Gå til innhold

Slapp bil etter luftfilterbytte.


matros72
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet luftfilter på min 530d. Etter filterbytte opplevde jeg at bilen ble slappere i draget. Filteret er av typen febi og skulle være 1. Klasse. Satte tilbake gammle filteret igjen, å bilen fikk krafta tilbake. Er det virkelig sån at et nytt luftfilter kan utgjøre en sånn forskjell? Er disse motoren nøye på luftfilter fabrikat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk alt skikkelig på plass slik at avlest luftmengde ble riktig?   Høres helst ut som at febi ikke passer 100% eller at du ikke fikk alt skikkelig på plass igjen.  Har kjørt med både originalt og KN på eldre 530D uten at det gikk an å merke noen forskjell bortsett fra lyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Hpi skrev:

Du fikk alt skikkelig på plass slik at avlest luftmengde ble riktig?   Høres helst ut som at febi ikke passer 100% eller at du ikke fikk alt skikkelig på plass igjen.  Har kjørt med både originalt og KN på eldre 530D uten at det gikk an å merke noen forskjell bortsett fra lyden. 

Alt var nok på plass som det skulle. Må jo være at filteret har for fin korning, så det ikke slipper gjennom lufta det skal. Hatt mye biler opp gjennom årene, men dette har jeg ikke opplevd før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, matros72 skrev:

Alt var nok på plass som det skulle. Må jo være at filteret har for fin korning, så det ikke slipper gjennom lufta det skal. Hatt mye biler opp gjennom årene, men dette har jeg ikke opplevd før. 

Nei det var jo snodig, hvis du har diagnoseutstyr som kan lese live data så viser den avlest luftmengde. Jeg brukte Inpa da jeg hadde E39 530D og testet vaskbart KN luftfilter opp mot det originale. Da fikk jeg opp mg/slag på tomgang og ved belastning.  På tomgang var det typisk ca 500mg når egr var borte på E39. Hvis filteret ikke slipper igjennom nok luft så vil det avleste tallet være lavere enn det er med original filter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

Har du klokka inn noen 0-100 tall så man kan se om det er noe signifikant forskjell og ikke placebo?

Nei har ikke d, men forskjellen er så stor, at d ikke er tvil. På sports displayet som går til 320hk gikk den knapt til 280 ved fullt pådrag med nye filtre, men med det gammle bunner det ved samme pådrag. Ikke at jeg tror disse sports klokkene er så mye å stole på, men det er ivertfall tydelig at de viser forskjell med gammelt å nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Kan du laste opp bilde av begge filtrene ved siden av hverandre? Gjerne et av det nye hvordan det ligger nedi boksen, for det høres ikke ut som at alt er rett her 😅

Filtrene ser helt identisk ut, å ingen problem å sette det i holderen. Er nok høyere micron i det nye filtret som gjør at det får dårligere flow. Kan umulig være noe annet. Motorn får ivertfall ikke den lufta den skal ha. Forbruket økte også med nye filtret ifølge idrive.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være feilvare, det Febi-filteret. Man skal kunne måle en evt forskjell i benk fra filter til filter (dette er testet av mange instanser, og det ligger flere filmer på youtube), men at du skal kjenne tydelig forskjell på vei virker helt usannsynlig om filteret er i orden. Det er snakk om noen få hk i beste/verste fall.

Har kjørt original (Mahle?), Bosch og Febi på samme bilen. Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell fra det ene til det andre.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...