Gå til innhold

Toyota Supra MKV B48


MagnusAG99
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, denne tråden er vell kanskje litt off topic med tanke på at spørsmålet mitt er om Toyota, men så er jo den nye Supra`n egentlig en BMW. Jeg har bare noen spørsmål til folk her som vet ting om BMW motorer og har erfaring med dem. Faren min har vist interesse for å kjøpe den nye Supra`n med 2L motoren, fra hva jeg kan finne ut så er 2L motoren en BMW B48 4cyl, og 3L en B58 6cyl? er det korrekt?

BMW er jo ikke akkurat super kjent for å være problem frie (selv om jeg nå har lest at BMW har blitt mye mer pålitelige de siste åra), og vi vil jo ikke ha en bil som går i stykker konstant og som koster mye å fikse. Søskenbarnet til pappa har en 2010 M5 V10 f eks, og han har hatt noen problemer... Men så er jo det en helt annen type bil designet av et Formula 1 team og er mye sterkere enn Supra`n. Vi har aldri eid en BMW så vi har ingen erfaring med dem, vi har 3 Toyota hybrider akkurat nå og en 82 Firebird. Så jeg har ikke peiling på hvilke BMW`r dem to motorene sitter i, så kunne noen som har en BMW med B48 motoren (hvis jeg har forstått det riktig at 4cyl 2L er en B48) dele erfaringa si med den motoren? Fra hva jeg kan finne på google så står det at B48 tok over for N20 i 2014 og at den motoren ikke har hatt noen seriøse problemer enda, men så vil jeg rådføre meg med folk her som faktisk har motoren og ikke stole blindt på google. Jeg har lest at Toyota ihvertfall på 6 cyl versjonen har ombygd hele bakenden på motoren fordi den ikke møtte demmes "reliability standard", er det noen som vet hva det var Toyota fiksa? Og om Toyota har gjort noen ting med 4cyl versjonen? Fra hva jeg kan finne på google igjen så står det at begge motorene er mye mer pålitelige enn motorene dem tok over for, så jeg skjønner ikke helt hva det er Toyota følte dem måtte fikse om de allerede er/var pålitelige. Om vi kjøper en supra 2L så har vi jo 5 år nybil garanti, men det hadde uansett vært flott om noen kunne lære meg litt om motorene og dele personlige erfaringer (spesielt 4cyl versjonen siden det er den pappa har en interesse for, 6cyl versjonen er jo mye dyrere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva Toyota etter sigende har gjort med motorene, utover at 3-literen beviselig er tunet litt i Toyotaversjon. Muligens 2-literen også. Er det Toyotaforhandleren som påstår dette? Jeg har ikke klart å finne noen steder som angir mekaniske forskjeller på motorene fra BMW til Toyotaversjon.

vedr driftssikkerhet, så er dette en vanskelig statistikk å tolke fullt ut, da det er svært mange variabler. Forskjellige produsenter har forskjellige kunder, med sine respektive kjøremønstre. Noen produserer en større andel høy-ytelsesbiler enn andre, snittalder på bilene og årlig kjørelengde varierer fra merke til merke osv. I sum er det kanskje ikke så rart at Toyota kommer godt ut år etter år, mens f.eks. BMW som regel havner lenger nede. Det betyr ikke at det kun er Toyota som har kontroll på kvaliteten. Men statistikk til side:

Begge motorene er robuste og driftsikre, uten spesielle svakheter. (De er i bunn og grunn samme motor, bare med 2 sylindre i forskjell). BMW hadde sine flauser på 2000-tallet med flere svake motorer (utelukkende 4 syl bensin og diesel i perioden 2004-2010'ish), som jeg (fra et ingeniørperspektiv) mistenker har en av sine årsaker i at marginene er tøyd for langt i forhold til materialstyrke og godstykkelse på kritiske deler (i vektbesparelsens navn). Man har åpenbart lært en del, og hverken B48 eller B58 er belemret med de samme svakhetene. (Heller ikke forgjengerne N20 og N55). Selvsagt kan det ryke en coil her, en injektor der osv, men ikke noe som velter hele økonomien, gir totalhavari, eller på andre måter lar bilen være fast inventar på verkstedet.

Når det gjelder V10-motoren i E60 M5, så er ikke den noe godt eksempel på BMWs generelle driftssikkerhet. Det er nok bortimot den minst driftssikre motoren man kan kjøpe med BMW-logo på. Men så er det også en superavansert motor med enorm ytelse relativt sett, og BMWs siste forsøk på å holde tritt med turbojaget til konkurrentene, uten å ty til turbo selv. Strikken ble tøyd på flere fronter, og det bærer den preg av. En helt fantastisk motor når den er i orden, men i dag er den kun for spesielt interesserte. Rådelagrene er den største svakheten da. Resten er håndterbart når man ser hva slags type bil dette egentlig er. (Ferrarikonkurrent med 4 dører). 

Selv har jeg B48 i en 330e, og den har gått snart 40000km uten en feil. Den har en mer krevende hverdag i en hybrid drivlinje (mer start/stopp), men hverken min bil eller statistikken (det er solgt ganske mange av disse nå) tilsier at det er noen problemer her heller. (Toyota bruker bevisst teknisk relativt enkle motorer på hybridene sine med begrunnelsen driftssikkerhet. BMW (og en del andre) gjør ikke det. Det har dermed vært knyttet litt spenning til driftssikkerhet på hybrider med mer komplekse turbomotorer, men foreløpig ser det ikke ut til å være noen problemer).

Med mindre man er "fanboy" som ikke kan leve med et annet merkes komponenter i bilen, så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe en Supra om man har lyst på en.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest utførte Toyota svært grundige og nitidige undersøkelse før de godkjente bruk av B58 motoren. De kom også med en del forslag til endringer. Den samme jobben har også blitt gjort når det gjelder 2L motoren. Som litt forenklet sett er en B58 hvor de har tatt bort 2 sylindre. De er begge en del av BMW sitt modular engine program. Hvor 3,4, og 6 sylinders utgaven av motorene har så mye som 60% felles deler (gitt samme drivstoff type). Så  jeg tror ikke B48 vil være noe dårligere når det gjelder kvalitet enn B58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg er ikke helt sikker hvor jeg hørte at Toyota om bygde motorene litt, tror jeg leste det i en artikkel i tidlig 2019... IMO så høres det jo egentlig ut som at kanskje B48 er mer robust enn B58, siden B58 har 2 flere sylindere så er jo det mer som kan gå galt. Så er B58 versjonen av Supra`n på 390hk (de annonserte at den hadde 330hk i 2019, men ingen av bilene ble levert med 330hk, alle hadde over 370-380 i følge dyno testing, så jeg vet ikke om Toyota bare gjorde om nummeret på websiden siden de vet at bilen har flere hester, eller om de faktisk gjorde noe met motoren for å sikre den har 380hk garantert.) som er vesentlig mer enn de 260-270hk som B48 versjonen er på, som vell betyr at B48 er utsatt for mindre?

Og det at bilen vil trenge nye coil`r eller injector`r er ikke en big deal, så lenge liksom ikke stempelet sprekker eller noe sånn tull som setter hele bilen ut av spill haha. Men andre ting som jeg har hørt med BMW er f eks på F30 328i (tror jeg har sett en youtube video med en sånn), så hadde den på videoen en plastikk vannpumpe, E90 fra hva jeg hørte i den samme videoen har en metall vannpumpe. Han som lagde videoen påsto at BMW gjorde dette med vilje så den skulle gå i stykker oftere. Er dette noe dere har hørt om kan være sant? Vi vurderte å kjøpe en F30 for 2 år siden og det var da jeg kom over den videoen... Men jeg fant aldri ut om det faktisk er sant eller ikke. Hvis så, kan BMW ha cheap`d out på andre komponenter så de skal gå i stykker? (vet at det her høres om som noe illuminati konspirasjon teori shiz haha, men føler jeg må spørre).

Det at B48 motoren også brukes i 330e`n og at den ikke har hatt noen problemer som jeg har hørt om heller så må den jo være ganske bra også, ene prius`n vi har nå (den 2011 på profil bildet mitt) har nå gått 350 000KM og har ikke hatt et eneste problem, vi hadde til og med en 2010 prius med 70 000km og den hadde vesentlig mer problemer. Er jo nesten som at Toyota`r bare blir mer pålitelige jo lenger de har gått. Samme med 2013 Auris TS vi har, gått 270 000KM og ikke hatt et eneste problem, nå har ikke vi planer om å få Supra`n opp til 250 000KM på faen, men det er jo bra å vite at motoren som sitter i den ser ut til å være ganske robust som Toyota hybridene vi har. Vi tenkte også på for sånn 2 år siden å kjøpe en brukt M6, men den ideen la vi fra oss ganske fort fordi vi var redde for at bilen ikke var pålitelig, og siden de eneste vi hadde råd til var 2013 versjoner hvor nybil garantien akkurat gikk ut på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. her var det mye greier.

Det er en BMW. På alle måter. Enten så lever du godt med det, eller ikke. Men du kan jo spørre deg hvorfor ikke Toyota gjorde dette selv hvis de kunne gjort det bedre innenfor samme pris. Prius, pålitelighet, brukt m6... det blir litt vanskelig. Mindre spekulasjoner, mer fakta, du finner masse av det her inne bla.

 

PS, den er "såpass BMW" at toyota forhandlerne må kjøpe BMW diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell i guess at Toyota ikke gjorde det fordi de vet det hadde blitt for dyrt, det hadde mest sannsynlig blitt enda enda Lexus LFA "katastrofe" (katastrofe mener jeg da som økonomisk katastrofe siden de tapte penger på hver eneste de solgte). Vi har ikke tenkt å selge de andre bilene, men heller selge båten siden interessen ikke ligger der lenger, Supra`n blir mer en leke bil som ikke skal bli aktivt brukt hver dag, som er vell greit? Tenker ikke å vinter kjøres heller.  

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp en video som lister alt som Toyota gjorde. I fra hva dem sier her, så er B58 (muligens hele den modulære platformen) et samarbeid mellom Toyota og BMW.

 

Kan også lese teksten her som har med starten av prosjektet å gjøre og motor-development.

 

" Fast forward to now and the new Toyota Supra has been accused of being essentially the Geo Prizm of modern sports cars, but with little to no real evidence found in the comments and blog posts, we began to wonder what really is the nature of the partnership between Toyota and BMW and who was truly responsible for the creation of these two new sports cars. The story begins in 2012 Tatsuya tada a seasoned toyota lead engineer had just revealed his latest creation, the Toyota 86 and he had invited the motoring journalists of the world to come experience it on hirama circuit in Spain. This car had the world's attention because it marked the first time in many years the Toyota had a legitimate sports car in their lineup, the reaction from journalists was positive to say the least. Tetsuya Tada was no doubt pleased with the feedback he received from journalists and was excited to finally finish this project. Especially considering the fact that it was a grueling five years of development but as the day was wrapping up Tetsuya Tada was approached by a mysterious man who introduced himself as an employee of BMW. This gentleman congratulated Tetsuya Tada on the launch of his new car and then enthusiastically said wouldn't it be great if we made a car together. Then he invited Tetsuya Tada to the BMW headquarters in Germany to talk about what the Toyota BMW project could be. After speaking with Akio Toyoda, CEO of Toyota, Tetsuya Tada found out that they had been in talks with BMW to collaborate on a number of projects and technologies. A partnership nicknamed "the Silk Road", however the one stipulation that Akio put on BMW was that they also create a new sports car together. Tetsuya Tada was flown out to Germany immediately after finishing up in Spain to meet with a team from BMW. There both Tetsuya Tada and a small team from Toyota began to brainstorm what sort of car they could make, initially neither BMW nor Toyota really had much of a concrete idea. But then the BMW team asked Tetsuya Tada what it was that he wanted to make, of course he knew that Akio Toyoda had wanted a big brother to the 86. And that the world had been feverishly asking for a new Supra for the decade that the Supra had been out of production. So that's exactly what he proposed front-engine rear-drive turbo inline six powered sports car, designed to be a weapon on both the street and the track. All while staying far away from supercar prices, which would significantly limit the accessibility of this car. The team at BMW were receptive to that idea and deliberated over what they could do with such a car, BMW already produced a number of front-engine rear-drive inline six powered cars including a coupe with the two series. So they had to approach this idea from a different angle, the car that came to mind was one that they had discontinued not too long ago, the Z4. It certainly fit the bill in terms of being a front-engine rear-drive i6 powered sports car, but the caveat was it was a roadster and roadsters are designed from the ground up with the lack of a roof structure in mind. So Toyota and BMW spent some time discussing the specifics of creating these two cars and eventually decided that they would have to develop an all-new platform. That was designed to be a solid enough foundation to handle both coupe and convertible variants, while still being extremely rigid. And also capable of managing a significant amount of torque without being unwieldy. Klaus Frölich was the head of development on the BMW side and Tetsuya Tada of course on the Toyota side. And with the overall vision for the project set, the two teams set to work, both teams were to work in unison to develop the platform and also decide what the drivetrain and suspension setups would be. The platform was an arduous process with either team having totally different approaches for creating a car from scratch, this difference in engineering ideology in addition to the constant language and culture barrier did make for a slow start to the project. With both teams getting frustrated with one another and constant delays, however there was one particular engineer who was largely responsible for making the peace between the German and Japanese engineers. Masayuki Kai,  Kai was actually born in Germany and spent the first 10 years of his life there before moving back to Japan and later becoming an engineer for Toyota. Not only was he fluent in German but he was also well versed in German culture and etiquette, which proved to be a difficult obstacle for the Japanese engineers from Toyota. After he took a lead position liaison between the two teams, progress began to happen at a rapid rate. The team's work together to build out all of the hard points in the chassis, including the basic structure wheelbase track width and suspension design. Being an all-new platform they had the freedom to do whatever they wanted so both team decided on focusing on agility in all aspects of the design, thus a more aggressive wheelbase to track with ratio was chosen. One that was considered right in the middle of the golden ratio at 1.55. For the drivetrain the answer was obvious BMW already produced inline six turbos so it was a no-brainer to use a BMW derived engine. But at the time the current BMW inline six, the n55 wasn't exactly a motor that was in line with Toyota reliability standards. BMW hadn't answered at this however as it had recently started work on a new inline six, one that was based off of the modular B engine platform. The timing of the development of this motor was right, and the two teams began to work to create a version of that motor that would not only be stronger and more powerful than BMWs previous inline sixes, but also far more reliable. Tetsuya Tada and his team were also initially surprised with the level of commitment and spending that BMW was doing on the initial R&D for the platform. They weren't used to spending at this level for a low-volume project like this, but later on in development BMW was taken aback with Toyota's focus on reliable and durability testing. Toyota engineers broke down full motors during the development phase and sent thousands of parts back to Japan, in order to have full failure analysis and testing done on every component. Any part that didn't meet Toyota standards was sent back to Germany and revised by the teams in order to hit their quality and reliability standards. Toyota engineers went so far as to test individual bolts and rivets extensively to make sure they were up to the task.

