uten tvil. I kommentarfeltet under klippet, så var det en som påpekte at samme dude kom frem til at Tesla hadde bedre støynivå i kupéen når han testet i4 i en annen video.

Fanboy uten tvil. Men å sammenligne med en av de billigste OG noen av de dyreste elbilene på markede? Jeg synes det blir litt tåpelig, ikke bias i heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mars, og det er kommet flere valgmuligheter fra individual i konfiguratoren. 

Individual Frozen Pure Grey Metallic:

image.thumb.png.915c1217bcb37cd50337ddc8171ac698.png

 

Samt muligheter for utvidet og fullt skinninteriør i merino individualskinn:

image.thumb.png.b724d892e3826db1126e93d5dfed97c6.png

Vi har jo tidligere diskutert diverse vanskeligheter ifm. fullskinn og utvidet skinn. Hvis man velger Supercharged, ser det faktisk ut som det er billigere med full skinnpakke enn med utvidet, antagelig fordi at skinntrukket dashbord er inkludert i Supercharged pakken.

For mitt vedkommende ble det ca 7000kr dyrere for denne konfigureringen med full individual skinn kontra den forrige med vernsasca skinn og M-sportstoler. Jeg velger altså bort M-sportstolene til fordel for full merino skinn.

Her er min ferdig bygd:

https://configure.bmw.no/no_NO/configid/xq7ffank

Men så er det det med ryggekamera da! Dette kan ikke velges nå. Det måå da ordne seg?! Går jo ikke an å kjøpe bil til denne prisen uten ryggekamera.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...