Gå til innhold

Firmabil


Geir Anders
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde vært litt kult om du kunne spekke opp en iX3 som ser høvelig ut. 

Måtte hatt noen andre hjul hvertfall.
https://configure.bmw.no/no_NO/configid/q6a2r4x2 

 

Listeprisen er noe høyere enn 330E, men så sparer du litt på skatten personlig, samt noe i bompenger/bensin på bedriften. Hva som blir bedriftsleasing pris vet jeg ikke, men det kunne jo vært interessant å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 330e eller 530e av siste type går jo faktisk langt på strøm, så om du gidder å lade hjemme, så er de billige å kjøre. Gamle Mercedes C350e hadde knapt el rekkevidde overhodet (drøye 2 mil på en god sommerdag). Det er viktig aspekt å få med i vurderingen av evt ny hybrid. Nå vet jeg riktignok ikke hvor langt du kjører pr dag, men det virker som du bruker bilen en del i jobb, og ikke kun til pendling frem og tilbake. Mye småkjøring uten lademuligheter er dårlige forhold for en ladbar hybrid.

Litt OT: Har en bekjent med Mercedes EQC. Den mister dramatisk rekkevidde i minusgrader. Klarer knapt 25 mil. Det er ikke mange elbiler som reelt klarer 40 mil pr lading om vinteren. Å lease biler der det ikke er noen mva (altså rene elbiler), er for øvrig ikke god butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premiummessig slår jeg er slag for Audi eTron for Elbil. :) Plassmessig også, men de må jo lades innimellom som det blir nevnt. Ellers er nok kanskje 330e G21 xDrive det uten tvil beste alternativet jeg kanskje hadde valgt selv også, skulle jeg gjort det på nytt. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, *MrB* skrev:

En 330e eller 530e av siste type går jo faktisk langt på strøm, så om du gidder å lade hjemme, så er de billige å kjøre. Gamle Mercedes C350e hadde knapt el rekkevidde overhodet (drøye 2 mil på en god sommerdag). Det er viktig aspekt å få med i vurderingen av evt ny hybrid. Nå vet jeg riktignok ikke hvor langt du kjører pr dag, men det virker som du bruker bilen en del i jobb, og ikke kun til pendling frem og tilbake. Mye småkjøring uten lademuligheter er dårlige forhold for en ladbar hybrid.

Litt OT: Har en bekjent med Mercedes EQC. Den mister dramatisk rekkevidde i minusgrader. Klarer knapt 25 mil. Det er ikke mange elbiler som reelt klarer 40 mil pr lading om vinteren. Å lease biler der det ikke er noen mva (altså rene elbiler), er for øvrig ikke god butikk.

Det stemmer ganske bra det, gamle C350E er en vits når det kommer til rekkevidde. Jeg anser det som en bensinbil med latterlig liten tank. Spesielt gjerrig på mila er den heller egentlig ikke mtp motoren.

Foreløpig tenker jeg at X1 25E kunne vært kurant, men ønsker 330E. Blir disse for dyre iht til hva han tenker, vil jeg trolig foreslå Skoda Suberb/Octavia.. eventuelt Ford Mondeo. Blir elbil alternativ, er nok vinneren E-tron. Tipper den isåfall blir kjøpt.

Om ingen av disse går i land skal jeg presse på mer kroner per km, så tar jeg heller min egen eventuelt.

Varebil og asiatiske merker utgår.. får heller bite i det sure eplet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, fupsaker skrev:

Premiummessig slår jeg er slag for Audi eTron for Elbil. :) Plassmessig også, men de må jo lades innimellom som det blir nevnt. Ellers er nok kanskje 330e G21 xDrive det uten tvil beste alternativet jeg kanskje hadde valgt selv også, skulle jeg gjort det på nytt. :D 

Har du noen spesielt gode og negative ting å trekke frem om E-tron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Geir Anders skrev:

Har du noen spesielt gode og negative ting å trekke frem om E-tron?

Det kan vi godt ta privat om ingen andre her også vil vite? 😛 Men plass- og komfortmessig er den overlegen det meste. Godt med tech ombord også. Og faktisk overraskende morsom på snøføre når ESP er av. :D E50 lader kanskje litt tregt, maks 120kW, men tar det igjen på prisen. Om det er verdt 106 000 i grunnpris ekstra for 55 og reelt 7 mils ekstra rekkevidde får være opp til andre å bedømme. Men, det mest negative: Det er ikke en BMW. :D Og jeg savner motorlyd og kjørefølelse i BMW-en jeg leverte inn i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning etter snart to år i e-tron. Bilen er fantastisk, veldig komfortabel, stille gående og rask. Kom fra f15 x5 3.0d og audien er bedre på alt, bortsett fra kjøreglede når man gir på.

savner å høre motoren og kjenne girskiftene når man herjer litt, mens på motorveien og i daglig kjøring på smågater er elbil overlegent å kjøre.

jeg kommer med min med 21" ca 30 mil på motorveikjøring på sommeren, vinteren ikke prøvd så mye ennå, men særlig mer en 25mil neppe, men den lader fort på riktig lader. Nå kjører jeg sjeldent så langt og se gangene jeg gjør det rekker jeg å planlegge for ladingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok er den mest «BMWeske» elbilen på markedet idag en Jaguar.

En helt annen klasse enn nevnte Audi når det gjelder kjøreglede. Bedre rekkevidde også, men mindre lagringsplass naturlig nok. Største svakheten er treg hurtiglading.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, flobben skrev:

jeg kommer med min med 21" ca 30 mil på motorveikjøring på sommeren, vinteren ikke prøvd så mye ennå, men særlig mer en 25mil neppe, men den lader fort på riktig lader.

Og hvilken hastighet er dette med? Er jo dette som er interessant å vite, man må kunne holde jevnt minst 120 km/t for at det skal være "behagelig". Jeg vet ikke med andre her, men jeg får fnatt av å kjøre noe særlig under dette på en firefeltsvei med 110 sone. Virker som det skjer noe drastisk med rekkevidden og strømforbruket når man komme over 100 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Og hvilken hastighet er dette med? Er jo dette som er interessant å vite, man må kunne holde jevnt minst 120 km/t for at det skal være "behagelig". Jeg vet ikke med andre her, men jeg får fnatt av å kjøre noe særlig under dette på en firefeltsvei med 110 sone. Virker som det skjer noe drastisk med rekkevidden og strømforbruket når man komme over 100 km/t

Siste testen til krisrifa og teslabjøen sier vel 24mil når det er kaldt ute og deres ti prosent over fartsgrensen regel. 
Jeg er dessverre en av de som ofte kjører noe fortere en det på firefelten. Nå har jeg ikke prøvd å kjøre så langt på lenge og ikke på vinteren, da svigers bor rett utenfor Hamar og mine foreldre bor fem km unna der vi bor. Så behovet mitt for å kjøre langt er omtrent aldri tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering her bare, og takk for innspill.

Det gikk akkurat som jeg tenkte. Ford, Skoda og den slags var uaktuelt å ha stående på parkeringen. Kikket på BMW, Mercedes, Audi og Volvo og kom frem til at kosten er ca lik eller mer som vi har hatt på C350E. Så gikk med på en prøveordning der jeg får mer enn statens sats per km, og jobben dekker alt bompenger/ferge, vask, spylevæske osv.

Det som var overraskende var at 330E med x-drive og touring var en av de rimeligste bilene. Spørs om det ikke blir en slik etterhvert.. enten privat eller på jobb om dette skulle funke dårlig økonomisk for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...