Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - anti dazzle


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en "ny" fra en annen høgger. Begrenset hvor mange slike med rattvarme + bakvisker man har på bruktmarkedet (ønsket komplett med slepering). Denne var fra en E84, men er lik den fra E91 LCI.

Jeg forespurte om det kunne stilles garanti på at delen fungerer ved mottak og da høggeren begynte å spørre om jeg har sjekket mot reg.nr så sa jeg det som det var at dette var til ettermontering. Da fikk pipa en annen lyd og det var i hvert fall ikke garanti på noe sånt. Jeg presiserte at jeg ikke etterspurte garanti på at den passer min bil, men at den fungerer ved mottak, men her var det bare "nei" i andre enden. Er visst mange folk som kjøper feil del eller ikke greier å slette feilkoder og kode til bilen som klager etterpå. Så uansett hvor kunnskapsrik du skulle være som privatperson er det bare et verksted som kan vurdere at delen ikke fungerer 🙃

Har ikke resatt styrevinkelsensor enda eller testet alle spakene på SZL-en, men det tror jeg skal funke. Lurer på om man kanskje greier å flytte over kun slepering på gammel SZL også, om man må.

Jeg sjekket litt mer i TIS og som mistenkt så er det ingen prosessering av signal på airbag (går rett gjennom slepering), det samme virker å være med rattvarme, så på den forrige var sleperingen garantert ødelagt. Så jeg skal se om det er noe mulighet for å få sendt den i retur eller få igjen noe penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, E.C. said:

Jeg kjøpte en "ny" fra en annen høgger. Begrenset hvor mange slike med rattvarme + bakvisker man har på bruktmarkedet (ønsket komplett med slepering). Denne var fra en E84, men er lik den fra E91 LCI.

Jeg forespurte om det kunne stilles garanti på at delen fungerer ved mottak og da høggeren begynte å spørre om jeg har sjekket mot reg.nr så sa jeg det som det var at dette var til ettermontering. Da fikk pipa en annen lyd og det var i hvert fall ikke garanti på noe sånt. Jeg presiserte at jeg ikke etterspurte garanti på at den passer min bil, men at den fungerer ved mottak, men her var det bare "nei" i andre enden. Er visst mange folk som kjøper feil del eller ikke greier å slette feilkoder og kode til bilen som klager etterpå. Så uansett hvor kunnskapsrik du skulle være som privatperson er det bare et verksted som kan vurdere at delen ikke fungerer 🙃

Har ikke resatt styrevinkelsensor enda eller testet alle spakene på SZL-en, men det tror jeg skal funke. Lurer på om man kanskje greier å flytte over kun slepering på gammel SZL også, om man må.

Jeg sjekket litt mer i TIS og som mistenkt så er det ingen prosessering av signal på airbag (går rett gjennom slepering), det samme virker å være med rattvarme, så på den forrige var sleperingen garantert ødelagt. Så jeg skal se om det er noe mulighet for å få sendt den i retur eller få igjen noe penger.

 

Ja riktig, noen av ledninger kan du måle med kontinuitet på multimeter utenfra. Husker ikke hvilken men da er sleperingen ikke mer enn en fleksibel ledning.  Når du åpner opp bør du ha kontinuitet i begge ender. 

Dykket opp de bildene fra den ødelagte sleperingen her. 

Er forøvrig F80 SZL det er snakk om her. Symptomene var lik; ingen rattvarme og airbag feil.

4bf8964c-5a14-4368-a18d-7d667493ffab.thumb.jpeg.7c9c205c54bea59f0f28d04e9fd76656.jpeg


73fd7cd2-6243-4873-a73c-7742d08d5c22.thumb.jpeg.3beb559f60e9d70943d6ba5991eeae89.jpeg

 

Noen høggern er  forresten grei, noen er frekke / ubehjelpelige. Ut av prinsipp handler jeg ikke lenger hos Østfold  Bildemontering. 

 

Samt de(generelt igjen) skriver feil delenummer på finndel.no. Nå kikker jeg på FLE2 modulen og de skriver alt under sammen delenummer men HWEL er annerledes. Altså de blander adaptive / non-adaptive… Og så tørr de å påstå at det er ikke garanti om du bestiller feil. 

Eller at delenummer ender på …35 og skriver i bekskrivelse høyre men i ETK står …35 oppført som venstre og …36 som høyre. Som er riktig etter hva jeg lærte av deg ;) 

Med andre ord; Jeg synes det er på trinet at de er så harde og gjør like mye feil selv. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der du, tipper det er samme type brudd i den jeg kjøpte. Jeg målte alle pins til varme for kontinuitet da jeg kjøpte den første (ville teste med strømforsyning i benk først) og alle var "åpen krets". Feilen på bildet ditt vil i så fall forklare hvorfor ting ikke virket.

Mye rart hos høggere ja. Noen er veldig greie og andre ikke. En av de senere ville ikke klippe noe i ledningsnettet på bilsiden (jeg skulle ha kontakter til delene jeg kjøpte). Litt usikker på hva de skal spare det til. Mulig han ikke koblet sammen at jeg i praksis er en kunde som står med penga klare og vil kjøpe ledningsnett og at jeg er kjempegrei og kan leve med avkutt og ikke komplett del. 

Delenr. er ofte feil, heldigvis er de pålagt (?) å oppgi VIN, og det er til mye større hjelp. Da kan man selv sjekke delekatalog og VIN-dekoder i stedet for å spørre om ting de ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, E.C. said:

Se der du, tipper det er samme type brudd i den jeg kjøpte. Jeg målte alle pins til varme for kontinuitet da jeg kjøpte den første (ville teste med strømforsyning i benk først) og alle var "åpen krets". Feilen på bildet ditt vil i så fall forklare hvorfor ting ikke virket.

Mye rart hos høggere ja. Noen er veldig greie og andre ikke. En av de senere ville ikke klippe noe i ledningsnettet på bilsiden (jeg skulle ha kontakter til delene jeg kjøpte). Litt usikker på hva de skal spare det til. Mulig han ikke koblet sammen at jeg i praksis er en kunde som står med penga klare og vil kjøpe ledningsnett og at jeg er kjempegrei og kan leve med avkutt og ikke komplett del. 

Delenr. er ofte feil, heldigvis er de pålagt (?) å oppgi VIN, og det er til mye større hjelp. Da kan man selv sjekke delekatalog og VIN-dekoder i stedet for å spørre om ting de ikke kan.

Ja noen av de må ha lukket krets men som du ser også på min bilde går ikke alle pins rett til selve sleperingen. Hvertfall på en av de er det en eller annet relé / chip som styrer varme av og på. Min var helt tydelig men det så man ikke ut fra. Etter åpningen var det ikke vanskelig å finne feilen 😉

Det er min erfaring og :) Så har en liste med go to høggerne nå og de begynner gjenkjenne navnet mitt og tror jeg 😂

Tror ikke de er lovpålagt å ha VINnr. Delebil.no som er attraco sin egen nettside er det ikke altid oppgitt men jeg tror finndel.no påkrever det når de skal legge ut der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ofte håpløst uten VIN. I alle fall på finn: "Selger deler fra E60. Komplett delebil. Har alt av deler, bare spør". Så er det sladdet reg.nr., ingen VIN, ingen fargekode, ingen årsmodell, ingen motorkode og ingen utstyrsliste. Perfect 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

E91 står faktisk fortsatt i garasjen etter at den har luftet seg foran kameraet. Har man garasje så har man et hus og da kan det plutselig dukke opp ting som kan legge beslag på både tid og penger, dermed blir det litt forsinkelser i bilprosjektene. Jeg har dog fått gjort diverse småting i mellomtiden og har en slags plan for resten av sesongen før det blir for kaldt.

Jeg har sjekket resten av funksjonene på SZL og både viskeren og lysbryteren fungerte, så det er kun bryteren til cruise-controllen som pdd. er utestet, den var nemlig litt vanskelig å få testet innedørs med motor av. Jeg fikk dog ikke vekk feilkoden på rattvinkelsensor, selv etter en resett. Jeg kunne lese av posisjon, men det var noe som den fortsatt ikke likte. Så fra Launch gikk det over en tur til ISTA som ga en litt klarere kode:

image.thumb.jpeg.93dcf2260d1d9e64767d6da534dd9b30.jpeg

Jeg hadde lest ett eller annet sted (i TIS) at DSC skulle factory-code seg selv til VO etter oppstart, men det virket ikke helt som at dette skjedde her. En runde med ProTool og default coding av DSC så var den lampa vekk:

