Gå til innhold

BMW F11 2013 Chassis feilmelding, og "trampoline" effekt over små ujevnheter i veibanen


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Den overtrykksventilen er tilgjengelig på ebay, men da må man påregene litt leveringstid.

Skal høre med en kammerat om jeg kan få låne sakseløfteren hans, så jeg slipper å ligge under bilen å skru.

Tar ned kompressoren og demonterer den. Tørke ut disse tørkekulene, rense det som kan renses, og sjekker funksjonaliteten til overtrykksventilen, smøre den om mulig. sjekker selfølgelig ventilblokka i samme slengen.

Siden jeg i dag måtte bruke 3 forsøk på å få den belgene til å heve seg, og kompressoren gikk men uten at belgene blåste seg opp  så kan det tyde på at overtrykksventilen står åpen, hvis kompressoren i seg selv er dårlig så skulle den ikke løfte seg like raskt som normalt på 3 forsøket.

Mulig jeg bestiller ny ventil blokk og ny overtrykksventil, og satser på at det er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dopus skrev:

Den overtrykksventilen er tilgjengelig på ebay, men da må man påregene litt leveringstid.

Skal høre med en kammerat om jeg kan få låne sakseløfteren hans, så jeg slipper å ligge under bilen å skru.

Tar ned kompressoren og demonterer den. Tørke ut disse tørkekulene, rense det som kan renses, og sjekker funksjonaliteten til overtrykksventilen, smøre den om mulig. sjekker selfølgelig ventilblokka i samme slengen.

Siden jeg i dag måtte bruke 3 forsøk på å få den belgene til å heve seg, og kompressoren gikk men uten at belgene blåste seg opp  så kan det tyde på at overtrykksventilen står åpen, hvis kompressoren i seg selv er dårlig så skulle den ikke løfte seg like raskt som normalt på 3 forsøket.

Mulig jeg bestiller ny ventil blokk og ny overtrykksventil, og satser på at det er løsningen.

Her er en som holder på med en F11 som ikke vil løfte seg selv om kompressor går, når han måler ut på luftslangene gir den 0 bar fordi ventvalve er rusta og henger i åpen stilling. Han bytter komplett kompressor her men på slutten av filmen holder han på med den ødelagte ventvalven. Den nye kompressoren gir minst 10bar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg sett ja. Han skiftet komplett kompressor pga at det var en garanti jobb eller noe slikt.

Har nå bestillt den ventilen på ebay. Men det tar vel fort noen uker før den dukker opp. Plukker kompressor i fra hverandre og renser / tester ventil. Hvis det ikke hjelper får jeg kobla fra elektronikken på fordelingsblokken når kompressor har blåst  opp belgene, og deretter ta sikring til kompressor. så bør den ikke sagge hvis ventilblokken er tett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse liggende i Haugesund om du vil korte ned ventetid i forhold til Ebay. Jeg endte opp med komplett ny kompressor så da fikk jeg ikke brukt disse.  Fordelingsblokka med blå nipler er original Wabco.  Selges samlet for 500,- 

IMG_20220514_180151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hpi skrev:

Har disse liggende i Haugesund om du vil korte ned ventetid i forhold til Ebay. Jeg endte opp med komplett ny kompressor så da fikk jeg ikke brukt disse.  Fordelingsblokka med blå nipler er original Wabco.  Selges samlet for 500,- 

IMG_20220514_180151.jpg

Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått besøk av HPI fra forumet her som var innom med deler. så ser det ut til forhåpentligvis får fikset dette i morgen.

Hadde akkurat bestilt overtrykksventilen fra ebay, og den lot seg ikke kansellere. Siden pakken med deler fra HPI hadde to ventilblokker, så vil jeg da når ebay ventilen dukker opp ha ett ekstra sett med ventilblokk og overtrykksventil, om noen skulle trenge det. Går da for selvkost for ebay ventilen . Ekstra delene er nå solgt til en annen kar med lignende problem på sin f11.

