Gå til innhold

Firmabil


Geir Anders
 Share

Anbefalte innlegg

La ut ett innlegg på fjasboka, men poster samme her da det kanskje blir noen andre svar.

 

Forslag søkes!
Lurte tidligere på hva slags budsjett folk hadde på sine BMW'r med litt motor i forhold til firmabil. Har regnet kjapt på min 335i, og funnet ut det mange sier.. dårlig business.
Vår Mercedes 350E skal leveres inn i slutten av Januar, og jeg har fått muligheten til å komme med noen fornuftige ønsker til ny bil, alternativet til å kjøre min egen. Så.. jeg trenger forslag til en bil, må ikke være BMW.
 
Løsning 1.
Kjøre min egen, få litt mer kjøresats en staten sin. Maks 1 kr mer per km regner jeg med. Ikke så aktuelt.
 
Løsning 2.
En bil som går billig, har god plass.. type stasjonsvogn, liten varebil (caddy). Orker ikke Fiat, Toyota, Hyundai og den slags. Det må være litt "premium". EL-bil er IKKE utelukket.. ja koster endel i innkjøp, men moms, bompenger, drivstoff osv frafaller. Hvis EL-bil, må den rekke rundt 400km på èn lading. Har Vito fra før av.
Spør fordi jeg orker ikke følge med på alt som er nytt lenger, så det sitter kanskje noen kloke hoder her. Takk på forhånd 🙂
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags budsjett har firmaet på bilen? 

Er det Mercedes c350e du har i dag? 

Hvordan er tilgang til strøm? 

Hvordan kjøre mønster? 

Trenger du awd? 

Mercedes har vel en diesel hybrid ute nå, den bør jo gå ganske billig, men er vel uten awd. 

Bmw har jo 330e, 530e tilgjengelig i stasjonsvogn nå.

Audi og Volvo har jo noen hybrider. 

El-biler, eneste som går over 400km på vinteren er vel Model S LR. Jeg har Audi e-tron og den klarer ikke 300km på vinteren. Model 3 ser jeg også at folk sliter med å få veldig langt over 300km på vinteren, pluss at premuim er den ikke på noen som helst måte. 

En kompis er veldig fornøyd med vw passaten sin, men kjører nok mest korte streker på batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Hva med en BMW 220d xDrive Gran Tourer? Man får jo styggmye inn i de om bakerste seterad er nede(7-seter) og laster opp til taket. Og så er de ikke så ille i pris heller om man sammenligner mot X5 :) (i den grad en kan sammenligne de mot X5).

Den er oppgitt med 10L mindre bagasjeromsplass enn G31(ikke hybrid), men det er fordi de måler opp til bagasjeromshyllen/rollern. :) 
 

ED83B977-2E8B-4A08-9C91-2CA413281970.thumb.jpeg.179e9fdc8c06a1eb937e87c0511eafae.jpeg
 

Edit: Kan legge til at dette forslaget er kun om det skal fraktes mye. Er det for det meste bare kjøring så ser man selvsagt vekk fra denne :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller ikke noe om hva slags budsjett du har å forholde deg til. Men siden du har en Mercedes C350e (antar at det er C-klassen) så regner jeg med at du har i området rundt 750 000 kr (som er imponerende på firmabil). Da er det ett brennhett tips og det er G21 330e Touring. Dette er en uhyre komplett bil, ladbar hybrid med god rekkevidde, firehjulstrekk, stasjonsvogn også er den jo veldig lekker. Noe mer motoriserte biler enn dette lønner seg ikke dessverre, gjelder å finne en gylden middelvei. Alternativet er jo en G30 530e, en bankforbindelse kjører en sånn som firmabil og han er ekstremt fornøyd. Han kommer fra en Jaguar I-Pace og fant ut at elbil ikke fungerte når man fort kjører 300 km om dagen.

Jeg har frem til nå i høst også hatt firmabil, jeg kjørte Ford Mondeo som sammen med Passat må være de mest populære firmabilene. Men det var en strålende bil, jeg hadde jo også min G30 540d i tillegg så jeg klarte meg fint uten premiumfirmabil. Jeg valgte å droppe firmabil i høst fordi jeg synes jeg skattet så mye og at jeg ikke fikk velge Mondeo igjen (fikk tilbud om Focus...nei takk). Så når jeg ikke fikk fortsette å kjøre en bil jeg var fornøyd med så droppa jeg det. Jeg angrer ikke, korona situasjonen har uansett gjort at det blir mindre kjøring 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, flobben skrev:

Hva slags budsjett har firmaet på bilen? 

Er det Mercedes c350e du har i dag? 

