Gå til innhold

Varetilhenger


SigurdE36
 Share

Anbefalte innlegg

Er i tanken på å skaffe en ny varetilhenger.

Tanken var en høytbygd henger med en aksel,  bremser, nedfellbare sidelemmer og kassemål på ca 140x250 .

Noen som har erfaringer eller anbefalinger mellom Gaupen, Tysse, Brenderup eventuelt Tredal?

Hvilke fordeler er det egentlig i å velge tilsvarende med to aksler om en ikke skal frakte spesielt tunge ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på de merkene du nevner, tror jeg er ganske like.

Hva mener du med høytbygd?

Jeg synes det er bedre med 2 aksler mtp svingbarhet og at tilhenger balanserer av seg selv.

Med svingbarhet, så mener jeg at den ikke vil svinge så mye selv ved rygging. Det synes jeg er enklere. Dog så er det noen ganger negativt om man vil svinge mye.

Andre negative ting er vel dobbelt så dyrt for dekk og service på bremser og hjullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredal er et hakk over de andre i pris, men det har et mer sostifikert hjuloppheng. Tredal har karmer laget i vannfaste treplater og de andre i aluminium, selv om de fleste har tredørk. 

Jeg ville gått for tredal om du har råd, men det er ikke et must :)

1 akslet høres nok ut for ditt bruk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Kvaliteten på de merkene du nevner, tror jeg er ganske like.

Hva mener du med høytbygd?

Jeg synes det er bedre med 2 aksler mtp svingbarhet og at tilhenger balanserer av seg selv.

Med svingbarhet, så mener jeg at den ikke vil svinge så mye selv ved rygging. Det synes jeg er enklere. Dog så er det noen ganger negativt om man vil svinge mye.

Andre negative ting er vel dobbelt så dyrt for dekk og service på bremser og hjullager.

Takk for tilbakemelding. 

Med høytbygd mener jeg med hjulene under, ikke på side-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt flere hengere fra Tysse og kun positive erfaringer, bortsett fra at de tydeligvis har en tendens til å bruke nesehjul når man låner de bort. Blir det riktig ille så bøyer ramma seg ved festet.. 
Ville ikke kjøpt 2 akslet henger hvis jeg ikke måtte for å bære vekta den skal transportere. Blir myye tyngre å handtere hengeren pr hånd og det gjør man jo ganske ofte.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hva du skal frakte men hvis du skal frakte stein , grus o.l så er trelemmer og foretrekke da de tåler en støyt. Alulemmer får fortere bulker. Skal du kjøre langt og mye motorvei så er boggihenger og foretrekke da de er mye stødigere på veien. Skal du rygge mye så blir du fort irritert hvis draget er for kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-akslet er også mye mere stabil langs veien, og "hopper" ikke rundt som 1-akselen gjør ved dårligere veier. Til hageavfall og lignede er det ingenbetydning med hjul på siden(lavtbyggende). Men med en gang du skal begynne med skikkelig last er det nesten et must å kunne legge ned sidelemmene. Skal du ha en lang palle veggplater, gulv, spon, osv. hvor pallene kun kan løftes med truck fra langsiden, så sliter man med en gang en ikke kan legge ned sideveggene. Eller med beleggningsstein(andre tunge ting på normalpaller/europaller) og man vil ha vekta over akslingen og truckgaflene er for kort til å løfte det inn bakfra. Joda en kan bygge oppunder nedi hengeren, men det er ikke optimalt å flytte tyngdepunktet høyere enn nødvendig. Nei, kjøp 2-akslet hvor sidelemmene kan legges ned. Gjerne en hvor alle sidene kan fjernes(vært borti noen hvor framlemmen ikke kan legges ned). Kjører du eksempelvis material kan noe stables oppå karmene, men med en gang du skal ha mer enn noen få bord må du legge de nedi. Da må fram og baklem tas vekk og er det en pall så løftes dette inn fra siden.

Og nei 2-akslet er ikke særlig vanskeligere å håndtere for hånd. Litt, men ikke mye. Heis opp støttehjulet og vipp ned draget, lett som bare det, og bakerste hjulrad løfter seg og man håndterer den som en 1-akslet for hånd. Gjør det daglig på jobb.

