Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, fupsaker skrev:

Tror ikke man er SÅ langt unna den rekkevidden selv med 285 bakhjul. Forskjellen er vel mer klistrete gummi. Ser jo av de 80 milene jeg har kjørt med i4 av det er mulig å komme under 20kWt/100km, så det går an å oppnå rundt 47-48 reelt om sommeren tenker jeg. 

Ja, mitt inntrykk er også at merforbruket er ekstra overkommunisert i dette tilfellet - og det er jo bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjennomført en ordentlig langtur med i4en, Eindhoven til Oslo, ca 1575 km med mye motorvei, noe fri fart og ganske beskjeden trafikkmengde. 

Foruten det faktum at i4 er en meget komfortabel langturbil kan jeg rapportere om snittforbruk på 22,1 kWh fra start til slutt. Snitthastighet på 105,5 km/t, inkludert litt bykjøring og småkjøring her og der. Marsjet stort sett i hastigheter mellom 110 og 140 km/t på motorveiene, med noen innslag av større fart i Tyskland.  Der kjørte jeg nok litt saktere i gjennomsnitt enn jeg ville gjort uten hensyn til rekkevidde. 
 

Grovt regnet har det blitt tilført energi tilsvarende et forbruk på 23,6 kWh på turen ut fra ladeøktoppsummeringen i MyBMW, som gir ca 7% avvik fra kjørecomputer. Vil tro dette delvis skyldes kjøling/energitap ved lading og klimatisering når parkert. Virker som om man kan stole veldig bra på kjørecomputerens kalkulasjon av rekkevidde. 
 

Ladet for øvrig nesten kun på Ionity, og hadde 5 ladestopp hvor jeg ladet opp til 80%, samt et lite stopp på Rygge for å komme helt hjem. Rygge var for øvrig eneste ladepunkt med ventetid og eneste som ikke leverte full hastighet. I Tyskland, Danmark og Sverige var det maksimalt en annen bil på ladestasjon samtidig som meg og lading fungerte knirkefritt  

Kun på 2 av de 5 fulle ladeøktene på turen var jeg ferdig med gjøremål (spise/toalettbesøk/vindusvask mv) før ladeøkten var ferdig. Totalt «tapte» jeg kanskje 30 minutter på dette på 1575 km, så effektiviteten er ikke så verst om man planlegger litt. Skal sies at jeg startet turen lørdag ca kl 14, og hadde de fleste ladeøktene fra etter kl 17 på lørdag til søndag morgen, så det er jo ikke akkurat de travleste tidspunktene på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Z800 skrev:

Hvilken lader bør en gå for? Har 3fas 230v.  Jeg har tenkt på easee. Andre tips?

Easee, Zaptec, BMW Wallbox osv. Bilen støtter uansett ikke lading over 3fas 230V, så der får du maks 7.4kW. Hadde du hatt 3fas 400V-anlegg ville du fått 11kW. Selv har jeg min andre Easee (siden vi solgte laderen med forrige hus) og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Flott design og masse funksjonalitet. Men det har Zaptec også, så det er vel hipp som happ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Z800 said:

Hvilken lader bør en gå for? Har 3fas 230v.  Jeg har tenkt på easee. Andre tips?

 

1 hour ago, fupsaker said:

Easee, Zaptec, BMW Wallbox osv. Bilen støtter uansett ikke lading over 3fas 230V, så der får du maks 7.4kW. Hadde du hatt 3fas 400V-anlegg ville du fått 11kW. Selv har jeg min andre Easee (siden vi solgte laderen med forrige hus) og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Flott design og masse funksjonalitet. Men det har Zaptec også, så det er vel hipp som happ. 

Samme hva du velger så lenge de kommer fra Stavanger... :) Hvilket de jo gjør, de beste. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Zaptec GO og fornøyd med det. Den kan også kobles mot Tibber om man ønsker. Den har også en innebygd økofunksjon for å lade når strømmen er billig uten at man trenger å koble den mot Tibber.

Easee får også mye skryt, så er vel hipp som happ som flere skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2022 den 12.57, gregus skrev:

Da har jeg gjennomført en ordentlig langtur med i4en, Eindhoven til Oslo, ca 1575 km med mye motorvei, noe fri fart og ganske beskjeden trafikkmengde. 

Foruten det faktum at i4 er en meget komfortabel langturbil kan jeg rapportere om snittforbruk på 22,1 kWh fra start til slutt. Snitthastighet på 105,5 km/t, inkludert litt bykjøring og småkjøring her og der. Marsjet stort sett i hastigheter mellom 110 og 140 km/t på motorveiene, med noen innslag av større fart i Tyskland.  Der kjørte jeg nok litt saktere i gjennomsnitt enn jeg ville gjort uten hensyn til rekkevidde. 
 

Grovt regnet har det blitt tilført energi tilsvarende et forbruk på 23,6 kWh på turen ut fra ladeøktoppsummeringen i MyBMW, som gir ca 7% avvik fra kjørecomputer. Vil tro dette delvis skyldes kjøling/energitap ved lading og klimatisering når parkert. Virker som om man kan stole veldig bra på kjørecomputerens kalkulasjon av rekkevidde. 

Imponerende. Hvilke dekk kjørte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det endelig ut til å løse seg med 868M-felgene, og jeg har fått produksjon i uke 27. Dermed blir det -23 modell også.

Er det noen som har forslag til alternative dekk på 868M? De kommer jo på Pirelli P Zero som er performance dekk. De har litt høyt forbruk, men det som kanskje er hovdproblemet når jeg har prøvd dem er at de drar opp veldig mye grus som virker å klistre seg til dekkene. Jeg har litt kjøring på grusvei og er litt skeptisk. Skulle gjerne hatt et litt "roligere" dekk som ikke er fullt så mykt.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...