Hvordan er tilgang til strøm? 

Hvordan kjøre mønster? 

Trenger du awd? 

Mercedes har vel en diesel hybrid ute nå, den bør jo gå ganske billig, men er vel uten awd. 

Bmw har jo 330e, 530e tilgjengelig i stasjonsvogn nå.

Audi og Volvo har jo noen hybrider. 

El-biler, eneste som går over 400km på vinteren er vel Model S LR. Jeg har Audi e-tron og den klarer ikke 300km på vinteren. Model 3 ser jeg også at folk sliter med å få veldig langt over 300km på vinteren, pluss at premuim er den ikke på noen som helst måte. 

En kompis er veldig fornøyd med vw passaten sin, men kjører nok mest korte streker på batteri. 

Sånn helt egentlig, er budsjettet skamhøyt haha. Lider ikke. Men sjefen vil "spare" litt. C350E har vært firmabilen ja, men han syntes den kostet mer enn den smakte. Der var det 60k i innskudd, og 5-6-7 lapper i måneden sikkert. Lading i den grad jeg har lada har skjedd på jobb, har 2 utganger. Sjeldent man lader med hybrid. Kjøremønster er litt tung fot.. noe av grunnen til at jeg ikke er gira på å bruke min egen. Men klart, mye motorvei. AWD er ikke noe must, men fordel. 

Skal jeg gjette, er 330e og 530e utelukket.. da de prismessig ligger likt som C350E. Men kan for all del forslå de. Tipper han er ute etter noe som koster 500 ish. Men på ren el-bil virket det som Audi E-tron kunne funket feks, eller Polestar som en har nevnt. Tesla orker ikke jeg personlig, så det er utelukket.  Hva tenker du om Audi?`Anbefales? VW tror jeg også faller bort..

Problemet MITT er.. sjefen vil ha noe billigere, men hater alt som ikke heter Porsche. VW og Tesla skyr han som pesten. Etter å ha hatt en CLA, 2 stk C350E og Vito, er han ikke så gira på Merc heller.. mye smådrit. Alt asiatisk er utelukket. Så _egentlig_ er det ikke så mye å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hmm... Hva med en BMW 220d xDrive Gran Tourer? Man får jo styggmye inn i de om bakerste seterad er nede(7-seter) og laster opp til taket. Og så er de ikke så ille i pris heller om man sammenligner mot X5 :) (i den grad en kan sammenligne de mot X5).

Den er oppgitt med 10L mindre bagasjeromsplass enn G31(ikke hybrid), men det er fordi de måler opp til bagasjeromshyllen/rollern. :) 
 

ED83B977-2E8B-4A08-9C91-2CA413281970.thumb.jpeg.179e9fdc8c06a1eb937e87c0511eafae.jpeg
 

Edit: Kan legge til at dette forslaget er kun om det skal fraktes mye. Er det for det meste bare kjøring så ser man selvsagt vekk fra denne :) 

Trenger ikke sånn enormt mye plass. Stasjonsvogn er plenty.. og trengs mer kan jeg ta med meg Vitoen. Men egentlig ikke dumt forslag plassmessig iogmed en liten varebil ala Caddy er påtenkt også.. problemet er fort da at en Caddy tar man ikke så mye hensyn til hvordan og hva slags ting som blir lastet inn. I denne må man passe mer på, og den VIL bli brukt til mye rart.. nettopp fordi den rommer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geir Anders skrev:

Trenger ikke sånn enormt mye plass. Stasjonsvogn er plenty.. og trengs mer kan jeg ta med meg Vitoen. Men egentlig ikke dumt forslag plassmessig iogmed en liten varebil ala Caddy er påtenkt også.. problemet er fort da at en Caddy tar man ikke så mye hensyn til hvordan og hva slags ting som blir lastet inn. I denne må man passe mer på, og den VIL bli brukt til mye rart.. nettopp fordi den rommer mer.

Okei, skjønner! Da kan du nå også sjekke ut 225xe, X1 25e og X2 25e :) Lykke til i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Du forteller ikke noe om hva slags budsjett du har å forholde deg til. Men siden du har en Mercedes C350e (antar at det er C-klassen) så regner jeg med at du har i området rundt 750 000 kr (som er imponerende på firmabil). Da er det ett brennhett tips og det er G21 330e Touring. Dette er en uhyre komplett bil, ladbar hybrid med god rekkevidde, firehjulstrekk, stasjonsvogn også er den jo veldig lekker. Noe mer motoriserte biler enn dette lønner seg ikke dessverre, gjelder å finne en gylden middelvei. Alternativet er jo en G30 530e, en bankforbindelse kjører en sånn som firmabil og han er ekstremt fornøyd. Han kommer fra en Jaguar I-Pace og fant ut at elbil ikke fungerte når man fort kjører 300 km om dagen.

Jeg har frem til nå i høst også hatt firmabil, jeg kjørte Ford Mondeo som sammen med Passat må være de mest populære firmabilene. Men det var en strålende bil, jeg hadde jo også min G30 540d i tillegg så jeg klarte meg fint uten premiumfirmabil. Jeg valgte å droppe firmabil i høst fordi jeg synes jeg skattet så mye og at jeg ikke fikk velge Mondeo igjen (fikk tilbud om Focus...nei takk). Så når jeg ikke fikk fortsette å kjøre en bil jeg var fornøyd med så droppa jeg det. Jeg angrer ikke, korona situasjonen har uansett gjort at det blir mindre kjøring 👍

Du ser mye av svarene mine over her til Flobben :)

330E regner jeg med utgår, selvom jeg er veldig enig, hadde vært en knall bil! Samme med 530E.

I det store og det hele.. på det jevne, blir det nok rundt 200km om dagen.. de dagene man er ute. Litt lenger noen ganger, men skal klare en liten ladepause da. Ford Mondeo er faktisk ikke så dumt, har kjørt noen nyere modeller, og de er overraskende bra. Jeg har også tenkt tanken på Skoda. Problemet som nevnt er at han som bestemmer er "åpen" for forslag om du skjønner.. men tilslutt er det ikke så mye å velge i. Aller helst vil han nok at jeg bruker min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis fikk nettopp sin 330e xdrive touring som firmabil. Innkjøpspris etter rabatt på den var vel ca 620 000. Syns den  godt utstyrt til den prisen også. Skattepris blir selvsagt litt høyere siden man må skatte av listepris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Geir Anders skrev:

Du ser mye av svarene mine over her til Flobben :)

330E regner jeg med utgår, selvom jeg er veldig enig, hadde vært en knall bil! Samme med 530E.

I det store og det hele.. på det jevne, blir det nok rundt 200km om dagen.. de dagene man er ute. Litt lenger noen ganger, men skal klare en liten ladepause da. Ford Mondeo er faktisk ikke så dumt, har kjørt noen nyere modeller, og de er overraskende bra. Jeg har også tenkt tanken på Skoda. Problemet som nevnt er at han som bestemmer er "åpen" for forslag om du skjønner.. men tilslutt er det ikke så mye å velge i. Aller helst vil han nok at jeg bruker min egen.

Elbil er jo ikke så gunstig å lease, her er det jo ikke noen moms for leasing selskapet å trekke fra så bilprisen er jo en del høyere kontra tilsvarende fossilbil. De selskapene som leaser elbiler er jo gjerne dem som ønsker å profilere seg med en grønn profil. Så er det jo kjørelengden da, det vil si forutsigbarheten når du er på veien. Men om elbil er ønskelig så sjekk ut Mustang Mach-e, med Long Range batteriet går den 610 km. Koster fra 473 000 kr. Ellers så kan jeg som sagt gå god for Mondeo, helt konge bil som er nydelig å kjøre 😀 Skoda er også bra biler, men akk så kjedelig når du kommer fra premium.

Når alt dette er sagt, så skal du være klar over at ALD og Leaseplan har noen gode dealer på 330e om dagen. Det varierer jo veldig hvilke modeller som er inne i varmen hos leasing selskapene, akkurat nå er det 330e som er hot. For noen år siden var det C350e og Volvo V90, dette er ut nå virker det som. Du ser det ble pøset ut haugevis av slike biler for ett par tre år siden, ingenting nå. BMW X1 25e er ett annet eksempel som er i skuddet akkurat nå, selges mye og det er gode dealer på leasing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med elbil så skatter du kun av 60% av bilpris, slik at dette blir vel en del gunstigere?

 

Hvor kommer dette med MVA inn i bildet?

  EL FOSIL
Bilpris 1 000 000 1 000 000
Inngangsverdi 600 000 1 000 000
30% opp til 314 400 94 320 94 320
20% overskytende 57 120 137 120
Inntektsgrunnlag 151 440 231 440
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at moms hjelper på leasingprisene er at leasing selskapene kjøper bilene og får fratrukket moms ved kjøp. Samtidig må de ta moms på leieprisen ut til kunde. På de fleste hybrider er det lav eller ingen avgift, men høyere moms enn på tilsvarende fossil biler (siden moms beregnes på bil pris uten avgifter). 

Eksempel:

En avgiftsfri hybrid til 600 000,- inkl 120 000,- i moms leies ut i 4 år til en total leiepris på 300 000,-  inkl moms. Da blir monsen som er innbetalt til staten på leieprisen kun 60 000 og leasing selskapet "sparte" 60 000,- i moms på nybil prisen som hjelper på hvordan de regner leiepris og restprisvurdering. 

Det er i hvert fall slik jeg tror det er - mulig jeg er helt på vidda😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geir Anders skrev:

Du ser mye av svarene mine over her til Flobben :)

330E regner jeg med utgår, selvom jeg er veldig enig, hadde vært en knall bil! Samme med 530E.

I det store og det hele.. på det jevne, blir det nok rundt 200km om dagen.. de dagene man er ute. Litt lenger noen ganger, men skal klare en liten ladepause da. Ford Mondeo er faktisk ikke så dumt, har kjørt noen nyere modeller, og de er overraskende bra. Jeg har også tenkt tanken på Skoda. Problemet som nevnt er at han som bestemmer er "åpen" for forslag om du skjønner.. men tilslutt er det ikke så mye å velge i. Aller helst vil han nok at jeg bruker min egen.

Jeg jobber med leasing og hos oss er Skoda det merket vi desidert bestiller flest av. Enten det er Octavia eller Superb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fredrik 90 said:

Elbil er jo ikke så gunstig å lease, her er det jo ikke noen moms for leasing selskapet å trekke fra så bilprisen er jo en del høyere kontra tilsvarende fossilbil. De selskapene som leaser elbiler er jo gjerne dem som ønsker å profilere seg med en grønn profil. Så er det jo kjørelengden da, det vil si forutsigbarheten når du er på veien. Men om elbil er ønskelig så sjekk ut Mustang Mach-e, med Long Range batteriet går den 610 km. Koster fra 473 000 kr. Ellers så kan jeg som sagt gå god for Mondeo, helt konge bil som er nydelig å kjøre 😀 Skoda er også bra biler, men akk så kjedelig når du kommer fra premium.

Når alt dette er sagt, så skal du være klar over at ALD og Leaseplan har noen gode dealer på 330e om dagen. Det varierer jo veldig hvilke modeller som er inne i varmen hos leasing selskapene, akkurat nå er det 330e som er hot. For noen år siden var det C350e og Volvo V90, dette er ut nå virker det som. Du ser det ble pøset ut haugevis av slike biler for ett par tre år siden, ingenting nå. BMW X1 25e er ett annet eksempel som er i skuddet akkurat nå, selges mye og det er gode dealer på leasing. 

Så en I Pace klarer ikke 300km på vinteren, mens en Mach-E klarer 610km på sommeren?

Begge deler er feil.

 

Men skal det spares er jo BMW X1 hybriden ett alternativ.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Elbil er jo ikke så gunstig å lease, her er det jo ikke noen moms for leasing selskapet å trekke fra så bilprisen er jo en del høyere kontra tilsvarende fossilbil. De selskapene som leaser elbiler er jo gjerne dem som ønsker å profilere seg med en grønn profil. Så er det jo kjørelengden da, det vil si forutsigbarheten når du er på veien. Men om elbil er ønskelig så sjekk ut Mustang Mach-e, med Long Range batteriet går den 610 km. Koster fra 473 000 kr. Ellers så kan jeg som sagt gå god for Mondeo, helt konge bil som er nydelig å kjøre 😀 Skoda er også bra biler, men akk så kjedelig når du kommer fra premium.

Når alt dette er sagt, så skal du være klar over at ALD og Leaseplan har noen gode dealer på 330e om dagen. Det varierer jo veldig hvilke modeller som er inne i varmen hos leasing selskapene, akkurat nå er det 330e som er hot. For noen år siden var det C350e og Volvo V90, dette er ut nå virker det som. Du ser det ble pøset ut haugevis av slike biler for ett par tre år siden, ingenting nå. BMW X1 25e er ett annet eksempel som er i skuddet akkurat nå, selges mye og det er gode dealer på leasing. 

Angående el-bil er det vel mest tanken rundt dette med å slippe drivstoff, bompenger, lavere skatt etc som kan begrunnes som fordeler. Vi har ingen grønn profil hehe. Er åpen for mye.. poenget er å kunne forslå litt forskjellig typer, sånn at jeg har litt å spille på. 330e på leaseplan så jo meget gunstig ut.. uten at jeg har kikket altfor nøye. Spørs hva de setter som restverdi osv. Men det er som du sier, C350E ble jo pumpet ut når den var ny for 3-4 år siden.. noe av grunnen til at vi hadde 2 stk. X1 25e er absolutt verdt en vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...