Gå til innhold

Rattet G31 530e X-drive


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk et par timer bak rattet i en flott G31 530e idag.

Dette var kun en liten svipp, slik at jeg skal ikke dra de store konklusjonene.

Men morsomt bekjentskap, selvom kanskje ikke drivlinjen gav hakeslepp.

Flere inntrykk etter pausen - - - 

 

A6A24F0A-4DC8-4A06-A766-F641B2F682AF.jpeg

80C819BD-1585-4340-95D9-225B8FC3FED1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første man legger merke til er naviskjermen, den er i overkant stor, tror aldri jeg har tenkt det noensinne før - i en BMW.

Men det er kanskje plasseringen og høyden som gjør at den føles litt voldsom.

Dernest komfortsetene, fantastisk nakkepute, veldig myk og «plush», selv om den ikke «ser» slik ut. Men den uttrekkbare delen under lårene er litt for kort, jeg er ikke unormalt høy.

Når det kommer til komfortsetene var det tidligere en paradegren for BMW, det er det ikke lenger - dessverre.

Sportsstolene har blitt stadig bedre, hvertfall de man finner i bl.a G01.

Denne generasjonen av komfortseter ser utvilsomt flotte ut, men de ser bedre ut enn de oppleves.

Men det viktigste for slike seter og en slik bil, er langturskomforten. Det har jeg ikke hatt mulighet eller tid til å teste denne gangen.

Ellers, VAG lyktene er bedre enn på bilder, mye fra BMW er det nå om dagen - bedre Live.

Drivlinjen fikk jeg heller ikke testet tilstrekkelig, men den oppleves som litt «distansert», litt kunstig.
Når man ser effekttallene og opplever disse - er det vanskelig å bli umiddelbart blåst av banen. 
Bilen blir noe mer alert ved å vippe den over til venstre (sport).

Bilen er stille, men ikke elbilstille. Man hører drivverket og dekkstøy, men bilen er komfortabel og definitivt premium.

Listene i denne bilen var ikke min kopp te, men bilen er voksen, moderne - men dette er ikke en bil som gav noen «vil ha» følelser.

Har selv eid flere 5 serier, flotte biler med en kombinasjon av mye bra egenskaper. Eid flere E39 og E61, F1* syns jeg er fantastisk og fremdeles moderne.

Er man på jakt etter denne bilen, ville jeg kanskje vurdert en annen drivlinje, gitt at man ønsker en mer sportslig opplevelse. Denne er satt opp med fokus på Komfort.

376A1281-C951-4E60-904C-7FB1480AA10D.jpeg

5D0B06B8-23CC-4639-9E40-5226EC25B7B6.jpeg

42C8DCE1-344D-4FC1-A109-E21DA0352318.jpeg

D3B4348C-AC25-428E-A982-9224EE789580.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre dine opplevelser med denne bilen. Som deg så synes jeg at den nye iDrive skjermen blir for stor og høy. Den står opp nok i pre LCI og den nye løsningen er visuelt mindre pen. Ellers så er jeg vel enig i at komfortsetene later til å ha tatt ett bittelite steg tilbake i komfort. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er som gjør at det føles sånn, mulig det er selve stoppingen i setet som har gjort dem noe hardere? De 17 år gamle komfortsetene i min E60 står ikke tilbake for komfortsetene jeg har i G30en min. Ikke misforstå, dette er fortsatt seter man ikke blir sliten av å kjøre i. De er nydelige på lengre turer, men selve utviklingen har stoppet opp.

530e er nok ikke rett motorisering for å oppleve hva G30/31 har i seg av egenskaper. Det mest riktige her er en treliters diesel, jeg har selv kjørt 530e og sammenliknet med en 530d så er dette natt og dag. 540i er også en nydelig motor, men på allround egenskaper så er dieselsekserne uslåelige. Interessant nok kjørte jeg en del med en 530i, og det var ett overraskende hyggelig bekjentskap. Men den er litt anstrengt i G30, selv om den leverer veldig bra effekt så blir det med en liten følelse at den jobber hardt. 520d har jeg ikle kjørt i G30/31 så det kan jeg ikke uttale meg om.

