Gå til innhold

Kjøpshjelp X5 F15


oddavie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har planer om å bytte ut min X3 med en X5. Har sett litt på den her https://www.finn.no/201169937

Den har komplett historikk og nylig bytta bremser og skiver rundt heile. Eg har litt kilometerangst, men 120 000 på en F15 er gjerne ikkje all verden? Er dette eit bra kjøp? Tips til ting ein må passe på?

Endret av oddavie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • oddavie changed the title to Kjøpshjelp X5 F15

Virker noe dyr, fattern solgte akkurat sin (min gamle)for 470 og den hadde gått 100.000 og var omtrent likt utstyrt(litt bedre). 
Bremser osv. skiftes nok rundt denne km stand hvis det ikke allerede er gjort, ellers så hadde vi lite feil på vår.

litt rart det ikke er key less go på en såpass bra utstyrt bil, men det kan man sikkert leve uten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke 120k er så mye på en F15. Denne ser også veldig fint utstyrt ut. Prisen kan jo virke litt høy, men det beste du gjør er å søke på Finn og saumfare annonsene som er ute og de som blir lagt ut, det er ikke så mye annet å gjøre, samt vite at det jo er prutningsmonn.

De har ikke tatt bilde av sidevangen i setet på førersiden. På bildet som er tatt ovenfra er det lett å se at det er en liten ekstra fold i skinnet, som tyder på at det har vært brukt litt hardt og at innmaten kanskje er litt slitt. Ofte kommer det sprekker eller veldig tydelige rynker i skinnet på utsiden av sidevangen når dette skjer. Det er alltid noe som irriterer meg litt når jeg ser slikt, men du vil jo ikke merke det bak rattet. Det _kan_ tyde på en litt bred sjåfør, eller mye småkjøring med mange inn- og utstigninger? Kan jo hende sidevangen er helt fin også.

T.o. betalte vi 100k mindre for en 25d for ett år siden, og den hadde gått 20k korter, men manglet f.eks. aktiv styring og baksetevarme.

Viktig å passe på er også dekk og felger og tilstand på de, samt om det evt. er tatt flushing på girkassen, slik man absolutt bør på 120k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var vel akkurat i litt for dyreste laget den der. Men dieselbiler holder prisen veldig bra i dagens marked, er vel egentelig den tryggeste "investeringen" man kan gjøre i dagens bilmarkedet. X5 med tre liter diesel er en bil som spesielt står kunstig høyt i pris, det er jo fordi den er så mye mer ettertraktet enn 40e varianten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rå bil. Km stand og pris er litt drøy. For et års tid siden kunne man få tilsvarande bil for rett over 500k. 
 

vet ikke hvor lenge du pleier å ha bilene dine, men når du skal selge denne neste gang har den for eksempel gått 150k km..

styr unna 25d da dette er 2l og blir helt feil på en slik konge bil. 
 

Dekk tilstand? Hvor er org 20’’ felger? Det er langt bedre kvalitet enn de billige GS felgene som står på på bildene.

men forøvrig riktig utstyrt bil og riktig motor. Hadde den kosta 520~530k hadde det vært mer riktig. Dette er absolutt en helt konge sjefsbil som man bare må nyte. Håper dette hjalp deg mer enn å forvirre deg...😃

Lykke til med eventuelt kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen som er linka til ser jo bra ut, men lyst skinn er ikkje på ønskelista mi og i allefall ikkje på fruen si 😅.
Planen er i grunn å ha bilen ganske lenge, derfor er mindre km interessant. Har lagt merke til at pris fort er høgere no enn tidlegare. Skal uansett ha 3 litern, 2,5 er ikkje aktuelt. Dekk er opplyst til å vere 4-5 mm på sommerdekk og 6 mm på vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, oddavie skrev:

Hei! Har planer om å bytte ut min X3 med en X5. Har sett litt på den her https://www.finn.no/201169937

Den har komplett historikk og nylig bytta bremser og skiver rundt heile. Eg har litt kilometerangst, men 120 000 på en F15 er gjerne ikkje all verden? Er dette eit bra kjøp? Tips til ting ein må passe på?

Har gått endel runder med F15 selv etter å hatt F25 i 4 år.

F15 er ok biler, personlig syns jeg kvaliteten i E53, E70 og G05 er bedre.