Kan dette være hvorfor B-motorene ser ut til å ha mindre problemer enn forgjengerne? Fordi Toyota pekte ut svakheter med B58 som ble fiksa av BMW - Toyota team`et. Som da ikke bare fiksa svakheten med B58, men også svakheter med hele den modulære plattformen?  

Hvis så, så er det ikke rart at BMW sin pålitelighet har gått opp og at den nye Supra`n faktisk har Toyota pålitelighet  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Den er en Z4 Under skallet. Men utviklingen har de fått være med på fra dag 1, og har bidratt med innspill til bilens fysikk, samt fått implementert sine egne prosesser i prosjektet. De har ikke bare kjøpt rettighetene til en bil som alt var ferdig utviklet. Men et av dine spørsmål er om motorene i Toyotaversjon er mekanisk endret. Det er jeg rimelig sikker på de ikke er. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, *MrB* skrev:

Ja. Den er en Z4 Under skallet. Men utviklingen har de fått være med på fra dag 1, og har bidratt med innspill til bilens fysikk, samt fått implementert sine egne prosesser i prosjektet. De har ikke bare kjøpt rettighetene til en bil som alt var ferdig utviklet. Men et av dine spørsmål er om motorene i Toyotaversjon er mekanisk endret. Det er jeg rimelig sikker på de ikke er. 

Ja det er tydeligvis der informasjon jeg har hørt har blitt misforstått, de som fortalte meg det trodde nok at BMW motoren ble developed av BMW, så kjøpte Toyota den og gjorde en om design på sin versjon, mens BMW sin ikke var gjort om. Når det som faktisk skjedde er at BMW og Toyota har samarbeida siden 2012 og Toyota har hatt mye med developing av B-modulære motorene å gjøre, som da betyr at alle BMW`ne som bruker dem modulære motorene også har blitt "pålitelighets sikra" av Toyota?   

 

Men også et annet spørsmål, betyr det da at Motoren brukt i BMW i8 også er en B-motor på 3 sylindere? Kalt B38 eller noe sånn?

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere gi dere med den evinnelige fanboy praten som er helt blotta for forståelse. Det er en BMW, fult ut. Det at Toyota potensielt har valgt andre demperrater enn BMW betyr liksom ikke så mye. Det at de potensielt har satt opp "gasspedalmappet" annerledes, bety ikke så mye. Hvorfor tror du opphengspunkter ble diskutert først, og at dette tilfeldigvis endte opp med å stemmer perfekt med BMW sitt eksisterende opplegg?

