Gå til innhold

M5 F10 erfaringer og kostnader


M5entusiast
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp solgt min X6, og har nå lyst til å prøve en skikkelig bensinmotor. Jeg lurer nemlig litt på å kjøpe meg en M5 F10, med et budsjett på 600-800k, og med under 100k på telleren. Jeg har ingen erfaring fra M-biler tidligere, men en gang må vell bli den første tenker jeg. 

Har noen noe erfaring fra disse bilene, dem gjerne vil dele? Jeg lurer på litt forskjellig. 

1. Finnes det noen kjente barnesykdommer, feil/mangler som jeg burde se etter? Jeg har hørt noen av bilene kan bruke litt olje?

2. Er det noe ustyr/ombygninger som er et "must" ? 

3. Det sier seg selv at service og dele-kostnader er en del høyere. Jeg finner lite norsk informasjon om dette på nett. Er det noen som kan fortelle meg hva servicekostnader vil være, i forhold til en vanlig 5-serie. For eksempel et vanlig oljeskift-service på Bavaria. 

4. Serviceintervaller i forhold til en vanlig 5-serie. Snakker vi her også 30.000km / 2 år? Regner med det vil være oftere på en slik bil. 

5. Ellers erfaring om bilen? Alle tips eller informasjon mottas med stor takk. Jeg tenker at det ville være best å kjøpe fra en privatperson, slik at alle F10 på finn.no nå er uaktuelle. Litt eierhistorikk ser jeg på som svært positivt. 

Endret av M5entusiast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Kjenner du til om dette oljeforbruket ses på som "normalt" og ikke burde føre til bekymringer? Om det er vanlig å fylle på litt innimellom så er dette greit, men om motoren kan by på store problemer evt. store skjulte kostnader, så er jo dette litt kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se noen grunn til at vanlig service skal være nevneverdig dyrere på en M-bil. Joda. Oljen koster litt mer osv, men omfanget og kompleksiteten på service er ikke noe mer omfattende. Det er først når du bytter deler lommeboken din merker at du har en M-bil.

Ellers hadde vel disse noen barnesykdommer på de første modellene. Oljepumpe blant annet. Men det skal ikke være noe problem i dag, da det skal være utbedret på alle biler. Vedr oljeforbruk har jeg også lest dette, men det virker å være litt enten eller. Noen bruker mye, mens andre ikke bruker noen ting. Ser det spekuleres i at slurvete innkjøring når de var ny kan være synderen, men det er vel ikke slått i stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min M5 siden oktober 2017, Import fra Tyskland med 28 km når jeg hentet den.

Jeg hadde innkjøringsservice på 2000 km, da tegnet jeg 5 års serviceavtale til kr. 16.000.

Service er 30.000 km eller 2år. Jeg fylte 1 liter olje etter ca 14.000 km. Hadde service på 24000. Nå skal bilen inn igjen på service, har nå passert 34000 km. tegnet forlenget serviceavtale til 10 år og 100000 km. Mine erfaringer over de siste 3,5 år er at bilen har fungert uten noen problemer. Har ikke hatt noen problemer. Jeg har brukt min til dagligkjøring, brukt under vinter, dratt henger, kost meg på bane. Jeg har ikke hatt noen uforutsette utgifter under min eierperiode. Jeg har en utgave som har utstyr utover det normale, slik at jeg har ikke sett behov for å gjøre endringer.

Min er litt "One of a Kind"

Skulle jeg ha kjøpt slik bil, så hadde jeg prioritert å kjøpe en med ryddig servicehistorikk fra en som har tatt vare på den.

Når du skal ha en slik bil så koster det! Når du skal kjøpe M5, så må du også ha litt ekstra til uforutsette utgifter. Jeg har ikke hatt noe på min bil. 

Jeg har hatt mindre i kostnader på service over 5 år på M5 , enn jeg har hatt på min EL bil, Opel, denne skal ha service hver år, om du kjører mye eller lite. Har kjørt 35.000 med elbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, M5entusiast skrev:

Hei.

Jeg har nettopp solgt min X6, og har nå lyst til å prøve en skikkelig bensinmotor. Jeg lurer nemlig litt på å kjøpe meg en M5 F10, med et budsjett på 600-800k, og med under 100k på telleren. Jeg har ingen erfaring fra M-biler tidligere, men en gang må vell bli den første tenker jeg. 

