Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

@sveigistror at samboeren allerede er solgt, etter én tur 🤭

@Saltkjelen Jeg skjønte det slik at de tar det fra bunnen av og bl.a. legger inn nye varmetråder, så da blir det både litt leveringstid og prismessig i det høyere sjiktet. Jeg var også litt spent på det med innebygd termostat som det originale rattet her, men det ser ut som at alt er ok og ingen feilkoder. Vet definitivt hvor jeg går om jeg skal ha tilsvarende tjenester igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Da blir det definitivt å høre med LZ neste gang man skal fundere på en slik jobb. Ettersom de legger inn varmeelementer selv, kan det jo være gode muligheter for å få rattvarme i ratt som aldri har blitt levert med det (f.eks i3). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, E.C. skrev:

Regner med at det ble et fint løft uansett. Gikk du for omtrekk eller nytt-nytt?

Nei kjøpte rattet brukt fra koed for leenge siden, men det er vanskelig og oppdrive rund airbag på 2004 modeller da de fleste der har "standard" ratt og etter 09/2005 passer det ikke.
IMG_5832.thumb.jpg.c6126460f313e9f3c3a6f2bd633d7d62.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette såg virkelig bra ut, skinnet minnet mer om F-serie M sport ratt skinnet, mer enn det som er originalt på E-serie? Er vel litt grovere, men LANGT mer holdbart på E-serie. F-serie skinnet er jo en tragedie. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre på 5-serien, for der er fargen gone. Og nytt ratt koster fort 8-10 laken, så muligens omtrekking hos LZ er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare hatt noe motor.. Alcantara, varme og flat bunn.. kanskje med en rally stripe på toppen?

Flott oppgradering @E.C., men ser du fra førerposisjon om varmen er på (lyset)? Har en slik autovisker på min, men det er klin umulig å se på hendelen om det er aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen stemmer det. Kan evt. mekke til f.eks. M-sport med varme på E9x. På E9x var det vel kun Nord-Amerika med standard og sportsratt som fikk varme.

@papertiger ja, det er definitivt annerledes feel på dette. Får se an på holdbarheten. Jeg er generelt forsiktig med slike ting og har verken agressive hansker eller ringer som skraper, så satser på at det varer i mange år. Ser for øvrig variasjoner på hvordan det slites på E-serien. Mitt på 272k km var ok ish vil jeg si, mens det fra delebilen med 365k km var lagt verre (det som nå er trukket om). 

@PIIIPowertakk takk. Dessverre ca. like dårlig plassert som autovisker. Kan se det fra diverse vinkler. Enklest å sjekke før man kjører. Har man stått parkert i noen minutter og hatt bilen av så bruker det å gå på igjen, tilsvarende setevarme, så kan orientere seg på det. Skjønner ellers godt hvorfor knappen har blitt flyttet til selve rattet i nyere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ble veldig kaldt her om dagen og da måtte prosjektet frostsikkert Cola-skap ferdigstilles. Det er ikke alt som trenger å stå frostfritt, f.eks. væsker som man putter direkte i bilen (diesel, oljer, bremsevæske og frostvæske) er laget for minusgrader, mens diverse vaskeprodukter og spray kan være greit å oppbevare over frysepunktet. Dessuten er det litt lettere å holde orden når alt står på samme sted året rundt.

Jeg hadde litt ulike tilnærminger til å estimere hvor mye energi som behøvdes for å holde ting i skapet frostfritt. Garasje i betong vil føre til en del treghet ved temperatursvingninger, så man trenger ikke å ta stilling til om det blir -30 én natt. Det er dog sånn at om det er kaldt over lengre tid (i gjennomsnitt) så blir det like kaldt i garasjen om varme ikke tilføres. Å flytte ting inn i huset på sitt kaldeste er heller ikke så veldig gøy. Jeg hadde derfor definert "worst-case" til å være ca. 30 grader forskjell mellom utenfor og inne i "kjøle"skapet. Ved -25 i garasjen vil det da fortsatt være +5 på innsiden. Så hvor mange watt trenger man for dette? En måte å finne ut et omtrentlig tall på er å se på forbruket til et kjøleskap i samme størrelse. Et kjøleskap er normalt ca. 20 grader under romtemperatur. Alle produsenter i 2023 oppgir et årsforbruk. Da kan man regne ut et gjennomsnittlig effekt i watt som et slik skap vil ha. Isolasjonen bryr seg ikke hvilken vei varmen flyter. Ettersom jeg ønsker en temperaturdifferanse på 30 grader og ikke 20 (som vi kan anta at produsentene bruker) så kan jeg multipliserer verdien jeg kommer fram til med 1,5. 

Eksempel: Et kjøleskap er oppgitt til 121 kWh per år. 121 kWh / 365 = 332 Wh/ dag = 14W kontinuerlig. Som multiplisert med 1,5 gir 21 W. Sånn ca.

