Gå til innhold

E39 downpipe


Lucassj
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt min inne 3 ganger eller noe nå, på merkeverksted (ikke bmw) og aldri fått anmerkning på det.
Det er selvsagt ikke noen garanti for at noen ikke vil se dette og kommentere det, men det skader jo ikke å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alpejohn skrev:

Har hatt min inne 3 ganger eller noe nå, på merkeverksted (ikke bmw) og aldri fått anmerkning på det.
Det er selvsagt ikke noen garanti for at noen ikke vil se dette og kommentere det, men det skader jo ikke å prøve.

Skal få pappa til å ta eu så er vell litt mindre streng på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok ikke du skal håpe på. Enten ser de det og kommenterer det, eller så ser de det og ikke sier noe, eller så ser de ingenting og alt er ok.
Mulig jeg har vært heldig med mitt verksted, men jeg gikk i utgangspunktet ut i fra at de kom til å se det så jeg var forbredt på å bytte. 
Men den gikk igjennom med 0 feil, og har gjort det alle 3 gangene den har vært inne med røret på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil de ikke få noen indikasjoner på utslipp da at her er det noe riv ruskende feil da?

De har nå vert skikklig vrang for min del som har orginalt eksos, mens ett annet verksted sier alt er bra. Så blir ikke helt klok på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du åpenbart ikke greie på @warg, så hvorfor svaret du gir først?

Nei, manglende kat i downpipe på e39 530d lar seg ikke måle på avgass under pkk. Det betyr ikke at du er garantert uten anmerkning, kontrolleren kan velge å være ekstra flink, utover det som er krevd av han, og vite at det skal være kat der, da vil det bli anmerkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt riktig at dette etter regelverket skal ende opp i anmerkning, men praksisen tilsier at avgassen pleier å gå gjennom kravene og at med mindre noen aktivt leter etter downpipe der så blir det ikke anmerket eller funnet. De eldste E39-ene er tross alt 25 år og begynner å bli et par biler i mellom før du møter på de på veien. Dermed er det ikke alle kontrollører som vet hva som skal være der, særlig de som ikke jobber med BMW.

Endret av E.C.
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, warg said:

Hva skrev jeg som var feil her i denne sammenheng da? Det var jo riktig det jeg skrev at dette gir anmerkning?

Skikkelig hyggelig kar du gitt........

Er alltid noen som har tungt for det 🙂 sånn er det alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt sant. E39 530d har derimot (som hovedregel) kat og ikke dpf. Da må du se at den er fjernet (vanskelig da den har flere, må være kjent med modellen). Det vil ikke på noen måte vise igjen på PKK avgasstest ei heller OBD avlesing. 

 

Når det gjelder biler som skal ha DPF så er man kanskje hakket mer ivrig enn man trenger å være i jobben sin under PKK når man går på personlige og subjektive oppfatninger. Litt som anmerkning for trimming fordi mekanikeren mener "den går for godt" .... rumpedyno, ører og nese er ikke normalt godkjente måleinstrumenter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med å måle fysiske egenskaper i ting og kan langt på vei bekrefte det TRF kommer med her. Det er ingen premie for å fange opp uregelmessigheter på en ikke godkjent måte. Både målemetoden, organet som utfører målingen, kontrolløren og regelverket skal være på plass. I min jobb er det slik at man kan bevise at noen mest sannsynlig jukser med ting x. Det at jeg kan se dette er dog ikke automatisk relatert til at tiltak inntreffer. Vi har en fast cut-off og regelverk på hvordan det er greit å måle og ikke og da vil det føre til at noen "slipper unna". Her på jobben er dog alle innforstått med at man ikke starter i feil ende med å prøve å ta folk, for da taper vi rett og slett i retten om det kommer seg dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...