Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke til å stikke under en stol at elbilens gunst gjør at mange, inkludert meg, i all hovedsak kjøper elbil. Min i3 ryker etter all sannsynlighet snart, og jeg kjenner faktisk på det å være uten elbil i perioden frem til i4en kommer. Rett og slett fordi det er vanvittig digg å kjøre rundt i, varmt om vinteren, kjølig om sommeren, muligheten til å kjøre i kollektivfelt, tilnærmet vedlikeholdsfritt og så godt som gratis å kjøre. Får jeg prisforlangende for min i3, har jeg hatt et verditap på kun kr. 5 000,- på rett i underkant av tre år. Billigere bil har jeg aldri eid. Når sant skal sies, videreselger også jeg i4en om jeg kan gjøre 200 000,- på null komma niks. 

En kan gjerne mene at en million for en elbil er drøyt, men det er ikke noe mindre drøyt enn å bruke en million på en 540i som er verdt halvparten innen et par år. Så vidt jeg husker startet Taycan 4S på 899 000,- i 2019. Den billigste Taycanen jeg finner på finn.no i skrivende stund ligger til 929 000,-. Markedet er åpenbart ikke så skeptisk til en dyr elbil. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, mslello skrev:

Hvordan er leveringstid på de for tiden? Sport turismo GTS hadde vært noe 🤩

Det er brukt fra Tyskland. Fikk opplyst at Porsche her jeg bor har produksjonsplass i april med levering juni. Men fabrikken er stengt pr i dag. Det hadde vært noe, men den ender fortsatt på rundt 1.3 inn til Norge, det er MYE penger for bil og da blir billånet mitt høyere enn jeg ønsker. (Litt for ærlig her nå.)

Får presisere at det er Cross Turismo fra modellår 2022 jeg er ute etter, ikke vanlig Taycan. :)

 

 

 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det skjønner ikke jeg heller, å bruke så mye penger på en elbil. Man kjøper jo elbil fordi det er ett gunstig alternativ til fossile biler, men for prisen av en Taycan får man ganske fet fossilbil og ganske mye penger til bensin, bom og vedlikehold 😅 Det er her jeg mener i4 er sweetspoten, det er en veldig fet bil, går godt, har bra kvalitet og er generelt sett en bra totalpakke. Dette er mye bil for pengene, men når man begynner å bikke millionen og mer så forsvinner gevinsten synes jeg. En Taycan er ikke verd det dobbelte av en i4…den er ikke dobbelt så godt. Med mindre man skal ut på en bane så er en i4 bedre enn en Taycan på alle punker. Og på bane har man ingenting å gjøre i en elbil.. Man kan kjøpe en i4 M50 og en E46 M3 for prisen av en brukbar Taycan 😅

Jeg skjønner hvorfor mange bruker penger på bensin- eller dieselbil, mens du ikke forstår andre veien. Gratulerer. Taycan er kjøremessig en bedre bil, er enig i at den ikke er verdt det dobbelte. Men jeg henter heller ut en solid gevinst på i4 for å legge i litt mer opp til Taycan Cross Turismo 4S. Det er ikke snakk om 1.4MNOK, men fortsatt mer enn jeg egentlig er komfortabel med å betale for en bil totalt sett. Vi er alle forskjellige, jeg setter som @Saltkjelen stor pris på kald bil om sommeren og varm når tempen er under 10+. Da er el eller hybrid tingen. Og en 545e gidder jeg ikke betale for for å få det. Uansett hvor deilig en B58 er. Her på Østlandet har vi noe som heter bomstasjoner også for hver 10. kilometer og oftere i Oslo. Veien til fjells vil om to år koste 700,- t/r og med to besøk i mnd blir det et solid tilslag på driftskostnadene. Vi lader bilen for 600,- i mnd for å kunne kjøre 2000km, jeg tror ingen av de som kjører fossilt kan si det samme. Så for meg går regnestykket opp i å kjøre en fantastisk god bil som er dyr, ja, men den gir mye smil pr mil uten at lyden er tilstede. Jeg vil etterstrebe å ha en nummer to-bil som er fossilt, men med pendling og kjøring til fjells og svigers sier det seg selv at regnestykket er bedre med el. Og til deg @Snagg30: Du vet hvor enige vi er ellers, men regnestykket sier at man kan kjøre standsmessig elektrisk. :) Uten at det går på bekostning av kjøreglede. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Tror kjøpere av elektriske biler er oppegående mennesker som fint klarer å vurdere hva ting er verdt for dem.

