Gå til innhold

Bmw 5 serie stasjonsvogn - 2017 og nyere


F25x3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

litt usikker på om teknisk er stedet å plassere tråden. Men ifbm et familieprosjekt så trengs det mer plass, x3-en blir litt trang. Vurderer det dithen at el-bil blir dyrt og unødvendig i denne omgang, kanskje en liten bil nr 2 kan bli elbil i fremtiden.

Har derfor kikka litt på 5-serien. God plass, sportslig (kan være, men må ikke), xdrive. Kjøreglede garantert.

Hva må man være obs på med disse? Kjenner etterhvert godt til min x3 med n47 problematikken og alt annet, men er det noen store utfordringer med 5-serien man må være klar over? Prisklasse rundt 500.000, så kanskje fra 2017 og nyere, har iallefall oppdaget at garanti kan være greit å ha med bil.. :-)

God lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2017/2018 modeller er innen rekkevidde mtp pris. Flere interessante biler men for eks disse to, noe utstyr som mangler? Bør jeg absolutt se etter 3 liter kontra 2? Sistnevnte har jeg i dag og det holder for oss, men om det er mest riktig med 3 liter må jeg kikke etter det. 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=201131191
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193511700

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G31 med 2 liter diesel fikk den nye b48 motoren som er en god del bedre og mer kultivert enn N47 motoren. Jeg hadde ikke hatt problemer med en b48, pga bedre vektfordeling, lavt forbruk og lavere pris. 

Når det er sagt så er 3 liter sekseren b58, et smykke og den er nesten slik at du bør oppleve, da dette er den siste rekkesekser dieselen bmw kommer til å lage. Har du råd så er det verdt å gå for 3 literen. Bedre annenhåndsverdi også. 

Med eller uten xdrive er vel ikke et valg desverre, da alle på finn er med xdrive. Kun 520d kunne i starten bestilles uten xdrive og nå i dag er det kun 530e som kan bestilles uten xdrive. 

G3x serien er for ny til at man kan snakke om typiske problemer enda, men Fredrik90 har en slik og du kan lese noen brukererfaringer hos han. 

Plassmessig så er heller ikke 5 serien noen mester, med komfortsetene så mister du litt bakseteplass. En 5 serie stasjonsvogn med baksete plassen til en lang 7 serie hadde vært den ideelle bil 😀 (skoda superb) men alle har sine preferanser. 

Av de to finn linkene hadde jeg valgt den hos Strands, med lyst interiør og 50k lavere pris 😀 det at det ikke er msport er for meg en fordel, og mye penere bakfanger. Så kan du heller ettermontert msport framfanger. 

Kjør på med valget, dette er en klar oppgradering fra x3 i alt bortsett fra sittestilling om man liker å sitte høyt

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tankene til Evopower over. Synes G3x i sportline er litt kult og annerledes, samtidig som bakfangeren blir litt mindre oppjassa enn i M-sport. Adaptiv cruise mener jeg også er et must på en slik og det hadde ikke den første. Men hva slags utstyr man bør/må ha er jo en ganske subjektiv preferanse. For min del står adaptiv cruise, webasto, comfort seter, oppgradert anlegg og lyst eller kontrastfarge skinn høyt. 

Ellers dukker det jo opp en del fine 530d til under 600k, men det er jo ofte importbiler uten den 5 års garantien du får på norske biler. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, tar det med videre. Gjerne interessert i et par år garanti når vi kjøper neste bil 😊 

Den på Strand er bakhjulstrekk, tror vi skal gå for xdrive. Så da fortsetter letingen! 
Adaptiv cruise, skinnseter (tror noen hjemme ønsker svart interiør), webasto er nok en kjekk ekstra sak vi ikke har hatt før. 

Håper plassen er tilstrekkelig i bagasjerom også, litt viktig men ikke det viktigste. Det er rett og slett å få plass til bakovervendte stoler.

Må kanskje krype til 550' for noe slikt;

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=200702014

 

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower note: B47 er motorkoden på 2-liter dieselen, B48 er 2-liter bensin som tok over for N20 :) . Tror den gjør jobben greit i en G31, og ønsker en litt garanti igjen (slik som vi også gjorde når vi kjøpte bil sist) var det å modere seg på motor for å få nyest mulig bil.
 

Trådstarter: Hadde nok gått for den hos Sulland av disse tre om det er rom i budsjettet for det. M sport er ikke et must synes jeg, men adaptive LED hovedlys, adaptive cruise og HUD er det, for meg. Du har jo F2 X3 fra før, så regner med du har litt preferanser på ønsket utstyr :).

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok å moderere oss for nyest mulig bil til et budsjett rundt 500.000, slik at vi har garanti så lenge som mulig men likevel ikke helt ny bil.

X5 har vi sett på og den oppfyller også kravene, men den er vel dyrere. 2017 hybrid x5 til ca 640.000 har jeg sett på Finn. 
Har hatt litt utgifter med x3-en og har hørt x5 er dyrere å reparere enn x3, men det baller vel bare på seg med dyrere bil generelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, F25x3 skrev:

Blir nok å moderere oss for nyest mulig bil til et budsjett rundt 500.000, slik at vi har garanti så lenge som mulig men likevel ikke helt ny bil.

X5 har vi sett på og den oppfyller også kravene, men den er vel dyrere. 2017 hybrid x5 til ca 640.000 har jeg sett på Finn. 
Har hatt litt utgifter med x3-en og har hørt x5 er dyrere å reparere enn x3, men det baller vel bare på seg med dyrere bil generelt. :)

Vel, du nevnte en halv en, da får du flere alternativer, 40e får du også til summen du skisserer. Ser poenget med garanti, siste regning på vår F25 var på 50k etter registreras.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på og stemmer på F15 :) Svært fornøyd med vår etter straks 30 000 km på et år. Man går glipp av "sportsligheten" i en 5er, men skal man ha sportslig bil bør man vel uansett som et minimum vurdere 3-serie? Jeg trives i alle fall ufattelig godt bak rattet på X5en, med nye vinterdekk ble den også helt konge på det litt skumle føret på de dårlige veiene i Vest-Telemark hvor vi ofte kjører.

Med komfortseter mister man kanskje ikke like mye bakseteplass i X5 som i touringen? Vi bruker ikke barneseter, men ser at det er god plass til å sitte bak selv om vi har bevilget oss god beinplass foran.

Jeg tipper at SUV vil være mer populært enn lav stasjonsvogn også om 4-5 år.

50k for registerras er jo bare 2x det årlige vedlikeholdsbudsjettet på min gamle VW Touran.. (nesten) 

PS: F.eks. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=201746563 - 40e, godt utstyrt og med 45 000 km til 609 000 og "Premium selection" fra Bavaria. 

 

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din prisklasse så vil jeg anbefale deg å gå for en 5-serie Touring fremfor en X5. Da får du en nyere bil med lavere km stand, du får også en modell som er aktuell og ikke som med X5 hvor du får en modell som er utgått. Ett annet argumtent er at en 2017 modell fortsatt har to år igjen av nybilgarantien. X5 i dette prisleiet betyr 40e som er håpløst utdatert i forhold til dagens 45e. Andrehåndsverdien er dårlig, rekkevidden en vits og forbruket noe høyt i forhold til det du får igjen i ytelser. Gå for nyere 5-serie!

De aller fleste vil jo foretrekke treliters motoren, B58. Jeg har selv en 2018 G30 540d med denne motoren og det er en fantastisk drivlinje, de som haster over til elbiler vet virkelig ikke hva de går glipp av her. B58 motoren er helt enkelt verdens beste dieselmotor, utrolig smooth og kraftig å kjøre. Du klarer greit 0,55 på pen langkjøring og rekkevidde er noe du uansett ikke bryr deg om på en dieselbil. Dog må det sies at i ditt prisleie så er det vanskelig å finne en 530d med denne motoren, og det gjør at du må over på enten 530i eller 520d. Da snakker vi firesylindrede tolitere på henholdsvis 252 hk og 190 hk, hvor 530i gir mest for penga. Jeg kjørte en sånn som leiebil i Tyskland og ble mektig imponert over hva den lille toliteren klarer å prestere i en sånn tung bil. Den har nok krefter til å dytte nesten to tonn familiebil på en veldig akseptabel måte. Det er viktig å ikke glemme akkurat denne motoren. Den letteste å få tak i med ditt budsjett er en 520d, selvfølgelig med xDrive. Her får man nyest bil med lavest km stand, dette også en flott motor (B48) som så langt har vist seg å gå klar av register problematikken på forgjengeren (N47). Ellers så vil jeg generelt si at G31 er en usedvanlig komplett stasjonsvogn, helt klart en av markedets peneste og mest elegante stasjonsvogner. Kjørekomforten er helt konge, her vil du merke stor forskjell fra X3. Bilen er stille og lun å kjøre, cruiser vanvittig bra på motorveien. Kvaliteten er helt topp, du kjenner du sitter i en premiumbil...interiør designet litt mer så som så i forhold til mye annet. 

Av utstyr så bør du velge M-sport, comfortseter, Driving assistent pluss pakka som inneholder kjøreassistenten (genialt i kø), stop & go cruise. Videre bør den ha Headup, Parking assistent pluss (360 graders kamera), Harman Kardon lyd og for all del Adaptive LED lys. Utstyr jeg ikke ville brydd meg om er Gesture Controll, display key, remote parking og sikkert mye annet fjas BMW gjør tilgjengelig. BMW Connected appen er håpløs til alt annet enn å sjekke bilens status og starte Webasto. Når det kommer til feil og mangler så er ikke de eldste bilene mer enn tre år, så det er litt tidlig å si ennå. Men stort sett så ser det ut som modellen har klart seg bra uten noen store kjente feil og mangler i starten (også kalt barnesykdommer). BMW lager sort sett driftsikre og gode biler, og man gjør aldri noe feil ved å velge en 5-serie. Det er robuste og trygge biler, har du hatt en så er det vanskelig å gå over til noe annet. Men akkurat der er jeg litt inhabil ettersom jeg for øyeblikket eier ikke mindre en tre 5-serier 😂

Du gjør lurt i å vente med elbil, her går utviklingen så fort at du ender bare opp med en bil som er gammel og utdatert etter 5 år. Sats heller på elbil som en rimeligere nummer to bil, da gir det mer mening. Jeg vet det er mange som mener det går helt fint med elbil som nummer en, men da ofrer man en del. Med småbarn og en hektisk hverdag trenger du forutsigbarheten og tryggheten til en fossilbil, bilbruken skal gå på deres premisser og ikke bilens. Men dette er en annen diskusjon hvor de som kjører fossilt og de som kjører el aldri vil bli enige 😀

Finn deg en ryddig og pen G11 5-serie og du vil få en av markedets beste og mest komfortable familiebiler. Lykke til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode kommentarer alle, om vi kom til å kjøpe bil så ville det med stor sannsynlighet blitt 5serie med 2l diesel. 

Nå har det seg sånn at jeg fikk låne en ekstra barnestol og teste plass med to seter montert. Jeg mister muligheten til å sitte så lavt som jeg gjør i x3-en i dag, men det går helt greit. Av den grunn har vi bestemt oss for å beholde x3-en, men utvide forsikring med maskinskadedekning fra IF. Dette for å sikre oss mot høye kostnader selvfølgelig, men det er og et økonomisk valg med å beholde bilen som vi tror vil ha mindre verditap enn en nyere 5 serie. Så må vi håpe at det økonomiske om 1-2 år fortsatt er vår favør fortsatt. Det er det ingen garanti for. Vi er også godt fornøyd med x3 - det er kjøreglede i disse også 😊

Vanskelig å si hvilken bil vi velger neste gang, men elbil er ikke usannsynlig, mest siden norsk bilklima dreier den veien. En liten elbil som nr to bil (vi har bare x3 i dag) er noe vi tenker på. Dette blir en leaf eller golf som kjøres til den ikke kan mer.. 

Sånn på siden så sjekka jeg x3 med 3l diesel også, men de var litt dyrere enn jeg helst skulle ønske. Nå har vi bestemt å legge pengene i huslån og bad.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...