Et annet «problem» med F15 er at siden 40e kom sent i 2015, ble nettopp hybriden solgt i hopetall.  Ca 8 av 10 solgte X5 fra 2016 og ut er altså hybrid og her er det mye rart, M sport bil med standard ratt osv. 25d er en fin konstruksjon det, men vurder om du heller bør foretrekke 231 hk (B47) motoren fremfor N47. Denne kom vel som 16’ model og koster ca 550’ish.

Så du må spørre deg selv om en noe overpriset I6 diesel er tingen, eller om du vil ha en nyere/billigere 25d evt 40e.

Sistnevnte får du 17’ til samme pris som den du henviser til.

Selv syns jeg 40e er ok, liker å kjøre lydløst i en slik diger bil, men den er mindre sporty, tyngre enn sine diesel søsken og mangler 7 seter og endel utstyr som øker kjøregleden i disse.

Har kjørt flere 40e, den siste av disse hadde nettopp fått fiks for 75k, angivelig er ladelokket en av svakhetene på disse.

25d ligger ikke langt unna 30d i prestanda, men N47 er jo register et vedvarende problem, en diesel 4’er er jo klart mindre sofistikert enn storebror også. Ville prøvd alle 3 modellene å sett hva som tiltaler dere mest! 

Personlig syns jeg å bruke 5-600k på en 4-6 år gammel diesel/hybrid SUV i disse dager er vanskelig, pr nå vil jeg heller ha brukt 3-350k på en 12’ X5 av E70 generasjonen, teknisk og ikke minst understellet er svært likt.

Så liker jeg E70 generasjonen bedre enn F15, kvaliteten vurderer jeg også som mer solid, men det er en subjektiv personlig vurdering.


Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg 40e foran 3l diesel på F15, og ja jeg har kjørt begge over mange mil. 40e er også raskere i aks på flere øvelser. Smak og behag, jeg foretrekker også bensin på X1n jeg har F48 med 20i. For meg er skinntrukket dash etc. ting som hever inntrykket vesentlig på F15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllande og godt svar @Ron Jeremy

Har fulgt med på finn lenge og ser at det er enormt med 40e. Personlig så er ikkje den type hybrid tiltalande. Lite rekkevidde elektrisk og høgt forbruk på bensin, som du nevner så er den også en god del tyngre. Har bestemt meg for å gå for 30D eller 40d viss eg skal oppgradere. Har vore inne på tanken med å gå for e70, men då blir det eldre bil enn eg allerede har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, oddavie skrev:

Takk for utfyllande og godt svar @Ron Jeremy

Har fulgt med på finn lenge og ser at det er enormt med 40e. Personlig så er ikkje den type hybrid tiltalande. Lite rekkevidde elektrisk og høgt forbruk på bensin, som du nevner så er den også en god del tyngre. Har bestemt meg for å gå for 30D eller 40d viss eg skal oppgradere. Har vore inne på tanken med å gå for e70, men då blir det eldre bil enn eg allerede har

Du har skjønt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oddavie skrev:

Takk for utfyllande og godt svar @Ron Jeremy

Har fulgt med på finn lenge og ser at det er enormt med 40e. Personlig så er ikkje den type hybrid tiltalande. Lite rekkevidde elektrisk og høgt forbruk på bensin, som du nevner så er den også en god del tyngre. Har bestemt meg for å gå for 30D eller 40d viss eg skal oppgradere. Har vore inne på tanken med å gå for e70, men då blir det eldre bil enn eg allerede har


Siste kjørtetur til hytta med 40e, den bruker jo alt fra 0.75 til langt over literen. 
Forbruket på siste turen ser du under her, med regenerering trenger det ikke bli så «galt».
Hybriden har jo også elbilens fortreffelighet ifht kjøling og varming som overgår Webasto en høy gang.

FC5C176E-88DE-40B3-B977-25F7E51960FC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom den lokale BMW forhandleren i går kveld med en kompis som er selger der. Såg på en 40e. Blikket blei fort dratt mot 50D som stod ved siden av (dog ikkje aktuell). Men kva er verdien på en 40e om 3-5 år? Når 45e begynner å komme som brukt bil?

Off topic: meget pen lyd i X3 M-competition og 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...