Gå til innhold

Ny 520d x Touring G 31


Puffen
 Share

Anbefalte innlegg

Da er den kommet på plass :)  5 mnd gammel med den nye mild-hybrid motoren.  En gjennomført fantastisk bil.  Nesten ikke til å tro hvordan de har klart å heve denne modellen i forhold til 2015 modellen jeg hadde tidligere.  Kjøreegenskaper av en annen verden.  Og mild-hybriden imponerer stort :)  Et forbruk på 30 km. turer helt ned mot 0,45.  Og en akselrasjon og arbeidsvillighet og dreiemoment som knapt er til å kjenne igjen.  Eneste skår i gleden er at det er en shadowline….  Helt mørke detaljer, ruter og rails samt vinduslister, kombinert med meditiranian blue, krasjer i mine øyne.  Her må det blanke/krom vinduslister på plass.  Hvordan gjør jeg det på best mulige måte ?  Fikk pris på bytte av lister med BMW-forhandleren.  Men det ble en kostnad jeg ikke engang vil gjenta...  Kan foliering være en bra ide ?  Hva antas det å koste ?  Skal ha denne bilen lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puffen skrev:

Da er den kommet på plass :)  5 mnd gammel med den nye mild-hybrid motoren.  En gjennomført fantastisk bil.  Nesten ikke til å tro hvordan de har klart å heve denne modellen i forhold til 2015 modellen jeg hadde tidligere.  Kjøreegenskaper av en annen verden.  Og mild-hybriden imponerer stort :)  Et forbruk på 30 km. turer helt ned mot 0,45.  Og en akselrasjon og arbeidsvillighet og dreiemoment som knapt er til å kjenne igjen.  Eneste skår i gleden er at det er en shadowline….  Helt mørke detaljer, ruter og rails samt vinduslister, kombinert med meditiranian blue, krasjer i mine øyne.  Her må det blanke/krom vinduslister på plass.  Hvordan gjør jeg det på best mulige måte ?  Fikk pris på bytte av lister med BMW-forhandleren.  Men det ble en kostnad jeg ikke engang vil gjenta...  Kan foliering være en bra ide ?  Hva antas det å koste ?  Skal ha denne bilen lenge

Grattis med ny bil. Ang. lister vil jeg tro det er garantert noen som gjerne vil bytte til shadow line etter hvert som det kommer flere biler på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil 😀

Hører jeg må gå å prøve den nye 2 liter dieselen, er ikke helt på hybrid/elbølgen enda. 

Legg gjerne ut bilder og komplett utstyrsliste er jo interessant for oss bmw geeks her inne. Du finner liste på www.mdecoder.com

Hvis det er lett å bytte lister uten å ødelegge dem så er det garantert noen som vil bytte. Vet ikke hvor fint det er å bruke krom folie? Lettere å foliere blank svart over krom kanskje. Hva ligger foliering på? Alt fra 6-10.000kr vil jeg tippe. Er jo en del som driver med dette rundt om nå. 

Oppdater gjerne på forbruksfronten og fortell om du har noen videre planer med bilen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde på oppfordring :-)  Utstyrslista er lang, men nokså "vanlig" for disse fullutstyrte demobilene.  Den har vel egentlig "alt".  Panoramatak, krok, adaptivt understell, drive Assistant pluss, park Assistant pluss, Head-up, Harman Kardon surround, Comfort-seter som er toppet med Nappa-skinn :-) M-sport ++.  Og som nevnt Shadow line.  Personlig er jeg som også nevnt mer glad i å ha noen corme-detaljer.  Men vi får se etter en løsning på det etter hvert.  Kunne vel også tenkt meg blankere felger.  Men jeg ville ha 18" og bedre kjøreegenskaper.  Og da ble det disse jeg måtte gå for.  Men noen lakker vel sånne også ? :-)

 

20200627_143606.jpg

Endret av Puffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den desidert beste familiestasjonsvogna man får kjøpt i dag 👍 Det er litt rart at 520d har blitt ett litt uvanlig valg, og det er synd for 520d har aldri vært en bedre bil en hva den er nå. Her går mange glipp av en ypperlig bil med en drivlinje som endelig er passe kvikk og kultivert. Ca 853 ganger bedre enn de Audi e-tronene familiefolket flokker til nå om dagen, stakkars folk sier jeg bare 😅

Fargen du har er helt nydelig, legg gjerne ut litt flere bilder om du har mulighet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med den desidert beste familiestasjonsvogna man får kjøpt i dag 👍 Det er litt rart at 520d har blitt ett litt uvanlig valg, og det er synd for 520d har aldri vært en bedre bil en hva den er nå. Her går mange glipp av en ypperlig bil med en drivlinje som endelig er passe kvikk og kultivert. 

 

Naturlig nok er jeg helt enig med deg :-)  Har hatt 4 BMW touring tidligere før denne.  Og gjorde et helhjertet forsøk på å tenke alternativt denne gangen.  Mercedes E dieselhybrid var nære på.  Men så fikk jeg et tilbud jeg ikke kunne si nei til...  At den også hadde den nye mildhybriden ble nok utslagsgivende.  Var nyskjærrig på den.  Og som nevnt har den oppfylt forventningene, og litt til.  Klarer ikke å se noe poeng i å skulle de velge den store dieselen, etter at de la på de 11 hk :-).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2020 at 6:21 PM, Fredrik 90 said:

Gratulerer med den desidert beste familiestasjonsvogna man får kjøpt i dag 👍 Det er litt rart at 520d har blitt ett litt uvanlig valg, og det er synd for 520d har aldri vært en bedre bil en hva den er nå. Her går mange glipp av en ypperlig bil med en drivlinje som endelig er passe kvikk og kultivert.

