matros72 Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 Det diskuteres side opp,og side ned om register problem på N motorene. Noen går langt,og noen går kort,oljeintervaller,auto start/stopp deaktivering m.m. DEt er nå en gang sånn at et uslitelig kjede er enda ikke oppfunnet.Det har mang en runde rundt inne i motoren som selvfølgelig gjør at det slites og strekker seg,som igjen gjør at det begynner å slamre mot en sprø strammeskinne som går i oppløsning. ¨dette er det heller ikke bare bmw som sliter med,men også mange andre merker (audi f.eks). På biler med reim er det intervall på bytte av reim,løpehjul,vannpumpe etc. Hvorfor er ikke dette et tema på motorer med kjeder? At et bilmerke konstuerer en motor som viser seg å få slike graverende feil før bilen knapt er innkjørt i visse tilfeller,og ikke gjør noe som helst med å forbedre det,er en gåte for meg,å i tilegg konstuere motoren sånn,at det koster en formue å bytte delene som egentlig ikke er dyre. Å oppgradere med annen plast i skinner,eller en lengre strammer,for så å si at problemet er løst,er en vits. Ta f.eks eldre mercedes 230e motorene.De kom med enkelt kjeder i begynnelsen til de fant ut at kjede ikke holdt,og va gjorde de da? jo da oppgraderte de med dobbel kjede med tilhørende strammemekanisme,og da holdt det ut motorens levetid ivertfall. HVorfor er ikke komponetnter i motor dimesjonert for å tåle bruken? Joda,det skal spares vekt,være så forbannet miljøvennlig og komfortabelt. Det vi som bilkjøper sitter igjen med etter at vi har kjøpt oss en såkalt premiumbil,er en helt topp bil,med et et utgiftssluk av en motor. Vist ikke disse motor ingenørene er istand til å få det bedre en som så,så gå over til reimdrift å bytte intervaller da. Nå har denne problematikken på N motorene pågått siden 2007 og til b motoren kom i 2015. Nå begynner samme problemet å melde seg på b47 også,så kommer vel b57 ettervert. Neida,det skal ikke lages for å vare,men for å tydeligvis tjene penger på en stakkar som tror han har kjøpt seg en bil som er pålitelig lenger en 50000 km. Utrolig hele opplegget!! uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 9 minutter siden, matros72 skrev: Nå begynner samme problemet å melde seg på b47 også,så kommer vel b57 ettervert. Neida,det skal ikke lages for å vare,men for å tydeligvis tjene penger på en stakkar som tror han har kjøpt seg en bil som er pålitelig lenger en 50000 km. Utrolig hele opplegget Har du noe informasjon eller dokumentasjon på det her? Dette er nytt for meg og er absolutt interessant. Nyheim reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 4 minutter siden, Snagg30 skrev: Har du noe informasjon eller dokumentasjon på det her? Dette er nytt for meg og er absolutt interessant. Tja, jeg har en bekjent som har sin F11 med B47 inne på reg.kjede-fix i disse dager. Tidlig B47 vel og merke. B57 ikke hørt om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 Nå må du også huske at vi i Norge har en generelt gammel bilpark. Motoren er konstruert for å holde bilens levetid. Denne er vel 5/8 år og 200k km. hvorvidt motoren burde ha blitt konstruert annerledes er jo også en side av saken vi i Norge kanskje tenker oftere på enn andre land. Man er heller ikke pliktig å kjøpe en «ny» bil (norsk standard tatt i betraktning). Dog syns jeg enkelte reklamerer for reg kjede bytte med en prislapp som er mer rimelig enn ett turbobytte. Ny garret turbo koster vel 20k +/- også er jo jobben på der igjen. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 Det er jo ikke noe problem å lage et kjede som holder, BMW har jo klart det før. M10 og M30 er jo eksempel på det. Da M30 kom i 1968 hadde den dobbelkjede men det fant man ut at man ikke trengte så i 1979 gikk man over til enkeltkjede. Jeg har aldri hørt om at et kjede har blitt ødelagt på M10 og M30. Det blir store slitespor i strammeskinnene når de har gått langt men det bare bråker ørlite grand ekstra. uglefossen, sveigis og mossing 92 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 Vi har 6 biler på trafikkskola med B47 motor, hvorav min har gått lengst, ca. 165 000 km. Og 2 andre med godt over 100k km. Aldri hatt problemer med register eller andre motorkomponenter på noen av disse. Bruk og vedlikehold er som alltid alfa omega. Bytte olje hver 10-15k km og unngå mye småkjøring med start og stopp. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Desember 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2021 1 time siden, Kolstad Jr. skrev: Vi har 6 biler på trafikkskola med B47 motor, hvorav min har gått lengst, ca. 165 000 km. Og 2 andre med godt over 100k km. Aldri hatt problemer med register eller andre motorkomponenter på noen av disse. Bruk og vedlikehold er som alltid alfa omega. Bytte olje hver 10-15k km og unngå mye småkjøring med start og stopp. Joda,bruk og vedlhold har nok mye å si uansett motor. Mange n47 motorer går tydeligvis 3 og 400000 km på samme kjede uten problemer,mens andre ryker på 50000. Nå er ikke kjede problem noe stort på b47 enda tydeligvis,men et å annet tilfelle har man fått med seg på diverse forum. Hvor langt disse bilene har rullet,ellr vedlikehold de har fått vites ikke. så gjenstår det å se da ettervert hvor stort problemet blir på b motorene.. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Desember 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2021 NEI,det skal ikke være noe problem å lage et register som er dimesjonert nok til å holde bilens levetid,om så er kraftigere enkeltkjede,eller dobbelt kjede. Men,hvorfor blir ikke problemet tatt på alvor? de kjører på med samme problematikk år etter år,med noen små forbedringer som viser seg å være bare tull. såpass kan disse motorfolka til bmw,at dette har ingenting for seg. Jeg kan forbanne meg på,at ettervert kommer samme problemet med b motorene. Når dette er så dårlig og koster titusener og få byttet,burde det tas grep om den motorkostruksjonen. Det er vel heller ikke bare register kjede,men også den berømte cp4 pumpa. En pumpe som de vet er fullstendig ubrukelig,men trøsker på å bruke den år etter år. Nei da er det dieselen som får skylda. Forurenset diesel,lite smøreeffekt i diesel bla bla bla.. ok,diesel kvaliteten er nok så som så rundt om i verden,men så monter en pumpe på motorn som tåler det da. Neida,her skal det ikke ordnes opp i noe. Et bilmerke som bmw er,så er dette en skam. BMWE39turbo og Eirik Viste reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Desember 8, 2021 Share Skrevet Desember 8, 2021 Helt enig, det er noe anti konsumer med hele tankegangen som jeg ikke liker. Toger er kjørt og løsningene er levert, men annerkjenn problemet da og gi en anbefaling på hvor lenge dette skal vare slik at vi kan bytte registeret før hele motoren detonerer og man sitter igjen med en massiv regning som forbruker oppi det hele. Nå er dette ett reint BMW forum hvor folk har mer en snittlig interesse i bil og vi kjenner til denne svakheten og aksjonerer deretter. Men for en vanlig forbruker som så vidt vet hvordan man fyller på spyleveske på bilen burde blitt styrt litt mer i riktig retning slik at denne svakheten blir avdekket før man sitter igjen som en misfornøyd kunde som aldri vil sette en fot inn hos en BMW forhandler igjen. Å stikke hodet i sanden å si lalala løser ingenting og BMW som bilmerke taper ansikt. De fleste her inne er veldig fornøyd med sin bil og ønker i tillegg å dele dette på ett forum, så hjertet eksisterer. Vi blir bare veldig skuffet når BMW ikke tar sin egen historie og kunder på alvor. En annen ting som virker veldig fiendtlig er nyere BMW'er med moduler som ikke kan brukes igjen da disse er låst til VIN nummer i bilen. I slike tilfeller får BMW monopol på å installere og kode opp moduler. Det er ikke mulig for en forbruker å få tak i en brukt modul fra en annen bil lengre. Dette er bare veldig trist å jeg håper de endrer syn på denne praksisen. Eirik Viste reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet Desember 12, 2021 Share Skrevet Desember 12, 2021 Jeg er helt enig, og syns det er uakseptabelt av BMW slik som de har holdt på med en rekke motorere fra midten av 2000-tallet. Alt skulle koste minst mulig, og det skal produseres så billig som mulig, og det går såklart på bekostning av kvalitet og holdbarhet. Én ting er at de feilet stort på N47 motoren når den kom i 2008, men i 2009 burde motoren vært helbredet og problemet ute av verden, men nei, de pumper altså ut disse motorene i nesten 10 år til uten å få en permanent løsning på problemet. Man kan begynne å lure om det er en taktikk bak det hele, og at BMW ikke er interessert overhode å lage en motor som varer og varer, slik som de gjorde på 70, 80, 90 og visse motorer opp til 2010. Noen sier de gjorde tiltak for å bedre problemet, men la oss være ærlig, de klarte aldri å ordne opp i N47 motoren, noe som også smittet over til andre motorer som N57. BMW har mistet mye av troverdigheten sin de siste 15 åra, men la oss bare innse det; det er ikke samme folka med samme visjon som sitter i styret nå, som det var en gang i tiden. Før sto BMW for noe, det gjør de knapt lengre. Jeg vet jeg er krass nå, men sånn er det bare. Nå handler det mer om kommersielle biler som håver inn mest mulig penger, og mindre om arven og det å lage biler som er spesiell. Det sagt, så skal de ikke bare ha pepper. De lager fortsatt nydelige biler, i mange serier, som er flott å se på, god å kjøre, og som er av kvalitet. Det er bare i en mindre skala enn før. Syns noen av modellene de har nå i 3-serien, 5-serien, m-serien (ikke nye m3/m4), osv, er noe av de peneste de har laget, og det kommer fra en som brenner for klassiske BMW'er. Kjørte E91 med N47 og 150.000 km, bytta den ut i en E61 med M57 og 300.000 km. Sover bedre om natta nå, med en motor jeg vet bare går og går ved rett vedlikehold. ///M-ini95, BMWE39turbo, Eirik Viste og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FransEirik Skrevet Desember 12, 2021 Share Skrevet Desember 12, 2021 Bytt olja oftere enn 30k km. Ikke hardt pådrag før motor er god og varm. Ved stopp / parkering- la bilen stå å gå 1minutt før du skrur den av. Super enkle grep for å forlenge levetiden på motor 😀 bmw er ikke dumme. Såklart kunne et bilmerke lagd en feilfri bil, men det koster mye mer. Idag mener jeg at yrkesstoltheten forsvinner litt og litt. Verden spyr ut med nye modeller hver eneste måned. Hvor skal alt bli av til slutt? Jaja nok OT😂 Eirik Viste reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå