Gå til innhold

Nybilen Carbonsort iX3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

På 1.11.2021 den 19.02, Ron Jeremy skrev:

Kvinnen og ei venninne kjørte tur-retur (med vinterdekk) fra Porsgrunn til Stavanger nå i helgen, snittforbruk på 17.7kW.

Er det forventet at piggfrie vinterdekk har høyere forbruk enn sommerdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Er det forventet at piggfrie vinterdekk har høyere forbruk enn sommerdekk?

Det er vel en miks, at myke (vinterdekk) lager mer motstand og dermed gir noe kortere avstand enn de harde(re) sommerdekka.

Samtidig er jo ofte vinterdekkene av mindre dimensjon enn sommerdekkene, så totalen utligner kanskje hverandre noe?!

Siste gang jeg sjekker med vinterdekk var tilstanden følgende:

 

E6401C74-9DB3-43B9-99BF-E5EEAA527412.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

IX3 i 20 cm snø på ubrøytede veier. Var vel kanskje en av de de øvelsene jeg tvilte mest på med bilen. 
Siden iX3 ikke har X-drive og at man har kjørt biler med X-drive i endel år nå, er det uansett er savn.


Men RWD og en elektrisk drivlinje er kanskje likevel noe at det bedre når X-drive likevel ikke er å oppdrive?

Nå er hvertfall snøtesten unnagjort og testet, det gikk strålende. Det sagt, jeg vil sikkert komme i situasjoner hvor X-drive vil være et savn.

 

5463BBFF-7023-4550-8FBE-5412AD92E9C7.jpeg

1204A6BF-B126-41C7-AEC0-D1092165080E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mslello skrev:

Tøft bilde! :)

Jeg ble stadig vekk imponert over framkommeligheten til i3 også. Selv om jeg hadde pre LCI som var litt treg i responsen på traction modusen. 
Bli spennende å se hvordan Xdrive funksjonen på i4 M50 funker.

Er mange med pre LCI i3 som er mugne på framkommeligheten på vinterstid. Selv har jeg hatt både en 16’ og en 20’ og siste var bedre på glatta. 
Men sammenliknet med iX3’n, så er denne en god del bedre enn i3 noengang var. 

Annet, tja rekkevidde på vinterstid har lenge vært en snakkis, ser jeg nå har ved 93% batteri, 330 km rekkevidde. Da var siste kjøretur en 26 mil kjøretur i 10 blå.
Forbruket viste da i snitt 22.3%.
Dette var med full bil og i 90-110 sone på motorvei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, fupsaker skrev:

Spør muligens dumt, men hva slags vinterdekk står på din? Gikk på en liten smell siden levering av i4 tar litt lengre tid enn antatt. Endte med fullspecet iX3, Kashmirsølv, hentes ut 21.12. 19" Nokian R3 SUV, liker Nokian dårlig fra før..

Testbilen jeg prøvde hadde Bridgestone, svært støysvake å fine. Men min ble levert med de du her nevner. Grovt mønster og bråkete. Lag en tråd om bilen da vel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Testbilen jeg prøvde hadde Bridgestone, svært støysvake å fine. Men min ble levert med de du her nevner. Grovt mønster og bråkete. Lag en tråd om bilen da vel :-)

Faen, jeg vil ha de av. Ikke overrasket. Jeg kupper heller din, tenker jeg. ;) 

Neida, tråd kommer nok, til tross for at det er ventepølse.

 

 

 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gikk en runde med oss selv. Veldig fornøyd med x3 diesel, kunne egentlig tenke oss ny x3 med diesel. Men pga hybridens inntog er denne mer «lønnsom» i innkjøp og med småkjøring sikkert helt suveren. Men ix3 er enda billigere igjen, omtrent i egen klasse. Ser derfor for oss å kjøpe ix3 selv om vi mister awd. 
Har tilbud hos Jæger stående, antakelig med 7 mnd leveringstid. Vurderer da egentlig en 2021 modell fra Finn, kanskje for en liten slump mindre penger og vesentlig raskere leveringstid. 
det vi da mister er chrome delete, varme i ratt og… var det noe mer nytt med 2022 modell? 
I godt vestlandsterreng, hva tror dere rekkevidde vil være? Aldri mer enn 90, sjeldent mer enn 70 km/t 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, F25x3 skrev:

Gikk en runde med oss selv. Veldig fornøyd med x3 diesel, kunne egentlig tenke oss ny x3 med diesel. Men pga hybridens inntog er denne mer «lønnsom» i innkjøp og med småkjøring sikkert helt suveren. Men ix3 er enda billigere igjen, omtrent i egen klasse. Ser derfor for oss å kjøpe ix3 selv om vi mister awd. 
Har tilbud hos Jæger stående, antakelig med 7 mnd leveringstid. Vurderer da egentlig en 2021 modell fra Finn, kanskje for en liten slump mindre penger og vesentlig raskere leveringstid. 
det vi da mister er chrome delete, varme i ratt og… var det noe mer nytt med 2022 modell? 
I godt vestlandsterreng, hva tror dere rekkevidde vil være? Aldri mer enn 90, sjeldent mer enn 70 km/t 😂

