Mons1 Skrevet Februar 20, 2021 Skrevet Februar 20, 2021 Etter en tur på handel, så kjørte jeg sakte igjennom sentrumsgate. Plutselig begynte bilen å nøkke og nesten stoppe. Så kom det opp varsel om problemer med "Drivetrain" og bilen har redusert ytelse, men det var mulig å fortsette å kjøre. "Drivetrain" høres ut som gearkasse i mitt hode, men symbolet viset mistenkelig motor. Uansett så stoppet jeg ved en butikk og stoppet motoren. Ventet litt og startet på nytt og alt virker å være i orden. Har ikke merket noe mer trøbbel. Tok i dag å scannet med INSTA+ og fikk opp 2 feilkoder. Den ene sa noe om EGR-ventiler for mye åpen. Og den andre indikerte feil med styring av EGR. Har slettet kodene og kjørt en lengre tur og ingen nye koder kom tilbake. Er dette noe som bare plutselig kan komme pga "hikke" eller kan dette være en indikasjon på en EGR-ventil som er i ferd med å gi opp?
E.C. Skrevet Februar 20, 2021 Skrevet Februar 20, 2021 Drivetrain er motor og girkasse. EGR soter seg ihjel på en bil, så det er ganske sikkert på at problemet kommer tilbake før eller siden.
TRF Skrevet Februar 20, 2021 Skrevet Februar 20, 2021 Defekt egr på denne motoren er jo helt standard og dekket mange ganger før.
papertiger Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 Hadde samme symptomer på vår B47, og der var det EGR-ventilen fullstendig nedsotet og dermed ikke åpnet og lukket som den skulle. Ble byttet på garanti, men hadde bilen vært utenfor garanti tror jeg jeg hadde fått fjerna hele greia. Skaper mer problemer enn den gjør godt.
dopus Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 Hadde nesten samme problem som deg. Fikk drivetrain feilmelding og leste ut feilmelding. Var egr. Bavaria sjekket, men det var ikke nok avvik til at den ble skiftet på garanti, tror dem rekalibrerte og slettet feilmelding. Ca 1 måned etter utløpt garanti skjedde det igjen. Siden det hadde vært et problem før garanti var utløpt, ble det søkt om skifte på goodwill. Tror jeg betalte 25 prosent av delekostnad og 50 prosent av arbeid. Kunne sikkert ha tatt ut egr og renset den, men med prisen for å skifte den så syntes eg det var like greit å sette inn en ny. Har ikke fått feilmeldinger i etterkant. Kjørt med den nye i snart 3 år uten problemer.
dopus Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 Egr kjøler ble skiftet på recall. Så egr systemet på min er relativt nytt. Med en litt eldre utgave av theingold ista-d gikk det Ann å justere egr blandingsforhold. Man kunne justere slik at mindre eksos ble blandet med frisk luft, og dermed mindre soting av egr, i hvertfall i teorien. Merket ingen forskjell på min bil, but Who knows. Tror ikke den funksjonen eksisterer i nyere ista-d.
Mons1 Skrevet Februar 21, 2021 Forfatter Skrevet Februar 21, 2021 Takk for tilbakemeldingene. Jeg har uansett planer om å ta av innsuget til våren (når det blir varmt i luften) og rense hele innsuget. Tips er å bruke ovnsrens og trykkspyler, men EGR ventilen er etter hva jeg kan se en enkel sak å ta løs. Ser ut som den står mellom eksos-manifoil og eksoskjøleren. Men man må regne med at det er sotet ganske mye igjen inn i ventilportene. Disse er ikke enkel å rengjøre. Man kan prøve kjemisk rengjøring. Men her må man vri motoren slik at ventilene er stengt. Da må man ut med inspr.dysene eller så er det umulig å vri motoren pga kompresjonen. Jeg vet ikke om karbonopphoping er lik på diesel som på bensin. På bensin er karbonavleiringen hard og vanskelig å få lås. Derfor valnøttblåsing. Men på diesel virker dette annerledes. Akkurat som sot med olje som er skikkelig grisete, men ikke hard/tørr. Noen av dere som har gjort dette på en N47?
TRF Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 Hva er det du prater om nå? Bytt egr ventilen. Og du kan naturligvis snurre motoren uten å ta ut innsp dyser. Hvordan tror du motoren starter?
Mons1 Skrevet Februar 21, 2021 Forfatter Skrevet Februar 21, 2021 1 time siden, TRF skrev: Hva er det du prater om nå? Bytt egr ventilen. Og du kan naturligvis snurre motoren uten å ta ut innsp dyser. Hvordan tror du motoren starter? Du skjønner, hvis EGR-ventilen er igjensotet, så må du regne med at hele innsuget er igjensotet, men nå er sotet blandet med oljedamp som gjør sotet om til noe som ligner på tjære. Og dette vil også klistre igjen ventilportene. Har du prøvd å dra om en dieselmotor? Startmotoren på 1kW har en utveksling på ca 1:50.
E.C. Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 Hvis du greier å dra til hjulboltene dine med ca. 120Nm hjemme så tror jeg at du greier å dreie rundt en dieselmotor om du tar i bruk en litt lang arm. I motsetning til starteren så skal ikke du få bilen opp i 300 rpm i løpet av 1 sekund.
Ketil R Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 Trf har aldri prøvd å dra rundt en diesel motor 🙃 Marius2002, Daniel., E.C. og 5 andre reagerte på dette 1 7
TRF Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 34 minutter siden, Mons1 skrev: Du skjønner, hvis EGR-ventilen er igjensotet, så må du regne med at hele innsuget er igjensotet, men nå er sotet blandet med oljedamp som gjør sotet om til noe som ligner på tjære. Og dette vil også klistre igjen ventilportene. Har du prøvd å dra om en dieselmotor? Startmotoren på 1kW har en utveksling på ca 1:50. Jeg skjønner ikke at du får deg til å skrive det du gjør en gang? "Har du prøvd å dra om en dieselmotor" spar meg. Spar meg gjerne for resten også. Skal du "undervise" er det en fordel å ha nødvendig kunnskap og ferdigheter.
Ketil R Skrevet Februar 21, 2021 Skrevet Februar 21, 2021 Turner de største diesel motorene vi er borti på jobb for hånd også. 1650hk v12 Man marine motorer, tungt men mulig Marius2002, TRF og Ingvaldsen reagerte på dette 3
Mons1 Skrevet Februar 22, 2021 Forfatter Skrevet Februar 22, 2021 22 timer siden, Ketil R skrev: Turner de største diesel motorene vi er borti på jobb for hånd også. 1650hk v12 Man marine motorer, tungt men mulig Alt er mulig med lang nok "latmannsarm". Jeg skulle dra i gang ei hoppetusse før jeg oppdaget at man måtte åpne for å redusere kompressjonen. Uten det måtte man stå og hoppe på veiva for å få stemplet over topp-punktet. For å dra rundt en N47, så må man ha en spesial-nøkkel og så må man få plass for ei skralle. Men hvis det er så enkelt som noen påstår, så er det jo bare en fordel for meg.
Otis Skrevet Februar 22, 2021 Skrevet Februar 22, 2021 Jeg drar lett rundt min m57 ihvertfall med den koppen og en passelig kort skralle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå