Gå til innhold

Liten test av X1 LCI hybrid


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Werther skrev:

 

Det utsagnet sier mye om hvor BMW står om dagen, gjør det ikke?

Hvis man er på jakt etter en kjedelig SUV kliss lik den naboen har, så får man alltids nye Toyota RAV4 AWD-i med masse utstyr fra 460k. 

X1 er jo ikke siste fanebærer over BMW klassiske kvaliteter, snarere et derivat fra en plattform som BMW ønsker å hente ut mest mulig penger fra. 

Dessverre kan jeg ikke sist huske når jeg testet en ny BMW og fikk «vil ha» følelse, med et unntak, G05.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Werther said:

 

Det utsagnet sier mye om hvor BMW står om dagen, gjør det ikke?

Hvis man er på jakt etter en kjedelig SUV kliss lik den naboen har, så får man alltids nye Toyota RAV4 AWD-i med masse utstyr fra 460k. 

Tja, mye riktig i det, men samtidig har de biler som vekker mye mer av «vil-ha-begjæret» i meg enn hos konkurrentene. Hos meg står en 3-serie, 5-serie, X3 og X5 høyere i kurs enn en C eller A4, en E eller A6, en GLC eller Q5 og en GLE eller Q7. Jeg synes, slik det blir nevnt over her, at X1, 1-serie, 2AT på UKL-plattformen kommer på siden av de tradisjonelle BMWene med framhjulstrekk og motor på tvers, jeg tenker mer på de som en BMW-infisert Mini. Ikke noe jeg er særlig fan av, spesielt ikke når en hører BMW sine egne argumentet for utvanningen - «eierne vet ikke om det er RWD eller FWD». Merkevare og identitet vs profitt og salgstall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, papertiger said:

Tja, mye riktig i det, men samtidig har de biler som vekker mye mer av «vil-ha-begjæret» i meg enn hos konkurrentene. Hos meg står en 3-serie, 5-serie, X3 og X5 høyere i kurs enn en C eller A4, en E eller A6, en GLC eller Q5 og en GLE eller Q7. Jeg synes, slik det blir nevnt over her, at X1, 1-serie, 2AT på UKL-plattformen kommer på siden av de tradisjonelle BMWene med framhjulstrekk og motor på tvers, jeg tenker mer på de som en BMW-infisert Mini. Ikke noe jeg er særlig fan av, spesielt ikke når en hører BMW sine egne argumentet for utvanningen - «eierne vet ikke om det er RWD eller FWD». Merkevare og identitet vs profitt og salgstall. 

 

Selv har jeg falt av lasset på moderne biler og sliter med å holde følge i oppdateringene og nye modeller. Dog synes jeg M2 og M4 er rimelig sjefolainen - i mine øyne helt klart de kuleste moderne bilmodellene man kan kjøpe i dag sammen med MX-5 ND. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

 

Det utsagnet sier mye om hvor BMW står om dagen, gjør det ikke?

Hvis man er på jakt etter en kjedelig SUV kliss lik den naboen har, så får man alltids nye Toyota RAV4 AWD-i med masse utstyr fra 460k. 

De av oss som leser mye biltester og følger med i bilmedia er vel kanskje ikke helt enige i dette. BMW har en god del "klasseledere" der ute, særlig de tradisjonelle modellene står seg usedvanlig bra mot konkurrentene. Men for de av oss som ønsker at BMW fortsatt lager E39 og E46 så er ikke dagens BMWer noe særlig å skrive hjem om, dessuten så har konkurrentene blitt så sykt mye bedre. En E46 var en veldig mye bedre bil enn C klassen og Audi A4. I dag er en 3-serie "bare" en bedre bil enn C klasse og A4, intet mer eller mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

De av oss som leser mye biltester og følger med i bilmedia er vel kanskje ikke helt enige i dette. BMW har en god del "klasseledere" der ute, særlig de tradisjonelle modellene står seg usedvanlig bra mot konkurrentene. Men for de av oss som ønsker at BMW fortsatt lager E39 og E46 så er ikke dagens BMWer noe særlig å skrive hjem om, dessuten så har konkurrentene blitt så sykt mye bedre. En E46 var en veldig mye bedre bil enn C klassen og Audi A4. I dag er en 3-serie "bare" en bedre bil enn C klasse og A4, intet mer eller mindre. 

Tanken er vel at den tiden du skisserer, (E46 & E39) så var BMW hakket mer fokuserte. 
idag er det en rekke modeller som kan ansees som fyllmasse, andre igjen (Golden thunder edition...) får entusiasten til å rødme i skam.

X1 begynte jo som noe annet enn F48 fremstår som idag, slik at folks forventning kanskje ikke står til modellen pr idag og merkevaren kan være på vikende grunn.

Det må være en viss progresjon, men samtidig må folks forventning til produktet stå seg og bli møtt tildels likt fra en generasjon til den neste, slik som en 3 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammeldags bmw mann så tar jeg heller en rav4 phev enn en x1 hybrid. Fordi jeg kjøper en bmw for de egenskapene de skal ha (eller hadde) hva listefyll angår så er det bedre å kjøre en rav4 enn x1. Støtter ikke markedsfolkene til bmw som er fornøyd så lenge folk kjøper bil. 

X1 er en volumklasse under rav4 og er i tillegg 100k dyrere. Egentlig er det x3 30e man må sammenligne med som er 300k dyrere. Dette er ikke penger du får igjen senere ved innbytte. Akkurat på hybridene har Toyota vært i en klasse for seg mht kvalitet. 

Man kan si at man får så mye mer i en bmw.... Tja veldig mye billig i interiøret på disse også. Bmw har tatt en volvo: få det til å se dyrt ut men med billige materialer. 5 og 7 serien har jo akseptabelt opplevd inteiørkvalitet men da til en høyere pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...