Det du burde være klar over her, er at 2022-modellen du eventuelt kan bestille er en iX3 LCI - dvs. helt nytt lyktedesign foran og bak, nye støtfangere, mulighet for M-sport, ny midtkonsoll, nytt dashborddesign med mer. Personlig skulle pre-LCI iX3 vært uhorvelig mye billigere for at jeg hadde gått for denne kontra en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det du burde være klar over her, er at 2022-modellen du eventuelt kan bestille er en iX3 LCI - dvs. helt nytt lyktedesign foran og bak, nye støtfangere, mulighet for M-sport, ny midtkonsoll, nytt dashborddesign med mer. Personlig skulle pre-LCI iX3 vært uhorvelig mye billigere for at jeg hadde gått for denne kontra en ny.

Ikke uenig. Vi endte jo opp med pre LCI, men svært fornøyd. Og fikk den til en fin pris. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har bilen rundet 12.000km.

Dette er kjørt siden slutten av Juni, slik at bilen har vært testet på tilnærmet all mulig føre. 
Skal forsøke å lage et lite resymé etter vår tid med bilen.

Det som fikk meg bort fra iX3 var mangel på X-drive - prisen, forbruk og hvor mye elbil og BMW man fikk for pengene dro meg tilbake.

Bilen er stor nok for en familie på 4 som vi er, så kom jammen en DSG også inn bak der.

Jeg gleder meg imidlertid til å få X-drive igjen, spontan start på glatt føre og trygghet gir først og fremt avhengighetsskapende fremdrift.
Men det er mye vane og ryggmargsrefleksen av trygghet dette. Men neste bil har nok likevel X-drive.

Jeg håpet imidlertid at iX3 ville gi en mest mulig optimal fremdrift til å være kun RWD. Jeg følte meg trygg på at kombinasjonen av elbil og RWD ville være en best mulig kombo til å håndtere glatta. 

Hittil har det stemt bra, aldri vært i trøbbel, men man kjører jo mer proaktivt ved mangel på X-drive.
Men bilen er tung, hensyntar man overnevnte er bilen trygg og stødig på glatta..

Ellers har SW hele tiden blitt oppdatert og forfinet, deilig å se BMW følger opp dette, et særdeles vesentlig poeng fremover å ha tillit til produsenten på dette punktet.

Bilen er ellers glimrende, savner rattvarme og varme i baksete.

LED og effektiv drivlinje gjør at snø og is ikke smelter som fossilbiler, på denne tiden er det litt kjedelig. Men så har man mulighet til å varme/kjøle bilen til enhver tid, som er avhengighetsskapende.

Bilen fungerer bra med henger, skulle sikkert vært mer kapasitet enn 750kg, men hengeren jeg har orker ikke mer. Så for meg fungerer kjøring med henger flott.

Vil nok måtte kjøpe noe Thule takstativ etterhvert, siden DSG (dansksvensk gårdshund) tar halve bagasjerommet.

Kvaliteten og komfort er også bra, liker iDrive 7 veldig bra. 
Generelt er det mye bra å rapportere om. 
 

Vi har jo hatt to i3’er, hvis man sier at dette er elbil v1.0, og iX v2.0, er kanskje iX3 v1.5 eller deromkring?

Det positive med v1.5 er i særdeleshet hvor bra adaptiv regen virker på et fossil basert chassi. Det gjør at kjøreopplevelsen når nye høyder og at bilen oppleves sømløs og effektiv på en bra måte.

Det negative merker man når man skal lade i disse dager.

Det tar 10-15 min med cold gate før man får opp effekten på lading.

For tesen om at «man lader når man kan, ikke når man må», er fornuftig. Men tiden det tar med et kaldt batteri er litt tungvint, ladehastigheten er solide 150kW, slik at i teorien får man inn endel suppe på 10-15 minutter holder ikke vann i denne kulda/tiden.

Her er Tesla og elbil v2.0 bedre med sin forvarming av batteriet før lading, selvom dette også tar litt kW.

Litt bugs er det også, der man åpner bakluka innvendig, så går radioen på. Og noen ganger klarer den ikke å koble opp mobilen. 

Høydepunkter, trådløs Apple tilkobling, adaptiv regen, effektiv drivlinje og fin og klassisk kjøreopplevelse med RWD under vår/sommer/høst kjøring. Mye elbil/BMW for pengene (580.000.-)

 

Mangler, mangel på X-drive, mindre plass innvendig enn om bilen hadde vært bygd som en elbil fra bunnen av, frunk mangler, forvarming av batteri ved lading.

 

 

 

C418A620-1743-4B6C-958A-7B2F51781683.jpeg

2E608FE9-7344-4FB8-8315-9343AF79A1AD.jpeg

1BB02568-7960-4409-BFDD-0964DD2F3AD3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...