Videre så er jeg også enig i at "vag" lyktene ser veldig mye bedre ut live enn på bilder. Særlig når du møter en langs veien så er det egentlig ikke så mye som minner om vag. Fikk du prøvd dem i mørket? Laserlysene skal vist være helt fantastiske. Det skal jeg ha på min neste BMW (blir sikkert en 5-serie det også, har blitt avhengig av disse bilene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:Fikk du prøvd dem i mørket? Laserlysene skal vist være helt fantastiske. Det skal jeg ha på min neste BMW (blir sikkert en 5-serie det også, har blitt avhengig av disse bilene)

Nei, men har forstått det slik at det som begynte som «markedsføring» og gimmik for 75k i i8. Har nå blitt en feature som er ettertraktet og prisen er jo sunket betraktelig. 
Så faktisk på to indentiske G05 45e i hvitt, som stod med fronten ut, nettopp nyankommet.

Den ene hadde laserlys, den andre hadde det ikke, men hadde disse underliggende (litt halvveis) lysene. Så fronten med den blå laser signaturen gjør seg, ikke bare om natten - men også visuelt om dagen. 
Hadde dette vært en option på iX3 hadde jeg valgt det, men slik finnes pr nå dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i at VAG lyktene ser bedre ut i virkeligheten, forutsatt at man ser hele bilen. Det er flere ganger hvor jeg har kjørt i mørket og trodd at det var en ny Skoda Octavia som kom i motsatt retning, men så viser det seg at det var en G3X LCI. 

Eneste grunnen til å kjøpe hybrid i det hele tatt er vel avgiftslettelsene. Kjøreegenskapene blir dessverre ikke den samme med et par hundre kg vekt bakpå. Eneste fordelen jeg ser her er kanskje hvis man kjøper en bil uten xDrive, så slipper man å laste opp bagasjerommet med sandsekker om vinteren for litt bedre veigrep.

De blå detaljene på laserlysene synes jeg var mer vellykket på pre-LCI modellen, da de var plassert midt i lyktene, fremfor i en linje øverst på lyktene. På LCI synes jeg faktisk at designet på led lyktene er bedre enn laserlyktene.

Alt i alt er dette fortsatt en pen bil, spesielt med tanke på hva BMW sine designere har gjort med flere av de andre modellene deres i det siste. Selv vurderer jeg faktisk 545e LCI den dagen min 530e skal selges, med mindre økonomien på det tidspunktet tillater en M550i eller M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2021 den 17.31, Ron Jeremy skrev:

Når det kommer til komfortsetene var det tidligere en paradegren for BMW, det er det ikke lenger - dessverre.

Denne generasjonen av komfortseter ser utvilsomt flotte ut, men de ser bedre ut enn de oppleves.

 

På 8.4.2021 den 19.25, Fredrik 90 skrev:

Ellers så er jeg vel enig i at komfortsetene later til å ha tatt ett bittelite steg tilbake i komfort. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er som gjør at det føles sånn, mulig det er selve stoppingen i setet som har gjort dem noe hardere? De 17 år gamle komfortsetene i min E60 står ikke tilbake for komfortsetene jeg har i G30en min. Ikke misforstå, dette er fortsatt seter man ikke blir sliten av å kjøre i. De er nydelige på lengre turer, men selve utviklingen har stoppet opp.

Jeg klarte ikke helt å slippe dette med de komfortsetene jeg. Det har gnagd meg litt dette med hvorfor komfortsetene i G30/31 ikke føles på samme måte som de "gamle" komfortsetene. Vi vet jo at BMW introduserte kanskje bilindustriens beste seter da de kom med komfortsetene i E38 med todelt rygg. Dette var i 1995 og siden er det vel ingen som har slått dem på akkurat dette. 

Siden jeg har biler med begge "typer" seter i hus, altså komfortseter i E60 (samme som i F10) og G30 så tenkte jeg å forske litt på dette. Hva er det som har gjort at komfortsetene i G30 ikke føles like gode. Jeg har også fire år bak meg i F10 med komfortstoler.