Takk til HPI som stilte opp med deler, og til og med leverte på døren.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er delene skiftet. Største utfordringen var å få ned plastdekselet som begskytter kompresor mot vær og vind, og i tillegg er støydempet. Det jeg ikke hadde sett på videoene var at disse var festet med 4 muttere, trodde det var snakk om 2 muttere og to klips. Klarte da selvfølgelig å brekke det ene festet, men det ble fikset med superlim :)

 

Det første jeg gjorde var å ta sikring til kompressoren,/høydejustering. det var 2 sikringer i følge oversikten.

Koble fra kompressorens elektronikk  og slanger var forsåvidt grei plankekjøring.  Demontering av kompressor var og greit og ganske selvforklarende.Overtrykksventilen måtte rikses litt før den løsnet, og da manglet oringen på tuppen av den, den satt igjen  i kompressordelen. O-ringen ble fisket ut med et lite skrujern. Fort gjort  å glemme den O-ringen,da den var svart av farge og ikke lett å se. Kunne blitt dobbelt opp med pakning der om man ikke hadde fulgt med. Tørkekulene var tørre og fine i min kompressor og det var da ikke behov for å tørke/rense disse.

Montering ble da motsatt rekkefølge av demonteringen. Største problemet her var at orginal ventilblokk hadde skrukoblinger, men på den nye stod disse i. Etter mye googling fant jeg ut at det mest sannsynlig var snakk om hurtigkoblinger, der man trykker slangen inn og napper litt litt i slangen for å få den til å tette . Tok da en sjangse og klippet av orginal skrukoblingene. Heldigvis hadde jeg rett, og det var hurtigkoblinger på den nye blokka.

Da alt var tilbake på plass, utenom dekselet så kjørte jeg diagnose og fikk blåst opp belgene. Senket løftebukken slik at bilen stod litt nedpå med bakhjulene. Etter å ha fått litt trykk i belgene, senket jeg bilen helt ned, og dastartet kompressoren og regulerte høyden selv. Løftet bilen igjen og gikk over koblingene med leakfinder (såpevann på sprayboks), og alt så greit ut...ingen synlige lekkasjer. På med deksel, og senket bilen ned og rygget ut av garasjen og tok en test tur. Alt vel så langt i hvertfall. Alt ser ut til å virke som normalt igjen .

Under teksten her er det litt bilder jeg tok underveis. kanskje det kan være til nytte om noen andre står overnfor samme oppgave.

 

 

IMG_20220515_131622.jpg

IMG_20220515_131625.jpg

IMG_20220515_132434.jpg

IMG_20220515_132442.jpg

IMG_20220515_132447.jpg

 

IMG_20220515_133240.jpg

Ventilen til venster i bildet over ble skiftet. Da jeg mistenker at det denne som var synderen.

IMG_20220515_133245.jpg

 

 

 

IMG_20220515_134134.jpg

Overtrykksventilen jeg demonterte . litt korrosjon, men ikke mye.

IMG_20220515_134138.jpg

IMG_20220515_135816.jpg

Ny overtrykksventil montert.

IMG_20220515_134128.jpg

Tørkekulene var tørre og fine. Trengte ikke å gjøre noe med disse.

IMG_20220515_135949.jpg

IMG_20220515_140138.jpg

Fylling av tørkekuler. Alt var tørt og fint her.

 

IMG_20220515_140158.jpg

IMG_20220515_140237.jpg

IMG_20220515_141324.jpg

Den svarte delen inneholder tørkekulene. Her er "toppen" montert på igjen. Sitter en fjær mellom den svarte delen og den brun/gråe toppen, så litt knot å få på skruene, men det gikk greit.

IMG_20220515_141723.jpg

Toppen på motert stempelet og elmotoren

IMG_20220515_142417.jpg

IMG_20220515_142425.jpg

Luftslange inn på ny ventilblokk. Denne er bare å trykke inn, hurtigkobling.

 

IMG_20220515_142438.jpg

Disse blå plastbeskytterene tas ut og trykkslangene dyttes inn, og trekkes litt tilbake, så er dem tette.

