niets Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Hei, Jeg har et spørsmål til dere: Hvilket motorturtall bruker dere ved normal kjøring (ikke kraftig akselrasjon)? Hva ligger dere på ved 1) cruise på motorveg (i Norge) 2) normal kjøring i bymiljø? Har selv en 1 serie 1,6 bensin 2013. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Ligger i høyeste gir på motorvei, så alt fra 1500-3000 rpm avhengig av bil, vei og trafikk. I byen er det alt fra tomgang til ca. 2000 rpm. Var det du som var bekymret for daukjøring av motor? Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 1. Ca 1600 omdr i 80 km/t. Ca 1800 omdr i 100km/t. 2. Jeg har automat, men ved vanlig bykjøring så er det nok mellom 1200-2400omdr. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niets Skrevet Mai 5, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2022 (endret) EC: Ja, sliter med at motoren går dårlig hvis den stort sett ligger under 2000 omdreininger, noe den vil gjøre ved bruk av automat i comfort. Endret Mai 5, 2022 av niets Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Går dårlig som i lite drag eller ujevnt? Det er jo ikke mye futt i en 1,6L bensin på lavt turtall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Mye høyt turtall blant folk her, har rolige 2000 rpm ved 160 km/t jeg 😎👊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 34 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Mye høyt turtall blant folk her, har rolige 2000 rpm ved 160 km/t jeg 😎👊 Samme her 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallgrim86 Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Ligger på ca 9000omdr ved 100kmt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Hvor langt er et tau osv., ligger fra 1500-3000, automatgir. Mye bakker og slikt gjør at den holder lengre på girene og turtallet deretter. En motor med lav effekt må piskes litt, du må gjerne opp på 2500 før den begynner å drar "skikkelig". Søstra mi hadde en Yaris, 1,0, den måtte vi kjøre jevnt over hele tiden på 2500-4500 og dra ut girene for at det i det hele tatt skulle skje noe. Så regner med du er litt i samme gaten E.C. og Hpi reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Kommer helt ann på biltype. 325d min har et helt annet arbeidsturtall en E30M3n min med S54. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niets Skrevet Mai 5, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2022 3 timer siden, E.C. skrev: Går dårlig som i lite drag eller ujevnt? Det er jo ikke mye futt i en 1,6L bensin på lavt turtall. Etter å ha kjørt en stund med turtall mellom 1500 og 2000 begynner motoren å bli "hard" i lyden ved pådrag. Hvis jeg derimot kjører en stund og ligger mellom 2000 og 3000 forsvinner den harde lyden og motoren går "bedre". Akkurat som den "surner" hvis den går på for lave turtall og må blåses ren igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Det er en dypere tone på lave turtall under last. Når man kommer litt opp i turtall så har motoren mer effekt og går dermed lettere, samt at lyden er annerledes. Det virker egentlig ikke som at noe er galt med bilen din. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Mai 5, 2022 Share Skrevet Mai 5, 2022 Er usikker på turtall men både min gamle E39 og nåværende bil vipper jeg girhendel til venstre for sport, da ligger den et gear lavere og påfølgende høyere turtall som jeg foretrekker. Unntak om jeg cruiser på motorvei i høy fart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niets Skrevet Mai 5, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2022 1 time siden, Hpi skrev: Er usikker på turtall men både min gamle E39 og nåværende bil vipper jeg girhendel til venstre for sport, da ligger den et gear lavere og påfølgende høyere turtall som jeg foretrekker. Unntak om jeg cruiser på motorvei i høy fart Jeg har begynt å gjøre akkurat det samme. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
niets Skrevet Mai 5, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2022 5 timer siden, E.C. skrev: Det er en dypere tone på lave turtall under last. Når man kommer litt opp i turtall så har motoren mer effekt og går dermed lettere, samt at lyden er annerledes. Det virker egentlig ikke som at noe er galt med bilen din. Det jeg mente var at det er en hard lyd ved pådrag, dvs oppover i registeret. Ikke ved lave turtall. Dette forandrer seg når jeg har kjørt en stund på litt høyere turtall. Da er den harde lyden ved akselrasjon borte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå