Gå til innhold

Hvilket motorturtall ved normal kjøring


niets
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål til dere: Hvilket motorturtall bruker dere ved normal kjøring (ikke kraftig akselrasjon)? 

Hva ligger dere på ved

1) cruise på motorveg (i Norge) 

2) normal kjøring i bymiljø?

Har selv en 1 serie 1,6 bensin 2013.

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger i høyeste gir på motorvei, så alt fra 1500-3000 rpm avhengig av bil, vei og trafikk.

I byen er det alt fra tomgang til ca. 2000 rpm.

Var det du som var bekymret for daukjøring av motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EC: Ja, sliter med at motoren går dårlig hvis den stort sett ligger under 2000 omdreininger, noe den vil gjøre ved bruk av automat i comfort.

Endret av niets
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau osv., ligger fra 1500-3000, automatgir. Mye bakker og slikt gjør at den holder lengre på girene og turtallet deretter. En motor med lav effekt må piskes litt, du må gjerne opp på 2500 før den begynner å drar "skikkelig". Søstra mi hadde en Yaris, 1,0, den måtte vi kjøre jevnt over hele tiden på 2500-4500 og dra ut girene for at det i det hele tatt skulle skje noe. Så regner med du er litt i samme gaten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Går dårlig som i lite drag eller ujevnt? Det er jo ikke mye futt i en 1,6L bensin på lavt turtall.

Etter å ha kjørt en stund med turtall mellom 1500 og 2000 begynner motoren å bli "hard" i lyden ved pådrag. Hvis jeg derimot kjører en stund og ligger mellom 2000 og 3000 forsvinner den harde lyden og motoren går "bedre". Akkurat som den "surner" hvis den går på for lave turtall og må blåses ren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dypere tone på lave turtall under last. Når man kommer litt opp i turtall så har motoren mer effekt og går dermed lettere, samt at lyden er annerledes. Det virker egentlig ikke som at noe er galt med bilen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på turtall men både min gamle E39 og nåværende bil vipper jeg girhendel til venstre for sport, da ligger den et gear lavere og påfølgende høyere turtall som jeg foretrekker.  Unntak om jeg cruiser på motorvei i høy fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Er usikker på turtall men både min gamle E39 og nåværende bil vipper jeg girhendel til venstre for sport, da ligger den et gear lavere og påfølgende høyere turtall som jeg foretrekker.  Unntak om jeg cruiser på motorvei i høy fart

Jeg har begynt å gjøre akkurat det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Det er en dypere tone på lave turtall under last. Når man kommer litt opp i turtall så har motoren mer effekt og går dermed lettere, samt at lyden er annerledes. Det virker egentlig ikke som at noe er galt med bilen din. 

Det jeg mente var at det er en hard lyd ved pådrag, dvs oppover i registeret. Ikke ved lave turtall. Dette forandrer seg når jeg har kjørt en stund på litt høyere turtall. Da er den harde lyden ved akselrasjon borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...