Gå til innhold

M3 E90 solgt, X3 M40i familiebil på plass.


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Etter noen år her på forumet tenkte jeg å lage en liten tråd selv, det blir nok ikke store modifikasjonene det er snakk om, men når jeg ser diskusjonene i andre tråder er det ikke tvil i at det er mye å lære av dere som har holdt på mye med BMW, er derfor på jakt etter litt gode råd underveis.

Bilen ble kjøpt for i overkant av 3 år siden, den hadde da gått ca 88000 km om jeg ikke husker helt feil, i dag har den bikket 121000 km, så den har rullet noen mil, men mest på langkjøring mellom nordvestlandet og østlandet.

Har ikke gjort så mye mer enn vanlige servicer på bilen disse årene, har heller ikke hatt et eneste feilslag på bilen, så jeg må si meg veldig fornøyd.

Men nå har det dukket opp litt småting, hornet har blant annet sluttet å funke, og nå for litt siden ene hovedlykten, har skiftet ballast en gang men fikk tilbake feilen to mnd senere, ellers var der litt småskrammer på felgene og fronten hadde en del steinsprut.

Jeg skal gjøre følgende i første omgang før EU kontroll:

  • Fronten er sendt til lakking.
  • Sommerfelgene ble sendt til Oslo felgretting for lakking. Gikk for en bronze farge, ble litt lei av den originale sølvfargen og fikk lyst til å prøve noe nytt, stod mellom gun metal og bronze. Eneste jeg har litt panikk for er at fargen skal bli for gyllen, så jeg er veldig spent på hvordan den blir.
  • Kjøpt to nye frontlykter, bestilte Magneti Marelli, handlet disse på Ebay fra en butikk i Latvia, fikk en veldig fordelaktig pris i forhold til samme lyktene på Schmiedmann.
  • Fikse hornet.
  • Har kjøpt inn nytt monteringssett til front fanger, det blir nok å bytte ut litt deksel under fronten og, er et par som ser litt lurvete ut, så det hadde vært fint å få den i tipp topp stand under, men dette blir nok ikke prioritert før jeg har fått den EU godkjent igjen.

Videre skal jeg montere X pipes på, har handlet inn disse brukt, men knapt nok brukt. Er usikker på fabrikat, men kvaliteten på sveisene er fin, det er bare litt dårlig passform på skjøter, så her har jeg kjøpt inn V band som skal monteres og tilpasses skikkelig.

Har og planer om å finne en carbonleppe til den, syns personlig det mangler noe under fronten på disse, men er ikke tilhenger av de mest ekstreme leppene heller.

Slenger ved et bilde av bilen.

IMG_5358.JPG

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvemontering av eksos, fant ut at den bakre delen er sveist litt feil sammen, så det ene røret ble en liten cm for kort til å få montert sammen med bakpotten. Spent på å se hva dette har å si for lyden, forrige eier hadde effekt bakpotte montert, men det ble for mye lyd. Håper at med original bakpotte vil lyden bli akkurat passe, den bør i hvert fall kunne puste noe lettere. 😋

8E1208E1-5149-489E-B990-FAE24F5B20AF.jpg

IMG_3639.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Solberg93 skrev:

Gratulerer med rå M-bil! 😁 Ikke ofte man ser E90 M3 på veiene.

Nei, det er ikke veldig mange av de. :)

6 timer siden, Dusy skrev:

Disse er så kule, og kan ikke bli bedre med enn V8er under panseret! :D Lurer på om jeg så deg parkert i Sandvika for en ukes tid tilbake utenfor Egon? 

Liker veldig godt denne motoren, er skiftet rådelagre i den fra før jeg kjøpte den, så jeg satser på å unngå det problemet. Men har vurdert å sende inn en oljeprøve etter hvert, greit å ta en slik sjekk av og til. Nei, denne har stått parkert i 3 uker nå, men har sett en sort E90 i det området selv :)

4 timer siden, Øyvind L. skrev:

M3 E90 Competition faktisk.. Det er kult. Endelig en E90 og ikke en kjempe kjip E92M3 som flesteparten har. 👌

Jeg liker godt begge, men jeg har alltid tenkt at E92 ser litt snill ut bake, syns faktisk E90 er hakket mer bøs fra den vinkelen. :)

3 timer siden, sveigis skrev:

Gøy med tråd med noe annet ikke alle har .

Knalltøff bil dette 😊👍

Takk for det. :)

11 minutter siden, papertiger skrev:

E90 M3 > E92 M3 😀 nydelig bil!

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et bilde av felgene, ferdig lakket nå, skal få lagt på noen nye dekk før de blir hentet. Ble litt usikker på om fargen var helt som jeg hadde tenkt, men den har vokst litt på meg siden jeg fikk bildet. Satser på at bildet lyger litt og at det er litt mer bronze i den enn det ser ut som. 🤞🤞

IMG_5311.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HalvorK skrev:

Tøff bil. Har en selv. Den er i og for seg en bastard, men den bilen har det beste fra flere verdener. En allsidig bil som flytter seg greit og har en fantastisk lyd. 😃

Enig, tålig praktisk, passe sportslig og herlig lyd 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bil! Jeg har virkelig sansen for 4-dørs M-biler, og E90en ser tøffere og  bredere ut enn E92. Og det er jo absolutt et pluss at det er færre av dem 👍 Kjør på med bilder 😁

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to M3 E90 Competition 2011. Vurderer å selge felgene til fordel for nye. Ta kontakt for mer info.
  • Olaandref changed the title to M3 E90 solgt, X3 M40i familiebil på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...