Den videoen er full av fjas og amatørskap. Det begynner å bli direkte komisk på toyota fanboysa sauser sammen.

BMW har ikke hatt behov for Toyota sin kompetanse på bil, men derimot så har BMW hatt behov for en ekstra bidragsyter for å i det hele tatt kunne forsvare økonomien bak z4. At Toyota har vært med i prosessen er helt naturlig når man tar fram bil på denne måten, men nei, tro det eller ei, Toyota har nok ikke fått lære BMW å bygge motor.

 

Edit:

Prøv en slik bil. Gjør deg opp din mening om hvordan du opplever bilen. Og ignorer ønsketenkning som gjør den "mer" (eller mindre) Toyota. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn... Fanboy prat? Hvor har jeg vært en Toyota fanboy her? Jeg har spurt legit spørsmål i håp om å få bra svar. Ikke noe sted har jeg sagt at jeg synes det er negativt at det er en BMW eller prøvd å si Toyota har hatt så mye med bilen å gjøre at det teknisk sett er en Toyota, så aner ikke hvor du fikk det ifra. Jeg nevner Toyota fordi Toyota`r er veldig kjent for å være pålitelige, som er hvorfor vi har 3 stykk som daily drivers. Det at motoren har blitt developed av BMW, men i samarbeid med Toyota så dem er mer pålitelige er en BRA ting, det var hele poenget med posten min. Lite vits å kalle meg en Toyota Fanboy når jeg spør legit spørsmål om hvor mye Toyota har hatt med bilene å gjøre. 

 

Og vi har prøvd å finne en Supra å prøve, men Toyota Fredrikstad har ikke en, eneste Supra`n i Norge som Toyota Norge eier og ofrer test kjøring i er akkurat nå hos Toyota Sogn, som er jævlig langt unna. Men i følge Toyota Fredrikstad så er Supra`n på rullering rundt hele Norge. Hadde kanskje vært noe å finne en Supra hos en Toyota forhandler som er på salg og prøve den, er f eks en i Oslo og en hos Toyota Sulland (hvor vi kjøpte 2016 Prius`n vi har), selv om det føles feil å prøve bilen når vi ikke har planer om å kjøpe akkurat den dem selger... Hadde det vært helt tett å testprøve en Z4 30i? Tenkte siden den er så lik 2L supra`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentelig å være så bekymra for? Om den eller den motoren står i spiller vel ingen rolle, er det ikke snakk om en nybil med garanti her? Du skal ikke høre på alt det folk (gjerne japsenisser) sier at BMW er så dårlig og alt det der. Det kommer alltid fra han stuten som kjøpte den billigste BMW han kom over for så å kjøre den på en stramt budsjett. Jeg har aldri hatt trøbbel med mine BMWer, de har alltid vært driftsikre som hvilken som helst nyere Toyota. En bekjent av meg jobba som mekaniker hos Toyota, dagene med Hiace og Corolla som var udødelige er for lengst forbi. I dag er en Toyota like full av elektronikk og kompleks mekanikk som hvilken som helst annen bil. Men Toyota har en policy og ett kvalitetsstempel de vil for en hver pris beholde for å selge bil. Terskelen for å bytte en motor er mye lavere hos Toyota, i tillegg er de fryktelig flinke til å dysse dette ned ovenfor kunden.  Det må for en hver pris ikke komme ut at Toyota bytter motorer eller vitale deler. Også må vi jo ta kjøpergruppen på disse to merkene med i betraktningen. Det finnes vel ikke noen statestikk på det, men jeg vil anta at de som kjøper BMW er litt mer opplyste og litt mindre naive enn dem som kjøper Toyota. 

Og til sist så må jeg si at jeg synes det er rart at folk i det hele tatt tenker i de baner at nye Supraen ikke er en BMW. Det er jo så åpenlyst at dette er en BMW, bygget på BMW deler, på samme produksjonslinja som en BMW. Dette er en skikkelig sur nøtt for Toyota fansen, som så gjerne skulle sett at selve juvelen Supra ikke er annet enn en rebadget Z4. Jada, Toyota har sikkert vært inne med noen justeringer og noe egen software. Men ut over det så er dette en BMW Supra. Den er faktisk like mye BMW som Alpina er BMW. Men, heldigvis for Toyota fansen så er BMW jævlig flinke til å lage bra entusiastbiler. Og med tanke på designretningen BMW tar om dagen så skal dere også være glade for at dette er noe Toyota tok hånd om selv 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...