 

Slo av en lengre prat med en taxisjåfør som rattet en 2018 520d nylig. Han hadde taxi-kjørt 200 000km rundt i Oslo de siste 2-3 årene og var storfornøyd. Hadde ingenting å klage på.  Tidligere hadde han hatt en like problemfri 2014 F11 520d med ca 250k km. 

Vurderte nå å bytte til 530e i løpet av året.

Han nevnte også at BMW eldre enn F10/11 ikke hadde funket som taxi. På 70/80-tallet var det noen modige sjeler i Oslo Taxi som kjørte E12 og E28, og det funket ikke. Ble dyrt å drifte og byttet ut ganske raskt.

E34 ble aldri forsøkt. Dog var det en BMW-entusiast som brukte en E39 520d (manuell selvfølgelig) i flere år i Oslo ca 2000-2008, men også denne hadde en del feil og problemer. Han mente at F10/F11 og G30/G31 var det mest holdbare hittil fra BMW for bruk i næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 520d ja. Den skal jo kunne rulle 500.000km ganske lett :)

Vil skjønne at e60 og tidlig f10 kunne bli dyre å drifte med hhv automat og elektronikk problemer og registerhavari, diesel pumpe havari. 

Hvordan g31 er er kvalitetsmessig som taxi etter 300.000km og 5 år det får vi vel finne ut om ja, 5 år 😛

Spent på om bmw enda bruker den dårlige cp4 diesel pumpa? 

Spesielt mtp plass så har jo ikke BMW vært så bra, og derfor ikke mye brukt i taxinæringen. Min e61 er ikke mer enn det må være liksom, F11 ble ikke noe større innvendig etter hva jeg kunne måle, muligens litt bedre benplass framme. Så g31 bør jo være det man kaller "stor nok" i Norge. Vi har jo den norske patenten med bakovervendt barnestol. Det er ikke noen bmw jeg har sittet i hvor jeg kan sitte i min posisjon, samt ha et bakovervendt sete i baksetet. Prøvde ett slik i e61, bak passasjersetet framme. Da måtte hun i framsetet kjøre setet helt opp i dashen nesten for at setet skulle ha klaring bak 😛 så hvis det er et kriterier i fremtiden (det blir det nok for meg) så er det vel kun få biler som er store nok. Vi snakker bmw 740le, x7, superb og kodiak, outback, GL, nye Explorer. Sistnevnte er den som pirrer nysgjerrigheten mest og skal prøves snart. 

G31 er ihvertfall en vaskeekte 5 serie, siste bmw som "såg normal ut" før designerne begynte å ta syre til frokost. Kos deg med bilen som sagt 😀

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 22.03, Puffen skrev:

Naturlig nok er jeg helt enig med deg :-)  Har hatt 4 BMW touring tidligere før denne.  Og gjorde et helhjertet forsøk på å tenke alternativt denne gangen.  Mercedes E dieselhybrid var nære på.  Men så fikk jeg et tilbud jeg ikke kunne si nei til...  At den også hadde den nye mildhybriden ble nok utslagsgivende.  Var nyskjærrig på den.  Og som nevnt har den oppfylt forventningene, og litt til.  Klarer ikke å se noe poeng i å skulle de velge den store dieselen, etter at de la på de 11 hk :-).  

Artig at du sier det, jeg testet også nye E klassen...første gang jeg har seriøst prøvekjørt Mercedes. Det var før jeg kjøpte G30, hadde da en F10 530d. E klassen hadde ett design og ett interiør som tiltrakk meg. Men jeg ble ganske skuffet over kvalitet og kjøreegenskaper, de holdt ikke BMW standard. Så prøvde jeg G30 og den bilen fant jeg å være overlegen E klassen, slik 5-serier ofte har vært de siste tiårene. 

Som du sikkkert er klar over så er det vanskelig å komme seg bort fra femmer når man først har hatt noen. Jeg har hatt E34 (har den fortsatt), E39 og F10 før jeg nå kjøpte G30. Kunne tenkt meg noe annet egentlig, men totalpakka i 5-serie er umilig å slå 👍

11 timer siden, Werther skrev:

Slo av en lengre prat med en taxisjåfør som rattet en 2018 520d nylig. Han hadde taxi-kjørt 200 000km rundt i Oslo de siste 2-3 årene og var storfornøyd. Hadde ingenting å klage på.  Tidligere hadde han hatt en like problemfri 2014 F11 520d med ca 250k km. 

Vurderte nå å bytte til 530e i løpet av året.

Han nevnte også at BMW eldre enn F10/11 ikke hadde funket som taxi. På 70/80-tallet var det noen modige sjeler i Oslo Taxi som kjørte E12 og E28, og det funket ikke. Ble dyrt å drifte og byttet ut ganske raskt.

E34 ble aldri forsøkt. Dog var det en BMW-entusiast som brukte en E39 520d (manuell selvfølgelig) i flere år i Oslo ca 2000-2008, men også denne hadde en del feil og problemer. Han mente at F10/F11 og G30/G31 var det mest holdbare hittil fra BMW for bruk i næring. 

Vi har en blå E60 520d LCI som gar som drosje her i byen, den har nå bikka 500 000 km. Bavaria her lokalt har vært flinke til å komme drosjeeiere i møte med gode løsninger. Går vel ett par G30/F10 som taxi også, så dette er helt klart holdbare biler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...