Har noen noe erfaring fra disse bilene, dem gjerne vil dele? Jeg lurer på litt forskjellig. 

1. Finnes det noen kjente barnesykdommer, feil/mangler som jeg burde se etter? Jeg har hørt noen av bilene kan bruke litt olje?

2. Er det noe ustyr/ombygninger som er et "must" ? 

3. Det sier seg selv at service og dele-kostnader er en del høyere. Jeg finner lite norsk informasjon om dette på nett. Er det noen som kan fortelle meg hva servicekostnader vil være, i forhold til en vanlig 5-serie. For eksempel et vanlig oljeskift-service på Bavaria. 

4. Serviceintervaller i forhold til en vanlig 5-serie. Snakker vi her også 30.000km / 2 år? Regner med det vil være oftere på en slik bil. 

5. Ellers erfaring om bilen? Alle tips eller informasjon mottas med stor takk. Jeg tenker at det ville være best å kjøpe fra en privatperson, slik at alle F10 på finn.no nå er uaktuelle. Litt eierhistorikk ser jeg på som svært positivt. 

Hei!

Jeg hadde samme motor i en 2013 M6 fra 2017 til 2020

Jeg importerte denne selv fra Tyskland på ca 100.000 km

1. Jeg google dette selv før kjøp og kunne ikke finne så mye utenom oljepumpe på tidlige modeller. Dette var det tilbakekalling på så dette skal være forbedret. Motorras kunne også forekomme, men dette er som jeg har forstått mest vanlig på trimmede utgaver.

2. Ombygninger for meg er fyfy da jeg kun vil ha originale biler. Av utstyr er komfortseter, LED lys (fra 2014 mod på M5), Hifi Pro (helst B&O), headup display (tror kanskje dette er standard på M5), surround view kjekt å ha

3. Service er veldig rimelig. Legg på 1000-2000 kr over en vanlig 520d per service. Viktig at du kjøper en bil hvor det ikke er noen servicer som kommer i nær fremtid.

4. Samme som vanlig 5-serie

5. Komplett servicehefte er et must. Vær obs på at 560 hk med kun bakhjulsdrift er brutalt så du vil oppleve at bilen ikke alltid får tak og vil spinne en del. Forsikring var også veldig rimelig for meg (via Gjensidige).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, takk for alle svar. Jeg har aldri vært medlem i et forum, så det er litt morro å se all denne responsen, og det etter bare 1 time på en helt normal hverdag!

Jeg så nettopp på bildene du har lagt ut @Ampera. For en flott bil!

Jeg prioriterer selvfølgelig en bil med ryddig historikk. Jeg ønsker derfor å finne en med privatsalg, slik at man ser hvem som har eid bilen. Jeg velger å holde meg vekke fra  bruktbilforhandlere, i dette tilfellet. Jeg kan fint vente litt, med å finne den riktige bilen. 

Litt ekstra til uforutsette utgifter, regner jeg med. Men jeg syntes det var greit å høre at normale servicer ikke har 2-3 gangen i påslag, kun pågrunn av M-merket. Jeg vil også finne en bil som går innenfor årstall og km, når det gjelder motor- og drivverkforsikring. 

Jeg tenker også å holde meg unna bilene med keramiske bremser. Har du noen erfaring med ombygd eksos, akrapovic? 

 

På 20.5.2021 den 9.48, Jarod skrev:

Hei!

Jeg hadde samme motor i en 2013 M6 fra 2017 til 2020

Jeg importerte denne selv fra Tyskland på ca 100.000 km

1. Jeg google dette selv før kjøp og kunne ikke finne så mye utenom oljepumpe på tidlige modeller. Dette var det tilbakekalling på så dette skal være forbedret. Motorras kunne også forekomme, men dette er som jeg har forstått mest vanlig på trimmede utgaver.

2. Ombygninger for meg er fyfy da jeg kun vil ha originale biler. Av utstyr er komfortseter, LED lys (fra 2014 mod på M5), Hifi Pro (helst B&O), headup display (tror kanskje dette er standard på M5), surround view kjekt å ha

3. Service er veldig rimelig. Legg på 1000-2000 kr over en vanlig 520d per service. Viktig at du kjøper en bil hvor det ikke er noen servicer som kommer i nær fremtid.

4. Samme som vanlig 5-serie

5. Komplett servicehefte er et must. Vær obs på at 560 hk med kun bakhjulsdrift er brutalt så du vil oppleve at bilen ikke alltid får tak og vil spinne en del. Forsikring var også veldig rimelig for meg (via Gjensidige).

 

Hei! Takk for et kjempe svar. 

Jeg ble ikke mindre gira på en slik bil nå. Servicekostnadene var altså ingen grunn å frykte. 

Hadde du ingen nevnverdige opplevelser, iløpet av disse 3 årene? 

 

 

På 20.5.2021 den 9.51, Reef89 skrev:

..men vi har jo flere tråder om dette fra før.
bla:

 

Denne fant jeg ikke. Takk for det.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, M5entusiast skrev:

Hei! Takk for et kjempe svar. 

Jeg ble ikke mindre gira på en slik bil nå. Servicekostnadene var altså ingen grunn å frykte. 

Hadde du ingen nevnverdige opplevelser, iløpet av disse 3 årene? 

 

Jeg hadde absolutt ingen feil på min. Jeg fulgte vanlig service etter iDrive. Tror det var max 2 ganger jeg var på service. Men kjøpte som sagt en bil som alle nærstående servicer ble tatt på ved kjøp (Premium Selection bil fra BMW Tyskland). 

Ved normal kjøring lå den på ca 1 liter per 10 km, men rundt 1.5 når jeg kjørte mer aktivt. 

Eneste som irriterte meg var hjulspinn. Særlig ut fra lyskryss. 

Edit: Har også hatt M2, M3 og M4 i samme periode. Disse er ikke i nærheten av så lite grep som på M5/M6. Men kan jo være at jeg ikke er den beste sjåføren med bakhjulstrekk😀

Endret av Jarod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Jarod said:

Jeg hadde absolutt ingen feil på min. Jeg fulgte vanlig service etter iDrive. Tror det var max 2 ganger jeg var på service. Men kjøpte som sagt en bil som alle nærstående servicer ble tatt på ved kjøp (Premium Selection bil fra BMW Tyskland). 

Ved normal kjøring lå den på ca 1 liter per 10 km, men rundt 1.5 når jeg kjørte mer aktivt. 

Eneste som irriterte meg var hjulspinn. Særlig ut fra lyskryss. 

Edit: Har også hatt M2, M3 og M4 i samme periode. Disse er ikke i nærheten av så lite grep som på M5/M6. Men kan jo være at jeg ikke er den beste sjåføren med bakhjulstrekk😀

Fantastisk. Jeg har også vært innom tanken på alle M-bilene, men har besluttet M5 på grunn av plass og 4-dørs. Jeg har også god erfaring med komforten til 5-serie. Men alle absolutt tøffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på en M5 med rundt 100k km ville jeg holdt meg unna keramiske bremser. Jeg mener at dette ble tilgjengelig på F10 fra 2014.

Siden ny skive koster rundt 50k (??) mener jeg det blir alt for stor usikkerhet rundt tilstand på disse.

Jeg hadde keramiske bremser på en 2015 mod F80 M3. Null forskjell fra vanlige M-bremser så lenge du ikke pusher runde etter runde på bane.

Keramiske bremser ser tøft ut (gull), men piper også mye mer.

Holdbarheten skal være mye lengre, men hvis du får en sprekk er du f*cked.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Jarod said:

Hvis du tenker på en M5 med rundt 100k km ville jeg holdt meg unna keramiske bremser. Jeg mener at dette ble tilgjengelig på F10 fra 2014.

Siden ny skive koster rundt 50k (??) mener jeg det blir alt for stor usikkerhet rundt tilstand på disse.

Jeg hadde keramiske bremser på en 2015 mod F80 M3. Null forskjell fra vanlige M-bremser så lenge du ikke pusher runde etter runde på bane.

Keramiske bremser ser tøft ut (gull), men piper også mye mer.

Holdbarheten skal være mye lengre, men hvis du får en sprekk er du f*cked.  

Ja, jeg tenker vell alt under 100k km kan være aktuelt, så lenge historikk og utstyr er på plass. Jeg ser på keramiske som uaktuelt. Vanlige M-bremser vil holde plenti for mitt bruk. Har du noen tanker rundt eksos og lyd? Hva kler disse bilene best.

En bil som er tunet ser jeg også på som uaktuelt. Jeg ønsker en original. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...