Gå til innhold

Bmw G30 / G31 og takluke


OMyren
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer en Bmw g30 2017 som bla. har koden s403. Dette er vel "vanlig "soltak, kontra panorama som har s402. Grunnen til spm er at jeg er livredd lekasjer og problemer med slike tak. Men s403 er vel kanskje "sikrere" mht dette iforhold til s402 som har flere bevegelige deler? 

Noen som vet om s403 er belastet med feil og problemer? Evnt hvilke vedlikehold kreves på s403? (Bilen står til vanlig i garasje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

Du har, etter min mening, lest for mye på internett og hauser opp en egentlig liten sak.

Uansett så er g3x en svært ny modell, og evt problemer som følge av manglende service, som er roten til alle panoramasoltak problemer, vanskelig å avdekke pga alder.

Hva legger du i manglende service? Har selv panorama og tar gjerne imot tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Du har, etter min mening, lest for mye på internett og hauser opp en egentlig liten sak.

Uansett så er g3x en svært ny modell, og evt problemer som følge av manglende service, som er roten til alle panoramasoltak problemer, vanskelig å avdekke pga alder.

Trådstarters bekymring kan være reel.

Opplevde selv problemet med E83 og E61, noe som gjør at jeg pr idag gjerne unngår panoramatak. For mitt tilfelle var det for E61 sin del et problem med dreneringen. For E83 så ville den ikke åpne/lukkes.
For de som har vært borti temaet, er det fort en kostnad på 20-30k.

Jeg tviler ikke på at dagens panorama er bedre, men når man ser hvor trenden er på vei, men lukkede større glasshus med solskjerming med el hjelp, fremstår dette som et bedre og mindre kompleks opplevelse.

Når det er sagt aner jeg ikke løsningen til G3*, bilen er såvidt ny at det ikke «skal» være et problem. Dette er jo et potensielt problem som oppstår med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener uansett sett at problemet er overdrevent, all den tid dette er et servicepunkt som skal gjøres.

Alle dreneringsslanger til soltak/panoramasoltak skal sjekkes på service. Videre skal man også smøre/vaske sjekke soltak ved service.

Om man sliter med service fra verksted og skal ta de selv, så er det nok svært mange som glemmer dette, og da er problemet et faktum.

Det er svært sjeldent snakk om at slangene hopper av på drenering.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg tviler ikke på at dagens panorama er bedre, men når man ser hvor trenden er på vei, men lukkede større glasshus med solskjerming med el hjelp, fremstår dette som et bedre og mindre kompleks opplevelse.

 

Det gir jo ikke muligheten for å ha soltaket i luftestilling som er ganske behagelig på sommerhalvåret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke bakre glass mulig å åpne lenger (dette ble slutt med E61 for 5-serie sin del), så sånn sett er det ikke noe mer som kan gå galt med et panoramatak enn soltak. Begge har også elektrisk skjerming for glasset. Jeg ville ikke vært bekymret for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, OMyren skrev:

Var en som anbefalte å fjerne ventilene til dreneringsslanger. Viss de tetter seg er oversvømmelse av elektronikk i bagasjerommet ett faktum. 

Dette stemmer nok endel. Dog så demonterte jeg mine ventiler, ifbm tilhengerfeste montering på min e61, da var bilen 10 år gammel, og de ventilene var absolutt ikke tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...