IMG_20220515_153947.jpg

IMG_20220515_153956.jpg

Trykkslangene er på plass og montert. Man klipper av orginal skrukoblingene, og trykker dem på plass på den nye blokka. I hvertfall på denne blokken. Usikker på om det er annerledes på disse kina blokkene. Har ikke sjekket.

 

 

 

 

Endret av dopus
endret bilderekkefølge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei, er noen r siden dette, men jeg har akkurat samme problem som deg på min f11. Akkurat samme feilmelding og samme trampolinefølelse 😬 hvor kjøpte du ventilblokka og overtrykksventilen ifra? Har du evt et dele nr på ventilen? Mvh Mikal ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
På 20.12.2022 den 21.25, Mikal_85 skrev:

Hei, er noen r siden dette, men jeg har akkurat samme problem som deg på min f11. Akkurat samme feilmelding og samme trampolinefølelse 😬 hvor kjøpte du ventilblokka og overtrykksventilen ifra? Har du evt et dele nr på ventilen? Mvh Mikal ☺️

Fikk du fikset ditt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Drar opp en gammel tråd, men sliter med nesten det samme.

Fikk Chassis-feilmelding iDrive under kjøring, der støtdempingen gikk i en slags «failsafe» mode, uten endring i fjæring i forskjellige kjøremodus, men ikke pinnestiv på noen måte (har Adaptive Drive). Feilkoder i ISTA pekte mot nivåsensor høyre bak, den kastet ut masse forskjellige feilkoder relatert til denne. Chassisfeilmelding kom og gikk, noen ganger forsvinner feilmelding like fort som den kommer, andre ganger plinger den hvert 4-5 sek, bilen går hever høyresida opp og ned som en jojo (så kompressor går og hever, og ventilblokka slipper ut luft) så alt tilsa at sensoren ikke gir beskjed om hvilken høyde den står på. 

Gåent batteri byttet på mandag, for å utelukke at det skapte trøbbelet. No luck.
Høyre nivåsensor byttet på onsdag på verksted, alt sjekket ut ok. Verksted hadde bilen til torsdag for bytte av nox sensor, så bilen ble testet godt to dager. 
Fungerte fint fram til i kveld, så begynner den igjen. Høyre bak går opp og ned, og jeg hører kompressor går og som om det klikker en del i et relé. Hever seg så opp til topp på høyre side under kjøring, venstre er normal. Og så står den der. Og den holder posisjonen over natta.

Noen som har en idé om hva som kan være synderen her?

Begge luftbelger er byttet i løpet av det siste året. Kompressor byttet hos BMW-forhandler i 2021 var det vel. 
 

Feilkodene fra første runde med trøbbel, før verkstedbesøk:

IMG_0464.thumb.jpeg.361f9a3c885c533bfccf75aec70bf4fd.jpeg

IMG_0465.thumb.jpeg.4b79416819c29c8de39ac05e12091935.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker å være pga. høydeverdien fra høyre bak da. "Signal invalid". Hvis bilen ikke vet hvor høyt det er så pumper den sikkert opp til maks, så finner den ut av den faktiske høyden og senker ned igjen, så har du dette i en loop. Kanskje værahengig? Temperatur eller fuktighet? Sensor byttet er nå én ting, men du kan ha et problem med ledningene fra sensoren til modulen. Eller en modul som tuller selvfølgelig.

Her må du egentlig sitte klar med utstyr som kan logge og lese ut verdiene i det dette inntreffer. Kjedelig med av og på feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. @540is takk for tips! Jeg tenkte også at når det fortsetter på samme side selv om sensor er byttet, så er det nærliggende å peke på ledningen til selve sensoren - eller modulen. En time og to før dette oppstod første gang kjørte vi over et fjell med mye dårlig brøyting, så bilen fikk kjørt seg over en del snøklumper i veibanen. Jeg skal få sjekket ledningen til selve sensoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...