image.thumb.jpeg.9ce48a0cfdb4dddda421ad2a567f4ce3.jpeg

Klok av skade testet jeg ting før alt var satt sammen 100 %, men nå virker ting ok, så regner med at det ikke blir flere overraskelser. Deksel og knapp kan monteres. Det ble også satt på "nye" BBS-hjul med nye dekk. Dermed er CH007 nok en gang arbeidsledige for en stund. De fikk seg en spyl inn i lagringen:

image.thumb.jpeg.2be2d5d628de0624f2ea337ff54181e8.jpeg

image.thumb.jpeg.9d6ee220d4161c549096b305e32bdb7c.jpeg

Ved polering så jeg at pakninga over vinduet var litt vel dårlig:

image.thumb.jpeg.5d99531d44c5fd6eae8ad91dc332c342.jpeg

Her skal den være limt, men kan løftes rett opp:

image.thumb.jpeg.1b33b3f855d93d6de0fb8ce79d05e3cc.jpeg

Da ble en ny bestilt. Nå hadde jeg jo erfaring med å dra av den som er på undersiden av ruta, så demontering gikk fint:

image.thumb.jpeg.cb358ea20dcb50d94c81495db8bbf247.jpeg

image.thumb.jpeg.10cb5f435435fdf69459443da579366a.jpeg

Og med den nye på plass. Liming er siste steg:

image.thumb.jpeg.8176a6c3b141620a8774b8660c9d0ff8.jpeg

image.thumb.jpeg.0c836a728b29bbd1d3402b4ed208c95f.jpeg

Den pakningen var helt jævlig å montere. Frontruta er muligens uoriginal, så jeg vet ikke om det er dårligere plass bak der eller om det er noen rester av den gamle pakningen eller rutelimet som jeg ikke fikk pirket ut, men det er ekstremt vanskelig å få den på plass, særlig på passasjersiden. Fikk hamret den så den sitter sånn "ok", men spørs om ikke det bør gjøres et nytt forsøk på et senere tidspunkt. Koster heldigvis kun 200 kr. Nå er det uansett mye bedre enn før, så får si meg fornøyd.

Årets siste håndvask eller cappuchino-trakting tilfalt E61:

image.thumb.jpeg.b351bc89352ecc8ef1e2039599eeb5e4.jpeg

image.thumb.jpeg.3435b85da7c273e4f2151f65dee76beb.jpeg

image.thumb.jpeg.2c73a945c2a19ea61240c05b1a3717f5.jpeg

Spyleren fikk seg et oljeskift og ble båret inn i varmen hjemme:

image.thumb.jpeg.c3c4a9193259aa6a2412466c47d1bcca.jpeg

image.jpeg.aafc10699dc5d77d8ab3847294fd5b21.jpeg

På E91 har jeg vinglet litt og lurt på om jeg skal få til en liten retrofit til på denne siden av året. Fortsatt litt usikker, men heller nå mot å gjøre det, så skal prøve å få det på plass i løpet av uka.

Deretter er det E61 som må inn i garasjen og få bytta diff, men der har det kommet tegn på at mer arbeid står i kø. Muligens noen ledninger i bakluka som har gått. Jeg har byttet et par ledninger til glassluka da jeg fikk bilen, men tror at både selve bakluka og ledningsnettet der har vært byttet/fikset på en gang i tiden. Nå er jo den snart 19 år gammel, så det er vel på tide med runde nr. to. Aldri noe bra tegn når lyset i bagasjerommet blir styrt av hvor mye luka er åpen:

image.thumb.jpeg.2785151289832fa52329018034159694.jpeg

image.thumb.jpeg.43ffe045e30c3a215cc93d02967244d4.jpeg

Det er helt sinnsykt mye info om både ledninger, kontakter og verktøy som hører til disse, så det er et lite kaninhull å falle i for å si det sånn. Nå holder jeg på å komme meg gjennom jungelen, så tenker å lage en egen oppsummeringspost når jeg har både produkter og teknikker å anbefale, regner med at det kan være av interesse for de som følger med her.

image.thumb.jpeg.b63b8fc902cb11eb849c3c39e3454623.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, E.C. skrev:

Den pakningen var helt jævlig å montere. Frontruta er muligens uoriginal, så jeg vet ikke om det er dårligere plass bak der eller om det er noen rester av den gamle pakningen eller rutelimet som jeg ikke fikk pirket ut, men det er ekstremt vanskelig å få den på plass, særlig på passasjersiden.

på e39 blir pakningen montert på ruta før den blir montert på bil slik at pakningen blir montert med press mot taket. hadde nettopp min inne på reklamasjonsjobb fordi ruta var montert for langt ned slik at pakningen ikke lå inn på takplaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen

Jeg har faktisk byttet den pakningen på min E39, går på toppen og begge sidene. Den var litt kronglete den også og man måtte til med gummihammer, men føler at denne her var enda verre.

E9x har for øvrig en guide på montering av pakning i TIS, både med ruta løs og på bil, så tror at det egentlig skal være overkommelig å montete med ruta på plass. Når du sier det du sier så gir det mening at monteringa kanskje aldri blir 100 % om bakgrunnsarbeidet med rutebytte ikke har vært så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

SZL-en som ikke funka er nå på vei i retur og jeg har blitt lovet pengene tilbake, så det virker å ha løst seg. Det med rattet var nå altså greit, men det var noe annet som skulle monteres før bilen kunne rulle ut av garasjen igjen. Det har seg nemlig slik at på en kjøretur med min samboer tidligere i høst, akkurat i det de typiske mørke høstkveldene hadde meldt sin ankomst, kom praten inn på at hun syntes at mange biler har ganske sterke lys. Da kunne det bli litt slitsomt at det blir så mye lys i fjeset når noen kjører bak.

Gjett om jeg fikk anledning til å presentere litt BMW terminologi og opplyse henne om at på "fagspråket" så sier man at hun har blitt "dazzled", noe som er veldig vanlig når man mangler sidespeil med anti-dazzle-funksjon! På E91 burde slikt være mulig å oppdrive, så her var det intet annet å gjøre enn å undersøke muligheten for ettermontering.

Ettermonteringsplanene fikk seg en liten motivasjonsknekk da jeg så at autodim speilglass koster over 4k (for original) og 2-3k for uoriginal, per stykk. Det var ikke akkurat gratis for brukte glass på Ebay heller. Begynte å lure på om det faktisk ville bli noe av, men så snublet jeg plutselig over et sett med komplette speil til en spiselig pris. Fargekoden matchet bilen og tilstanden så ut til å være sånn ca. lik som speilene jeg allerede hadde. Var en skade i basen på førersiden, men det tenkte jeg skulle gå seg til, så disse ble bestilt.

Skaden som var. Toppen knakk under transport i tillegg, men det hadde ikke så mye å si:

image.thumb.jpeg.389473ad0aaa0b91c8a6446384020634.jpeg

Her fra demonteringen, disse har også autofold, så innebygd motor til det i tillegg:

image.thumb.jpeg.608a070d155ad79ec7e5306daf7571c5.jpeg

Noen har åpnet det her speilet før, for her var det et knekt feste og et veldig suspekt brudd over ledningen til autofolden, som om noen har kuttet over den med vilje:

image.thumb.jpeg.c663d192cb5d072be57271652b9966ba.jpeg

Ble litt nysgjerrig her, så den motoren måtte testes i benk. Bretter seg fint inn:

image.thumb.jpeg.93c3459ce96219ff8a13242a496942f6.jpeg

Og heeeele veien ut ja, gotcha:

image.thumb.jpeg.ce7be148a50a184ddb19f4d39682b305.jpeg

Akkurat som på delebilen jo, "a modern day bmw classic":

image.thumb.jpeg.d853d78605ee89307308e954cb27fa4a.jpeg

Uansett ingen fan av funksjonen og den hadde blitt koded vekk tvert, så ingen tap for min del der.

Da ble det å se om jeg kunne bygge ett speil med autodip som var skadefri:

image.thumb.jpeg.3a13abe6bbfe75e3d42741210427d1b9.jpeg

Enkelt valg på kåpa da det var kun én som hadde alle innfestninger intakt:

image.thumb.jpeg.26268b425011184411072254c78221b5.jpeg

Og lakkert ramme som vil matche andre siden. Skjønner egentlig ikke at noen har bestilt ulakkert på min bil:

image.thumb.jpeg.3eb26cc14fe0b5cf57d9027683b9ed7c.jpeg

image.thumb.jpeg.dcf6eaef5f16ac64f02af43c006615b9.jpeg

Elektronikken og kablene får man flyttet over. Alu-skjelettet er åpenbart noe ulikt på den som har en innebygd motor for innfelling, men alle festepunktene til deksler og justeringsmotor passer overens:

image.thumb.jpeg.83c05c969c7a111c6f46383ffd2c479e.jpeg

Hadde selvfølgelig vært litt penere med en matchende lakkert base slik som på passasjersiden, men det får eventuelt bli på sikt.