G30

596C2856-FE57-492F-90E9-F62DEB8791F8.thumb.jpeg.22b09119580e9737bbd7bcc85e04e785.jpeg

E60

E66AAD4F-6AEF-4CC7-8AD8-13B306028B3B.thumb.jpeg.7b6aa5484898862c595fbdd2e1705635.jpeg

Jeg føler at måten setene i G30 er designet, med flere sømmer i lengderetning og smalere sidestøtter (som får selve sitteflaten til å bli breiere=hardere) gjør at setet føles noe hardere å sitte i. E60 seter har breiere sidestøtter, kun en søm på tvers i sitteflaten. I tillegg så ser det ut som det er mer mykere stopping.  Setene i E60 er rett og slett litt mer fluffy og mykere i stoppinga, samt at måten sitteflaten er delt opp i er mer behagelig for rumpa.

Så kommer man til innstillingsmuligheter, her er det også noen forskjeller. Det mest iøyenfallende for meg er at E60 stolen kan tiltes veldig mye mer opp i fremkant, altså slik at du får mer støtte under låret. Det samme gjelder for F10 også. Men i G30en så får jeg ikke tiltet setet like langt opp som jeg ønsker, jeg er utrolig glad i å ha god tilt og god støtte under låret, selv om lårputen kan kjøres ut. Da føler jeg at jeg sitter solid og godt i setet, det savner jeg litt i G30. Videre så kan G30 og E60 stolene justeres i akkurat samme retninger. Her er alt veldig likt. Men når det kommer til korsryggstøtte, tilt av øvre ryggdel og den som klemmer deg i ryggen sånn at du sitter nesten fast...dette går mye lenger i E60 (og F10) enn i G30. I E60en og i F10en så klemte ryggstøtten så godt at selv smale meg satt solid og fast i setet, i G30 så klarer jeg ikke å få den helt ditt. Hadde jeg vært breiere over ryggen så hadde det gått. 

Så det er iallfall det jeg fant ut av, setene i G30 tilbyr fortsatt en fantastisk komfort...særlig på langtur. Men jeg har vel nå funnet ut at de har tatt ett lite steg tilbake. Jeg vil rangere det følgende:

E60 Komfortstoler får 10 av 10 poeng

G30 Komfortstoler får 8 av 10 poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mye av årsaken er at setene fra E6x/E7x kan justeres i flere ytterpunkter enn de senere generasjonene. BMWs toppår hva gjaldt komfortseter var frem til nakkestøtten ble endret 09/2007, der man gikk vekk fra myk, fluffy pute, til hardere og kompakt pute. Komfortsetene i F-serie generasjonen er for øvrig en annen type enn de fra 2000-E-serie, og det var her man startet å gå nedover på setefronten. Lårstøtten går for eksempel kortere ut på F1x/F0x LCI enn den gjør på F1x/F0x og spesielt E6x/E7x, og dette har vel G3x adoptert med muligens enda kortere justering igjen. Det er også merkbar forskjell i knekk av øvre del av seterygg fra E6x/E7x til Fxx og til Gxx igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare såvidt rattet G30, men husker det slo meg at jeg savnet tilt på setene og at setene ikke virket like magisk som slik jeg mintes setene i E61. Fikk også rattet en E61 med komfortseter her i vinter og de føltes perfekte med engang.

Generelt synes jeg også det virker som setene i BMW ikke er like outstanding som før. Synes foreksempel sportsetene i F3x og G2x virker hardere og med mindre mulighet for skikkelig tilt en de gamle sportsetene i feks E46 og E83. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er komfortsetene i E60 og F10 mye av det samme, her klarer jeg ikke å merke noen forskjell. Ellers så er jeg enig @Saltkjelen i at den hodestøtten i min E60 er den beste av de alle. Utrolig myk og god å hvile hode på når man kjører langt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

For min del så er komfortsetene i E60 og F10 mye av det samme, her klarer jeg ikke å merke noen forskjell. Ellers så er jeg enig @Saltkjelen i at den hodestøtten i min E60 er den beste av de alle. Utrolig myk og god å hvile hode på når man kjører langt 😀

Her er jeg uenig, setter fremdeles E6/7* generasjonen av komfortsetene foran F1* sine.

En positiv ting, er at de nakkestøttene på LCI G30 komfortseter, er nå plush igjen. Men det er veldig variasjon av seter fra generasjon til generasjon.

Med Dagens elbiler, ser tendensen ut til å være at det er viktigere at ting ser moderne og fresh ut, enn nivået på kvalitet og komfort, det være seg antall skjermer, knapper og ikke minst seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...