DustyBimmer Skrevet Oktober 19, 2021 Share Skrevet Oktober 19, 2021 (endret) Har en E91 320d med 6trinns manuell kasse hvor jeg ikke er helt fornøyd med giringen. Er noe treg/hakkete, spesielt mellom 1 og 2 når den er kald. Kjørt med MTF-LT5 original oem bmw olje i ca 1 år nå og har tidligere hatt MTF-LT3. Leser på andre forum at det er noen som har brukt ATF olje og har hatt gode erfaringer med dette, men samtidig noen som mener at atf olje ikke har de rette egenskapene for en manuell girkasse. Ønsker å høre om det er noen som har erfaringer rundt dette. Endret Oktober 19, 2021 av DustyBimmer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Oktober 19, 2021 Share Skrevet Oktober 19, 2021 Jeg kjøpte to stk av denne: https://www.autodoc.co.no/castrol/9035626 til min BMW e61 525d manuell. Husker ikke på stående fot hvilken kasse jeg har, men den funket fint for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Oktober 19, 2021 Share Skrevet Oktober 19, 2021 Har også opplevd i en BMW x3 e83 at giring var like tung fra første til andre når den var kald, selv etter oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 19, 2021 Share Skrevet Oktober 19, 2021 Det er jo ikke uvanlig med litt treghet mellom 1-2 pga for rask giring så synk ringene ikke rekker å gjøre jobben sin, eller de har gjort det for ofte. Jeg har ikke noe negativt å si om lt3. Brukte det på min e39, når jeg hadde manuell. I USA virker det som de bruker redline olje eller bare atf. Tidligere så var det ganske vanlig å fylle på atf på manuell kasser. Om det er bra i lengden vet ikke jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Oktober 23, 2021 Share Skrevet Oktober 23, 2021 På 19.10.2021 den 21.14, Otis skrev: Det er jo ikke uvanlig med litt treghet mellom 1-2 pga for rask giring så synk ringene ikke rekker å gjøre jobben sin, eller de har gjort det for ofte. Jeg har ikke noe negativt å si om lt3. Brukte det på min e39, når jeg hadde manuell. I USA virker det som de bruker redline olje eller bare atf. Tidligere så var det ganske vanlig å fylle på atf på manuell kasser. Om det er bra i lengden vet ikke jeg. ATF oljen på de eldre girkassene var jo ment å byttes etter en viss tid. LifeTime oljene står det skal ikke skiftes. Er og litt spent på om ATF olje ikke skader pakninger eller O-ringer for oss som uansett synes det er fornuftig å bytte olje på kassene. Alle girkassene er vel uansett litt tregere å gire med når oljen er kald. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 23, 2021 Share Skrevet Oktober 23, 2021 (endret) Bygde om min e39 til 5 trinns zf manuell i fjor. Var i akkurat samme situasjon, endte da opp med BMW sin anbefaling på BMW MTL olje. Ante allerede uråd når jeg tappa av gamle oljen på benken, for det var rød ATF. Kom derfor ikke som noe sjokk at det ble helt fiasko, mer vrang og trasig kasse har jeg aldri vert borti. Nå skal jo det sies at den kassa mest sannsynlig ikke er helt 100% etter trolig 250k + km Mulig det hadde gått fint med MTL tilbake i 2001, men jeg tror fortsatt ikke det er bra. Her om dagen tok jeg omsider å bytta olje til Royal Purple Synchromax, og du verden at man kan bytte kasse på 15 min var jeg ikke klar over. Bytta mest for å bare prøve, hadde faktisk ikke helt store forhåpningen men det ble vanvittig bra. Samme oljen er mye brukt i miljøet for eldre M biler, mye på E30 M3 og E34 M5 som ofte sliter med kassene. Endret Oktober 23, 2021 av hsd E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 23, 2021 Share Skrevet Oktober 23, 2021 Jeg hadde også konkludert med å kjøpe RP på E61 siden den lager litt skrapelyd første gang jeg girer 1.-> 2. når det er -10 ute, så det er greit å ha bekreftet at olja der funker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 25, 2021 Share Skrevet Oktober 25, 2021 Sånn føles girkassa på min E87 også, den bikker strax 200k. Ofte litt treig i 1. og andre, av og til revers. Bytta olje for et par uker siden, og den lukta stygt. Jeg hadde på Febi SAE 75-80, mener det var den som kom opp på GS. Ble kanskje en smule bedre, men synes fortsatt ikke den er spesielt god. Ser det er mye snakk om en reduksjonsventil på clutchen, CV et eller annet. Flere som hevder at det blir bedre å gire uten denne, så jeg har planer om å fjerne den. @hsd Er det noen plass på Sunnmøre man får kjøpt denne Royal purple oljen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DustyBimmer Skrevet Oktober 25, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2021 (endret) Har nylig fjernet CDV (reduksjonsventil) på min E91, merket ikke noe enorm forskjell. Men er en veldig enkel jobb så er jo verdt å prøve, hvertfall på e90 hvor du enkelt fjerner cdv ved å løsne noen enkle clips, kobler slange rett tilbake og lufter clutch. Ligger flere DIY's ute på nett hvis man googler. Syntes fortsatt clutch pedalen min er litt treg tilbake noen ganger, men det kan godt være at slavesylinderen min er dårlig og må byttes. Ser ut som jeg blir å prøve denne RP atf oljen da. Endret Oktober 25, 2021 av DustyBimmer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 25, 2021 Share Skrevet Oktober 25, 2021 (endret) 5 timer siden, Alpejohn skrev: Sånn føles girkassa på min E87 også, den bikker strax 200k. Ofte litt treig i 1. og andre, av og til revers. Bytta olje for et par uker siden, og den lukta stygt. Jeg hadde på Febi SAE 75-80, mener det var den som kom opp på GS. Ble kanskje en smule bedre, men synes fortsatt ikke den er spesielt god. Ser det er mye snakk om en reduksjonsventil på clutchen, CV et eller annet. Flere som hevder at det blir bedre å gire uten denne, så jeg har planer om å fjerne den. @hsd Er det noen plass på Sunnmøre man får kjøpt denne Royal purple oljen? kjøpte herfra: https://www.billyd.no/products/royal-purple-synchromax-manualtrans-1-quart det kom fort som fy tok bort cdv på e39n, men det merker du mer når du girer fort. Endret Oktober 25, 2021 av hsd E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 25, 2021 Share Skrevet Oktober 25, 2021 Da bestiller jeg og tester! Jeg har det ikke med å bruke lang tid på å gire da.. Føler ofte jeg prøver å få den i gir men den stopper opp litt før den går i gir.. Akkurat som at clutchen ikke har blitt trykt helt inn men at den kommer sigende etter jeg har trykt inn. Så mistenker at det er denne CDV ventilen jeg merker som bremser.. Så jeg fjerner den når jeg bytter olje igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 25, 2021 Share Skrevet Oktober 25, 2021 Ser ut som at den går på transferkasser også, får kanskje bestille den større mengden for begge bilene 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Oktober 26, 2021 Share Skrevet Oktober 26, 2021 Fyll STF/tilsvarende olje som skal være på ZF5HP automatgir. Det er syntetisk (gul) automatolje som gjør underverker for synkroniseringene på en eldre manuell girkasse. Den henger ikke like godt på drevene som hypoidolje (GL 4/5) gjør, men det gjør seg kun gjeldende ved mye motoreffekt og banekjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Oktober 26, 2021 Share Skrevet Oktober 26, 2021 3 timer siden, Netlandet skrev: Fyll STF/tilsvarende olje som skal være på ZF5HP automatgir. Det er syntetisk (gul) automatolje som gjør underverker for synkroniseringene på en eldre manuell girkasse. Den henger ikke like godt på drevene som hypoidolje (GL 4/5) gjør, men det gjør seg kun gjeldende ved mye motoreffekt og banekjøring. Hva anbefaler du på en Getrag 420G som blir brukt på bane? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Oktober 26, 2021 Share Skrevet Oktober 26, 2021 25 minutter siden, 540is skrev: Hva anbefaler du på en Getrag 420G som blir brukt på bane? Spørs hvor mye effekt du har. Under 400hk er ikke noe problem med STF. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå