Gå til innhold

Vegard's Biarritz blue E39 523i - vinterlagret


Vegard_
 Share

Anbefalte innlegg

På 11.7.2024 den 19.10, Vegard_ skrev:

Ja, kan bli litt voldsomt det ja 😅 jeg skal maks ha 2, så jeg har et maraton på 525D'n der jeg demonterer siste restene nå så jeg får sent den på skroten i løpet av sommeren

Det kan det absolutt! Blir litt voldsomt for lommeboka også, ikke minst xD

525d'en er ikke noe å selge videre, siden du skal skrote? Greit å ha en donor/delebil når man vil ha en skikkelig på stell 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, opeth84 said:

Det kan det absolutt! Blir litt voldsomt for lommeboka også, ikke minst xD

525d'en er ikke noe å selge videre, siden du skal skrote? Greit å ha en donor/delebil når man vil ha en skikkelig på stell 😀 

Nei, hadde nok tapt på å selge den komplett vs i deler. Har fått tilbake pengene nå snart, og sitter fortsatt igjen med alle retrofit-delene, vrakpanten og motor/girkasse 👌

Tror ikke jeg oppdaterte tråden på den 525D'n enda, men kom fram til at den ikke var verdt å redde likevel, mengden arbeid/tid og _mer_ penger hadde blitt for mye. Alt av plast og varmeskjold under bilen manglet, masse div skruer/muttere mangler, latterlig mye av interiøret var ødelagt osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 17.7.2024 den 20.34, Vegard_ skrev:

Nei, hadde nok tapt på å selge den komplett vs i deler. Har fått tilbake pengene nå snart, og sitter fortsatt igjen med alle retrofit-delene, vrakpanten og motor/girkasse 👌

Tror ikke jeg oppdaterte tråden på den 525D'n enda, men kom fram til at den ikke var verdt å redde likevel, mengden arbeid/tid og _mer_ penger hadde blitt for mye. Alt av plast og varmeskjold under bilen manglet, masse div skruer/muttere mangler, latterlig mye av interiøret var ødelagt osv...

Ah, skjønner. Men godt du får penger og deler fra bilen før den havner på slroten, men mindre du selger den som delebil etter du ikke skal ha mer fra den.

Kjekt å se hvor flott den andre har blitt iallefall! Ser det er endel E39 biler til salgs om dagene.. fristende, men får være fornuftig her. Kanskje en vakker dag blir det E39 igjen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz blue E39 523i - 3 år som eier og tilbake til pre lci front

3 års eierskap med denne nå 😁

Ikke store forandringene, men tilbake til pre lci hovedlykter, litt senk, 17" style 32 vs 15" som bilen originalt kom med, og så klart et par retrofits av ekstrautstyr. 

gAH5OLb.jpeg

yLLTn62.jpeg

 

Kommer snart innlegg om Msport aero retrofit, tok veldig mye lenger tid og penger enn planlagt som alt annet 😅 Mangler å montere bakfanger og sveise eksos, så er det også ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, RF91 said:

Ikkje mange so går tilbake til prefacelift lykter på E39 😅 Blir vertfall bra når bilen ha komplett M-Sport utvendig 😎

Hehe, er ikke mange med preface lykter nå om dagen nei... Har egentlig alltid likt preface, spesielt med oransje hjørner på blå bil, men får se hva jeg ender opp med til slutt. Mye mulig jeg går tilbake til oransje på skjermene og baklyktene også

_DSC1240.thumb.JPG.dd49f6b77411010ccd645f4bf28e843e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz blue E39 523i - M sport Aerodynamic retrofit

Endelig, M sport fangere lakkert og montert! Har vel hatt de liggende i 2 år, og noen ganger må noe bare bli satt til sides når dette var eneste bilen jeg hadde. 

Alt av deler var fortsatt tilgjengelig fra BMW direkte med unntak av "axial securing clip" for grillen til fangeren. Selv om (nesten) alt fortsatt er mulig å oppdrive var det helt absurde priser på noe, så jeg gikk likevel for brukt eller u-originalt.