Hvilket merke går for av de du nevner spiller lite rolle tror jeg. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredal, alt annet virker skranglete.

Man må kjøpe henger etter bruk. Tilgjengelig har jeg en Seriemontasje fra 70-tallet med «trillebårhjul», trebunn, trelemmer og bladfjærer. Spør du meg er det den beste hengeren en kan ha når man aldri laster mer enn 300kg allikevel. Den bare svever bak der, enkel å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar her. Skal i hovedsak kjøre ved, avfall og litt byggmaretiler av og til. Skal stort sett aldri lengre enn 4mil.

Har i dag en Brenderup 1250s. Denne begrenser seg ofte grunnet størrelse da man ikke får med seg hverken spon/gipsplater, eller planker pga framlemmen ikke kan demonteres. Denne har heller ikke bremser, så kan stort sett ikke kjøre lovlig over 60km/t.

Tanken var derfor å oppgradere.

Tenkte litt på denne:

https://www.brenderup.com/nb/no/tilhengere/hoybygde-plattformvogner/serie-4000/4260sb1200/311038/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjørt med en Tredal henger/en henger med fjærer for demping.

Men 2 akslet er svært behagelig bak x5en. Den er nesten umerkelig om man laster korrekt.

I sommer kjørte jeg med en 2,9 meter høy henger og 2,5m eter bred. Den hadde 10" hjul, og den var ganske grusom å kjøre med.

Nå var dette kanskje ytterkanter av tilhengere, men 1 akslet så hadde jeg kanskje vurdert Tredal, pga fjærsystemet. 1-akslet henger er sjeldent behagelig å kjøre med.

Men skulle du hatt 2-akslet hadde jeg ikke brydd meg, slik jeg kjenner til 2-akslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig en bør velge 2-akslet, er jo lite prisforskjell. 

Ser det er litt å spare på å velge Gaupen i forhold til tilsvarende fra Tysse og Brenderup. Dersom disse er av tilsvarende kvalitet, så er det vel lite grunn til å velge noe annet enn Gaupen. 

 

https://gaupen.no/produkter/yrkeshengere/d1425-n/

https://www.brenderup.com/nb/no/tilhengere/hoybygde-plattformvogner/serie-4000/4260stb1300/311043/

https://www.tysse.no/varehenger/tilhenger-6207-nfh-1400kg-nedfellbare-sider/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er nok vanskelig og opp drive alu hengere, De fleste er varm galva stål. Tredal har en enorm forskjell og kjøre med når det er lite last/lett last pga springfjærene. flyter mye bedre på veien, samt at tre karmer holder seg bedre i utsende vis man kjører mye på vinteren, varm galva karmer har en tedens til og bli mørkere i fargen vis man kjører i salt og slikt men trekarmene kan falme igjen.  Så spinnigen går opp i vinningen. Jeg personlig har en Gaupen A1325T, er veldig fornøyd med denne. Byttet bil tilbake for noen år siden, og får og få med hjul og slikt så kjørte jeg med 3 serien(e91) den ene vegen, og 5 serie(f11) den andre vegen og for en foskjell, jeg merket at jeg hadde hengerene etter på 3 serien, men når jeg kjørte med 5 serien så trodde jeg at jeg hadde mistet hengeren, ikke en lyd fra den i det hele tatt. fordelen med D1425 er at du har mulighet for og laste inn fra siden. Det er ikke mulig på A serien til Gaupen. Brendrup var store engang i tiden men har mistet mange forhandlere opp i gjennom. Lite tips, det er mulig og ned registrere hengeren til lavere nyttelast. dette kan vær nyttig i forhold til at man kanskje ser behovet for og kunne oppregistrere senere. Noe som gjør den mere attraktiv ved salg. Slik som feks d1425, denne har jeg ikke mulighet for og trekke med B førerkort på 5 serien men nedregistrerer jeg den til 1200 kg så har jeg plutselig mulighet. Det er værre andre veien, det får du ikke gjort. Så er det for liten henger så kan du ikke øke nyttelasten. Tysse har jeg ikke noe personlig erfaring med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...