Dette virket jo veldig lovende, så her begynte jeg å se på mange løsninger som ga 30-50W varme (greit å ha litt å gå på). Speilvarme og diverse annet. Ønsket helst noe som ikke ble så varmt på overflaten (mtp. potensielt søl av kjemikalier) og noe som ikke lager gnister, samt aller helst ferdig med støpsel. Her kom jeg på at det innebygde lysrøret var på 58W og kunne strengt tatt brukes til å varme opp hele greia. Kunne det være så enkelt? Det var et hint i form av et 450W-klistremerke inne i Cola-skapet som indikerte at isolasjonsevnen kanskje ikke var like top-notch som et moderne skap. Krysset fingrene for at mye av dette var lys og vifter, samt at skapet var rigget for å kjøle drikke ekstra raskt. Veeel. Boy was I wrong. Det var ikke så bra isolert det. Det var mye verre enn et moderne skap.

Jeg er usikker på om skapet er designet slik at varmen fra lysstoffrøret skal lekke mest mulig ut (som ville ha vært naturlig i et kjøleskap), men de ca 60W fra lysstoffrøret ga meg kun 10-11 grader temperaturdifferanse mot omgivelsene (målt midt i skapet, så kaldere lengre ned og varmere lengre opp). For å kunne komme opp mot 30 grader var jeg ca. 120W short. Her turte jeg ikke å kalkulere inn at noen av de 60W går rett ut veggen, nå skulle det kjøpes en fiks og kjøpes kun én gang. Altså skulle det være 180W totalt, mot først estimerte ~21W. Da falt valget på en frostsikringskabel som gir 10W/meter ved 10 grader C. Det som var på lager i nærheten (og på tilbud) var på 14 meter, altså 140W og dermed nærme nok. Det viktige her var at kabelen ikke hadde et innebygget termostat (som noen har), slik at man fritt kunne styre selv med smartstyring. Så det ble brukt litt tid på å lese datablad fra ulike produsenter. Med kabel kjøpt inn var det bare å tømme innholdet og dra skapet fram så man fikk laget en gjennomføring:

image.thumb.jpeg.a71c064447ea8d48b945e4abe6a1d6ee.jpeg

Brøytepinne som foring. Og der var varmekabelen gjennom:

image.thumb.jpeg.35281c5ad4312bd7bfa36bf6760c0c96.jpeg

Omrokkert litt innvendig og laget en bufferhylle, slik at ting som plasseres rett over ikke risikerer å bli varmet opp for mye:

image.thumb.jpeg.6732db9ab1d935afed44baefe398d1ec.jpeg

Og ferdig fylt opp igjen:

image.thumb.jpeg.8687f72519a7f33f4d1dd04d44055280.jpeg

Satte også inn et ekstra termometer nede for å finjustere temperaturen, hjelper ikke med frostfritt lengre opp om det er minusgrader nede:

image.thumb.jpeg.d80c3dd40599d8b13a070a63e239d75c.jpeg

Og det var jaggu meg lurt, for nede var det en hel del kaldere. Ideelt sett skulle varmeelementet være nederst, men blir litt vanskelig med skapets utforming og de to svære dunkene. Ble å stille inn automasjonen basert på øverste termometer, men slik at temperaturen nede fortsatt er ok. Da ble den foreløpige magiske formelen slik: varmen går på når det bikker under 12 grader oppe og står på til det bikker over 17 grader + 8 min ekstra før varmen går av. Da rekker innholdet i skapet å varme seg opp noe og avgi varme rundt seg igjen etterpå.

Da det var ned mot -10 i garasjen gikk det mye av og på (på første justering var innslaget på 10 grader):

image.thumb.jpeg.8feb6fdf29b7eaba4d9b9d96fee65a0e.jpeg

Med (så vidt) akseptabel temp nederst i skapet:

image.thumb.jpeg.af824e4b1e3fbba1cec7b312e2257c1d.jpeg

Kabelen trekker sine oppgitte 140W når det blir litt lunk i den:

image.thumb.jpeg.bb483fc51463f9bcd3ea6a8f9d218da0.jpeg

Og det blir logisk nok betydelig mindre forbruk når det er varmere i garasjen (3 oppstart/døgn vs. ca. 9):

image.thumb.jpeg.efc84f1e26c0fffe64d920db7993218d.jpeg

Temp nederst:

image.thumb.jpeg.ed9bad3be9819eae818a06e308c64d75.jpeg

Oppsummert Cola-skap:

  • Veldig kult på utseende
  • Veldig lite kult på isolasjonsevne

Ellers har jeg nok en gang vært ute på tur med "nr. 14":

image.thumb.jpeg.7214559ae46a7e908dcf099ce741bf46.jpeg

Valgte den beste dagen å dra på tur med, var mange som lå i grøfta. Kjørte bl.a. forbi disse gutta her som holdt på å grave ut bilen sin:

image.thumb.jpeg.a1b88ad027f0db84b2110d47ff417b56.jpeg

Ble nok et skap for å kunne ta vare på og sortere alt mulig ræl :)

image.thumb.jpeg.afa28feb80696e7961375411aa2b4269.jpeg

Min samboer har uttrykt sin bekymring for mengden innkjøpte verktøyvogner og skap i 2023, men det vil nok avta meget kraftig i 2024, for mengden gulvplass i garasjen spiller ikke helt på lag med meg lengre:

image.thumb.jpeg.2c765168ecb1a32aa1621ce29d7b75c6.jpeg

Skal flytte litt på ting og tang til neste år når det blir varmere i været igjen. Tenker at det er nå bedre muligheter til å opprettholde orden om man har for mye oppbevaringsinnredning enn andre veien rundt, når man har for mye (sk)rot og ikke noe sted å gjemme det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...