Enten det er en elektrisk BMW eller Porsche.

Men dette er jo ikke noe nytt Fredrik, du klarer å drite deg ut med trangsyntheten din gang på gang. 
Du må forsøke å evne at andre har et annet syn på ting enn deg selv.

🙄😂

Jada, det er nok oppegående mennesker. Men det hadde vært interessant å få ett svar på spørsmålet til @Snagg30 om man synes det er ved å bruke så mye penger som en Taycan koster. i4 fremstår jo som en mange ganger bedre deal synes jeg

Ellers synes jeg du kan holde deg for god til sånne drittsekk svar, for det er akkurat sånn du fremstår. Er så lei av at du oppfører deg og skriver som en idiot til meg!!

2 minutter siden, Saltkjelen skrev:


En kan gjerne mene at en million for en elbil er drøyt, men det er ikke noe mindre drøyt enn å bruke en million på en 540i som er verdt halvparten innen et par år. Så vidt jeg husker startet Taycan 4S på 899 000,- i 2019. Den billigste Taycanen jeg finner på finn.no i skrivende stund ligger til 929 000,-. Markedet er åpenbart ikke så skeptisk til en dyr elbil. :) 

En Taycan koster fort 1,2 mill selv for billigste utgave, en G30 540i koster fort det samme. Begge deler er for meg like høl i huet, det ene er ikke noe bedre enn det andre. Taycan 4S ligger ytelses messig on par med i4 M50, som koster ca 750 000 ferdig spekka. Hvis man likevel vil spenne over en mill på bil så har man altså ett pent budsjett til overs til en morsom entusiastbil som ikke kommer til å synke i pris. Taycan kommer til å synke godt i pris når nyhetens interesse har gitt seg og den begynner å nærme seg å gå ut av nybilgaranti om noen år. Det tror jeg helt og holdent på 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Synes dere det er verdt å bruke så mye på en el bil?

For meg er det ikke aktuelt å bruke så mye penger på bil uansett. i4 M50 er mer enn dyrt nok. Utfordringen for min del er at jeg kjører såpass mye at motorsterk fossil BMW krever mye servicekostnader at jeg tar meg råd til. 4 års serviceavtale på i4 koster 5500 ca. Uavhengig av hvor mye du kjører. 

I tillegg kommer fordelene med alltid varm bil og veldig smidig i småkjøring. 

Men kunne gjerne tenkt meg en M2 som kosebil en gang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fupsaker skrev:

Jeg skjønner hvorfor mange bruker penger på bensin- eller dieselbil, mens du ikke forstår andre veien. Gratulerer. Taycan er kjøremessig en bedre bil, er enig i at den ikke er verdt det dobbelte. Men jeg henter heller ut en solid gevinst på i4 for å legge i litt mer opp til Taycan Cross Turismo 4S. Det er ikke snakk om 1.4MNOK, men fortsatt mer enn jeg egentlig er komfortabel med å betale for en bil totalt sett. Vi er alle forskjellige, jeg setter som @Saltkjelen stor pris på kald bil om sommeren og varm når tempen er under 10+. Da er el eller hybrid tingen. Og en 545e gidder jeg ikke betale for for å få det. Uansett hvor deilig en B58 er. Her på Østlandet har vi noe som heter bomstasjoner også for hver 10. kilometer og oftere i Oslo. Veien til fjells vil om to år koste 700,- t/r og med to besøk i mnd blir det et solid tilslag på driftskostnadene. Vi lader bilen for 600,- i mnd for å kunne kjøre 2000km, jeg tror ingen av de som kjører fossilt kan si det samme. Så for meg går regnestykket opp i å kjøre en fantastisk god bil som er dyr, ja, men den gir mye smil pr mil uten at lyden er tilstede. Jeg vil etterstrebe å ha en nummer to-bil som er fossilt, men med pendling og kjøring til fjells og svigers sier det seg selv at regnestykket er bedre med el. Og til deg @Snagg30: Du vet hvor enige vi er ellers, men regnestykket sier at man kan kjøre standsmessig elektrisk. :) Uten at det går på bekostning av kjøreglede. :) 

Ja og her forklarer du fint det jeg ikke helt forstår ved å kjøpe veldig dyr elbil 😀 Selv om det ikke kommer så godt frem så har jeg full forståelse for at folk velger som de gjør når forutsetningene ligger til rette slik du her forklarer. Mye av årsaken til at vi tenker ulikt og at man kanskje ikke forstår hverandres behov så godt er fordi man bor på forskjellige steder i landet. Jeg tenker fortsatt at Taycan til 1,3 mill er for mye for en elbil, men det er meg og min personlige mening. Jeg kjenner folk som synes det er idioti å bruke noe mer enn 300 000 kr på bil, vi er forskjellige. Jeg kan sette meg i andres sko og forstå at det frister å kjøre svært standsmessig også elektrisk, og Taycan er virkelig en fantastisk bil (jeg har prøvd en) 😎

Så må vi prøve kunne ha forståelse for at vi alle har ulike tanker uten å bli ufine mot hverandre 😅 Vi er alle likemenn, selv om BMWene våre går på dinosaurer eller strøm 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

En Taycan koster fort 1,2 mill selv for billigste utgave, en G30 540i koster fort det samme. Begge deler er for meg like høl i huet, det ene er ikke noe bedre enn det andre. Taycan 4S ligger ytelses messig on par med i4 M50, som koster ca 750 000 ferdig spekka. Hvis man likevel vil spenne over en mill på bil så har man altså ett pent budsjett til overs til en morsom entusiastbil som ikke kommer til å synke i pris. Taycan kommer til å synke godt i pris når nyhetens interesse har gitt seg og den begynner å nærme seg å gå ut av nybilgaranti om noen år. Det tror jeg helt og holdent på 😀

Absolutt, men jeg tror det til syvende og sist bugner ut i det økonomiske perspektivet, interesse og geografi. Å drifte to biler er utvilsomt mer kostbart enn å kun drifte én bil. En skal ha en god plass til entusiastbilen, stelle og dulle, helst vinterlagre den etc. Isolert sett tror jeg ikke man skal være nervøs for å kjøpe en elbil til en million kontra det å kjøpe en vanlig 5-serie til samme pris, da man med flere tiårs erfaring kan si at 5-serien ikke har noen særlig god annenhåndsverdi. Elbilen er for fersk til at man kan gi et godt nok svar på annenhåndsverdien, men av hva man kan se på finn, ser det langt mer attraktivt ut enn en tilsvarende 5-serie.

Jeg kunne fint hatt en i4 M50 til 750 000,- og en E39 M5 til 250 000,-, men jeg vet at dette bilholdet ville bydd på langt mer komplikasjoner, utgifter og irritasjon enn det ville gjort med én Taycan 4S til 1 000 000,-. E39 M5 isolert sett gir en fantastisk glede, men det forutsetter at man ikke sitter med rustproblematikk og andre dyre påkostninger. 