Framfanger

Her er jo så klart framfangeren forskjellig fra standard, og mye ekstra bak og under som man aldri tenker over, blandt annet:

Front air duct: 51712498939

Luftkanaler for bremsene: 51717892295 (venstre) 51717892296 (høyre)

Innerskjermer:  51712694832 (høyre) 51712694899 (venstre)

Deksel under motor: 51712695680

Ett litt cheesy bilde må til

R6qGlrR.jpeg

Eneste forskjellen mellom standard og msport brake ducts er fester for underdekselet, og at msport versjonene er aluminium 

dMeU8Ye.jpeg

En ting jeg aldri kom til å tenke over at man trengte for msport konvertering var en luftføring for dynamoen, denne sitter ved siden av tåkelyset på venstre side. Så klart, den uoriginale fangeren kom med tåkelysdeksel som blokkerte det luftinntaket.

zfv422F.jpeg

LpSdhAz.jpeg

Grovt kuttet ut, før en time med en fil, tok selvfølgelig ikke bilder av det ferdige produktet...

Z9fVDyb.jpeg

Også disse axial securing clipsene da, igjen så slo u-original fangeren til med noe ikke helt brukbart, de som fulgte med var umulig å tre over uten at de knakk i to, men et par stk overlevde så nå sitter den med en mm på noen steder...

j9Oz7M6.jpeg

LUte4HI.jpeg

Hull til lyktespylere er rett frem, første forsøk er alltid verre enn det andre 😅

eeejjDk.jpeg

N3W57hP.jpeg

Etter anbefalinger fra alle på internett, så var det Ukrainske "porkchops" som var det beste valget når det gjelder innerskjermene, uten å måtte betale hva, 3000kr per side for originale fra BMW. Generell ok kvalitet på disse, men passformen på gummiflippen var ikke helt det jeg forventet etter all skryten.

v79c3Ei.jpeg

WOMAT2N.jpeg

Ny luftføring fra BMW på plass, kjøpte en brukt en til 250kr, men den var såpass slapp og brukt at den ikke var å redde, ny original kostet ikke mer enn 1400kr ca, så ikke verst 

P6QBJK3.jpeg

Her er forskjellen på standard og msport ganske synlig, større gap på msport modellen.

pR0NpiH.jpeg

Nå som jeg skriver ser jeg at det er latterlig mye bilder jeg ikke finner igjen, tror jeg burde oppdatere hele tråden ettersom jeg holder på med noe i fremtiden, da blir det litt lettere å styre med det her. 

Alt ferdig montert på framfangeren, og klart til å settes på bilen.

jR64dZJ.jpeg

 

Bakfanger

Det er ikke noe spesielt relatert til rompa på disse bilene som er forskjellig mellom standard og msport, utenom selve fangeren og spoileren da, såklart. Og eksos.

Som nevnt for lenge lengeeee siden tidligere i tråden måtte bakfangeren bli reparert en del. De verste skadene her val vel bak listen på høyre side, der var ganske mye av fangeren sprukket, og flakset vilt i lufta. Men det gikk seg til med å smelte inn stifter for å holde det sammen, for så å smelte fangeren sammen fra andre siden. Borret hull i endene av hver sprekk for å hindre videre spredning. 

pNxMUtc.jpeg

uejbc3I.jpeg

xsJxgl5.jpeg

nhvdwCF.jpeg

5uALd2D.jpeg

Etter mye sliping, pussing og banning ble det brukbart her også

390ejx6.jpeg

På venstre side måtte jeg plastsveise litt også, men dette var ikke store jobben i forhold.

ByEBFpN.jpeg

McXootH.jpeg

Plastsparkel

QnPnrzt.jpeg

SeeoKDs.jpeg

7mFv7cZ.jpeg

 

Smårust før montering

Fant en del rustbobler, egentlig burde jeg hatt sveist og styrt med alt det når jeg først var bak her, men orka rett og slett ikke nå, så da ble det bare å slipe vekk det jeg kunne, spraye på litt brunox, og en 2k epoxy primer over der igjen i håp om å stoppe det fra å gjøre større skader.

eye6MqV.jpeg

oFFQj6o.jpeg

WEHz2FZ.jpeg

lJ7pmQk.jpeg

gqsDpAC.jpeg

mbossoT.jpeg

bPc5eA3.jpeg

9a8VKXI.jpeg

 

Fangere og spoiler er endlig på bilen

VVBKntK.jpg

iSfigE3.jpeg

vMM0rGE.jpeg

LyuYKz7.jpeg

 

Før og etter

URHFeb4.jpg

AxA6BXb.jpeg

zOOnTdl.jpeg

AAs7XZF.jpeg

CB3aL7a.jpeg

EIkW8wS.jpeg

JyOx2zB.jpeg

wGw120T.jpeg

 

Msport areodynamic retrofit, ferdig for nå. Utenom å sveise eksos, og litt småting som å sette på hjulbuer og underdekslene. Det havnet også et par dråper vann i lyktene når jeg vasket de litt utvendig, men det fordamper etter hvert.

Kjøpte også drømme-potta tidligere i sommer, Scorpion 😎

KOLcmZE.jpeg

 

Får håpe innlegget ikke ble for rotete, det ble en del å holde styr på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sveigis said:

Dette ble veldig pent og ikke minst at og har brukt disse delene som hører til 😊

Mange som bare klasker ting og gjør ettermontering halveis .

Tusen takk 😊

Veldig forståelig at mange velger å ikke skaffe disse tilhørende delene også, kan ta lang tid før noe dukker opp brukt eller så er det veldig kostbart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra, artig å se noen som faktisk kjøper inn de delene som skal være. Ikke mer enn 2 år siden jeg kjøpte slike axial securing clips, så da skal jeg ta godt vare på de jeg har. 😄

Jeg husker gamle 523i M-Sporten min hadde et tåkelysdeksel uten blendeplata, for nettopp å få luft til dynamoen. Mener den besto av kun selve ringen rundt lykta. Og interessant å se forskjellen på de ukrainske innerskjermene. Gummiflapsen på mine ligger helt fint an mot skjermbuen, så da er det tydeligvis litt forskjell på kvalitet og passform på disse. Du prøvde ikke å varme de opp og bøye litt på dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, B. Sveigdalen said:

Dette blir bra, artig å se noen som faktisk kjøper inn de delene som skal være. Ikke mer enn 2 år siden jeg kjøpte slike axial securing clips, så da skal jeg ta godt vare på de jeg har. 😄

Jeg husker gamle 523i M-Sporten min hadde et tåkelysdeksel uten blendeplata, for nettopp å få luft til dynamoen. Mener den besto av kun selve ringen rundt lykta. Og interessant å se forskjellen på de ukrainske innerskjermene. Gummiflapsen på mine ligger helt fint an mot skjermbuen, så da er det tydeligvis litt forskjell på kvalitet og passform på disse. Du prøvde ikke å varme de opp og bøye litt på dem? 

Plutselig blir det umulig å få tak i div til disse E39'ene 😵ser priser på originale msport fangerene nå også, er vel dobbelt hvis ikke trippelt i forhold til når jeg først kjøpte denne bilen

Skal prøve med varme når jeg skal sette de på for siste gang, fikk også tips om å sette den gummiflippen på innsiden av fangeren, men der også er det litt trøblete da uoriginale fangere aldr går like langt bakover mot hjulet som original.

Er nok litt u-original på u-original passform som spiller på tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen priser på e39 som har blitt ganske høye nå som bilene er eldre og det er færre reservedeler på lager. Type M-Sport innstegslister er 2-3x prisen til e6x. 

Delpriser til BMW er ofte ganske bingo. Vindusrutepakning på over 1 meter med både aluprofil i gummien og en stripe med butyl til min E91 kostet 200 kr og et simpelt oljefilterhuspakning i gummi til samme bil nærmere 400kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz blue E39 523i - vinterlagret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...