Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer, det er mange kretser med 0.75mm2 og 10A sikring originalt, så det går fint.

Når en ladeport kan levere 3A per uttak (ved 5V, regner med at disse kjører kun 5V) er det 15W per port eller max 30W trekk totalt. Forsyningen inn mot port blir i praksis kun aktiv når tenninga er på og stort sett når dynamo lader, så 14V ish, eller mer. Ved 5A og 14V har man da 70W inn før sikringa går.

Jeg mener at sikringa til dobbel sigarettenner var på 20A og tverrsnitt på felles kabel på 2,5mm2 og 1,5mm2 etter splitt, derfor valgte jeg å putte inn en ekstra sikring foran USB-en og da var 5A tilstrekkelig for én port, men du kan fint bruke inntil 10A også ja :)

Skrevet (endret)
17 minutes ago, E.C. said:

Stemmer, det er mange kretser med 0.75mm2 og 10A sikring originalt, så det går fint.

Når en ladeport kan levere 3A per uttak (ved 5V, regner med at disse kjører kun 5V) er det 15W per port eller max 30W trekk totalt. Forsyningen inn mot port blir i praksis kun aktiv når tenninga er på og stort sett når dynamo lader, så 14V ish, eller mer. Ved 5A og 14V har man da 70W inn før sikringa går.

Jeg mener at sikringa til dobbel sigarettenner var på 20A og tverrsnitt på felles kabel på 2,5mm2 og 1,5mm2 etter splitt, derfor valgte jeg å putte inn en ekstra sikring foran USB-en og da var 5A tilstrekkelig for én port, men du kan fint bruke inntil 10A også ja :)

Jeg gjorde det sammen når jeg byttet fra 12V uttak til USB-C. Og gjorde akkurat den beregningen du gjorde og satt inn en 5A foran klossen men strengt talt hadde 10A vært like trygg. Gadd ikke å trekke ledning fra sikringsboksen til midtkonsollen når det ligger 1.5mm2 klart til bruk. 

Endret av mr.pingu
  • 2 weeks later...
Skrevet

Javel @E.C. har du fått gjort noe med ny ervervelsen da ?😊

Satte og så her på tråden og pokker ,du har jaggu en fin bilpark altså .

Bla en e39 som ser ut sånn jeg ville hatt den .

 

Skrevet

@sveigis Kjørte den i garasjen i dag, så blir kanskje en liten runde i morgen. Ellers har det gått i jobb og å være forkjøla, så har dessverre ikke blitt noe særlig tid eller ork til bil.

Jeg har dog tatt noen runder og bestilt det meste jeg behøver til E60en i første omgang, men det er ikke alle leveringer som går unna. Her er sporinga for verktøyet til å bytte girkasseforing, bestilt for en måned siden:

image.jpeg.54e37e44a623b11b46662b30be73484b.jpeg

 

Her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Når det gjelder ratt med varme så har jeg i tillegg kjøpt et kit med lim og sparkel, for å gi fiksen best mulig utgangspunkt. Får se hvordan det går, her er det egentlig klart til å settes i gang:

image.thumb.jpeg.a4084e7719aa3b8b1ffe28240efeaef0.jpeg

 

E91:

Her er det jaggu meg deja vu fra i fjor sommer med en caliper bak som har satt seg fast. I fjor var det høyre og nå er det venstre som gjelder. Burde ha vært smart nok og byttet begge i fjor. Her er den "rene" felgen på høyre side:

image.thumb.jpeg.6bf542f3715c6d82f40cc33fecf46029.jpeg

Og venstre:

image.thumb.jpeg.10640ea3b5f215af66821f6ff9f3f65e.jpeg

Varm på skiva er den også, trengte ikke å ta mer diagnose her:

image.thumb.jpeg.c60bb4abc31cdac9b7c7a8d2d7eaee45.jpeg

Blir å bytte begge skivene, samt klosser i tillegg til caliperen, forhåpentligvis ferdig der for en stund. Da blir både begge caliperne nye, hjullagere nye, håndbrekksko nye, samt skiver og klosser. Denne er dog parkert fram til delene kommer.

E61:

Ordnet meg fjernkontroll til Webasto fra en facelift bil. Ville ikke helt gå i parringsmodus til å begynne med den der, men kom seg plutselig etter litt trykking. Grei forskjell der:

image.thumb.jpeg.423721b568272dc88df2b3cba54e3801.jpeg

image.thumb.jpeg.33ccc1c537b2c2928ff6b7a2927fa74f.jpeg

Fikk også melding fra lakkereren i går om at døra kan hentes i neste uke:

image.thumb.jpeg.ca02daaaa503155745e2325db701ab2c.jpeg

E39:

Skal på lagring om en uke, så må få seg en vask mot slutten av uka. Var kjekt å ha en ekstra kjørbar bil til overs denne sommeren. 

Skrevet

Håper du legger ut en god DIY på rattrenovering her. Har en slik jobb liggende å vente selv på 5-serien, kitet fra Fenice ligger klart.
Tenkte på å få trukket om, men med varme i ratt er ikke det så rett frem - rattet blir tykkere da de ikke får bort alt pga varmetrådene.

Gjorde samme jobb på 4-serien, men det kom luftbobler i topcoaten når jeg dabbet den på med svampen, så sluttresultatet ble ikke bra. 

 

Skrevet

@papertiger Skal prøve å dokumentere underveis, men mitt er ganske slitt, så usikker på hvor bra det blir.

Angående omtrekk: Spørs hvem du trekker om hos. Mange amatører legger bare på skinn over og det blir jo litt spesielt. På E61 hadde jeg omtrekk hos LZ-customs og de skreller alt vekk og legger inn nye varmetråder. Jeg mener at disse varmer litt mindre enn originalt, men det kan faktisk være å foretrekke. Originalt kan bli litt vel varmt, slik at man må skru av noen ganger, mens det omtrekte rattet kan jeg ofte ha på sammenhengende hele langturen.

Prisen ble 5000 kr for 2 år siden, så ca. halv pris vs. nytt ratt for E6x.

Her er noen bilder jeg postet etter omtrekk i 2023:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Skrevet

Mao du har fått gjort noe og har litt planer da 😊

Det liker jeg for du har en av favoritt trådene mine .

Ja callipere på e9x og e8x er det sånn typiske biler calliper er en svakhet ?

Må gjøre noe både på min og min datters e87.

Webasto ja ,husker jeg hadde det på min forrige e61 og varte i to timer iløpet av de fire årene jeg hadde den .

Spennende med rattet og rep der .😊

Skrevet

Må si LZ-rattjobben ser unektelig bra ut. Hvordan har dette holdt seg? Ettersom de legger inn ny varmekrets, vil jo dette innebære at man kan få rattvarme i et ratt som opprinnelig ikke har det (forutsatt at man sørger for riktig rattelektronikk ellers)? hmm.  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...