Det sagt, jeg beholder både X5 og M550d når i4en kommer, så for min del får jeg fortsatt kombinert det beste av det beste. Og blir i4en flippet (noe det ikke er planer om, men man fremstår som en "idiot" om man ikke gjør det for en gevinst på 200 000,-), så kjøper jeg meg en i3 ventepølse til en ny i4 kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mslello skrev:

For meg er det ikke aktuelt å bruke så mye penger på bil uansett. i4 M50 er mer enn dyrt nok. Utfordringen for min del er at jeg kjører såpass mye at motorsterk fossil BMW krever mye servicekostnader at jeg tar meg råd til. 4 års serviceavtale på i4 koster 5500 ca. Uavhengig av hvor mye du kjører. 

I tillegg kommer fordelene med alltid varm bil og veldig smidig i småkjøring. 

Men kunne gjerne tenkt meg en M2 som kosebil en gang 😊

Takk for ordentlig og oppriktig svar uten så mye annet i tillegg! Enklere er ofte det beste.

Du har gode argument, om noen stiller meg samme spørsmål angående X3M så har jeg forståelse for det! Jeg må ut med 18.600,- på stor service om 7000km for å sette dine service kostnader i perspektiv kontra fossilt.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snagg30 skrev:

Takk for ordentlig og oppriktig svar uten så mye annet i tillegg! Enklere er ofte det beste.

Du har gode argument, om noen stiller meg samme spørsmål angående X3M så har jeg forståelse for det! Jeg må ut med 18.600,- på stor service om 7000km for å sette dine service kostnader i perspektiv kontra fossilt.

Før pandemi lå jeg på 25000 km i året. Det blir en del kroner i service på en bil av ditt kaliber. Samt verditap på en sånn bil, men det blir det jo fort på en elbil også antagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smått interessant (og ikke minst skremmende) å se hva det koster å drifte en X3 M kontra en i4 M50.

i4 M50
25 000 km = 2 500 mil
2,5kWh per mil
3,- per kWh
2 500 * 2,5 = 6 250 kWh
6 250 * 3 = 18 750,- per år i strøm
5 500 i service + strøm = 24 250
24 250/12 = 2 020,- per måned

X3 M
25 000 km = 2 500 mil
1,3 liter per mil
23 kr per liter
2 500 * 1,3 = 3 250 liter
3 250 * 23 = 74 750 per år i bensin
18 600 i service + bensin = 93 350
93 350/12 = 7 779,- per måned

Dette er da uten bompenger. X3 M (eller en M-bil generelt) har naturligvis en helt annen morofaktor, men kostnadene begynner dessverre å bli usmakelige. :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Ja det er uten tvil dyrt, men regne stykket dit er ikke helt riktig men det får bli en annen gang. Men vi som eier ///M bil er jo klar over kostnadene så skremmende er det ikke, dette blir prioritert da ønsket og hobbyen samt lidenskapen er der.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket må naturligvis tas med en klype salt, men totalt sett tror jeg vel ikke det er så halvgalt. Hva mener du ikke er riktig ift. regnestykket? Selv om man er klar over kostnadene, er det (i mine øyne) likevel skremmende å se hvor mye dyrere det er å drifte. Og basert på dagens priser (med strømstøtte), bompenger og literpris på 98 oktan, er tallene ytterligere i X3ens disfavør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det er smått interessant (og ikke minst skremmende) å se hva det koster å drifte en X3 M kontra en i4 M50.

i4 M50
25 000 km = 2 500 mil
2,5kWh per mil
3,- per kWh
2 500 * 2,5 = 6 250 kWh
6 250 * 3 = 18 750,- per år i strøm
5 500 i service + strøm = 24 250
24 250/12 = 2 020,- per måned

X3 M
25 000 km = 2 500 mil
1,3 liter per mil
23 kr per liter
2 500 * 1,3 = 3 250 liter
3 250 * 23 = 74 750 per år i bensin
18 600 i service + bensin = 93 350
93 350/12 = 7 779,- per måned

Dette er da uten bompenger. X3 M (eller en M-bil generelt) har naturligvis en helt annen morofaktor, men kostnadene begynner dessverre å bli usmakelige. :( 

 

I tillegg betaler vi ca 1 krone per kWh her i Trøndelag. 

Jeg vet jeg framstår som elbil fantast her, men har absolutt ikke noe imot fossil motor. Her er undertegnede i godt driv i en M550i med deilig V8 lyd. Kunne jeg gjerne tenkt meg. Men smiler godt når jeg kjører i4 også 😎

FB_IMG_1649534526703.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Regnestykket må naturligvis tas med en klype salt, men totalt sett tror jeg vel ikke det er så halvgalt. Hva mener du ikke er riktig ift. regnestykket? Selv om man er klar over kostnadene, er det (i mine øyne) likevel skremmende å se hvor mye dyrere det er å drifte. Og basert på dagens priser (med strømstøtte), bompenger og literpris på 98 oktan, er tallene ytterligere i X3ens disfavør.

Absolutt. Stor service er ikke hvert år, den kommer på 18.600,- hos Bavaria og 11.999,- hos et uavhengig verksted. 
 

På lang kjøring bruker bilen 0.92 ca og blandet 1.32 ca. Jeg feks har bunkeroil kort som medfører en del rabatter. Det er fortsatt dyrt men alt dette gjør regnestykket noe mindre vil jeg tro. 

 

Forstår tanken med at det er «skremmende» men det å eie en slik ekstrem bil gjør man for opplevelsen man stadig har stående klar for tur. Hadde jeg brukt så store summer på en helt vanlig basic bil hadde det vært skremmende, men på en unik bil så blir det noe annet føler jeg, merker jeg sliter litt med ordlegge meg for å frem budskapet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar storservice er betinget av antall kjørte kilometer, og at en kjørt distanse på 25 000km vil utløse en slik service? Når vi skal sammenligne priser må vi i alle fall bruke like utgangspunkt på service, forbruk, priser og den slags.

Har du et blandet forbruk på 1,32 liter per mil, så blir jo dette riktig utgangspunkt for regnestykket - med mindre du aldri tråkker hardt på gassen og kommer over dette forbruket (men da faller kanskje litt av hensikten med en bensin-M borte :) ).

Sier vi at 98 oktan ligger til 23,- per liter, er i alle fall ikke dette for høyt (antar dette kanskje er en del for lavt om dagen - i alle fall i Oslo omegn der diesel og 95 blyfri ligger til 22,5-23,5,- per liter)?). At strømmen i snitt ligger til 3,-per kWh er uomtvistelig for høyt - i alle fall når vi legger strømstøtten til grunn. Regnestykket vil i så måte igjen komme i i4ens favør og X3ens disfavør.

Kan egentlig ikke helt se hvilke elementer her som skulle gjøre X3ens regnestykke spesielt mye bedre, men la oss gå hakket nøyere til verks.

i4 M50
25 000 km = 2 500 mil
2,5kWh per mil (et noe for høyt gjennomsnittsforbruk på i4 M50, men la gå)
1,87*1,25=2,34,- inkl. mva per kWh i snitt for mars 2022. Strømstøtte utgjorde 1,17,- per kWh, slik at reell strømpris ble 2,34-1,17= 1,17,- per kWh. Legg på 0,5,- per kWh i nettleie, så har vi en strømpris på 1,67,- per kWh.
2 500 * 2,5 = 6 250 kWh
6 250 * 1,67 = 10 438,- per år i strøm
5 500 i service + strøm = 15 938,- per år
15 938/12 = 1 328,- per måned

X3 M
25 000 km = 2 500 mil
1,32 liter per mil
23,- per liter - legg til grunn 50 øre i rabatt slik de fleste drivstoffkort har, så har vi en literpris på 22,5,- per liter.
2 500 * 1,32 = 3 300 liter
3 300 * 22,5 = 74 250 per år i bensin
18 600 i service + bensin = 92 850,- per år
92 850/12 = 7 738,- per måned

Ikke misforstå - jeg digger fossilt og det som er av M (inkludert min diesel-M), men tallene for disse er dessverre ikke hyggelige sammenlignet med i4 M50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...