Så var det å legge opp på bilsiden da, ingen plug and play her. Mine speil er 5-pins, uten LIN-buss. De nye er 3-pins med LIN, så her er det bokstavelig talt "less is more" - færre ledninger, men flere funksjoner. Originalt så er både strøm og jord på LIN-speil på passasjersiden 0,75 kvmm, speil uten LIN er 0,50 kvmm. Valgte å ta meg bryet med å trekke riktig tverrsnitt, selv om det trolig hadde gått greit med 0,5 også. Jord fra speilet går originalt til en forgreining i døra (X891) som samler opp all jord fra døra før det går gjennom dørkontakten. Den koblingen er sveiset sammen og forseglet fra fabrikk, så om man legger det inn der blir det uansett litt mikk-makk, så tenkte at det var like greit å bare dra en ekstra kabel gjennom dørkontakten. 

image.thumb.jpeg.2b4b7a0c0106498c61b036020f10246a.jpeg

Sånne svære strips funker bra til å få gjennom kabel:

image.thumb.jpeg.0b084d66027bbba7f56a67a8dde886c3.jpeg

Underveis:

image.thumb.jpeg.0895ea8a6821d4633f4c980e8403ec30.jpeg

Ble noen ubrukte ledninger til overs, putta de sammen i en dummy-kontakt og teipet rundt etterpå. På akkurat dette tetidspunktet så vet man jo ikke om ting funker, så greit å ikke kutte i noe:

image.thumb.jpeg.178b6b795abf7f5747cf5b7d30b2f180.jpeg

Gjenbrukte en eksisterende ledning til LIN:

image.thumb.jpeg.fa9cb6a2931c94d17a138f34009f1e3b.jpeg

Så var det å fikse dørkontakten på dørsiden. Den grønne med gul (til LIN) var det bare å flytte til ny pin. De andre kablene var jo nye, så det måtte crimpes MQS på i begge ender. Strøm ble satt inn som originalt i nr. 8 og LIN som originalt i nr. 6. Jord går jo ikke der originalt så det ble bare satt inn i en av de ledige: nr. 10.

image.thumb.jpeg.d787bcb3c9368c933a8e2081de6876dc.jpeg

Så var det motsatt ende av kontakten, som sitter på bilsiden. Der ble det også trukket og terminert med MQS:

image.thumb.jpeg.cf22e2c39a8b4186f1475afa93122f27.jpeg

Den hvite (LIN) måtte helt på motsatt side, ca. til OBD-porten og inn i FRM. Strøm og jord skulle ikke like langt. Strøm er litt funky, den bruker en split-pin som forsyner to kabler:

image.png.26afdd35244a837aa44d0073212e178e.png

Det ser sånn ut:

image.thumb.jpeg.6122053f403226852050984e034249c8.jpeg

Sikringa kobles på den lengste, går den så mister begge kablene strømmen. Inne kontakten blir det altså slik:

image.thumb.jpeg.14825745bcfcad2014632aea58cb9017.jpeg

Knappepanelet til ruteheis og speil (som sitter på førersiden) er faktisk allerede koblet opp til den sikringa. Jeg visste dog ikke om det allerede satt en slik kontakt med sidestikk der eller ikke, så det ble handlet et par sånn just in case. Alt dette her skulle altså bak sikringsboksen, bak hanskerommet:

image.thumb.jpeg.543d46f36d6b3ac9c1853867edb97e8f.jpeg

Her er kontakten som brukes for slik dobbel utgang:

image.thumb.jpeg.bed0f72b6641870be5bbfde082f8bda5.jpeg

image.thumb.jpeg.ccadcd1580d00c95d6eb01591ac07aac.jpeg

Og den var allerede klar, med fancy-pin:

image.thumb.jpeg.80b0a0d6fa0650962b286e1555d77043.jpeg

Jordledning for speilet sammen med jord for rattvarme og jord for rattvarmeknapp ble montert i en original jordkontakt med originale terminaler:

image.thumb.jpeg.0ffc458fa125380454eaa0745638680b.jpeg

Ble sånn passe ryddig til slutt:

image.thumb.jpeg.e3dc807b750f8cfe4ddc24ec9361649c.jpeg

Førerdøra var mindre spennende hva ledningsarbeid angår, der var det stort sett bare å pinne litt om. Bryterpanelet måtte dog byttes til en "med knapp". Denne ble handlet på Koed:

image.thumb.jpeg.56f25f71780d3d122ad5050983edf760.jpeg

image.thumb.jpeg.bbfe66e0b215c8fd2b9aeb70d240a70c.jpeg

Og i døra:

image.thumb.jpeg.2dc6de8eee4805e4eb7f703251dbe836.jpeg

Så var det å koble opp ting og ta en funksjonstest før alt ble skrudd sammen igjen. Kodet inn SA430 i VO og factory-kodet tilhørende moduler. I samme slengen ble setebeltevarselet ved oppstart kodet vekk. Det piper når beltet ikke er på ved oppstart og det blir jo litt slitsomt hver gang man starter bilen før man begynner å skrape is fra ruta eller la den gå seg litt varm om vinteren. Så nå var også det irritasjonsmomentet i orden.

Ble sjekk av alle knapper på panelet og alle justeringer på speilene, med suksess! Varme var også i orden:

image.thumb.jpeg.9b2cf1bbf2ff0f68d3a368db6b070f7f.jpeg

image.thumb.jpeg.44575c325a484e0eeaccf82ffdb1ee72.jpeg

Så var det det store spørsmålet, er det slutt på å bli dazzled? 

image.thumb.jpeg.077ce13d8bed35252a2507fb0bb17aca.jpeg

Yes!

image.thumb.jpeg.f07e0fd529eddd7792b71f5ea3e3cbd4.jpeg

Disse speilene finnes originalt på pre-face og alt ble lagt +/- originalt, så det var intet nytt i sikringsboks, de er fortsatt på sikring 21. Rattet derimot kunne man nå skrive inn:

image.thumb.jpeg.e22a18239e31bdcfb418ab8865c57914.jpeg

image.thumb.jpeg.f813f650c1a61b87b348f5e6ea3764ff.jpeg

Så en liten sjekk av batteriet og en indirekte sjekk av kabling mellom motor og batteri:

image.thumb.jpeg.65f4aaeb3667b1bb8b2b35d9e2970fbf.jpeg

Koblet meg opp på batteriet bak og i motorromet foran for en sammenligning. Glemte å nulle ut scopen, så tror at den kanskje viser ca. 0,3-0,4 V for lite, ettersom det starter på 12 V og jeg vet at batteriet skal være nesten fulladet:

image.thumb.png.29d084899ee2dcbcfec3d1b3fec93bb5.png

Dip helt ned i 8,05 V i motorrom og 9,05 V på batteri. Sammenlignet med hva jeg testet på E61 for noen år siden så er dette batteriet trolig litt dårligere, men det er jo ikke så rart når batteriet i E61 var så å si nytt den gangen og med større kapasitet. 

Dette kan man også gjøre med et multimeter med min/max-funksjon, men da blir trolig verdien for MIN litt høyere.

10 ms "måletid" er faktisk nok til å få et bra nok utslag her, det ville ha gitt rundt 9,2V:

image.png.167c95582628edd2cc470fde126ad768.png

 

Spenningsfallet og dermed jord- og plusskabler ser også ut til å være i orden. Differansen mellom foran og bak, det ene sekundet bilen går på starter og trekker masse strøm er på ca. 0,3 V i snitt. Kjekk funksjon i Pico som kan plotte differansen mellom kanalene:

image.thumb.png.c63fb24030eaf77649bd435b62500b3a.png

Da bør det holde gjennom vintersesongen tenker jeg. Så var det bare å sette på rattvarmen og overlevere bilen til samboer for en kjøretur:

image.thumb.jpeg.da15a8e42670c3e7ab32b0f637598a59.jpeg

image.thumb.jpeg.78885fe05460b3a0578b79e924da5195.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - anti dazzle

Som vanlig, informativt innlegg igjen. Gjør du noen ganger noe uten å gå i dypden? 😎

Virkene deilige mods, du er nå helt klar til vinteren ☺️

Jeg synes det er morsomt med penn på sikringstabellen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...