Gå til innhold

Min 1996 Boston Green BMW E36 320i Cabriolet


Bruspulvergutt
 Share

Anbefalte innlegg

Å finne en fin E36 i dag er ikke lett. Å finne en fin E36 med sekser i er enda verre. Det var en god stund man kunne finne fine og urørte E36 316 og 318, da de fortsatt var på (voksne) eier nr 2 eller der omkring, men selv der er markedet tynt i dag. Denne er det altså all grunn til å ta vare på, selv om det "bare" er en 320*. Kos deg med denne.

*Når det er sagt har jeg alltid vært av den oppfatning at M50b20 og M52b20 fungerte ganske fint i E36. (Litt seigere opplevelse i E34 og E39, men som rene cruisemaskiner gjorde de jo jobben der også) . Som @Fredrik er inne på, er M52b28 satt opp på en annen måte ("langslager"= mer bunndrag/mindre turtallsvillig), og jeg mistenker at det var bevisst fra BMW sin side for at den skulle fungere best mulig i E38 og E39.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Ja er nå litt stas at flere vil følge med da.. Er vel med en slags forventning, så må jo prøve å innfri dette etterhvert. Når jeg først har min første E36 cab :)

Kan ikke helt huske, men må spørre.. Var grunnen til at du bygget om din at motoren raste eller noe slikt? Eller var det mer det at 2.8 fristet mer enn 2.0?

Det virker egentlig veldig flott, rabatter på deler er aldri feil.. Ang forsikring har jeg nettopp byttet og kommer nok ikke til å bytte igjen men det er nå ikke dårlige fordeler man får der :)

Så nevnte jeg tidligere (tror jeg) at bilen min ble definert som "risikobil".. Kan noen forklare det?

Om ungdommer/ de med førstebil kjører rundt i E36 cab er det som regel 318i med automatgir har jeg stort sett inntrykk av..

Var ikke ras nei, fikk tak i en 2.8 i god stand med kasse og mellonaksling for en dugendes pris, resten av det jeg trengte skaffet jeg over noen år. Merker att 2.8en er endel sprekere, men 2 literen var ikke dårlig den heller 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, *MrB* skrev:

Denne er det altså all grunn til å ta vare på, selv om det "bare" er en 320*.

Ja har jo tenkt tanken, at det "Bare" er en 320.. Er klar over at det finnes både sprekere og mer spesielle biler, og biler i mye bedre stand.. Men personlig kunne jeg løpt rundt og slått hjul eller hva man sier, nå som jeg har denne :)

16 minutter siden, *MrB* skrev:

Når det er sagt har jeg alltid vært av den oppfatning at M50b20 og M52b20 fungerte ganske fint i E36. (Litt seigere opplevelse i E34

Altså som den første E36 6'eren jeg har kjørt, så er det en veldig artig opplevelse.

Sammenliknet med feks en 2. gen Toyota MR2 med 3S-GE motoren med 4 (!) sylindere og 156hk, føles denne nesten like sprek på lave gir (MR2en var som en gocart), så det er jo et pluss for M52B20 iallfall

12 minutter siden, BjornarHS skrev:

Var ikke ras nei, fikk tak i en 2.8 i god stand med kasse og mellonaksling for en dugendes pris, resten av det jeg trengte skaffet jeg over noen år. Merker att 2.8en er endel sprekere, men 2 literen var ikke dårlig den heller 👍

Ok ja, tenkte bare jeg måtte spørre siden jeg ikke kunne helt huske hva som var grunnen til motorbyttet :)

Kan tenke meg at 2.8'n er noe sprekere ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Altså når jeg girer ned og kjører forbi noen, så lukter det brent veldig fort.. Når motoren er vel driftstemperatur. Den lukta pleier for meg å varsle et kommende motorproblem, og det er ikke særlig bra..

Motoren er overhalt av en anerkjent person visstnok, og den skal ha greit med olje so jeg kan umulig tenke meg at noe skal kunne gå galt.. Men likevel lurer denne tanken i bakhodet fra tidligere biler jeg har hatt..

Ok så han med E12 hadde ikke mye respekt for redline da? Uansett, jeg tror at det kan være en ide å kjøre disse bilene litt rolig, de begynner vel å bli litt uvanlige.. Jeg synes det er gøy å få litt turtall uansett da, rekkesekseren høres jo veldig bra ut, høres bedre ut med høyere turtall

Han hadde respekt for rødmerkingen, han passet på og passere den så fort som mulig. Det skal sies at han byttet motor noen ganger også da. Mulig det har en sammenheng.🤣 Selv om det er snart 20 år siden husker jeg fortsatt hvinet i M10 motoren bortover langsiden på Rudskogen. 

Men det skal ikke lukte brent når du kjører forbi, da er det noe feil. Hva er det som lukter brent da? Olje, clutch? Det er jo ikke usannsynlig at du trenger et clutcbytte ettervært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

*Når det er sagt har jeg alltid vært av den oppfatning at M50b20 og M52b20 fungerte ganske fint i E36. (Litt seigere opplevelse i E34 og E39, men som rene cruisemaskiner gjorde de jo jobben der også) . Som @Fredrik er inne på, er M52b28 satt opp på en annen måte ("langslager"= mer bunndrag/mindre turtallsvillig), og jeg mistenker at det var bevisst fra BMW sin side for at den skulle fungere best mulig i E38 og E39.

Jeg er helt enig og ikke minst med tanke på M50B25 motoren i E36 325i som kun utvikler 1 hestekraft mindre enn M52B28 motoren (192 vs. 193 HK). Fokuset for M52B28 motoren var uten tvil et større dreiemoment slik at den også kunne fungere i de tyngre modellene E38 og E39.

M52B25 motoren som offisielt yter 170 HK, men som i realiteten yter 185-190 HK fungerer med sine maksimalt 245 Nm fint i E39 så lenge bilen har manuelt gear. Med automat mister motoren mye av overtaket, men fungerer som cruisemaskin. Med M52B28 og 280 Nm til disposisjon spiller dette en mindre rolle.

M52B25 motoren i E36 323i og manuelt gear går meget bra og ligger ikke langt bak E36 325i i ytelser. Forskjellen 0-100 Km/t er offisielt 0,1 sekunder og ca. 5 Km/t når det gjelder topphastigheten, men i praksis har bilene identiske ytelser. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rune-K skrev:

Men det skal ikke lukte brent når du kjører forbi, da er det noe feil. Hva er det som lukter brent da? Olje, clutch? Det er jo ikke usannsynlig at du trenger et clutcbytte ettervært.

Jeg har allerede kjørt én bil med dårlig clutch, som røk når jeg kjørte helt rolig. Den lukta glemmer jeg aldri. Det lukter ikke clutch :P

Altså det er nok bare jeg som er litt "overoppmerksom" på disse luktene da jeg vil ta så godt vare på bilen så er ikke nødvendigvis så ille som jeg tror.. Og som sagt er visst motoren overhalt av en anerkjent fyr så det skal ikke være noe galt

Temperaturen holder seg der den skal iallfall, og den har ikke brukt noe olje det jeg kan se. Så er nok ikke noe på ferde, er ingen ulyder i motoren heller så kan egentlig umulig tenke meg at det er noe feil der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så jeg har lagt merke til, eller har hatt problemer med at "bensinluka" eller hva man kaller det, at den noen ganger ikke vil bli låst igjen slik at den bare henger og slenger. Det er litt plagsomt da det antakeligvis kan resultere i skader i karosseri/ lakk

Men andre ganger "fungerer" låsen og da får jeg ikke åpnet den før jeg trekker i tråden i trunken som kalles "emergency release". Da det er denne som gjør at låsen til lokket trekker seg tilbake, fant jeg ut.. Men kan da ikke være nødvendig å åpne bagasjelokket (nesten) hver gang man skal fylle bensin..

Jeg har ikke funnet noen hendel til denne luka inne i bilen, så er vel meningen at man skal kunne vippe den ut når den er "låst".. Men det er ingen mellomting. Enten blir den ikke lukket i det hele tatt eller så er den "for mye" låst kan man vel si.. Finner ingenting om dette på nett og ser ingen logisk løsning på det..

Hadde håpt det hadde vært en quick fix på dette som ikke inkluderer demontering og skifting av deler.. Når den blir "for låst" så betyr jo det at denne låsen kan fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker jo sammen med sentrallåsen. Den hendelen i kofferten er kun en nødåpner hvis sentrallåsen ikke virker.

Det enkleste er jo og ha luken åpen og se om piggen til låsen beveger seg når du låser dørene. Det kan jo være dårlig kontakt i tilkoblingen til låseservoen. Den finner du bak dekselet i kofferten, bare å følge nødåpneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Den virker jo sammen med sentrallåsen. Den hendelen i kofferten er kun en nødåpner hvis sentrallåsen ikke virker.

Ok så det betyr at det lokket er låst når bilen er låst (når sentrallåsen fungerer)? Og ellers bare blafrer det?

Sentrallåsen fungrerer på bilen, men flere ganger når jeg har vært i ferd med å fylle bensin har låsen til lokket hengt igjen og jeg har vært nødt til å trekke i den hendelen for å få åpnet det (Noe som sikkert har sett kunstig ut for andre rundt, når jeg tenker meg om)

9 timer siden, Rune-K skrev:

Det enkleste er jo og ha luken åpen og se om piggen til låsen beveger seg når du låser dørene. Det kan jo være dårlig kontakt i tilkoblingen til låseservoen. Den finner du bak dekselet i kofferten, bare å følge nødåpneren.

Det var et veldig bra tips å teste det, skal gjøre det senere i dag. Dette er gull :D

Har søkt og søkt på nettet uten noe særlig relevante treff.. så må bare si tusen takk for utfyllende svar :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan vel fortelle litt mer om bakgrunnen for mitt valg av bil, også for å holde tråden litt i live mens det ikke blir gjort så mye da jeg ser etter deler også er det jo vinter.. Noe som er viktig for meg når jeg skulle ha BMW.. er manuelt gir, bakhjulstrekk, bensin (rekkesekser, check), coupe eller cab og skinninteriør. Denne bilen checket alle boksene på ønskelista mi, så når sjansen bød seg var valget enkelt

Kombinasjonen mørk grønn og beige så jeg første gang på en '95 Honda NSX, med fargen G-70P og interiør Type Y (eller 7, ikke sikker). Denne bilen lagret jeg en del bilder av og hadde som bakgrunnsbilde en stund. Den hadde også gullfargede felger, som jeg likte veldig godt. Bilen var en targa, som de startet med i '95. Veldig fin bil

Så er jeg litt amcar-fan selvom jeg ikke har eid noen ennå. Liker godt 4. generasjon Corvette, som jeg har skjønt det ikke er mange som egentlig liker noe særlig. Så, vestover, stod det en gang en '95. Polo Green, med beige interiør. Manuelt gir. Det var en cabriolet, med beige stofftak mener jeg. Denne bilen ringte jeg bort på og var nesten på vei til å hente men noe kom i veien. Så jeg har (nesten) hatt Corvette

Også etter en stund, altså jeg har likt BMW lenge, da som sagt spesielt E31, E34, E36 og delvis E38. Oppdaget at det fantes en mørkegrønn farge som heter Boston Green, og interiør som heter Sand Beige. Og grønt stofftak, men det er jo bare kult. Så da var veien kort for endelig å få meg en mørkegrønn bil med beige interiør. Et pluss er nok at den kostet noe mindre enn NSX og Corvette. Men det er jo en veldig fin bil

En annen kombinasjon jeg synes er fin, er mørk lilla (metallic eller pearl) og beige interiør, med gullfargede felger (og orange blinklys). Så det er også noe jeg gjerne kan eie en dag, altså en mørkelilla BMW E36 eller Corvette C4 eller Honda NSX med beige interiør og gullfargede felger.. Har egentlig mange biler på ønskelista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at valg av denne her ,er et godt valg .

Jeg liker detaljene her som gjør at den er hel ved 😊

Er ikke så lett å finne e36 i god stand ,men nå skal sant sies at for meg så ser det lettere ut å skaffe en cab til en grei penge som er fin kontra coupe eller sedan .

Men sånn er det med e30 og .

Her betaler man kokain for enkelte og fair pris for cab.

Uansett så må du legge ut bilder av det du skal gjøre og prosessen videre her .

Tekst er greit men vi liker bilder og av det som gjøres .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...